Continua controversele legate de accidentul aviatic din Apuseni: ce spune sindicatul Romatsa

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Luni, 27 ianuarie 2014, 14:00 Economie | Telecom

Echipamentele ELT (Emergency Locator Transmitter) care permit localizarea aeronavelor aflate in dificultate pot emite semnale radio pe frecventele 121,5MHz si 406MHz, insa la ora actuala emisia pe frecventa 406 Mhz este mijlocul standard ce permite identificarea locului unui accident aviatic, frecventa monitorizata de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT (prin centrul de monitorizare de la Moscova) care determina pozitia emitatorului si o transmite automat si gratuit punctelor de contact, in acest caz ROMATSA, se arata intr-un comunicat transmis sambata de Asociatia profesionala a controlorilor de trafic aerian - RATCA si Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania - ATSR din cadrul ROMATSA. Din luna februarie 2009 sistemul satelitar COSPAS-SARSAT nu mai  monitorizeaza emisiile pe frecventa 121,5 MHz din cauza preciziei slabe de localizare, iar in cazul accidentului din muntii Apuseni nu s-a receptionat un semnal pe frecventa de 406 MHz, se mai arata in comunicat.
  • Concluzia raportului privind accidentul aviatic din Apuseni este ca "echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) ale aeronavei nu au functionat pe frecventa de 406 MHz, prevazuta de Regulament, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care nu era apta sa permita localizarea". Pe de alta parte, in acelasi raport se mentioneaza ca "ROMATSA asigura supravegherea continua a transmisiilor radio receptionate de la aeronavele in pericol si, totodata, receptionarea semnalelor emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele 121,5 MHz si 406 MHz. Orice mesaj receptionat pe aceste canale de la aeronave aflate in pericol in FIR - Bucuresti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare - ROMATSA".

Iata mai jos comunicatul transmis sambata de RATCA si ATSR:

"Comunicat de presa in urma accidentului de aviatie din data de 20 ianuarie 2014 din Muntii Apuseni, din apropierea comunei Horea, judetul Alba

Asociatia profesionala a controlorilor de trafic aerian - RATCA si Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania - ATSR din cadrul RA ROMATSA exprima condoleante familiilor celor decedati si suntem alaturi de victimele acestui accident

Opinia publica trebuie informata ca Romania detine un standard foarte ridicat al sigurantei zborurilor, fapt apreciat la nivel european si international.  Prin reglementarile specifice profesiei, toate actiunile si activitatile operative sunt continuu monitorizate si inregistrate, ceea ce garanteaza ca investigatia tehnica in desfasurare va avea la dispozitie elemente reale, nicio incalcare a procedurilor neputand fi ascunsa.

In ultimele zile, diferite persoane, cu acces limitat sau deloc la informatii reale, au facut multe afirmatii false, trunchiate si denaturate. Acestea au capatat valoare de adevar doar prin simpla difuzare in mass-media, fara a avea o baza reala, fiind departe de realitate, unele denigratoare si chiar jignitoare la adresa profesiei de controlor de trafic aerian si a ROMATSA.

Doar doua exemple concludente de informatii eronate dintre cele vehiculate in ultima vreme:

1.    Abonament la COSPAS-SARSAT
ᅡ        Echipamentul ELT (Emergency Locator Transmitter) are scopul de a permite detectarea, localizarea si identificarea vaselor si aeronavelor aflate in dificultate. Aceste echipamente pot emite semnale radio pe frecventele 121,5MHz si 406MHz. La ora actuala emisia pe frecventa 406 Mhz este mijlocul standard ce permite identificarea locului unui accident aviatic. Aceasta frecventa este monitorizata de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT care determina pozitia emitatorului si o transmite automat punctelor de contact. ROMATSA este punct de contact cu sistemul COSPAS-SARSAT (prin centrul de monitorizare de la Moscova) si primeste automat zeci de astfel de mesaje anual.  Serviciul de furnizare al informatiei este gratuit si nediscriminatoriu, nefiind conditionat de plata unui abonament.

Pentru exemplificare, in 28 Decembrie 2013, ROMATSA a primit de la Moscova localizarea unui semnal ELT (406MHz) in zona de responsabilitate. Atunci, ROMATSA a identificat zona, a alertat serviciul responsabil si acesta a descoperit pe Marea Neagra o ambarcatiune cu imigranti aflata in deriva.

