Mii de bucuresteni au cumparat bilete de metrou prin SMS si nu le pot folosi pentru ca Metrorex a sistat unilateral acest serviciu/Operatorii mobili cer conducerii Metrorex restabilirea serviciului

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Vineri, 4 iulie 2014, 17:21 Economie | Telecom

Plata prin SMS a calatoriilor cu metroul a fost sistata
Foto: Hotnews
Aproximativ 5000 de bucuresteni au 15.000 de bilete active pe care nu le pot folosi momentan pentru ca Metrorex a sistat unitaleral serviciul de plata prin SMS a calatoriilor cu metroul, a declarat pentru HotNews.ro, Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications, compania care asigura acest serviciu. Si AOMR (Asociatie care reprezinta Orange, Vodafone si Cosmote) atentioneaza ca in prezent sunt mii de clienti care au cumparat bilete prin SMS si nu le pot folosi, precizand ca a solicitat conducerii Metrorex restabilirea acestui serviciu. Conducerea Metrorex nu a oferit pana acum nici o explicatie pentru situatia creata la metrou.

"Din 2.07.2014 Metrorex a decis unilateral sistarea platii biletelor prin SMS. Pentru detalii apelati 0219264 Serviciul Clienti Metrorex (tarif normal)".


Acesta este mesajul pe care il primeste acum un client Orange
care doreste sa cumpere calatorii la metrou trimitand un SMS la 1700, in timp ce aparatele de validare sunt acoperite. In aprilie 2013, Metrorex anuntase ca a extins modalitatea de plata a calatoriilor prin SMS in toata reteaua sa de transport, optiune valabila doar prin retelele Orange si Vodafone. La Orange, la plata unei calatorii prin SMS (0,5 euro, plus TVA - 2,72 lei), clientii primeau inca una gratuit. Era practic mai ieftin decat la casa, unde o cartela traditionala cu 2 calatorii costa 4 lei.


HotNews.ro a solicitat lamuriri atat de la Metrorex cat si de la operatorii Orange si Vodafone. Conducerea Metrorex nu a comunicat nimic pana la publicarea acestui nou articol, insa operatorii mobili ne-au pus in contact cu Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications, compania care asigura aparatele, softul si solutia de interconectare cu operatorii de telefonie mobila pentru validarea biletelor prin SMS.

  • Care este deci explicatia pentru acest incident?

"Metrorex nu a fost de acord cu prelungirea contractului care expira la 30.06.2014. Am avut o intalnire cu reprezentantii Metrorex pe 1.07.2014. Le-am propus atunci sa oprim achizitia de noi bilete, dar sa lasam aparatele pana la 31.07.2014 astefel incat cei care aveau bilete deja achizitionate sa le poata utiliza. Au fost de acord in prima faza, in 2.07.2014 ora 0.00 am implementat in aplicatie si mesajele sms in care informam clientii ca pot utiliza biletele pana la 31.07.2014.

Pe 2.07.2014 la ora 11.00 am fost insa informati ca doamna directoare economica a Metrorex Ileana Manea a decis sa suspende IMEDIAT serviciul, fara sa ia in considerare urmarile acestei decizii. Am atras atentia ca va trebui sa isi asume aceasta decizie unilaterala si va trebui sa restituie banii catre persoanele respective. Din pacate decizia a ramas neschimbata, aceea de a inchide acest serviciu imediat. De la convorbirea telefonica pe care am avut-o cu dvs astazi dimineata, am fost contactat de catre Metrorex pentru a stabili o intalnire pentru data de 8.07.2014 ora 12.00 pentru a vedea cum rezolvam aceasta situatie. In cazul in care se va decide oprirea definitiva a serviciului, vom stabili impreuna cu Metrorex si cum vor fi restituiti banii clientilor care mai au calatorii active. Acestia vor fi informati in cursul zilei de miercuri (9.07.2014) cum vor primi banii inapoi"
, a declarat pentru HotNews.ro Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications.

  • Cati bucuresteni au calatorii cumparate care momentan nu mai pot fi folosite?

Aproximativ 5000 de bucuresteni care au 15000 de bilete active, a declarat pentru HotNews.ro, directorul general al Telcor.

Intrebat daca s-a organizat vreo licitatie pentru aceasta solutie de plata, directorul general al telcor sustine ca nu, dar ca Metrorex nu ar fi avut costuri suplimentare.

