ANALIZA Cum vrea Lenovo sa devina un colos al tehnolgiei si ce inseamna preluarea Motorola Mobility

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 30 ianuarie 2014, 16:08 Economie | Telecom

Lenovo
Foto: Wikimedia Commons
Lenovo e cunoscuta pentru PC-urile ThinkPad si mai nou pentru tablete, insa compania a vandut anul trecut aproape 50 de milioane de smartphone-uri, problema fiind ca prea putine dintre ele au fost comercializate in afara Chinei. Preluarea Motorola Mobility pentru 2,9 miliarde dolari deschide pietele occidentale pentru Lenovo si lanseaza compania in lupta cu Samsung si Apple, insa drumul va fi greu pe o piata super-competitiva. Ce inseamna aceasta tranzactie, de ce a vandut Google si ce obstacole stau in calea Lenovo puteti citi in articol.

De la Legend la Lenovo, scurt istoric


Lenovo este un nume cunoscut in IT, insa cand o companie anunta in 10 zile doua tranzactii de peste doua miliarde dolari fiecare, este clar ca are ambitii imense. Lenovo s-a infiintat in 1984 in China sub numele Legend, cativa ani a vandut piese pentru PC-uri, iar in 1990 a lansat primul computer personal. In 1993 a adus primul computer "586", iar in 1995 a produs primul server. In 1998 deja avea o retea de retail si a produs PC-ul cu numarul un milion, la eveniment fiind prezent si seful Intel.

Legend a produs la inceputul deceniului trecut si supercomputere, era lider in China pe piata PC-urilor, dar notorietatea a venit in 2005 cand a preluat divizia de PC-uri a IBM cu 1,75 miliarde dolari si si-a schimbat si numele in Lenovo pentru ca Legend era un brand pe care nu il putea inregistra in majoritatea tarilor din cauza numelui des intalnit.

Atunci, multi au ramas uimiti ca o companie chineza necunoscuta pune mana pe tehnologie americana de top chiar de la compania care a inventat PC-ul la inceputul anilor 80'. Acum, la noua ani de la tranzactie,  Lenovo e numarul unu mondial la livrarile de PC-uri, cu 53 de milioane unitati in 2013. Lenovo devine importanta si pe partea de tablete, cel mai nou model, Yoga, fiind prezentat ca avand o autonomie record, de pana la 18 ore.

Lenovo Yoga
Foto: Lenovo
Ei bine, in conditiile in care piata PC-urilor e lovita de ascensiunea smartphone-urilor si tabletelor, Lenovo spera sa repete parcursul excelent si cu Motorola Mobility pe partea de smartphone-uri. Lenovo a lansat primul smartphone in 2010, acum are mai multe modele, iar in China a vandut anul trecut peste 40 de milioane de unitati. Problema este ca in afara Chinei e un outsider total pe piata telefoanelor mobile, fiind prezent in Rusia, Indonezia si piete mai mici, precum Serbia. Marea miza este intrarea pe piata din SUA si dorinta sefilor Lenovo este sa se ajunga la vanzari mai mult decat duble, adica la 100 de milioane de terminale pe an.

Ce castiga Lenovo datorita Motorola si care e strategia

 
"Este comoara noastra. Nu doar ca vom proteja brandul Motorola, ci il vom face mai puternic", a spus Yang Yuanqing, CEO al Lenovo, dupa anuntul privind tranzactia de 2,91 miliarde dolari.

Strategia pentru viitorul apropiat este legata de faptul ca grupul chinez va "jongla" cu doua marci de smartphone-uri: Lenovo in Rusia, China, India si restul Asiei si Motorola in America de Nord si America Latina unde marca americana este cunoscuta. Lenovo are acum sub 5% din piata mondiala a smartphone-urilor si ocupa locul patru, departe de Samsung (peste 30%), Apple (circa 17%) si aproape de Huawei (5%). Marca Motorola nu mai este demult la moda cand e vorba de smartphone-uri, avand cam un procent din piata totala.

