Propunerea de reducere drastica a tarifelor de interconectare in telefonia mobila de la 1 ianuarie 2014, tarife care se regasesc in sumele platite de utilizatorii finali, a fost aspru criticata joi de operatorii de telefonie mobila Orange, Vodafone si Cosmote, care sustin ca masura va duce la o reducere anuala a veniturilor de peste 200 de milioane de euro. Scaderea ar veni de la tarifele mai mici pe care le vor avea de platit operatorii din strainatate pentru terminarea apelurilor clientilor proprii in retelele mobile din Romania, in conditiile in care traficul de voce care intra in Romania este de doua ori mai mare decat cel care iese.

Operatorii mobili contesta propunerea de reducere drastica a tarifelor de interconectareFoto: Hotnews

Ce este tariful de interconectare

Ce este tariful de interconectare

Ce este tariful de interconectare

Foto: Hotnews

Tariful de terminare reprezinta pretul platit pe piata de gros de un furnizor de servicii de telefonie operatorului in reteaua caruia sunt terminate apelurile efectuate de proprii utilizatori. Intrucat acest pret se regaseste in tariful perceput utilizatorului final care initiaza apelul, practicarea unor tarife de terminare excesive in raport cu costurile furnizarii eficiente a serviciilor poate prejudicia concurenta la nivelul pietei de telefonie si denatureaza comportamentul de consum al utilizatorilor.

De aceea, pentru a obtine valorile corecte ale tarifelor de terminare, ANCOM a calculat costurile eficiente ale furnizarii serviciilor, utilizand ipoteze de lucru in conformitate cu legislatia din Romania, informatiile transmise de furnizorii de retele, precum si cele mai bune practici de modelare de la nivelul Uniunii Europene, modelele fiind deja consultate public in cursul trimestrului IV 2012.

Pe baza unor modele de calculatie a costurilor, Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM)a propus luna trecutao reducere puternica a acestor tarife de la 3,07 eurocenti/minut la 0,86 eurocenti/minut de la 1 ianuarie 2014.

traficul de voce

traficul de voce

Foto: Hotnews

Asociatia operatorilor de telefonie mobila (AOMR), care reprezinta interesele Orange, Vodafone si Cosmote, a organizat joi o conferinta de presa pe aceasta tema, dezbatere la care oficialii ANCOM nu au luat parte. In cadrul evenimentului a fost prezentat si un studiu de impact al masurii anuntate de ANCOM, studiu realizat de KPMG la solicitarea AOMR.

Conform analizei KPMG, 80% din traficul international de voce care intra in Romania vine din patru tari: Germania, Spania, Italia si Ungaria, unde tarifele de terminare a apelurilor de telefonie mobila sunt mai mari decat cele propuse pentru Romania (0,86 eurocenti/minut). Astfel, in Germania tariful de terminare este de 1,79 eurocenti/minut (Germania), in Spania este 1,09 eurocenti/minut,in Italia este de 0,98 eurocenti/minut, iar in Ungaria este de 2,49 eurocenti/minut. Daca s-ar aplica tarifele propuse de ANCOM, acest lucru ar insemna indirect o subventionare din partea Romaniei a altor state UE.

Datele prezentate de KPMG indica faptul ca traficul de voce international care intra in Romania este de doua ori mai mare decat cel care iese din Romania - 2,2 miliarde de minute vs. 961 milioane de minute.

Ce tarife se platesc intre operatorii mobili la nivel international

Ce tarife se platesc intre operatorii mobili la nivel international

Foto: Hotnews

Calculele KPMG indica faptul ca masura va cauza in 2014 o scadere a veniturilor operatorilor mobili de 206,1 milioane euro si o reducere cu 17% a valorii investitiilor in dezvoltarea retelelor.

  • Iata cateva declaratii facute in aceasta privinta de sefii marilor operatori de telefonie mobila:

Jean rancois Fallacher, seful Orange:

  • Trebuie sa investim, iar investitiile au rol central pentru economiile tarilor. Investitiile pentru modernizarea reteleor sunt sbstantiale. Anul trecut am investit 110 milioane euro in imbunatatirea reteleor rurale si anul acesta vom face un lucru similar in zonele urbane. Trebuie spus insa ca ne confruntam cu o presiune pe investitii legate de noi eglementari. Ceea ce este cert este ca scaderea ar fi daunatoare sectorului, nu atat de mult pe plan local. Scadere rapida a veniturilor ar veni de la tarifele reduse pe care le vor avea de platit operatorii din strainatate pentru apelurile terminate in Romania. Noi primim de doua ori mai mare trafic de voce din afara decat trimitem in strainatate si este o sursa importanta de venituri.
  • Romania va fi o destinatie mai ieftina nu doar pentru cei din Europa ci si din restul lumii, ceea ce va duce la mecanisme ciudate si ar subventiona operatorii altor tari.
  • Noi estimam 200-250 milioane euro pierderi la nivelul intregii industrii de telefonie mobila daca se vor aplica reducerile propuse de ANCOM. Vrem ca autoritatea sa ia in calcul aceasta situatie inainte de a lua o decizie. Mai ales acum ca am cumparat noi licente de telefonie mobila, suntem la inceputul dezvoltarii 4G si am increderea ca ni se va permite sa oferim retele din ce in ce mai puternice.

Impactul estimat de KPMG

Impactul estimat de KPMG

Foto: Hotnews

Nikolai Beckers, seful Romtelecom si Cosmote:

  • 2014 va fi un an provovcator pentru operatori si pentru toata economia. Economia Romaniei pare sa -si revina dar acest lucru nu se va regasi foarte usor la nivelul populatiei. Operatorii mobili se confrunta cu investitii mari in 2014 legate de 4G. Retele de telefonie fixa au si ele dificultati. Actionarii nostri sunt hotarati sa continue investitiile pe piata locala. Romtelecom si Cosmote vor defini operatorul integrat numarul unu din piata si vor continua investitiile in internet 4G si anul viitor. Dupa Bucuresti unde avem acoperire de 90% vream sa dezvoltam si in alte localitati si in zonele rurale. Ne vom axa pe extinderea retelei in mediul rural.
  • Ne dorim ca ANCOM sa reanalizeze propunerile recente si sa aiba o abordare prudenta si speram sa ajungem la un compromis care sa fie in folosul industriei si al consumatorilor.

Inaki Berroeta, seful Vodafone:

  • Dupa licitatia demarata anul trecut, am semnat cea mai mare factura din viata mea, iar beneficiarul a fost statul roman. Ceea ce s-a intamplat intre timp nu s-a rezumat doar la obtinerea de spectru si licente. Le-am folosit, am demarat investitiile si in prezent 10 orase din Romania au acoperire 4G de peste 90%.

Prezent la eveniment, Ministrul pentru Societatea Informationala, Dan Nica, si-a exprimat increderea ca ANCOM isi va documenta bine decizia si ca va lua in calcul toate aceste aspecte.

Dan Nica, ministrul pentru Societatea Informationala:

  • Romania are nevoie de intelepciune si gasirea unui echilibru just. Nu poti sa te compari cu alte tari din UE, la nivel de benchmark cand vorbim de tarife de interconectare, fara sa te uiti ca tarifele tale din retail sunt cele mai mici din Europa. Trebuie sa existe un echilibru care sa conduca la o decizie inteleapta. O decizie nefundamentata ar putea duce la o stopare a investitiilor 4G, lucru pe care nu-l dorim sub nici o forma. In domeniul tarifelor de interconectare s-au adoptat diverse modele de calcul. Cred ca studiile care s-au facut la nivel UE nu au luat in calcul anumite particularitati. Unele tari au adoptat un model de calcul numit LRIC PUR (n.a este modelul folosit si de ANCOM) care nu ia in calcul foarte multe costuri, inclusiv cele cu taxele de licenta, pe considerentul ca nu ar avea legatura cu tarifele de terminare a apelurilor. Ori anul trecut am avut o licitatie de telefonie in urma careia statul a incasat vreo 700 de milioane de euro. Daca aceasta suma nu este recunoscuta in tariful de terminare a apelurilor pe o anumita perioada de timp acest lucru le creeaza o problema.
  • De asemenea - vrem sa avem 4G. Ca sa dezvolti 4G ai nevoie de foarte multe echipamente care sa fie puse intr-o multime de locatii, iar teritoriul Romaniei care nu este nici foarte mic si nici usor de acoperit datorita diferentelor de relief. Daca investitiile 4G nu sunt luate deloc in calcul, nici macar ca un procent, la stabilirea tarifelor de terminare acest lucru nu va stimula investitiile 4G si vom fi bucurosi ca avem tarife de terminare comparabile cu cele Franta dar fara retele 4G sau retele 4G in Bucuresti si cand am iesit din Capitala - nu.
  • Ar fi de acceptat un asemenea model? Nu. Eu felicit autoritatea de reglementare ca au o consultare foarte activa in care toate punctele de vedere si mai ales argumentele bazate pe costuri financiare si predictii normale in asemenea situatii, astfel incat si in acest domeniu Romania sa fie un exemplu de intelepciune si nu un exemplu in care te afli intr-o extrema sau alta, lucru care ar crea extrem de multe probleme.

Valentin Mircea, vicepresedintele Consiliului Concurentei: Se stia de multi ani de reducerea acestor tarife de interconectare, care va obliga sa va diferentiati prin noi servicii

La eveniment a fost prezent si Valentin Mircea, vicepresedintele Consiliului Concurentei, care si-a exprimat parerea ca operatorii ar fi trebuit sa fie pregatiti pentru aceasta scadere a tarifelor, despre care se stia de multa vreme.

  • "Mi se pare ca este prea multa discutie pe tarifele de interconectare. Se stia demult de aceasta reducere, inclusiv de acest model dur de stabilire a tarifelor bazate pe costuri - Lric pure  de circa 4 ani. Si piata este diferita. (...) Reducerea tarifelor de interconectare va obliga sa va diferentiati fiecare prin noi tipuri de servicii. Operatorii trebuie sa-si tina operatorii in retea oferindu-le altceva. Se stia si trebuia sa se intample, sunt convins ca operatorii sunt pregatiti. Dincolo de a ne vaita cat de mult pierdem din vechile surse de venit, ar fi mai bine sa va grabiti sa implementati noi mecanisme si servicii care sa va faca atractivi pentru utilizatori", a spus vicepresedintele Consiliului Concurentei.

RCS&RDS apreciaza propunerea de reducere drastica a tarifelor de interconectare in telefonia mobila: Ar insemna reduceri de costuri de peste 150 milioane euro pe an, care ar trebui sa se reflecte in sumele platite de utilizatorii finali

Singurul operator mobil care face nota discordanta este RCS&RDS, care a salutat luna trecuta propunerea ANCOM.

RCS&RDS a spus ca "apreciaza drept binevenita" reducerea tarifelor de interconectare in telefonia mobila de la 1 ianuarie 2014, tarife care se regasesc in sumele platite de utilizatorii finali.

  • "Scaderea tarifelor pentru terminarea apelurilor in retelele de comunicatii mobile (...) ar insemna reduceri de costuri de peste 150 milioane euro pe an, care credem ca ar trebui sa se reflecte in sumele platite de catre utilizatorii finali. Mai mult, reducerea tarifelor de interconectare mobile reflectata in preturile consumatorilor ar duce la scaderea facturilor acestora, dar si la incurajarea consumului.
  • Speram ca procesul sa fie finalizat intr-un termen cat mai scurt, astfel incat noul tarif sa poata fi aplicat de la 1 ianuarie 2014, avand in vedere deosebita importanta a scaderilor de tarife pentru consumatorii finali, precum si intarzierea fata de termenele din Recomandarile Europene, dar si alte tari Europene (de exemplu Franta cu un tarif de 0,84 eurocenti/minut incepand cu ianuarie 2013, Italia, cu un tarif de 0,98 eurocenti/minut incepand cu iulie 2013, Spania cu un tarif de 1,09 eurocenti/minut incepand cu iulie 2013, UK cu un tarif de 0,848 pence/minut incepand cu aprilie 2013 si ajungand la 0,67 pence/minut incepand cu aprilie 2014).
  • Conform Recomandarii 2009/396/CE Autoritatile Nationale de Reglementare 'trebuie sa se asigure ca, pana la 31 decembrie 2012, tarifele de terminare a apelurilor sunt implementate simetric si eficient in ceea ce priveste costurile. Doar prin tarife de terminare a apelurilor in alte retele mobile bazate pe costuri vom avea premisele pentru o competitie corecta si echitabila intre operatorii mobili, de care sa beneficieze in mod direct consumatorii finali, persoane fizice si afaceri", au precizat oficialii RCS&RDS.

Ce se va intampla in perioada urmatoare

Ca urmare a perioadei de consultare publica si analizare a observatiilor si informatiilor primite, conform normelor cadrului european de reglementare in domeniu si legislatiei din Romania, pot avea loc eventuale ajustari ale tarifelor propuse.

De asemenea, ANCOM urmeaza sa notifice Comisiei Europene si autoritatilor nationale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene setul de masuri propuse, impreuna cu motivele care stau la baza acestor masuri. Comisia Europeana si celelalte autoritati de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii si observatii in termen de o luna de la data notificarii, de care ANCOM va trebui sa tina seama in cel mai inalt grad. Intrarea in vigoare a masurilor este preconizata pentru 1 ianuarie 2014.