ᅡ        Din luna februarie 2009 sistemul satelitar COSPAS-SARSAT nu mai  monitorizeaza emisiile pe frecventa 121,5 MHz din cauza preciziei slabe de localizare. In cazul accidentului din muntii Apuseni NU S-A RECEPTIONAT UN SEMNAL PE FRECVENTA 406 MHz.

2.    Referitor la stirea depre oprirea semnalului ELT : 'cineva de la ROMATSA  a sunat la Scoala de Aviatie pentru a se opri semnalul ELT deoarece controlorul de trafic este deranjat in casca'.

Informatia conforma cu realitatea este aceasta: la patru ore dupa ce supravietuitorii accidentului aviatic au fost gasiti si emisia prin ELT devenise inutila, s-a primit la ROMATSA un telefon de la o institutie cu atributiuni in siguranta aeronautica, care a solicitat oprirea semnalului ELT la cererea pilotilor care zburau in acea zona.

Suntem nevoiti sa solicitam presei (fara a impiedica dreptul de informare al cetatenilor) si tuturor celor ce se exprima in mediul public:

-         sa nu traga concluzii inaintea finalizarii investigatiilor tehnice. Consideram ca trebuie sa ne comportam ca intr-o tara europeana civilizata si sa ne abtinem de la declaratii inainte de terminarea investigatiilor, pentru a nu prejudicia buna desfasurare a cercetarilor si analizelor in curs.
-         sa tina cont de faptul ca desfasurarea activitatii de baza (dirijarea, informarea si alarmarea pentru toate aeronavele ce survoleaza spatiul aerian al Romaniei) implica un grad ridicat de stress, activitate care functioneaza la cote maxime de siguranta.

Noi, RATCA si ATSR, respectam meseriile si competentele tuturor celor care se exprima in mediul public si solicitam acelasi respect pentru toti salariatii ROMATSA pe care-i reprezentam, pentru meseriile si competentele lor."


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

6151 vizualizari

  • +15 (17 voturi)    
    Ok, (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:11)

    miguelito [utilizator]

    atunci cine este raspunzator de faptul ca acel avion nu avea sistemul setat pentru acea frecventa?
    • +1 (13 voturi)    
      Buna intrebare (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:28)

      Armadilo [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      Exact asta am intrebat si eu intr-un comentariu. Mai mult de cat atat, daca insasi ROMATSA spune ca oficial trebuiau sa fie ambele frecvente ascultate de catre ROMATSA.

      Nu este chiar atat de dificil de stabilit cine poarta raspunderea, in aviatie regulile sunt mult mai clare ca in alte domenii.

      In orice caz domnul Ponta ar face bine sa continue cu curatarea sistemului, asta pana nu se mai intampla o boacana.

      Cum vine ca avem una dintre cele mai performante instalatii de supraveghere din Europa, 7 servicii de informatii si nu reusim sa localizam o aeronava? Nu cumva sunt o turma de incompetenti la butoane?

      Cum se face ca ascultam si inregistram telefoane in disperare, dar nu reusim sa redam inregistrarile din acest caz? STS-ul ar face bine sa puna la dispozitie inregistrarile de la 112 si atunci s-ar vedea si auzi foarte bine cine, ce o zis si cum o procedat. Sau s-o luat curentul tocmai cand trebuia serverul sa salveze fisierul? :D
      • 0 (2 voturi)    
        ROMATSA induce in eroare referitor la ELT (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:54)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Armadilo

        Ca sa se demonstreze ca ROMATSA ar primi orice fel de semnale SOS, de interes pentru tara noastra, de la ELT-uri pe 406 MHz, este citat urmatorul caz total irelevant:

        ROMATSA: "Pentru exemplificare, in 28 Decembrie 2013, ROMATSA a primit de la Moscova localizarea unui semnal ELT (406MHz) in zona de responsabilitate. Atunci, ROMATSA a identificat zona, a alertat serviciul responsabil si acesta a descoperit pe Marea Neagra o ambarcatiune cu imigranti aflata in deriva."

        In realitate, ambarcatiunea respectiva nu apartinea Statului Roman si avea un ELT pe 406 MHz inregistrat pentru serviciul COSPAS-SARSAT, dar nu de Romania. Sigur ca centrul de la Moscova, primind semnal SOS de la o baliza inregistrata in baza lor de date si care se afla in apropierea Romaniei, a anuntat autoritatile de la Bucuresti, pe linga persoanele de contact (straini) inregistrate alaturi de codul ELT-ului ambarcatiunii cu emigranti.

