“UPC Romania considera binevenita interventia Consiliului Concurentei pe piata canalelor de televiziune din Romania, prin deschiderea investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta manifestat in legatura cu comercializarea unor canale de televiziune cu plata", au declarat pentru HotNews.ro oficialii UPC in legatura cu investigatia autoritatii privind un posibil abuz de pozitie dominanta din partea Pro TV in aplicarea discounturilor la retransmiterea postului Pro TV la cablisti.

Severina Pascu, CEO UPC Romania si UngariaFoto: UPC Romania

Consiliul Concurentei a anuntat sambata ca a deschis in urma cu doua luni o investigatie privind un posibil abuz de pozitie dominanta din partea Pro TV in aplicarea unor discounturi pentru retransmiterea postului Pro TV la cablisti.

  • "Plangerea a venit de la un cablist, care acuza ca Pro TV ar acorda reduceri disproportionate in functie de numarul de abonati", a spus Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Surse din piata au precizat pentru HotNews.ro ca plangerea ar fi venit din partea UPC Romania, al doilea mare cablist din piata, care ar acuza ca Pro TV ar acorda reduceri mai mari acelor operatori de cablu care au si un numar mai mare de abonati, insa pentru cele mai mari reduceri s-ar incadra numai RCS&RDS.

HotNews.ro a solicitat UPC sa precizeze daca a depus intr-adevar aceasta plangere la Consiliul Concurentei si ce acuzatii aduce mai exact, iar raspunsul comunicat de oficialii UPC este urmatorul:

  • “UPC Romania considera binevenita interventia Consiliului Concurentei pe piata canalelor de televiziune din Romania, prin deschiderea investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta manifestat in legatura cu comercializarea unor canale de televiziune cu plata.
  • Exploatarea unei pozitii dominante pe aceasta piata, prin impunerea de conditii inechitabile si prin discriminarea partenerilor comerciali, este de natura sa produca efecte negative si distorsiuni concurentiale grave, afectand structura si evolutia pietei retransmitatorilor de canale TV, pietele conexe, precum si interesele consumatorilor finali.
  • Pentru mentinerea unei piete concurentiale in acest sector, este esential ca relatiile dintre distribuitorii de continut TV si retransmitatori sa fie stabilite pe baza unor negocieri de buna-credinta, in conditii de piata, si cu deplina respectare a principiilor si regulilor de concurenta. “

Contactati de HotNews.ro, reprezentantii Pro TV au spus ca nu comenteaza pe aceasta tema.

In comunicatul dat sambata de Consiliul Concurentei se arata ca investigatia are ca obiect un posibil abuz de pozitie dominanta al SC Pro TV SA, manifestat prin modul prin care isi comercializeaza canalele de televiziune incepand cu luna iulie 2013, mai precis de la data emiterii Ofertei Generale a Pro TV pentru retransmiterea serviciilor de programe audiovizuale si radio.

In cadrul investigatiei declansate Consiliul Concurentei a efectuat o inspectie inopinata la sediul SC Pro TV SA. Documentele ridicate in cadrul acestei inspectii se afla in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei.

Inspectiile inopinate reprezinta o etapa preliminara in cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurential. Efectuarea acestor inspectii nu reprezinta o antepronuntare a Consiliului Concurentei nici in ceea ce priveste vinovatia intreprinderii investigate si nici in ceea ce priveste rezultatul final al investigatiei declansate.

  • Incepand cu data de 25.07.2013 PRO TV nu se mai afla sub regimul must carry.

Discounturile Pro TV

Discounturile Pro TV

Foto: Pro TV

Compania a afisat pe site o oferta pentru retransmiterea serviciilor (vezi documentul atasat), potrivit careia pretul pentru achizitionarea de catre un operator a drepturilor de retransmitere este de 4,5 lei plus TVA/abonat/luna, Pro TV oferind discounturi in functie de numarul de abonati.

In functie de numarul de abonati ai fiecarui operator, pretul este ajustat cu un discount de volum conform grilei alaturate.

Ce este principiul "must carry"

Principiul "must carry" este stipulat in Legea Audiovizualului, Art. 82, si prevede, practic, ca distribuitorii de cablu trebuie sa includa in oferta lor programele televiziunii publice si posturile private aflate sub juristidctia Romaniei, libere la retransmisie si fara conditionari tehnice sau financiare. Principiul nu este aplicat si operatorilor DTH (satelit).

In vara anului trecut, Pro TV a instiintat CNA ca iese din grila "must carry", adica din lista posturilor libere la retransmisie pe care operatorii de cablu trebuie sa le distribuie. Acest lucru inseamna ca societatile de cablu trebuie sa ceara acordul Pro TV pentru a retransmite postul si sa plateasca pentru a-l putea retransmite catre abonati.

  • UPC - 1,15 milioane de abonati la sfarsitul lunii iunie 2014/RCS&RDS - 2,4 milioane abonati la sfarsitul lui 2012

UPC Romania, al doilea mare operator local de comunicatii prin cablu, avea in total peste 1,158 milioane de clienti la sfarsitul lunii iunie din acest an, mai mult cu 4.400 de clienti fata de aceeasi data a anului trecut, dar in scadere cu 21.400 de clienti fata de trimestrul anterior din 2014, arata datele grupului Liberty Global.

In privinta numarului de abonati ai RCS&RDS, cele mai recente date consultate de ZF arata ca RCS&RDS avea aproape 2,4 milioane de clienţi pentru serviciile de cablu TV, respectiv o cotă de peste 61% din piaţa locală CATV, la sfarsitul anului 2012.

RCS&RDS nu comunica oficial numarul sau de abonati, dar in fiecare an compania lui Zoltan Teszari achizitioneaza alti operatori mai mici de cablu cu zeci de mii de abonati. In aceste conditii este de asteptat ca numarul abonatilor la cablu TV ai RCS&RDS sa depaseasca 2,5 milioane de abonati.

Luand in calcul acest numar de abonati, reiese ca UPC ar primi un discount de 44,44%, in timp ce RCS&RDS ar avea de la Pro TV un discount de 61,11%.