Moto G si Moto X, cele mai noi telefoane ale brandului, nu au fost primite rau de cronicari, insa nu au facut volume importante de vanzari. Este clar insa ca marca Motorola va continua sa existe pe termen mediu cel putin, mai ales ca Lenovo preia si proiectele aflate in dezvoltare.

-
Foto: Lenovo
Lenovo va avea acces la piata din SUA unde nu a avut pana acum impact cu smartphonee-urile, iar Motorola este numarul trei ca si cota de piata acolo, astfel ca grupul chinez preia o pozitie importanta pe care insa va trebui sa o pastreze. Marea intrebare este daca se vor face concedieri in SUA sau daca anumite activitati vor fi relocate in China unde salariile sunt mult mai mici. Lenovo are afaceri anuale de 34 miliarde dolari, iar smartphone-urile au reprezentat cam 4 miliarde dolari anul trecut. Asteptarile sunt ca intr-un "interval rezonabil" de timp vanzarile sa ajunga la 10 miliarde dolari/an, sa apara si smartphone-uri premium, iar Lenovo sa se apropie de leaderii Samsung si Apple.

Ca si castiguri tehnice, chinezii vor beneficia de experienta inginerilor de la Motorola, in timp ce compania preluata poate spera ca, dat fiind procesul de fabricatie foarte bine pus la punct de chinezi, vor creste volumele de productie si mai ales ca intregul ciclu de creatie a unui produs va fi cu mult scurtat, datorita flexibilitatii business-ului.

Lenovo are in fata un drum riscant

Lenovo Beacon
Foto: Lenovo
Lenovo a anuntat foarte de curand si achizitia, cu 2,3 miliarde dolari, diviziei de servere low-end a IBM, iar acum vine si anuntul ce implica alte 2,9 miliarde dolari. Sunt sume mari de bani ce pot slabi compania, insa cei de la Lenovo spun ca au lichiditati si ca o parte dintre sumele de achizitie vor fi platite in actiuni. O problema foarte mare tine si de faptul ca Motorola e un brand care si-a pierdut stralucirea si care e in declin de mai bine de cinci ani. Sub "umbrela" Google, din 2012 si pana in prezent, Motorola a avut pierderi de 1,5 miliarde dolari si au fost acum voci care spun ca Lenovo a dat prea mult pe un brand in agonie.

Scepticii spun ca va costa mult si va dura ani buni sa fie reconstruit un business care a pierdut anul trecut 900 de milioane de dolari. Apoi, pe piata smartphone-urilor, Samsung si Apple s-au detasat mult si e greu ca un al treilea gigant sa vina sa se bata la cote de piata. Criticii spun ca Lenovo si-a luat o povara mult prea grea, insa la fel au spus multi si in 2005 dupa achizitia IBM PC, iar realitatea a fost diferita.

De ce Google nu a pierdut noua miliarde dolari


Google a preluat cu 12,5 miliarde dolari Motorola Mobility in 2012 si atunci analistii din piata spuneau ca suma e exagerata. Acum, la vanzarea cu sub 3 miliarde dolari foarte multi au spus ca Google a luat o "teapa" de proportii. Totusi, nu e chiar asa. Inca de la inceput Google a spus ca a preluat Motorola pentru numarul mare de brevete de inventie detinut, brevete care ajuta Google sa protejeze sistemul de operare Android in cazul unor actiuni de contestare venite de la rivali.

Google nici nu avea experienta necesara pentru a creste business-ul hardware al Motorola, iar pastrarea companiei ar fi adus in continuare pierderi mari. Ca dovada ca Google nu avea de gand sa pastreze Motorola prea mult sta si faptul ca in sub doi ani au fost concediati peste 5.000 de oameni, iar afacerile au mers tot mai rau. Google a cumparat Motorola pentru cele 17.000 de brevete detinute si va beneficia si pe mai departe de o bna parte din ele pentru a-si "pazi" de litigii sistemul Android.

Ce prevede intelegerea din prezent cu Lenovo? Google va pastra proprietatea asupra unei vaste majoritati a portofoliului de patente ale Motorola Mobility, inclusiv solicitarile curente de patentare si descrierile de inventii. Lenovo va primi o licenta pentru acest bogat portofoliu de patente si alte elemente de proprietate intelectuala. Lenovo va prelua peste 2,000 de patente precum si marca comerciala Motorola Mobility.