        ROMATSA sa dea un exemplu recent de semnal ELT 406 MHz receptionat de COSPAS-SARSAT, si trimis autoritatilor de la Bucuresti, de la o aeronava inregistrata de Romania pentru serviciul respectiv!

        Pana la proba contrara tara noastra (vezi adresele de mai jos) nu este inregistrata la COSPAS-SARSAT (inregistrarea este obligatorie, radiobalizele ELT 406 MHz neinregistrate sunt ignorate) deci nu avea ce date de localizare sa primeasca de la Moscova

        vezi:
        1) Countries Allowing Individual Registration (pentru ELT)
        ... Romania - NO ...
        Sursa: http://www.cospas-sarsat.org/en/component/cospasfrontend/Countries%20Allowing%20Individual%20Registration%20%28in%20IBRD%29/showCountriesSupported/203

        2) International Beacon Registration Database (pentru ELT)
        ... Romania - NO ...
        Sursa: http://www.406registration.com/countriessupported.aspx?CultureCode=en-US
        • 0 (0 voturi)    
          Complet gresit (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:19)

          Moll Flanders [anonim] i-a raspuns lui dumitrica

          Daca erati mai atent observati din titlu "Countries Allowing Individual Registration" adica inregistrare individuala. Ati observat cumva ca nici SUA, Elvetia si multe alte tari sint in aceeasi situatie?
          Tot daca citeati mai atent observati ca acolo se spune ca se pot inscrie balize care sint din tari in care inregistrarea nu se face centralizat de catre autoritatea statului respectiv.
          In Romania si alte state inregistrarea balizelor se face de catre autoritatea in domeniu.
          • 0 (0 voturi)    
            "Complet gresit" dar imi dati dreptate?! (Luni, 27 ianuarie 2014, 17:27)

            dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Moll Flanders

            Da, "In Romania ... inregistrarea balizelor se face de catre autoritatea in domeniu." insa asa cum este scris clar la adresa (http://www.406registration.com/countriessupported.aspx?CultureCode=en-US ) tara noastra nu este inregistrata la serviciul COSPAS-SARSAT, cu alte cuvinte nu avea ce informatii de localizare sa primeasca de la Moscova chiar daca ELT-ul avionului lui Iovan a emis SOS pe 406 MHz.
            • 0 (0 voturi)    
              NU! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 20:57)

              gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

              facultatea "google" nu-i de-ajuns...trebuie sa mai ai si altceva...
        • 0 (0 voturi)    
          pai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:11)

          gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

          in realitate, baliza aia se numeste EPIRB!
      • 0 (0 voturi)    
        ROMATSA induce in eroare referitor la ELT (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:54)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Armadilo

        Ca sa se demonstreze ca ROMATSA ar primi orice fel de semnale SOS, de interes pentru tara noastra, de la ELT-uri pe 406 MHz, este citat urmatorul caz total irelevant:

        ROMATSA: "Pentru exemplificare, in 28 Decembrie 2013, ROMATSA a primit de la Moscova localizarea unui semnal ELT (406MHz) in zona de responsabilitate. Atunci, ROMATSA a identificat zona, a alertat serviciul responsabil si acesta a descoperit pe Marea Neagra o ambarcatiune cu imigranti aflata in deriva."

        In realitate, ambarcatiunea respectiva nu apartinea Statului Roman si avea un ELT pe 406 MHz inregistrat pentru serviciul COSPAS-SARSAT, dar nu de Romania. Sigur ca centrul de la Moscova, primind semnal SOS de la o baliza inregistrata in baza lor de date si care se afla in apropierea Romaniei, a anuntat autoritatile de la Bucuresti, pe linga persoanele de contact (straini) inregistrate alaturi de codul ELT-ului ambarcatiunii cu emigranti.

        ROMATSA sa dea un exemplu recent de semnal ELT 406 MHz receptionat de COSPAS-SARSAT, si trimis autoritatilor de la Bucuresti, de la o aeronava inregistrata de Romania pentru serviciul respectiv!