  • "Avand in vedere tehnologia de validare folosita (permitea ca toate telefoanele sa poata fi folosite, deoarece validarea se face prin voce, nu prin sms, mms, sau date) s-a dorit a fi un experiment; in urma testelor a fost considerat ca pozitiv si s-a decis implementarea lui din martie 2013 la nivelul intregii retele. Metrorex nu a avut nici un cost de implementare, de achizitie a aparatelor sau de promovare.
  • Tehnologia folosita se baza pe voce si practic permitea oricarui telefon mobil sa foloseasca acest sistem. Din acest motiv s-a acceptat acest experiment deoarece celalate tehnlogii se bazau pe tehnologii cu rata de acceptare mult mai redusa pe telefonele mobile, ma refer aici laMMS, NFC sau QR Code, ceea ce reducea cu mult numarul posibililor utilizatori. 
  • Practic rata de succes a validarii era de 99.9%, erau doar 2-3 cazuri izolate pe luna, cand clientii prin anumite abonamentele speciale pe care le aveau puteau sa dea sms-uri, dar nu aveau acces din reteaua in care erau abonati sa sune la 1700 (numarul de validare). Inca ceva: in toata aceasta perioada nu a existat nici un caz de frauda (in care de exemplu un bilet sa fie folosit de 2 ori); tot sistemul de voce era criptat", ", a precizat Serban Tigau.

Cum se imparteau costurile intre Metrorex, Telcor si operatorii mobili?

  • "Metrorex primea aceeasi bani ca si pentru cartelele de hartie, iar suplimentar utilizatorul care opta pentru acest serviciu platea un cost per sms de utilizare a infrastructurii sms; acest cost suplimentar platit de utilizatori revenea Telcor si operatorilor mobili care puneau la dispozitie acest serviciu. Biletul era in unele cazuri Orange mai ieftin decat cel achizitionat prin cartela datorita unor promotii: de exemplu Orange oferea un bilet gratuit la un bilet achizitionat. Vodafone isi manifestase si el interesul pentru promovarea acestui serviciu", a spus Serban Tigau.


Existau intarzieri la plati catre Metrorex?

  • "Nu. Suplimentar, Metrorex avea ca garantie si existenta unui bilet la ordin semnat de catre Telcor pe care il putea folosi in caz de neplata", sustine directorul general al Telcor.

In legatura cu acest incident, Serban Tigau a mai declarat pentru Wall-Street.ro ca "Metrorex intentioneaza ca de anul viitor sa isi implementeze un sistem propriu de taxare prin SMS, investitie care ar urma sa fie derulata prin fonduri UE.

  • “Metrorex intentioneaza sa isi realizeze un astfel de sistem in regie proprie de anul viitor. Chiar si asa pentru institutia publica nu exista niciun cost suplimentar, intreaga aparatura si cheltuiala fiind sustinuta de catre noi. Din pacate nu exista o alta solutie, decizia Metrorex urmand sa distruga o piata, cea a platii prin SMS la intrarea la metrou”, a precizat Serban Tigau, pentru Wall-Street.ro.

Operatorii de telefonie mobila cer conducerii Metrorex sa restabileasca acest serviciu


In plus la precizarile facute de furnizorul solutiei de plata prin SMS, si oficialii AOMR (asociatia operatorilor mobili care reprezinta Orange, Vodafone si Cosmote) au transmis catre HotNews.ro urmatoarea pozitie:

  • "AOMR a solicitat conducerii Metrorex restabilirea serviciului de acces la metroul bucureștean pe baza de SMS. In acest moment exista mii de clienti care au cumparat bilete prin SMS si nu le pot folosi. Ne exprimam speranta ca Metrorex nu va renunta la o modalitate de plata bazata pe o tehnologie de ultima generatie, rapida si apreciata de clienti".

HotNews.ro a adresat intrebari catre Metrorex inca de dimineata, dar pana la publicarea acestui articol nu am primit nici o explicatie. Vom reveni cu raspunsuri imediat ce le vom primi.



Citeste mai multe despre   






















3331 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    asa cum (Vineri, 4 iulie 2014, 18:33)

    evoque [utilizator]

    am mai spus, singura persoana care se opune acestui proiect este domnul Radu Aurel care doreste ca Metrorex sa liciteze acest serviciu. Pentru acest serviciu Metrorex nu a investit un leu si nici nu are prevazut vreun leu pentru aceasta investitie care este deja efectuata si functionala. Cum sa scoti la licitatie ceva care nu iti apartine, servere, licente, etc.
    Incercati domnilor de la hotnews sa contactati aceasta persoana Radu Aurel membru al consiliului de administratie, sa vedem ce pozitie are vis-a-vis de acest proiect.
  • +5 (5 voturi)    
    Si la Praga (Vineri, 4 iulie 2014, 19:25)

    Porcurorul General [utilizator]

    Este un enorm scandal legat de Opencard, un RFID care permite civilizat achizitia de bilete online si autorizarea calatoriei.

    Ca si la noi cineva a incasat un comision super gras iar licitatia s-a facut cu urmatoarea clauza: firma X (nu mai stiu cum se numeste) implementeaza sistemul pe care il plateste primaria orasului insa drepturile de autor raman ale firmei X. In 2014 s-a ajuns la finalul contractului iar firma X a cerut o suma exorbitanta pentru mentinerea contractului cu primaria.

    Asadar primaria are acum 4 variante:
    1. Sa plateasca suma si sa continue contractul.

    2. Sa cumpere drepturile de autor asupra solutiei tehnice (evident, tot o suma colosala).

    3. Sa implementeze de la zero o alta solutie, cu toate costurile aferente.

    4. Sa se renunte la aceasta modalitate si sa se treaca din nou la abonamente pe hartie.

    Pana acum nu s-a ajuns la un compromis iar eu care am abonament pana in august 2015 s-ar putea sa ma vad stand in curand la o coada enorma ca sa mi se elibereze un tichet pe hartie cu acelasi abonament.

    Ah, si ca sa nu uit: nu stiu cum e prin alte capitale insa am ramas MASCA sa constat ca la Bucuresti exista semnal GSM in tunelul de metrou. La cehi ai doar EDGE in statii si tehnologia IOC in tunel. IOC adica NEMA.
    • +2 (2 voturi)    
      UK (Sâmbătă, 5 iulie 2014, 0:05)

      hollow [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

      în Londra nu există absolut deloc semnal de mobil în metrou. Ei s-au ars o dată cu atentatele și s-au lecuit.
      • +3 (3 voturi)    
        Aha (Sâmbătă, 5 iulie 2014, 10:19)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui hollow

        Deci in tunel se opreste si timpul pentru ca o bomba cu ceas sa nu functioneze :))
  • +2 (2 voturi)    
    mda (Vineri, 4 iulie 2014, 22:02)

    Xorciser [utilizator]

    Lasand la o parte certurile intre companii, cei care au cumparat deja biletele prin SMS ar trebui lasati sa le foloseasca.
    • +2 (2 voturi)    
      Chiar credeti (Sâmbătă, 5 iulie 2014, 10:19)

      Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Xorciser

      Ca ii pasa cuiva de calatori?!? Banu' sa iasa!
  • +3 (3 voturi)    
    ironie (Vineri, 4 iulie 2014, 22:34)

    _tudor_ [utilizator]

    Ma gandesc cu ironie ca Ministerul Transporturilor (care detinte Metrorex) s-a gandit ca platile prin SMS deja facute for putea fi utilizate pentru trecerea podului de la Cernavoda....
  • +1 (1 vot)    
    ratb+metrorex = love??? (Sâmbătă, 5 iulie 2014, 9:19)

    The Great Cornholio [utilizator]

    Eu am fost surprins recent de alta prostie, faptul ca nu am mai putut folosi cardul de transport, pe care aveam credit, pentru a intra la metrou. cica nu mai au contract cu ratb. (care e probabil emitentul cardului si administratorul bazei de date).
    Stau acum si ma intreb:
    - banii care s-au cheltuit pentru implementarea sistemului RFID la metrou, nu sunt cumva bani publici?
    - Nu s-a facut un studiu de fezabilitate?
    - Nu exista un contract mediat de primarie in care se mentioneaza pe un ton cat se poate de politicos: "bai cretinilor, contractul asta nu trebuie reziliat, pentru ca este in interesul public sa continue, indiferent de ce cosmar a avut aseara fiecare director de regie!!!"?

    Fratilor, in plina epoca a tehnologiei, noi facem lucrurile mai complicate in loc sa le facem mai simple?
    de ce nu facem o singura casa de bilete pentru tot Bucurestiul? Eventual la Calafat?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version