Un aspect important e ca daca Lenovo va reusi sa repuna pe picioare Motorola, Google va avea de castigat prin faptul ca se vor vinde si mai multe telefoane cu Android si vor creste si vanzarile de aplicatii de pe magazinul Play.

Un aspect important tine si de faptul ca dupa ce nu va mai detine Motorola, Google nu va mai concura cu mari producatori de hardware care au adoptat sistemul Android

Despre Lenovo

Lenovo are o cifra de afaceri de 34 miliarde dolari si a devenit in 2013 cel mai mare producator global de computere personale, avand operatiuni peste 160 de tari.

Formata acum noua ani in urma achizitionarii de catre Lenovo Group a fostei Divizii de Calculatoare Personale a IBM, compania are in portofoliu computerele personale comerciale marca Think si computere pentru gama larga de consumatori marca Idea, precum si servere, statii de lucru si o serie de dispozitive de internet mobil, incluzand tablete si smartphone-uri. Lenovo, o companie aflata in topul 500 Fortune, detine centre de cercetare in Yamato, Japonia, in Beijing, China si in Raleigh, Carolina de Nord. Numarul de angajati este de peste 30.000.


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

3648 vizualizari

  • 0 (8 voturi)    
    Afirmația... (Joi, 30 ianuarie 2014, 16:29)

    High [utilizator]

    ... cum că Lenovo „e un outsider total pe piata telefoanelor mobile” e cel puțin hazardată. Dacă puștimea din RO nu prea are acest gen de mobile, nu înseamnă că Lenovo nu e, deja, lider mondial și la acest capitol. Păi, a vinde - numai în China! - peste 40 de milioane de bucăți e „nesemnificativ”? Adăugați cam tot pe atât în restul Asiei, Rusiei și, foarte multe deja, în Europa și aveți imaginea adevăratului competitor pentru Samsung. Fiindcă la calitate l-a depășit.
  • 0 (2 voturi)    
    Irelevant (Joi, 30 ianuarie 2014, 17:04)

    EXEs [utilizator]

    Google a vandut doar partea de productie a Motorola. Patentele in mare majoritate au ramas la Google. De asemenea Divizia de tehnologii avansate (nu mai stiu exact numele complet) a ramas de asemenea la Google si va fi integrata cu divizia de Android lucrand probabil la urmatoarele Nexus-uri si device-uri Google. Lenovo a primit fabricile care au ramas numai in US si Canada cred si brandul Motorola care nu stiu cat de relevant mai e (ca si Nokia dealtfel).
    Ceea ce primeste Lenovo este o noua portita de acces pe pietele vestice. Produsele chinezesti sunt masiv (blocate) filtrate in vest.
    Miscarea Google cred ca are legatura cu intelegerile facute cu Samsung cu privire la viitorul Android in care urmeaza ca Samsung sa colaboreze mai apropiat cu Google. In schimb probabil ca Samsung va rezunta la Tizen si la orice tentativa de a concura cu Google.
    Motorola a fost de la inceput moneda de schimb pentru Google. Nu a avut nici o sansa de redresare pentru ca este un brand mort mai mult decat a fost Nokia.
  • 0 (2 voturi)    
    Afara-i vopsit gardul... (Joi, 30 ianuarie 2014, 17:31)

    RazvanAlexandru [anonim]

    Am cumparat un laptop Lenovo V570, pe care l-am utilizat doar cateva ore pe an. Cum a iesit din garantie a incetat sa mai functioneze din senin. Pana aici nimic de reprosat, pur si simplu ghinion. Mai departe, insa, dezamagire:

    M-am adresat service-ului oficial, de la care am aflat ca ei "nu sunt calificati sa repare acest model" si s-au oferit sa il trimita la alt service de marca, din Polonia. Am acceptat, dupa care s-au sucit si mi-au spus sa-l trimit eu direct. Am cerut adresa service-ului din Polonia si mi-au spus sa o caut singur!!! Bataie de joc!