        Pana la proba contrara tara noastra (vezi adresele de mai jos) nu este inregistrata la COSPAS-SARSAT (inregistrarea este obligatorie, radiobalizele ELT 406 MHz neinregistrate sunt ignorate) deci nu avea ce date de localizare sa primeasca de la Moscova

        vezi:
        1) Countries Allowing Individual Registration (pentru ELT)
        ... Romania - NO ...
        Sursa: http://www.cospas-sarsat.org/en/component/cospasfrontend/Countries%20Allowing%20Individual%20Registration%20%28in%20IBRD%29/showCountriesSupported/203

        2) International Beacon Registration Database (pentru ELT)
        ... Romania - NO ...
        Sursa: http://www.406registration.com/countriessupported.aspx?CultureCode=en-US
      • 0 (0 voturi)    
        Nu e greu (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:30)

        Moll Flanders [anonim] i-a raspuns lui Armadilo

        Sa va informati despre cele trei tipuri de balize: individuale, pentru aviatie si pentru marina, care este diferenta intre cele pe 121,5 si cele pe 406 si de ce s-a renuntat la supravegherea celor pe 121,5. Va ia aproximativ 10 minute.
        Romatsa primeste informatii despre balizele care emit de la Moscova care este centru desemnat pentru aceasta zona. Nu Romatsa "asculta" frecventele pentru ca ele pot fi "ascultate", dar mai ales localizate doar de sateliti.
        Se face o confuzie pentru frecventa 121,5 deoarece balizele emit si un semnal radio VHF de avertizare care demodulat in audio suna ca o sirena. Acest semnal poate fi auzit si de receptoare radio de la sol si de aeronavele care survoleaza zona. In cazul avionului BN2 acest semnal a fost receptionat doar de aeronave, dar nu putea fi localizat.
    • +10 (10 voturi)    
      De fapt (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:32)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      Trebuie sa stim doar modelul respectivei balize. S-a vehiculat informatia ca antena externa ar fi fost rupta , ca baliza s-a pierdut -OMG! si cine stie cate altele pe care nu le stiu eu .
      Din pacate increderea in institutiile statului roman scade direct proportional cu tentativele de opacizare in relatia cu publicul .La o zi dupa filmarea epavei cu un multicopter se interzice camera de luat vederi inclusiv pe jucariile din carrefour (sau le trebuie spatiu aerian segregat prin cerere facuta cu 45 zile inainte, lol ) .Cum poti sa ai INCREDERE in asemenea specimene ?
      • 0 (0 voturi)    
        "Antena de 406 MHz rupta" este poveste! (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:08)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        Un aparat de localizare ELT, cum a fost cel de la bordul avionului pilotat de Adrian Iovan, are antena de 406 MHz atit interna cit si externa, cea exterioara fiind comuna cu antena de 121.5 MHz. Atita vreme cit ELT-ul aeronavei prabusite la Cluj a emis pe 121.5 MHz trebuia sa emita si pe 406 MHz tot cu antena de 121.5 MHz. Chiar daca aceasta ar fi fost rupta mai exista pentru 406 MHz o antena interna de siguranta.

        Sursa: cautati cu Google ELT-ul: Kannad 406 INTEGRA pdf ca sa vedeti cum arata un asemenea dispozitiv si ce caracteristici are.

        Balizele acestea sunt facute sa supravietuiasca cit mai bine unei prabusiri. Este evident ca antenele externe (mai puternice dar sensibile mecanic) sunt primele in pericol de rupere (defectare) in caz de accident si din cauza asta s-au prevazut masuri de siguranta (antene interne).
      • 0 (0 voturi)    
        "Antena de 406 MHz rupta" este poveste! (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:28)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        Un aparat de localizare ELT, cum a fost cel de la bordul avionului pilotat de Adrian Iovan, are antena de 406 MHz atit interna cit si externa, cea exterioara fiind comuna cu antena de 121.5 MHz. Atita vreme cit ELT-ul aeronavei prabusite la Cluj a emis pe 121.5 MHz trebuia sa emita si pe 406 MHz tot cu antena de 121.5 MHz. Chiar daca aceasta ar fi fost rupta mai exista pentru 406 MHz o antena interna de siguranta.

        Sursa: cautati cu Google ELT-ul: Kannad 406 INTEGRA pdf ca sa vedeti cum arata un asemenea dispozitiv si ce caracteristici are.

        Balizele acestea sunt facute sa supravietuiasca cit mai bine unei prabusiri. Este evident ca antenele externe (mai puternice dar sensibile mecanic) sunt primele in pericol de rupere (defectare) in caz de accident si din cauza asta s-au prevazut masuri de siguranta (antene interne).
        • 0 (0 voturi)    
          pai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:23)

          gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

          nu zau?
          ai lipsit la cursul asta:

          Table 7.1 Types of ELT

          A or AD Automatic ejectable or
          automatic deployable.
          This type of ELT automatically ejects from the aircraft and is set in operation by inertia sensors when the aircraft is subjected to a crash deceleration force acting through the aircraft’s flight axis.
          This type is expensive and is seldom used in general aviation.

          F or AF Fixed (non-ejectable) or automatic fixed.
          This type of ELT is fixed to the aircraft and is automatically set in operation by an inertia switch when the aircraft is subjected to
          crash deceleration forces acting in the aircraft’s flight axis. The transmitter can be manually activated or deactivated and in some cases may be remotely controlled from the cockpit. Provision may also be made for recharging the ELT’s batteries from the aircraft’s electrical supply. Most general aviation aircraft use this ELT type,
          which must have the function switch placed to the ARM position for the unit to function automatically in a crash (see Figure 7.5).

          AP Automatic portable.
          This type of ELT is similar to Type-F or AF except that the antenna is integral to the unit for portable operation.
          Class

          P Personnel activated.
          This type of ELT has no fixed mounting and does not transmit
          automatically. Instead, a switch must be manually operated in
          order to activate or deactivate the ELT’s transmitter.

          W or S Water activated or Survival
          This type of ELT transmits automatically when immersed in water. It is waterproof, floats and operates on the surface of the water. It has no fixed mounting and should be tethered to
          survivors or life rafts by means of the supplied cord.
    • +2 (2 voturi)    
      transponder (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:44)

      maxi lopez [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      am citit despre doua posibilitati -

      1. nu aveau transponderul de tip nou (frecventa 406) - aici cauza ar fi probabil lipsa banilor (costa 300 dolari) iar scoala de aviatie nu i-a avut.

      2. transponderul respectiv s-ar fi stricat in accident.

      Indiferent de asta, a fost un lant intreg de erori, incepand cu pilotul (care trebuia sa aterizeze cand si-a dat seama ca se givra avionul) - aici insa Iovan scotandu-se prin faptul ca totusi a aterizat avionul cu toata lumea in viata.

      Apoi a urmat lantul slabiciunilor - cele 3 ministere implicate (transporturi, interne si aparare) nu au comunicat intre ele - ar fi fost necesara o coordonare cu o subordonare clara intre ele sa stie fiecare ce face.
      • +1 (1 vot)    
        NU e vorba de transponder (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:51)

        Moll Flanders [anonim] i-a raspuns lui maxi lopez

        Transponderul este un obiect de la bordul aeronavelor care raspunde la o interogare venita de la sol cu scopul de a identifica aeronava. Este asociata radarelor, astfel ca pe ecranul radar sa apara ID-ul avionului. Tot acest "dialog" interogare-raspuns se face automat.
        ELT sint niste radiobalize pentru cazuri de urgenta (a se citi accident) care ar trebui sa functioneze de prin 2003 in 406 MHz. In 2009 centru de supraveghere de la Moscova a incetat sa mai "asculte" frecventa 121,5 si a notificat toate autoritatile statale in domeniu.
      • 0 (0 voturi)    
        pai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:02)

        gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui maxi lopez

        a nu se confunda "transponder" cu "transmitter"...e diferenta mare intre cele doua...
    • +1 (1 vot)    
      pai... (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:59)

      gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      ooooff...toate ELT-urile emit in ambele frecvente...un tip de ELT este fix si dependent de antena externa,care se pare ca era rupta, dar in astfel de cazuri, cerinta este de a mai avea unul la bord, portabil care are antena built-in...oricum, 121.5MHz este, asa cum rezulta din documentatii, goniometrabila, goniometrerea fiind o metoda precisa de localizare, pe o raza de 12Nm adica 22.2 km...
      apare o intrebare...daca antena externa, de care tramiterea semnalului era dependenta, era rupta, atunci cum a fost posibila emisia in 121.5MHz?
      • +2 (2 voturi)    
        Nu e adevarat (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:12)

        gamma [utilizator] i-a raspuns lui gab0iu

        Cele vechi nu -eu cred ca ala de care vorbeam noi era "legacy", de-aia vreau sa stiu modelul, asa stim ce avea pe dinauntru si pe dinafara .

        ELTs for general aviation were constructed to transmit on 121.5 MHz, a frequency monitored by airliners and other aircraft. Military aircraft beacons were manufactured to transmit at 243.0 MHz, in the band commonly used by military aviation. Early in its history, the Cospas-Sarsat system was engineered to detect beacon-alerts transmitted at 406 MHz, 121.5 MHz and 243.0 MHz. More recently, the Cospas-Sarsat system has been designed to detect only alerts transmitted at 406 MHz (see below). This allows the system to be optimized for the increasingly sophisticated 406 MHz beacons, and avoids problems (including false alerts) from the less-sophisticated legacy 121.5 MHz and 243.0 MHz beacons. Many ELTs include both a 406 MHz transmitter, for satellite detection, and a 121.5 MHz transmitter that can be received by local search crews using direction-finding equipment.
      • +3 (3 voturi)    
        simplu (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:20)

        mihail nica [utilizator] i-a raspuns lui gab0iu

        sculele astea au o singura iesire de radiofrecventa si un singur cablu coaxial pt. legatura cu antena externa !daca a emis pe 121mhz- ca a fost auzit, de ce nu a emis si pe 406 ?OFERTE DE VANZARE SI CARACTERISTICI TEHNICE PT.ECHIPAMENTE ELT GASITI PE NET !
      • -2 (2 voturi)    
        Gabi (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:23)

        miguelito [utilizator] i-a raspuns lui gab0iu

        Am facut armata la radiolocatie in zona de cimpie. Stiu cum functioneaza sistemele. La munte nu cred insa ca merge goniometria.
      • +1 (1 vot)    
        elt (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:46)

        maxi lopez [utilizator] i-a raspuns lui gab0iu

        nu toate emit pe 406, daca e sa dam crezare wikipedia, nu ca as fi eu expert in transpondere.

        cele de tip vechi (de 139 dolari), emit numai pe 121 mhz.

        ele inca mai exista, aparent nu doar in Romania, dar nu mai sunt acoperite de sateliti din 2009.

        cele de tip nou costa 300 dolari.

        tranzitia se face gradual - toate avioanele fabricate in ultimii ani vin cu cele noi. Avioanele vechi ar trebui sa aiba si ele noile transpondere instalate, cred ca pana in 2017 e maximul, dupa care nu mai au voie sa zboare.

        e posibil sa fi fost legal aparatul, sa fi fost in perioada de tranzitie. dar sa nu dea scoala de aviatie 300 dolari sa aiba un transponder modern pe aparat? saracie.

        la saracie din pacate s-a adaugat si prostie - cei de la 112 chiar ii au pe astia pe constinta - au avut sase ore la dispozitie sa il ajute pe omul ala cu iphone cu GPS sa stabileasca coordonatele.
    • +4 (4 voturi)    
      Maneasca (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:23)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      ministresa de la Transporturi.
      Dar a tacut si a scapat atentiei presei se pare.
  • +7 (9 voturi)    
    Ce ştire minunată! (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:13)

    felis_tigris [utilizator]

    Aşteptăm arestări imediate.
  • -1 (7 voturi)    
    sts (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:16)

    mihail nica [utilizator]

    sci care e legatura cu sts ?
    • 0 (0 voturi)    
      Legatura (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:23)

      miguelito [utilizator] i-a raspuns lui mihail nica

      e l partea de localizre prin telefon. Alta mincare de peste.
      • +3 (3 voturi)    
        ai dreptate (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:41)

        mihail nica [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

        gand mai zbor cu avionul si ajung in spatiul aerian romanesc- deschid telefonul si-mi transmit pozitia la 112 din 5 in 5 minute.
        • +1 (1 vot)    
          Si cind (Luni, 27 ianuarie 2014, 18:38)

          miguelito [utilizator] i-a raspuns lui mihail nica

          cobori te aresteaza astia direct ca i-ai deranjat :))
  • 0 (4 voturi)    
    Auzi la ei... (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:35)

    Armadilo [utilizator]

    "Suntem nevoiti sa solicitam presei (fara a impiedica dreptul de informare al cetatenilor) si tuturor celor ce se exprima in mediul public:

    - sa nu traga concluzii inaintea finalizarii investigatiilor tehnice. Consideram ca trebuie sa ne comportam ca intr-o tara europeana civilizata si sa ne abtinem de la declaratii inainte de terminarea investigatiilor, pentru a nu prejudicia buna desfasurare a cercetarilor si analizelor in curs.
    - sa tina cont de faptul ca desfasurarea activitatii de baza (dirijarea, informarea si alarmarea pentru toate aeronavele ce survoleaza spatiul aerian al Romaniei) implica un grad ridicat de stress, activitate care functioneaza la cote maxime de siguranta."

    Nu va simtiti rusinati de aseamenea afirmatii???? Auzi tu la ei, numai aveau nevoie de semnal pentru ca era deranjant, si ei nici macar nu localizasera aeronava inca!!!!!!

    Voi vorbiti de etica????????? Aveti doi oameni pe constinta! Nu ati fost in stare sa monitorizati aeronava in asa fel incat sa stiti pozitia ei tot timpul!!!

    Stress??? Pentur ce sunteti platiti pana la urma urmei? Pentru ce ma streseaza seful meu? nu pentru ca asa este natura meseriei si pentru asta sunt platit?

    Putin imi pasa daca respectati meseriile unor oameni sau nu, cat timp nu respectati dreptul la viata a unor oameni.
  • -1 (5 voturi)    
    Mda (Luni, 27 ianuarie 2014, 14:39)

    stiuca [utilizator]

    Domnilor, sunteti penibili!
    In cazul unui accident aviatic in care ulterior a-ti aflat despre ruperea antenei veniti cu scuze. In cazul unui accident aviatic in care 121.5 Mhz FUNCTIONA (si recunoasteti asta) nu detineti echipament necesar de goniometrie in teren. In cazul unui accident aviatic in care radarele MAPN aveau ultima pozitie si azimutul pe radar a aparatului, nu a-ti folosit datele.
    Si de cand sindicatul apare in presa SA SCUZE administratia?
    Uneori e mai bine sa taci decat sa spui numai prostii!
    • +1 (1 vot)    
      Azimutul (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:25)

      miguelito [utilizator] i-a raspuns lui stiuca

      il iei cind iti cere cineva. Altfel, vezi punctele pe radar si implicit pozitia si atit.
    • +5 (7 voturi)    
      Gramatica... (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:28)

      dragos_k [utilizator] i-a raspuns lui stiuca

      E bine sa nici nu scrii prostii! Mai citi-ti si reveni-ti cand a-ti invatat sa scrie-ti corect.
      • +2 (2 voturi)    
        Afirmatia (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:51)

        stiuca [utilizator] i-a raspuns lui dragos_k

        "Domnilor, sunteti penibili" era facuta catre cei care au emis comunicatul de presa si NU utilizatorilor de forum! Imi cer scuze daca m-am exprimat gresit!
        Iar vanatoarea de greseli gramaticale vad ca e "batul din ochi la unii useri".
  • +3 (5 voturi)    
    ... (Luni, 27 ianuarie 2014, 15:05)

    klaudyuxxx [utilizator]

    pilot inconstient
    una la mana a zburat prea jos ca sa`si dezghete aripile
    doua la mana, a zburat cu un aparat ce nu respecta regulamentul din pct de vedere tehnic
    • 0 (0 voturi)    
      pai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:09)

      gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui klaudyuxxx

      subiectul este operatiunea de salvare, nu la cauza ei...
  • +1 (1 vot)    
    pentru corecta informare.... (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:05)

    minus [utilizator]

    ar trebui sa spuneti cine este persoana de la "o institutie cu atributiuni in siguranta aeronautica" care nu are atati neuroni in chestia de pe umeri, incat sa inteleaga ca "emisia ELT ce devenise inutila" putea fi oprita doar din creierii muntilor- adica de la locul unde se afla avionul?
    Ce sa faca Romatsa, un desant aerian in Apuseni?
    Pai Romatsa nu este in stare sa faca ce ar trebui sa faca conform legii.


    • +1 (1 vot)    
      Cu siguranta (Luni, 27 ianuarie 2014, 16:55)

      Moll Flanders [anonim] i-a raspuns lui minus

      Ati citit si textul premergator"...la patru ore dupa ce supravietuitorii accidentului aviatic au fost gasiti si emisia prin ELT devenise inutila,...."
  • 0 (0 voturi)    
    taierea navei (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:42)

    liviusmaximus [utilizator]

    pt mine, din momentul in care s-a decis taierea epavei si transportarea ei cu TRACTOARELE LOCALNICILOR, lucrurile sunt cat se poate de clare in privinta responsabililor.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version