Guvernul a adoptat miercuri o Hotarare care extinde mijloacele electronice de plata online a taxelor si impozitelor prin intermediul Ghiseul.ro si corecteaza legislatia care permite momentan ca o primarie sa solicite contribuabilului sa plateasca comisionul aferent tranzactiei, fapt ce contravine legislatiei europene. Conform proiectului de Hotarare de Guvern, primariile vor accepta toate mijloacele electronice de plata online (internet banking, mobile banking, fara a se limita la acestea), iar in cazul in care opteaza pentru plata impozitelor si taxelor utilizand cardul bancar vor suporta comisionul tranzactiei.

Guvernul a adoptat miercuri o Hotarare privind modificarea si completarea Hotararii de Guvern nr. 1235/2010 privind aprobarea realizarii Sistemului national electronic de plata online a taxelor si impozitelor utilizand cardul bancar (SNEP), respectiv Ghiseul.ro. (www.ghiseul.ro).

  • "Prin Hotararea adoptata de Guvern se reglementeaza o situatie aparuta ca urmare a intrarii in functiune a Sistemului national electronic de plata a taxelor si impozitelor, mai precis exista o discriminare a contribuabilului care plateste utilizand cardul prin intermediul SNEP fara de contribuabilul care plateste utilizand cardul la sediul institutiei publice, deoarece acesta din urma nu plateste comision. Totodata, actul normativ extinde mijloacele electronice de plata online", se mentioneaza pe site-ul Guvernului.

De ce este discriminat prin actuala legislatie un contribuabil la plata prin Ghiseul.ro

In prezent prin Ghiseul.ro cetatenii pot sa-si plateasca online taxele si impozitele locale utilizand cardul bancar, daca primariile de care apartin sunt inrolate in acest sistem. Ghiseul.ro a fost lansat in luna martie 2011, in Guvernarea PDL, dar in legislatia de infiintare a acestei platforme de plati autoritatile au facut o mare eroare: primariile puteau sa solicite contribuabilului sa plateasca comisionul aferent tranzactiei, fapt care contravine legislatiei europene si a modului in care aceasta a fost implementata in legislatia nationala in 2009.

In practica insa nici una dintre primariile care s-au inrolat in acest sistem nu a solicitat acest comision contribuabililor.

Pentru a corecta aceasta situatie, in luna octombrie 2012, Ministerul pentru Societatea Informationala, condus de Dan Nica (PSD), a lansat in dezbatere publica un proiect de HG care modifica exact acest aspect.

Proiectul a plecat pe circuitul de avizare si nu s-a mai auzit nimic despre el pana marti, 10 decembrie 2013, cand ministrul Dan Nica a anuntat in cadrul evenimentului Gala Comunicatii Mobile, ca s-a ajuns la un acord cu Ministerul de Finante.

  • "In sedinta de Guvern de miercuri aprobam in sfarsit Hotararea de Guvern, am cazut de acord cu Ministerul de Finante, cu Trezoreria, am gasit formula care deblocheaza plata cu cardul pentru taxe si impozite. Platile care se faceau prin Ghiseul.ro erau blocate in mare masura pentru ca nu exista clar definit cine anume plateste comisionul. Partea de plati era blocata pentru ca Directiva Europeana spunea ca trebuie sa fie o partajare a costurilor. Eu ca platitor trebuie sa platesc comision bancii unde am cardul, tu ca beneficiar- primaria - trebuie sa platesti comision operatorului de card cu care ai contractul respectiv.
  • Aici era interpretata ca fiind o scadere a veniturilor la bugetul local pentru ca primaria daca platea comisionul incasa mai putini bani. Hotararea de Guvern se schimba si se introduce notiunea de plata electronica, deci nu va mai fi numai plata cu cardul, ci toate tipurile de plati electronice (internet banking, mobile banking)", a spus Dan Nica.

Miercuri, pana in sedinta de Guvern, Ministerul condus de Dan Nica a afisat pe site la sectiunea Transparenta decizionala proiectul de Hotarare de Guvern si Nota de Fundamentare.

Ce se modifica in Ghiseul.ro conform proiectului de Hotarare de Guvern:

"Se modifica Art. 1 Se aproba realizarea ghiseului virtual de plati, denumit "Sistemul national electronic de plata a taxelor si impozitelor" (SNEP), ca parte componenta a Sistemului electronic national (SEN)

Institutiile publice care desfasoara activitatii de incasare a taxelor si impozitelor au obligatia sa se inregistreze in SNEP atat pentru furnizarea informatiilor privind cuantumul obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, ale contribuabilor persoane fizice care utilizeaza mijloace electronice de plata sau alte mijloace de plata cat si pentru asigurarea unei solutii de plata electronica a acestora.

Monitorizarea implementarii mijloacelor de plata se realizeaza de catre Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) impreuna cu Ministerul Finantelor Publice (MFP).

Avand in vedere faptul ca graficul initial a fost depasit, institutiile publice se pot inregistra oricand in SNEP.

Institutiile publice accepta toate mijloacele electronice de plata online (internet banking, mobile banking, fara a se limita la acestea), iar in cazul in care opteaza pentru plata impozitelor si taxelor utilizand cardul bancar este necesar sa isi selecteaze furnizorul de servicii de acceptare de plati electronice, conform legislatiei in vigoare

Virarea sumelor incasate prin mijloace de plata, altele decat cele privind plata on-line cu cardul, se realizeaza potrivit metodologiei aprobata prin ordin comun emis de catre MSI, MFP si MDRAP.

Comisioanele percepute de furnizorii de servicii pentru operatiunile de tranzactionare online cu cardul bancar, aferente incasarii taxelor si impozitelor prin intermediul SNEP nu vor depasi tarifele maximale aprobate prin ordin comun emis de catre MSI, MFP si MDRAP

Asa cum prevede si Ordonanta de Urgenta nr. 113 din 12 octombrie 2009 privind serviciile de plata, comisionul aferent platii electronice este suportat de catre:

a) platitor, pentru comisioanele aferente serviciilor de plata percepute de catre furnizorul sau de servicii de plata;

b) beneficiarul platii (respectiv institutiile publice prevazute la art. 3), pentru comisioanele aferente serviciilor de plata percepute de catre furnizorul sau de servicii selectat conform art.8. alin. (2).

Pe cale de consecinta, in termen de 45 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului act normativ Ministerul pentru Societatea Informationala, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice aproba prin ordin normele de aplicare si armonizeaza normele existente cu prevederile prezentului act normativ".

  • 72 de primarii sunt inrolate in prezent in Ghiseul.ro. Din 2011 si pana in prezent s-au facut plati in valoare de peste 11,1 milioane lei

Conform datelor MSI, "in momentul de fata, avem inregistrate 72 de primarii, din care 40 accepta plati cu autentificare si 32 fara autentificare. Alte 33 de primarii sunt in curs de finalizare procedura de inrolare. S-au efectuat 52.361 de plati in valoare de 11.101.161 lei. In ceea ce priveste credentialele (n.a. datele de autentificare - user si parola), responsabilitatea de distribuire revine ANAF (Unitatea de imprimerie rapida Valcea)".

  • Catalin Cretu, Visa Romania: Ghiseul.ro va fi deblocat total cand se va rezolva si problema distribuirii credentialelor

La evenimentul de marti, 10 decembrie, a participat si Catalin Cretu, seful Visa Romania, care a salutat masura anuntata de Ministrul Nica, subliniind ca este nevoie de mai mult pentru a fi deblocata in totalitate plata prin Ghiseul.ro.

  • "D-lui ministru i se cuvin multumiri pentru ca in final a inteles si a rupt acest nod gordian. Pana la urma s-a inteles ca respectivul platitor isi plateste darile la banca ce i-a emis cardul, iar institutia, autoritatea locala trebuie sa-si plateasca darile sale la banca care ii pune POS-ul acolo si ii ofera facilitatea de acceptare a platii cu cardul. Vis a vis de Ghiseul.ro acele 2-3 milioane de romani care muncesc in strainatate si care au proprietati in Romania vor putea astfel sa-si plateasca mai repede darile, in primul trimestru, catre primariile de care apartin. Asta este recompensa pentru cei care inteleg valoarea acestei platforme. Sper ca ne ajutati sa deblocam si partea a doua cu distribuirea credentialelor catre populatie care este un efort semnificativ si in care sistemul bancar poate ajuta foarte mult prin platformele sale deja super securizate prin online banking prin toate metodele prin care se pot distribui la atingerea unui buton aceste credentiale. Asa reusim sa deblocam total Ghiseul.ro", a spus Catalin Cretu.

Despre Ghiseul.ro

Dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor (SNEP - Ghiseul.ro) s-a facut de Ministerul Comunicatiilor in colaborare cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), la costuri zero pentru statul roman. Aplicatia apartine insa firmei Indeco Soft din Baia Mare, care este membra a APERO si a implementat astfel de softuri in mai multe primarii din tara.

Platile in Ghiseul.ro se pot efectua cu autentificarea utilizatorului (acesta putand vizualiza exact sumele de plata) sau fara autentificare (utilizatorul introducand direct suma pe care stie ca o are de platit, iar accesul facandu-se pe baza CNP-ului).

Pentru plata cu autentificare, utilizatorii au nevoie de date de autentificare in sistem/credentiale, respectiv nume de utilizator si parola. Conform informatiilor ministerului, administratiile locale pot trimite cetatenilor aceste date si de asemenea acestea pot fi solicitate de catre cetateni si la ghiseul administratiilor locale, inrolate in sistem.