"Ne dorim ca ANCOM sa stabileasca tarife de terminare echilibrate, care sa acopere costurile operatorilor de comunicatii si care sa ii incurajeze sa continue investitiile in dezvoltarea unor retele tot mai eficiente si in furnizarea de noi servicii", au precizat pentru HotNews.ro reprezentantii Orange Romania, liderul pietei de telefonie mobila. Este prima reactie la propunerea anuntata joi de arbitrul telecom (ANCOM), potrivit careia tarifele de interconectare ar urma sa scada puternic de la 3,07 eurocenti la 0,86 eurocenti/minut odata cu 1 ianuarie 2014. Aceste tarife, care se regasesc in preturile catre clienti, sunt platite de fiecare operator de telefonie pentru terminarea apelurilor clientilor proprii in alte retele.

Numarul de utilizatori si scaderea tarifelor de interconectareFoto: ANCOM

Tariful de terminarereprezinta pretul platit pe piata de gros de un furnizor de servicii de telefonie operatorului in reteaua caruia sunt terminate apelurile efectuate de proprii utilizatori. Intrucat acest pret se regaseste in tariful perceput utilizatorului final care initiaza apelul, practicarea unor tarife de terminare excesive in raport cu costurile furnizarii eficiente a serviciilor poate prejudicia concurenta la nivelul pietei de telefonie si denatureaza comportamentul de consum al utilizatorilor.

Ce tarife de interconectare sunt practicate acum in telefonia mobila

Ce tarife de interconectare sunt practicate acum in telefonia mobila

Foto: ANCOM

Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a publicat joi spre consultare publica tarifele maxime propuse pentru serviciile de interconectare in vederea terminarii apelurilor telefonice la puncte fixe si mobile, determinate pe baza unor modele de calculatie a costurilor. Autoritatea propune ca de la 1 ianuarie 2014 tariful maxim pentru terminarea apelurilor in telefonia fixa sa scada de la 0,67 eurocenti/minut la 0,15 eurocenti/minut, iar tariful maxim pentru terminarea apelurilor la puncte mobile de la 3,07 eurocenti la 0,86 eurocenti/minut.

HotNews.ro a solicitat puncte de vedere de la principalii operatori de telefonie fixa si mobila din Romania, iar reprezentantii Orange Romania sunt primii care au raspuns.

  • "Tarifele maxime pentru serviciile de interconectare publicate de catre ANCOM sunt momentan la stadiul de propunere. Va urma o consultare publica in urma careia acestea pot fi ajustate", au mai spus pentru HotNews.ro oficialii Orange Romania.

UPDATE Oficialii Romtelecom si Cosmote, companii membre a grupului elen OTE, au transmis vineri catre HotNews.ro urmatoarele precizari:

¬In urma anuntului ANCOM cu privire la scaderea tarifelor de interconectare incepand cu 1 ianuarie 2014, dorim sa precizam ca analizam impactul pe care aceste masuri l-ar putea avea asupra business-urilor noastre si a planurilor de investitii. Vom comunica feedback-ul nostru Autoritatii, in termenul solicitat. Cele doua companii s-au conformat intotdeauna reglementarilor in vigoare si vor continua sa faca acest lucru.

Trebuie insa avut in vedere faptul ca, pe o piata foarte competitiva unde preturile oferite utilizatorilor finali sunt deja printre cele mai scazute din Europa, aceste descresteri extrem de abrupte ale tarifelor de terminare a apelurilor pot avea un impact semnificativ pe termen lung asupra industriei si pietei in ansamblu, nu neaparat in beneficiul consumatorilor. Masurile propuse de ANCOM vin intr-o perioada in care operatorii trebuie sa faca eforturi pentru asigurarea resurselor financiare necesare pentru dezvoltarea retelelor fixe si mobile (spre exemplu 4G). Reducerea agresiva a tarifelor de interconectare va conduce la o diminuare majora a fondurilor disponibile in industrie pentru investitii si, prin urmare, va afecta negativ evolutia pe termen lung a acestui sector".

Sub presiunea concurentei dar si a masurilor de reglementare, tariful mediu pentru terminarea la puncte mobile a apelurilor de voce in Romania a scazut in termen nominali cu peste 70%, in perioada 2003-2012.

  • ¬Tarifele de interconectare raman cheia competitiei in telecom. Pe piata de terminare fiecare operator are un monopol natural si de aceea este nevoie sa reglementam aceste tarife, iar datele din piata demonstreaza ca nivelurile stabilite de ANCOM in ultimii 10 ani au stimulat concurenta, inovatia si investitiile in piata de comunicatii din Romania. Sub presiunea concurentei, tarifele medii pentru apeluri au scazut de 7 ori, iar consumul a crescut exponential¬, a declarat joi Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Concurenta a condus spre tarife tot mai mici ¬ in prezent consumatorii romani platesc unul dintre cele mai mici tarife medii la nivelul Uniunii Europene ¬ 1,9 eurocenti/minut ¬ dar a si stimulat operatorii de comunicatii sa realizeze investitii masive in dezvoltarea unor retele tot mai eficiente si in furnizarea de noi servicii, precum cele de internet in banda larga, sustine autoritatea.

Ce urmeaza

Ca urmare a perioadei de consultare publica si analizare a observatiilor si informatiilor primite, conform normelor cadrului european de reglementare in domeniu si legislatiei din Romania, pot avea loc eventuale ajustari ale tarifelor propuse.

De asemenea, ANCOM urmeaza sa notifice Comisiei Europene si autoritatilor nationale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene setul de masuri propuse, impreuna cu motivele care stau la baza acestor masuri. Comisia Europeana si celelalte autoritati de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii si observatii in termen de o luna de la data notificarii, de care ANCOM va trebui sa tina seama in cel mai inalt grad. Intrarea in vigoare a masurilor este preconizata pentru 1 ianuarie 2014.