    Am rugat un prieten din Germania sa se intereseze daca il pot repara cei de la service-ul de acolo. I s-a comunicat ca nu si ca cel mai apropiat service competent este in Elvetia. Exact aceeasi vrajeala!

    Acum aflu ca in loc sa investeasca in calitate si asistenta, Lenovo cumpara Motorola, sa profite de renumele acestui brand. Pare un FNI/Caritas de proportii globale.
    • 0 (2 voturi)    
      Problemă similară (Joi, 30 ianuarie 2014, 19:03)

      Olivian Breda [utilizator] i-a raspuns lui RazvanAlexandru

      Am avut o problemă similară cu o tabletă. Am trimis-o în SUA.
    • 0 (0 voturi)    
      Si eu am cumparat nu stiu ce de la Lenovo. (Vineri, 31 ianuarie 2014, 9:47)

      .... [utilizator] i-a raspuns lui RazvanAlexandru

      L-am tinut nefolosit timp de un an si s-a stricat din senin. Cred ca o sa-l trimit in America la reparat pentru ca nu pot sta cu el asa. S-au poate ar trebui sa-l trimit in China, voi ce ziceti?
    • -1 (1 vot)    
      idem (Vineri, 31 ianuarie 2014, 12:57)

      Vuck [utilizator] i-a raspuns lui RazvanAlexandru

      Eu am stat 6 luni sa-mi schimbe un PC All-in-one care se stricase in garantie si fiindca nu se mai producea s-au tot gandit ce sa-mi ofere in loc.
  • 0 (0 voturi)    
    Despre calitate (Vineri, 31 ianuarie 2014, 10:24)

    Cutezatorii2013 [utilizator]

    E stiut faptul ca pe piata din Europa de Est sunt vandute toate rebuturile, de catre toti producatorii, fara exceptie: de la masini de lux la masini de spalat. Pentru ca puterea de cumparare e sub cea din Europa de vest sau Asia se umbla la calitate.

    Miscarile Lenovo vin sa intareasca dominatia chinezeasca in economia globala.
  • 0 (0 voturi)    
    Idunno ... (Sâmbătă, 1 februarie 2014, 7:44)

    Eu the first [utilizator]

    Le inteleg ambitiile, ma indoiesc insa ca vor reusi ceva.

    Cu toate celelalte achizitii, Lenovo a obtinut divizii/organizatii perfect functionale, care aveau doar o singura problema - le scadea piata, ceea ce le facea neatractive pe termen lung pt. cei care le-au vandut.

    Tot ce-au avut de facut chinezii a fost sa-i lase in pace sa lucreze mai departe la fel, sa le ofere facilitati de productie mai ieftine, si sa spere ca pretul mai scazut va revigora vanzarile. Faptul ca Lenovo a cumparat divizia de PC-uri a IBM n-a schimbat insa trendul general de stagnare pe piata PC-urilor.

    Cu Motorola insa situatia e complet diferita. Firma nu doar are o problema cu trendul descrescator al pietei pe care actioneaza (in fapt, piata device-urilor mobile e in crestere), ci are probleme serioase din aproape orice punct de vedere. Se misca incet, nu e in stare sa se promoveze decent, a stat pe un munte de patente din care n-a fost in stare sa scoata nimic.

    Cu Motorola, Lenovo ar trebui sa schimbe din temelii cutura unei organizatii enorme care are o varsta respectabila. Din experienta mea, asa ceva pur si simplu nu se intampla. Mai rau, daca cumva ar reusi, Lenovo ar introduce o cultura de tip chinezesc, in care seful are intotdeauna dreptate, unde respectul pentru angajat e nul, unde chiar si respectul si intelegerea pentru cultura pietelor pe care Lenovo vinde e aproape nul, iar inovatia se produce de sus in jos - exact opusul unei culturi care sa faca sa functioneze bine o firma de tehnologie.

    Pe o piata unde oamenii dau sute de EUR pe terminale, unde produsul cumparat e pentru multi mai degraba un simbol al statutului social decat un instrument ales pe criterii de functionalitate, nu cred ca o scadere a pretului cu cateva zeci de procente va fi suficienta pt. schimbarea trendului descendent de la Motorola.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică