Asociatia nationala a furnizorilor de internet (ANISP) a facut plangere penala la DNA in 21 iulie 2014 impotriva presedintelui si directorului juridic din ANCOM - autoritatea nationala de reglementare in telecomunicatii pentru ca nu iau nici o masura pentru respectarea propriului aviz conform emis la proiectul NetCity prin care s-au constatat nereguli la NetCity, reteaua subterana de fibra optica din Bucuresti, a declarat pentru HotNews.ro Mihai Batraneanu, presedintele asociatiei. In replica, ANCOM spune ca nu are atributii legale de verificare a implementarii masurilor prevazute in avizul sau si ca singurii care pot rezolva situatia sunt administratorul Netcity si Primaria Municipiului Bucuresti, pe de o parte, si utilizatorii retelei Netcity, pe de alta parte.

Catalin Marinescu, seful ANCOMFoto: AGERPRES
  • "In data de 21.07.2014 am formulat plangere penala impotriva Presedintelui si Directorului Juridic ANCOM, pentru ca in mod intentionat si cu rea credinta nu si-au indeplinit obligatiile ce le revin si refuza sa puna in aplicare prevederile legislatiei din domeniul comunicatiilor electronice", a declarat pentru HotNews.ro Mihai Batraneanu, presedintele ANISP.

Presedintele ANCOM este Catalin Marinescu, iar directorul juridic este Marius Saceanu.

ANISP spune ca a procedat la acest demers pentru ca, desi a trecut mai mult de un an de la data emiterii sale, Avizul conform nr. DER/928/30.05.2013 privind conditiile tehnice si economice in care se realizeaza accesul furnizorilor de retele de comunicatii electronice la infrastructura - Retelei metropolitane de fibra optica a municipiului Bucuresti pentru telecomunicatii 'Netcity' cerut de Legea privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice nr. 154/2012 nu a fost inca implementat nici de catre concedentul Municipiul Bucuresti [prin autoritatile executiva si deliberativa ale administratiei publice locale: Primaria Municipiului Bucuresti si Consiliul General al Municipiului Bucuresti], nici de catre concesionarul UTI Grup SA prin compania sa de proiect Netcity Telecom SA, astfel incat in acest moment proiectul de instalare de infrastructura NETCITY Bucuresti functioneaza in afara cadrului legal.

  • "In contextul de mai sus, fiind emis de peste 1 an Avizul conform cerut de Legea nr.154/2012 pentru implementarea proiectului de infrastructura NETCITY Bucuresti, iar Primaria Municipiului Bucuresti si concesionarul UTI Grup SA, prin compania de proiect Netcity Telecom SA, refuzand sa puna in aplicare prevederile Avizului, ANCOM - in calitatea sa de unica autoritate nationala de reglementare si administrare in comunicatii - nu ia nicio masura prin care sa impuna respectarea propriului Aviz conform pe care l-a emis, in ciuda repetatelor noastre interventii si notificari", a precizat Batraneanu.

ANCOM spune ca nu are atributii legale pentru a pune in aplicare masurile de remediere a neregulilor pe care le-a constatat la proiectul NetCity

Contactati de HotNews.ro, oficialii ANCOM au precizat marti urmatoarele:

  • "ANCOM isi indeplineste cu buna credinta si promptitudine atributiile impuse de legislatia romaneasca si europeana, respectandu-si in permanenta rolul de arbitru echidistant in tratarea problemelor pietei pe care o reglementeaza. Atributiile ANCOM in cazul proiectului Netcity sunt specificate de Legea nr. 154/2012 si au fost indeplinite in totalitate, cu profesionalism si transparenta, prin realizarea de catre Autoritate a unei analize complexe privind conditiile tehnico-economice de acces la infrastructura si emiterea unui aviz cu recomandari si termene in numai sase luni de la publicarea legii.
  • Daca acest aviz nu este implementat de cei competenti s-o faca, respectiv administratorii retelei metropolitane, legea prevede ca partile interesate ii pot actiona pe acestia in instanta, iar instanta poate dispune executarea masurilor recomandate de ANCOM.
  • Legislatia in vigoare nu acorda ANCOM atributii de verificare a implementarii masurilor prevazute in avizul conform, deci Autoritatea nu dispune de niciun alt instrument legal pentru a interveni in acest caz. Partile direct interesate de rezolvarea situatiei in cazul proiectului Netcity, administratorul Netcity si Primaria Municipiului Bucuresti, pe de o parte, si utilizatorii retelei Netcity, pe de alta parte, sunt cele care ar trebui sa ia in acest moment toate masurile necesare pentru ca acest proiect sa poata functiona in limitele cadrului legal si administrativ stabilit".

Exemplu de tarif nejustificat semnalat de ANCOM in mai 2013: Tariful lunar mediu al racordurilor la reteaua NetCity este si de peste 30 ori mai mare decat tariful stabilit in Contractul de Concesiune pentru inchirierea de tubeta

In avizul conform dat in luna mai 2013 de ANCOM, autoritatea avertiza avertiza asupra tarifelor nejustificate practicate de NetCity Telecom:

"Referitor la modul de tarifare stabilit de Netcity pentru familia de produse racord, observam o tendinta de tarifare in functie de volumul de servicii achizitionat. Pentru motivele descrise la punctul V.6., practicarea unor tarife diferite in functie de volumele de servicii achizitionate nu este justificata, obiectiva si proportionala. De asemenea, comparand cu tariful stabilit prin Contractul de concesiune pentru inchirierea de tubeta, respectiv 85 de euro/km/luna, observam ca tariful lunar mediu exprimat in euro/km/luna al diferitelor tipuri de racorduri a fost stabilit de Netcity Telecom la niveluri de la 3 pana la de peste 30 de ori mai mari".

  • DNA efectueaza acte de urmarire penala in baza plangerii furnizorilor de internet cu privire la neregulile din proiectul NetCity

Amintim ca in urma cu doua luni, Mihai Batraneanu a declarat ca asociatia pe care o conduce a sesizat DNA-ul in 22 noiembrie 2013 cu privire la posibile fapte de coruptie savarsite de primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, si a responsabililor de proiectul retelei de firbra optica NetCity.

Furnizorii de internet reclama neaplicarea avizului autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM) din luna mai 2013 care a cerut modificarea conditiilor abuzive impuse de NetCity furnizorilor care au dus la falimentul a zeci de furnizori de internet.

Cu toate ca au pierdut 5 procese la Curtea de Apel in incercarea de anulare a acestui aviz, NetCity si Primaria refuza aplicarea masurilor autoritatii si nici ANCOM nu ia nici o masura coercitiva impotriva NetCity, au acuzat acestia la acel moment.

UPDATEIn replica la acuzatiile ANISP de la acel moment, NetCity Telecom a declarat atunci ca "daca ar intra in legalitate, furnizorii de internet ar plati 17 milioane de euro catre Primarie pe autorizatii si chirii pentru retelele aeriene din Bucuresti".

  • "Presupunand ca ANISP (asociatia furnizorilor de internet) si-ar dori intrarea in legalitate si ar obtine autorizatii de constructie pentru retelele amplasate aerian in Bucuresti, respectiv ar plati chirie pentru utilizarea acestei infrastructuri - circa 120.000 de stalpi de lemn, metalici sau de beton se afla amplasati pe teritoriul orasului - estimam ca Municipalitatea ar incasa aproximativ 7 milioane de euro din autorizatii si peste 10 milioane de euro din chirii", a replicat in 23 iunie NetCity Telecom, compania care opereaza reteaua de fibra optica a Capitalei.

NetCity Telecom sustine ca, in comparatie, chiriile platite pentru utilizarea retelei NetCity sunt mai mici si ca nu exista nici o baza legala pentru aplicarea masurilor de remediere recomandate de autoritatea de reglementare in comunicatii.

Luna trecuta, DNA a precizat pentru HotNews.ro ca a constituit un dosar penal in care, in acest moment, se efectueaza acte de urmarire penala fata de fapta, nefiind pusa sub acuzare vreo persoana, in baza sesizarii facute de ANISP (asociatia nationala a furnizorilor de internet) cu privire la proiectul NetCity.

Despre NetCity

Contractul de concesiune a retelei de fibra optica din Capitala a fost incheiat intre municipalitate (Primaria Bucuresti - PMB) si UTI Systems in luna iunie 2008 si prevede realizarea unei infrastructuri subterane de suport pentru sistemele de comunicatii electronice, care ar urma sa inlocuiasca structura actuala de comunicatii prin cablu, care foloseste stalpii apartinand Electrica si RATB. NetCity Telecom este o societate de tip SPV (societate vehicul) infiintata special de UTI Systems pentru a gestiona acest proiect.

Reteaua ar trebui sa ofere conducta-suport pentru retelele operatorilor (in conducte vor putea fi instalate cabluri (fibra optica sau cupru) pentru coborarea in subteran a celor montate, in prezent, aerian), precum si fibra optica neoperata (dark-fiber), pusa la dispozitia operatorilor pe traseele solicitate de acestia.

UTI trebuie sa investeasca peste 300 milioane de euro pentru realizarea infrastructurii de fibra optica, aceasta urmand sa fie inchiriata ulterior firmelor interesate sa ofere servicii consumatorilor prin intermediul retelei subterane. Contractul de concesiune este incheiat pe o perioada de 49 de ani.

Primaria Municipiului Bucuresti pune la dispozitie spatiul public, incaseaza o redeventa anuala in cuantum de 12% din veniturile asociate inchirierii de infrastructura si devine proprietarul si administratorul NetCity la finalul perioadei de concesionare.

Conform normelor metodologice, detinatorii, administratorii de retele de comunicatii au obligatia de a prezenta Primariei Bucuresti in termen de 30 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson al retelei metropolitane NetCity, documentele referitoare la locatia unde isi vor reamplasa reteaua in subteran. In 60 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson NetCity, operatorii telecom au obligatia de a-si amplasa in subteran retelele aeriene aflate pe acel traseu.

Normele mai prevad ca dupa expirarea a 120 de zile de la finalizarea unui tronson, retelele de comunicatii electronice si echipamentele aferente care nu sunt amplasate in subteran, fie in canalizatie proprie, fie in canalizatia NetCity vor fi dezafectate.