Romanii si-au portat peste 1,4 milioane de numere de telefon in cei aproape sase ani de cand s-a introdus optiunea portabilitatii care da posibilitatea utilizatorilor sa-si pastreze numarul de telefon cand isi aleg alt furnizor, conform datelor furnizate marti de ANCOM (autoritatea de reglementare in comunicatii). In prima jumatate a anului 2014 utilizatorii romani au portat 202.778 de numere de telefon. Vodafone a primit in aceasta perioada cele mai multe numere din alte retele mobile (44.498 numere), in timp ce pe segmentul telefoniei fixe, cele mai multe numere au fost portate catre reteaua Orange (16.114).

Conform statisticii ANCOM, cel mai des isi porteaza numarul utilizatorii de servicii de telefonie mobila, portarile pe acest segment reprezentand 70% din totalul de 1.410.203 numere portate de la lansarea serviciului de portabilitate. In primele sase luni ale anului curent, cele mai numeroase portari s-au inregistrat in luna iunie (44.658 de portari), in timp ce media pentru aceasta jumatate de an a fost de 33.796 de portari pe luna.

Pe segmentul telefoniei mobile, datele statistice ANCOM arata ca se porteaza mai frecvent utilizatorii cu abonament decat cei care folosesc o cartela preplatita. Astfel, din numarul total de utilizatori de telefonie mobila care s-au portat in primul semestru al anului, 62% erau abonati si 38% erau utilizatori de cartele prepaid.

In ceea ce priveste numerele noi de telefon primite in propria retea de catre fiecare operator de telefonie mobila, in calitate de furnizor acceptor, cele 161.441 de numere mobile portate in intervalul ianuarie-iunie 2014 se impart astfel: Vodafone a primit 44.498 de numere, Orange a primit 43.856 de numere, RCS & RDS 37.285, iar Cosmote 35.802.

In primele sase luni ale anului, cele mai multe numere de telefonie fixa au fost portate in Bucuresti si Ilfov (10.379 de numere), urmand judetul Galati (5.199 de numere portate), Prahova (1.917 numere), Cluj (1.792 de numere) si Timis (1.527 de numere). Din cele 41.337 de numere de telefonie fixa portate, cele mai multe numere au fost portate catre retelele Orange (16.114), RCS & RDS (9.843), UPC Romania (8.757), Vodafone (3.645) si Romtelecom (1.420).

De la inceputul anului si pana in prezent ANCOM a primit 84 de reclamatii privind portabilitatea numerelor, reprezentand 12% din totalul sesizarilor inregistrate de Autoritate in acest interval. Utilizatorii reclama, in general, aspecte tehnice aparute in cadrul procesului de portare si termenele de portare.

ANCOM recomanda utilizatorilor ca inainte de a demara procesul de portare sa consulte site-ul www.portabilitate.ro, creat si administrat de Autoritate. Site-ul ofera detalii cu privire la pasii care trebuie urmati pentru a porta un numar de telefon, raspunsuri la intrebari care apar frecvent in situatia portarii numerelor, dar si cateva sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Sfaturile sunt bazate pe situatiile reale semnalate ANCOM de utilizatori. De asemenea, tot aici cei interesati pot afla in ce retea functioneaza orice numar de telefon folosit in Romania, indiferent daca a fost sau nu portat.

Pentru a fi convinsi ca fac cea mai buna si informata alegere atunci cand isi schimba furnizorul de servicii, utilizatorii pot accesa www.veritel.ro, comparatorul de oferte administrat de Autoritatea de reglementare, care permite compararea tuturor ofertelor operatorilor de telefonie si internet disponibile pe piata.

Portabilitatea numerelor le permite utilizatorilor de servicii de telefonie sa isi pastreze numarul de telefon atunci cand schimba furnizorul. Se pot porta numerele de telefonie fixa, mobila si numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900. Portarea se face doar in cadrul aceleasi categorii (fix-fix, mobil-mobil). Procesul de portare nu poate dura in conditii normale mai mult de 3 zile lucratoare de la inregistrarea unei cereri (cu exceptia situatiilor in care utilizatorii solicita o data ulterioara pentru portare), iar in ziua in care se efectueaza portarea serviciul poate fi indisponibil maxim 3 ore in cazul telefoniei mobile si maxim 4 ore in cazul telefoniei fixe.