EXCLUSIV Doina Banciu, sefa ICI: Nu este deloc ieftin sa intretii in siguranta domeniile .ro. Anul trecut am incasat 2,4 milioane de euro, in timp ce cheltuielile s-au ridicat la 2,8 milioane de euro

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 10 decembrie 2013, 20:22 Economie | Telecom

Doina Banciu, sefa ICI
Foto: Hotnews
Nu este deloc ieftin sa intretii in siguranta domeniile .ro. Sa stiti ca nu este o simpla inregistrare a domeniilor intr-o baza de date. Noi avem multe name server-uri nu numai in tara, ci si in afara pe care le gestionam,  numeroase sisteme de securitate pe care le upgradam mereu si care costa enorm, a declarat marti Doina Banciu, sefa ICI, institutul care gestioneaza domeniile .ro. Aceasta a declarat pentru HotNews.ro ca in 2012, institutul a incasat 2,4 milioane de euro din administrarea domeniilor .ro, in timp ce cheltuielile s-au ridicat la 2,8 milioane de euro.

  • "In 2012 am incasat 2,4 milioane de euro din activitatea de administrare a domeniilor .ro, in timp ce cheltuielile s-au ridicat la 2,8 milioane de euro. Din aceasta suma aproximativ 1,5 milioane de euro au fost cheltuiti pe investitii diverse si restul pe cheltuielile curente - teste de securitate, salariile oamenilor, tot felul de plati pe care le avem de facut in organismele internationale, deplasarile etc.", a declarat marti pentru HotNews.ro Doina Banciu, sefa Institutului National de Cercetare in Informatica (ICI), care administreaza domeniile de internet .ro, prezenta la conferinta Gala Comunicatii Mobile.

In cadrul conferintei de presa, Doina Banciu a dezvaluit faptul ca ICI a avut initiativa introducerii unei taxe anuale pe domeniile .ro si a precizat si argumentele.

Iata cele mai importante declaratii:


  • "- Marturisim ca initiativa de a plati domeniile anual ne apartine si aceasta initiativa am incercat sa o promovam nu in acest an, ci cu ceva timp in urma din doua motive. In primul rand nu putem fi printre ultimele tari din Europa care fac o actiune dovedita in toata lumea ca trebuie sa mearga intr-o anumita directie. Plata anuala a domeniilor a aparut pentru prima data ca si problema deschisa in 1999 cand Organizatia Mondiala pentru Proprietate Intelectuala a spus ca inregistrarea domeniilor cod de tara trebuie sa aiba un alt mod de reglementare, un mod de reglementare anual, astfel incat sa existe o forma controlata, nu in sensul periorativ, a domeniilor care se inregistreaza sub .ro sau .de sau .uk.
  • - Discutii au fost foarte multe. In 2000 si Comisia Europeana a lansat un astfel de document iar noi ne-am preocupat in ultimii ani de a schimba taxa - din taxa obligatorie la inscrierea unui domeniu si sine die cu acest domeniu intr-o taxa anuala asa cum o fac toate tarile Europei. Acum doi ani eram numai noi si inca o tara din Europa care avea domeniile sine die. Este clar ca asa ceva nu mai putea sa mearga. Acesta a fost un prim argument.
  • - Al doilea argument priveste utilizatorii. Exista numeroase domenii luate cu 14-15 ani in urma despre care nu se mai stie cui apartin si care sunt blocate.
  • - Asta inseamna ca exista domenii care stau nefolosite de ani de zile si nimeni nu le poate atinge. Aceasta situatie aduce multe prejudicii si persoanelor fizice dar si mediului de afaceri. Daca cineva s-a inregistrat cu un nume de domeniu, este clar ca nimeni altcineva nu-l mai poate lua. Nimeni nu mai poate lua acest domeniu decat prin proces, e o intreaga procedura.
  • - Cred ca sunt argumente suficient de puternice. Nu mai tin un domeniu sine die, ci schimbam taxele pe domeniu anuale ca sa putem sti ce se intampla cu plaja de domenii .ro pe care o gestionam. De aceea am avut aceasta initiativa.
  • - Care este situatia in alte tari? In Slovenia poti sa cumperi un domeniu pentru o perioada de maxim 5 ani. In Franta, Italia, Germania, Olanda se pot cumpara nume de domenii pentru un an, apoi trebuie sa le reinnoiesti. In SUA perioada maxima este de 10 ani, Anglia - 2 ani si in sfarsit domeniul .eu accepta 10 ani.
  • - Sigur ca suntem intrebati ce se intampla cu banii. Sa stiti ca nu este o simpla inregistrare a domeniilor intr-o baza de date. Noi avem multe name server-uri nu numai in tara, ci si in afara pe care le gestionam. Avem numeroase sisteme de securitate pe care le upgradam mereu si care costa enorm pentru o institutie ca a noastra fara alte venituri din alte parti.
  • - Nu este deloc ieftin sa intretii in siguranta domeniile .ro. Cheltuim foarte multi bani cu aceste domenii. Peste 60% din ceea ce aduc domeniile sunt investiti in firewall-uri, teste de siguranta, in tot felul de echipamente pentru siguranta pentru ca oricat de seriosi am fi noi, daca se intampla ceva cu domeniile nimeni nu va spune ca le-am gestionat bine, si este normal sa fie asa.
  • - Bugetul nostru este public, pentru ca ICI este o institutie de stat. Veti constata ca peste 40% din bugetul nostru este adus din domenii conexe - consultanta oferita diverselor companii, institutii de stat etc.
  • - Proiectul de HG este in discutie, deci probabil o serie de termene vor fi modificate daca discutiile vor duce in acest sens. D-voastra stiti ca la inregistrarea domeniilor unii vin direct la noi, altii folosesc companii intermediare pentru inregistrare domenii. In acel moment noi nu mai stim al cui este domeniul respectiv.
  • - Totusi pentru ca avem o responsabilitate, am luat in calcul modificarile despre care se vorbeste in proiectul de HG si am demarat o serie de proceduri interne sa identificam cate din cele peste 700.000 de nume de domenii mai sunt active, dar nu este relevanta informatia, pentru ca cineva poate sa aiba un domeniu, sa-l fi luat acum 2 ani pentru un business pe care se gandeste sa-l desfasoare peste urmatorii 2 sau 3 ani si nu-l foloseste inca pentru ca nu a venit momentul sa lanseze business-ul sau initiativa respectiva.
  • - Lucrurile acestea sunt sensibile, destul de greu de identificat. Daca gasesc un domeniu neutilizat de 3 ani, pentru care motiv sa-i spun unui utilizator inchideti domeniul? Care este baza legala pentru mine ca institutie care ofer servicii sa spun inchide domeniul?

Ce spune proiectul de Hotarare de Guvern privind inregistrarea domeniilor .ro scos in dezbatere publica pe 4 decembrie 2013:

Proprietarii de domenii de internet .ro vor plati o taxa anuala de reinnoire, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern. Fata de practica existenta, proiectul vizeaza modificarea taxei unice pentru inregistrarea domeniilor '.ro' in taxa anuala. In acest sens taxa anuala de inregistrare si reinnoire al unui nume de domeniu .ro se stabileste, la propunerea Registrului (n.a RoTLD), prin ordin al ministrului pentru Societatea Informationala si poate fi platita anual sau in avans pentru maxim 2 ani.

"Pentru numele de domenii existente inregistratorii au obligatia reinnoirii acestora in termen de maxim 3 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial a ordinului dar pentru numele de domenii inregistrate in ultimele 24 de luni, reinnoirea se face in momentul in care dreptul de folosinta a numelui de domeniu este egal cu 24 luni, pe considerentul ca taxa se poate plati pentru 2 ani in avans".

Autoritatile propun in acest document ca "numele de domenii .ro sa fie inregistrate pentru o perioada determinata de mimin un an, care ulterior poate fi prelungita prin reinnoire. Perioada maxima pentru care se poate face inregistrarea sau reinnoirea unui nume de domeniu .ro este de 2 (doi) ani.

  • Situatia existenta si motivatia proiectului de act normativ
In nota de fundamentare a acestui act normativ se mentioneaza ca "pe plan national, din 1993 si pana in prezent, Registrul national (RoTLD - n.a Departament din cadrul ICI - Institutul National de Cercetare in informatica) a practicat o taxa unica de inregistrare pentru domeniile .RO, care nu se reinnoia anual.

"Ca urmare a analizei tendintelor si practicilor pe pietele internationale si luand in considerare:
- cheltuielile cu mentenanta;
- costurile pentru asigurarea securitatii datelor;
- investitiile necesare pentru echipamente dedicate si teste de penetrare;
- cheltuielile de intretinere cu baza de date pusa in serviciul public in vederea interogarii datelor (Whois), cu respectarea legislatiei privind  protectia datelor cu caracter personal;

s-a concluzionat ca in acest moment este necesara schimbarea politicii in domeniul inregistrarii numelor de domenii in Romania prin introducerea taxei pe perioada determinata (taxa anuala).

Prin introducerea taxei pe perioada determinata (anuala) Registrul RoTLD va beneficia de informatii actualizate in ceea ce priveste domeniile active, domeniile folosite si cele nefolosite, va putea debloca domeniile achizitionate si nefolosite in vederea punerii la dispozitia utilizatorilor a dreptului de folosinta a numelor respective".

In prezent costul pentru un domeniu .ro este 51,26 USD + TVA (24%) si nu exista o taxa dementenanta, conform datelor de pe site-ul RoTLD.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

2429 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Daca trebuie sa vii cu bani de acasa (Marţi, 10 decembrie 2013, 21:04)

    Ciribanstula [utilizator]

    Ca sa intretii "domeniile.ro"
    E nasol
    400000 de euro pe an pierduti!
    Inseamna ori:
    1 Ai de unde sa pierzi atatia bani
    2 Pierzi 400000 de euro din banii pe care i-ai pus deoparte pina acum

    Eu unul m-as fi "multumit " pe la 3000 de euro pierdere sa declar faliment!
    Dar ma rog eu nu lucrez pentru ICI

    Multa sanatate
    PS
    Hai bagati repede ca iesiti in pierdere ca sa aveti motiv sa dublati sau triplati pretu la domeniile .ro
    CA O SA MAI CUMPERE BAUBAU!
    PA
    • -2 (2 voturi)    
      Te inseli... (Marţi, 10 decembrie 2013, 23:26)

      y0 [utilizator] i-a raspuns lui Ciribanstula

      Este logic ce scrie in articol. Nu poti sa beneficiezi de un serviciu pe termen nelimitat, cu o singura plata fixa. Toata aparatura, mentenanta si salariile celor de acolo, costa. Si nu cred ca au salarii minime pe economie angajatii de acolo.
      Ca sa aiba baza de date, te costa. Mentenanta ei costa. Ca sa ai serverele de DNS, te costa. Ca sa scaleze, te costa. Sigur nu vrei sa intrii pe un site .ro si sa astepti cateva secunda pana se interogheaza serverul de DNS, pentru a se afla adresa IP. Sau vrei? De securitate ce zici? Cum a fost anul trecut, cand cineva a facut DNS poisoning si Google.ro afisa mesajul unui hacker? Vrei si tu la fel pe site-ul tau? Securitatea costa. Si nu e simplu sa fii in siguranta.
      Si nu zice nimeni ca se dubleaza/tripleaza preturile pentru domenii, ci ca se introduce o taxa anuala de mentenanta.
      Eu prefer sa platesc o taxa anuala si sa am servicii mai bune la RoTLD. E normal si civilizat, iar taxa nu este exagerata.
      • +4 (4 voturi)    
        Ba poti sa beneficiezi pe termen nelimitat (Miercuri, 11 decembrie 2013, 3:11)

        Safe [utilizator] i-a raspuns lui y0

        Unele servicii se pot achizitiona pe termen nelimitat, totul depinde de suma fixa care se plateste la inceput si de rata dobanzii. A se vedea la comentariile de la acest articol, mai jos, un exemplu de calcul. Un alt exemplu la indemana ar fi de pilda o licenta Microsoft pentru sistemul de operare Windows. Se plateste o singura data o suma fixa, dupa care serviciul este oferit pe o durata nedeterminata. In cadrul acestei plati intra nu numai compensarea cheltuielilor care s-au facut cu crearea si distribuirea programelor din pachetul sistemului de operare, dar si intretinerea acestuia, actualizarea periodica cu "updates", serviciul de suport telefonic si email, site-ul web, serverele pe care se stocheaza "updates/patches" etc. Toate acestea sunt finantate din plata fixa facuta o singura data. Cum v-ati simti daca Microsoft si-ar da seama ca nu-i ajung banii pentru intretinerea serverelor si ar anunta ca indiferent ca licentele au fost platite mai de mult sau sunt noi, devine obligatorie o taxa anuala pentru folosirea sistemului de operare? Asa ca, sa nu fie cu suparare, dar cei care au cumparat domenii pana acum, au platit corect pentru o perioada nedeterminata. Ce a facut insa cu banii institutia care a vandut domeniile... poate acest lucru ar trebui investigat mai intai. Acum boom-ul cumpararii domeniilor a trecut, rata dobanzii a scazut, banii nu mai curg, iar ICI si-a dat seama ca serverele sunt scump de intretinut, securitatea e mai presus de toate, iar domeniile sunt "blocate" (de parca tare le pasa de blocajul domeniilor).
  • +3 (3 voturi)    
    cam scump (Marţi, 10 decembrie 2013, 21:32)

    I [utilizator]

    nu stiu ce echipamente cumpara ei, ca factura a venit intr-un plic scris cu pixul. S-o fi scumpit pixurile, nu stiu.

    2.4 milioane euro e mult pentru ce fac ei. Cu banii astia intr-o tara mai mica gestionezi toate apelurile pre-platite.
  • +2 (2 voturi)    
    Prostia este ca (Marţi, 10 decembrie 2013, 21:50)

    Ronis ot Astria [utilizator]

    NU se face distinctie intre paginile web de firma si cele eminamente culturale ... dar, in fond, de ce i-ar trebuie Romanicii cultura?
  • +4 (4 voturi)    
    o alta ordinarie... (Marţi, 10 decembrie 2013, 22:10)

    Un Anarhist Moderat [anonim]

    asa cum se intampla intotdeauna in toate domeniile in care exista monopol de stat sau monopol privat sustinut (interesat) de stat prin diverse manevre oculte...
    fundamentare, explicatii, concluzii nu sunt decat praf in ochi pentru a masca vesnicul "noi suntem smecheri si voi trebuie sa platiti cat vrem noi pentru ca nu aveti alternativa"
    lasati (dracului) reglementarile, supra-reglementarile si para-reglementarile care in proportie de 99% sunt menite sa asigure monopolul sau pozitia dominanta; lasati piata libera - cine vrea si poate sa ofere serviciul sa o faca; lasati clientul sa aleaga si atunci vom vedea care este de fapt pretul si modul de functionare optim... iar daca "statul" este vezi Doamne foarte preocupat de protectia utilizatorilor / beneficiarilor acestui serviciu atunci are din "+24% TVA" destule resurse sa inventeze un birou de 2-3...5 oameni care sa controleze transparent evolutia lucrurilor in acest domeniu
  • 0 (0 voturi)    
    de ce 2 ani (Marţi, 10 decembrie 2013, 22:39)

    break_noon [utilizator]

    Ar trebui ca plata în avans să fie pe 3 sau 4 ani. Asta pentru că atunci când am luat un domeniu, acum 2 ani, am plătit echivalentul a cel puţin 3 ani (dacă nu mai mult).

    În rest e ok cu taxa anuală, la o valoare decenta. Acum, dacă vrei domeniu de 2 sau 3 litere, nu găseşti, toate sunt blocate si nefolosite.
  • +6 (6 voturi)    
    Time is money (Marţi, 10 decembrie 2013, 23:44)

    Safe [utilizator]

    Cei care au platit "pe viata" domeniul .ro au finantat in realitate in mod corect costurile pentru intretinerea domeniului pe o perioada nedefinita. Cei cu cunostinte sumare de economie cunosc termenul "Present value of a perpetuity", PV = A/i. Pentru o rata de discount i de 15% pe an si o taxa anuala echivalenta de $8 (cat era un domeniu de innoit in SUA acum 10 ani sa zicem), suma de plata care ar fi compensat intretinerea domeniului la infinit ar fi fost fix de 53.33 USD (cautati pe wikipedia "Present value of money"). Prin urmare platitorii "upfront" nu ar trebui sa fie afectati de noua lege, ci numai cei care cumpara noi domenii si urmaza sa le plateasca si innoiasca anual. In fond baza de calcul cand s-a stabilit suma de 51,26 USD + TVA trebuie sa fi fost fundamentata pe un calcul economic si aceste nu poate fi decat "Present value of a perpetuity". Faptul ca ROTLD sau cine o fi incasat banii nu a folosit judicios aceste fonduri nu trebuie sa afecteze pe cei care au cumparat serviciile promise.
    Faptul ca unele domenii au ramas "blocate" nu ii priveste pe detinatorii actuali si legali de domenii .ro, nu inteleg de ce trebuie sa plateasca acestia pentru gafa pe care au facut-o cei de la ICI acum 15 ani. Pentru a rezolva problema si "debloca" domenii initiatorul proiectului de lege ar trebui gaseasca alte solutii, de pilda cei care detin domenii inaintea promulgarii legii ar trebui sa innoiasca periodic, gratuit, propriul domeniu. Inexistenta acestei actiuni poate indica faptul ca domeniul este abandonat si se poate da altcuiva.
  • 0 (0 voturi)    
    Corect si nu prea (Joi, 12 decembrie 2013, 15:05)

    hades_ [utilizator]

    eu vin si zic asa, pana si google ofera servicii premiun free. ok, in momentul de fata nu le mai poti accesa decat pe bani, dar odata accesate, ele raman free.

    sunt de acord cu o reinnoire anuala, dar odata ce noi (eu personal detin 2 domenii, unul personal si unul pe firma acum 4 ani/1 si cateva luni) am cumparat ceva in anumite conditii, nu prea e ok sa le schimbi pe drum; ar trebui facut asa cum mentiona cineva mai sus, si anume cei care au cumparat si il folosesc (dns-uri active, trafic de date, trafic de mail pe dns-urile respective) sa dea click pe un link si reinnoirea se face automat (pana la moarte proprietarului persoana fizica) cand se va elibera din lipsa clickului. restul impusa o perioada pentru folosirea acelui domeniu sau eliberarea lui (in cazul in care firma/persoana "a murit")


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri