10.892 cetateni au fost sanctionati anul trecut pentru apeluri false si abuzive catre numarul 112, cele mai multe sanctiuni fiind aplicate in judetele Teleorman, Suceava si Bucuresti, a anuntat vineri Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS). Peste 17,4 milioane de apeluri au fost primite anul trecut la numarul unic de urgenta 112, dintre care 70,91% au fost false. Majoritatea apelurilor false si abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice si sunt in mare parte realizate de pe cartele pre pay. Din punct de vedere al apelurilor false, judetele Covasna, Calarasi si Mures ocupa primele locuri.

De notat ar fi ca si in 2012, Covasna si Mures s-au numarat printre primele trei judete cu cele mai multe apeluri false la 112.

"Multe persoane suna fara a avea o urgenta, se intereseaza despre evenimente care se petrec in localitatea lor, adreseaza injurii operatoarelor, rad, pun muzica sau nu vorbesc. Se solicita informatii despre numere de telefon, se cere legatura cu diverse institutii sau persoane publice ori se solicita sfaturi medicale. Autoritatile fac apel la cei care suna abuziv sa nu incarce inutil liniile de urgenta 112, intrucat un apel fals poate duce la pierderea unei vieti. La 112 se suna doar atunci cand aveti cu adevarat o urgenta", atentioneaza STS, administratorul sistemului 112.

Statistica pe anul 2013, realizata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), arata ca la Numarul Unic de Urgenta 112 au fost primite si tratate 17.463.468 apeluri. Dintre acestea 29,09 % au fost reale si 70,91 % false. Apelurile au fost transferate catre: Ambulanta - 60,66 %, Politie - 24,77 %, ISU/ SMURD - 12,59 % si Jandarmi - 1,88%.

De constatarea si sanctionarea contraventiilor savarsite prin apelarea abuziva a 112 se ocupa Politia.

Conform legii (OUG 34/2008), apelarea abuziva a numarului unic de urgenta 112 si alertarea falsa a agentiilor de interventie se pedepseste cu amenda de la 500 de lei la 1.000 de lei.

  • Numarul unic de urgenta 112 poate fi apelat gratuit in orice tara din UE

La nivel european, doar 1 din 4 cetateni ai UE cunoaste faptul ca 112 este numarul de Urgenta pe care il poate apela in toate tarile Uniunii Europene. Mai mult decat atat, aceasta cifra stagneaza de ani de zile si variaza semnificativ in tarile europene, sustine STS.

Numarul pan-european de urgenta 112 a fost creat in 1991.

In aprilie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 a devenit operational in toata Romania. Incepand cu anul 2008, 112 este unicul numar de urgenta care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenta (ambulanta, pompieri si politie) in orice tara a Uniunii Europene.

STS subliniaza ca numarul unic pentru apeluri de urgenta 112 trebuie folosit doar atunci cind este necesara interventia agentiilor specializate de urgenta, pentru asigurarea asistentei imediate in situatii in care este periclitata viata, integritatea ori sanatatea cetateanului, ordinea publica, proprietatea publica sau privata ori mediul.