Guvernul are de platit 50 milioane de lei pe licente Microsoft in 2014/Cotovelea: Vom plati cand vor fi intrunite toate conditiile legale si procedurale

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 28 octombrie 2014, 14:27 Economie | Telecom

Windows XP
Foto: Wikipedia
​​Guvernul are de platit 50 de milioane de lei pe licente Microsoft in acest an, lucru anuntat inca din noiembrie 2013 de fostul ministru al Comunicatiilor, Dan Nica, si mentionat si in planul de achizitii al Ministerului condus acum de Razvan Cotovelea. Intrebat de HotNews.ro daca s-a facut plata, Cotovelea a spus ca banii sunt alocati la nivelul ministerului, dar ca plata se va face numai in momentul in care vor fi intrunite toate conditiile legale si procedurale pentru efectuarea ei. Intrebat in ce stadiu mai sunt negocierile cu Microsoft privind o posibila extindere a suportului tehnic pentru Windows XP in institutiile publice, Cotovelea a spus ca una din solutiile sugerate de expertii tehnici este ca toate PC-urile vechi sa fie inlocuite pe baza fondurilor structurale.

  • "Nu s-a facut aceasta plata. Se va face numai in momentul in care vor fi intrunite toate conditiile legale si procedurale pentru efectuarea ei. In momentul in care aceste conditii sunt indeplinite, vom efectua plata conform contractului. Daca vor apare alte situatii in care diferite alte institutii ne vor spune ca trebuie sa oprim pentru ca sunt analize si investigatii atunci noi vom opri plata vom transfera bugetul pentru anul viitor si cand toate conditiile procedurale vor fi indeplinite vom efectua plata", a raspuns Razvan Cotovelea la intrebarea HotNews.ro legata de plata datorata de statul roman pe licente Microsoft.

Intrebat de HotNews.ro daca sunt semne ca anumite institutii ar dori oprirea platii de 50 de milioane de lei pe licente Microsoft, Cotovelea a negat.

  • "Nu avem semne, insa trebuie sa fim precauti in momentul in care utilizam banul public si vrem sa evitam orice discutie si semn de intrebare ulterior", a spus Cotovelea.

Guvernul ia in calcul sa inlocuiasca, prin fonduri UE, toate PC-urile vechi in institutiile publice

Intrebat in ce stadiu mai sunt negocierile cu Microsoft privind o posibila extindere a suportului tehnic pentru Windows XP in institutiile publice, Cotovelea a spus ca una din solutiile sugerate de expertii tehnici este ca toate PC-urile vechi sa fie inlocuite pe baza fondurilor structurale.

  • "Lucrul in echipa tehnica continua. Din ce am inteles eu la sfarsitul saptamanii viitoare vor avea loc o alta reuniune tehnica si sunt analizate diferite scheme de calcul. Trebuie sa va spun ca una din solutiile sugerate de catre expertii tehnici din toate ministerele a fost de a se lua in calcul foarte serios posibilitatea ca din fondurile structurale 2014-2020 sa se achizitioneze tehnica de calcul noua si sa fie inlocuite, la nivel national, toate calculatoarele vechi din institutiile publice. Expertii trebui sa vina cu evaluarea costurilor necesare", a spus Razvan Cotovelea.

Statul a platit peste 106,6 milioane lei pe licente Microsoft in 2013, "o parte importanta" fiind licente de Windows XP, sistem de operare al carui suport tehnic a incetat in aprilie 2014


In luna noiembrie 2013, fostul ministru al Comunicatiilor, Dan Nica, a declarat pentru HotNews.ro ca statul a platit peste 106,6 milioane lei pe licente Microsoft in 2013, "o parte importanta" fiind licente de Windows XP, sistem de operare lansat in urma cu 13 ani, pentru care Microsoft nu mai ofera suport tehnic, inclusiv actualizari de securitate, din 8 aprilie 2014.

  • "Licentele de Windows XP reprezinta o parte importanta a achizitiei pentru ca au fost institutii care aveau calculatoare pe care nu putea rula decat acest sistem. Lipsa de suport inseamna ca ar putea aparea probleme de securitate cibernetica si suntem intr-un dialog accelerat cu Microsoft pentru a ne asigura ca toate institutiile care folosesc Windows XP nu vor avea probleme de securitate", a declarat in noiembrie 2013 pentru HotNews.ro ministrul Dan Nica.

La acel moment, Ministerul a transmis la solicitarea HotNews.ro si situatia platilor pe care statul le mai are de facut pe licente Microsoft.

Statul a platit peste 106,6 milioane lei pe licente Microsoft in 2013, "o parte importanta" fiind licente de Windows XP, sistem de operare lansat in urma cu 12 ani, pentru care Microsoft nu va mai oferi suport tehnic, inclusiv actualizari de securitate, din 8 aprilie 2014, conform datelor comunicate HotNews.ro de Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI). "Licentele de Windows XP reprezinta o parte importanta a achizitiei pentru ca au fost institutii care aveau calculatoare pe care nu putea rula decat acest sistem. Lipsa de suport inseamna ca ar putea aparea probleme de securitate cibernetica si suntem intr-un dialog accelerat cu Microsoft pentru a ne asigura ca toate institutiile care folosesc Windows XP nu vor avea probleme de securitate", a declarat pentru HotNews.ro ministrul Dan Nica.

Iata raspunsul MSI furnizat HotNews.ro in noiembrie 2013:


"Plata a fost efectuata de MSI catre UniCredit Tiriac Bank in urma cesionarii catre aceasta de catre D-Con.Net AG, resseler Microsoft, (persoana juridica cu care MSI are incheiat Acordul cadru nr. 32/2009, ca urmare a achizitiei publice conform HG 460/2009) a tuturor creantelor, drepturilor, garantiilor, actiunilor si privilegiilor sale relative la creantele ce deriva din Contractul subsecvent nr.37/2013 Acordului cadru nr.32/2009, avand ca obiect achizitionarea drepturilor neexclusive de utilizare pe durata nelimitata (licente perpetue) a produselor software Microsoft, urmand ca plata sa se efectueze in 3 transe anuale egale, astfel:

  • Transa 1 - 2013 - 50.000.000 lei (echivalentul a 11.084.730,86 euro);
  • Transa 2 - 2014 - 50.000 .000 lei (echivalentul a 11.084.730,86 euro);
  • Transa 3 - 2015 - 50.000.000 lei (echivalentul a 11.084.730,86 euro).

Plata aferenta transei 1 s-a efectuat pentru achizitionarea drepturilor neexclusive de utilizare pe durata nelimitata (licente perpetue) a produselor software Microsoft, pentru un numar total de 174.190 licente utilizate de institutiile publice beneficiare, conform contractului de furnizare produse nr.37/2013, subsecvent Acordului - cadru nr.32/2009; institutiile publice beneficiare sunt cele din anexa nr.2 la HG nr.460/2009.

Platile efectuate de MSI in anul 2013 au fost urmatoarele:
            a) 35.264.728 lei, plata afetenta inchirierii unui numar total de 174.190 licente  utilizate de institutiile publice beneficiare pentru lunile octombrie, noiembrie si decembrie 2012, conform contractului de furnizare produse nr.54/2012, subsecvent Acordului - cadru nr.32/2009, plata efectuata in data de 31.03.2013;
            b) 22.241.123 lei, plata aferenta inchirierii unui numar total de 113.097 licente utilizate de Ministerul Educatiei Nationale in sistemul educational, conform contractului de furnizare produse nr.108/2011, subsecvent Acordului - cadru nr.32/2009, plata efectuata in data de 26.07.2013 ;
            c) 49.134.178 lei, plata transei 1 aferenta achizitionarii drepturilor neexclusive de utilizare pe durata nelimitata (licente perpetue) a produselor software Microsoft, pentru un numar de 174.190 licente utilizate de institutiile publice beneficiare, conform contractului de furnizare produse nr.37/2013, subsecvent Acordului - - cadru nr.32/2009, plata efectuata in data de 30.10.2013. MSI se afla in procedurile de transmitere fara plata catre institutiile publice beneficiare a acestor licente perpetue.

Pana la sfarsitul anului 2013 MSI nu va mai efectua plati pentru licentele Microsoft.

Ce sume sunt alocate pentru plata de licente Microsoft in urmatorii ani?


Pentru plata  aferenta achizitionarii drepturilor neexclusive de utilizare pe durata nelimitata (licente perpetue) a produselor software Microsoft, conform contractului de furnizare produse nr.37/2013, subsecvent Acordului - cadru nr.32/2009  MSI are alocate urmatoarele sume:
  • 2014 - 50.000.000 lei reprezentand transa 2;
  • 2015 - 50.000.000 lei reprezentand transa 3".


Pentru detalii citeste si: ​EXCLUSIV Ministrul Dan Nica discuta joi cu oficialii Microsoft Romania problema PC-urilor cu Windows XP din institutiile publice, sistem de operare pentru care suportul tehnic inceteaza pe 8 aprilie 2014



Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

3268 vizualizari

  • +9 (11 voturi)    
    licente anuale (Marţi, 28 octombrie 2014, 14:49)

    akanom [utilizator]

    Nu inteleg, se cumpara calculatoare noi in fiecare an ? Sau licente noi ? Sau platim licenta in fiecare an ?

    De ce platim (ca si contribuabili) licente de XP in 2014 ? Daca sunt cumparate calculatoare noi, ar trebui platite licente pentru Windows 8, hai, poate 7. Daca nu sunt cumparate calculatoare noi, de ce platim licente noi pentru calculatoare vechi ?
    • +3 (3 voturi)    
      ce e atat de greu de inteles? (Marţi, 28 octombrie 2014, 17:54)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui akanom

      problema ministerului nu este sigur cheltuiala in sine ci modul in care ar putea sa o faca legal... si sa-si traga fiecare obisnuitul 10%.. care deseori vine peste alt 10%..

      ar putea trece la linux si din economiile de sute de milioane sa faca licitatii pentru portarea codului aplicatiilor existente (care sunt niste amarate de aplicatii scrise cu 100 de ani in urma ca sa muti fisiere de pe floppy in baza de date si alte nimicuri de genul asta).
      va dati seama ca vorbim de calculatoare achizitionate in urma cu cel putin 8 ani, altfel veneau cu licente de windows vista sau 7... niste rasnitze pe care joaca amaratii solitaire toata ziua.
    • 0 (0 voturi)    
      licente (Miercuri, 29 octombrie 2014, 9:31)

      alinsas [utilizator] i-a raspuns lui akanom

      Microsoft nu inseamna numai Windows, sunt contracte de licente enterprise pentru multiple produse.
  • -7 (17 voturi)    
    infrastructura licuriceasca (Marţi, 28 octombrie 2014, 14:53)

    Mazeta [utilizator]

    Microsoft este un fel de Bechtel, varianta software. Face parte din obligațiile noastre ca aliați.
    • +2 (14 voturi)    
      nu te ambala (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:16)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Dupa alegeri, vom avea posibilitatea sa optam pentru sistemul de operare chinez, construit sub directa indrumare a Partidului lor Comunist, care - cica - ar urma sa devina operational pana la sfarsitul lunii. Dupa care, repejor, vom putea si inlocui americanele Intel sau AMD cu mult mai modernele rusesti Baikal.

      China plans new PC operating system in October
      http://www.bbc.com/news/technology-28928369
      si articolul in original, pentru tine:
      http://www.cnii.com.cn/industry/2014-08/21/content_1429066.htm

      Baikal Processor with 8 Cores to Cleansweep AMD and Intel:
      http://wccftech.com/arm-baikal-processor-8-cores-cleansweep-amd-intel-russia/
      • -1 (3 voturi)    
        Exagerezi (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:35)

        mcris [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

        Ca sa instalezi Linux nu trebuie sa apelezi la chinezi, sau la rusi.
      • +2 (4 voturi)    
        da, știm (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:38)

        Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

        Chinezii e proști, folosesc Linux în instituțiile de stat. Ce fraieri!
      • -4 (6 voturi)    
        ia uite-l!! (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:50)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

        Din "specialist in minerit" (eventual cu cianuri), acu' a devenit "specialist in sisteme de operare"! E de ajuns o bursa de jurnalism (sau film) prin SUA, ca sa ajungem sa pupam licurici, pentru orice!!

        Da' de sisteme "open source" ati auzit, domnuuu...? :P
        • +2 (4 voturi)    
          open source is p[line de buguri (Marţi, 28 octombrie 2014, 18:05)

          Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

          iti bagi sistemul national pe mana hackerilor de buna voie?
    • +4 (4 voturi)    
      Licente (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:54)

      Dan_V [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Hai sa nu exageram. Microsoft ofera tuturor CSA (Custom support agreement, dar costa si ala destul).

      De altfel, chiar sunt curions daca vestitul contract includea si contract de support.

      C-o fi bun, c'o fi rau, Microsoft ofera asta multor companii. Nu da vina pe MS pentru magariile statului.

      Ce nu inteleg eu din toata treaba asta de ce MS tace malc pentru ca contractele nu se fac direct ci prin parteneri...
      • -3 (5 voturi)    
        Hai să nu minimalizăm (Marţi, 28 octombrie 2014, 18:13)

        Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui Dan_V

        http://blogs.wsj.com/corruption-currents/2013/03/19/u-s-probes-microsoft-partners-on-fcpa-allegations/?mod=WSJBlog
    • +2 (2 voturi)    
      stereotip (Marţi, 28 octombrie 2014, 16:49)

      gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      eu stiam ca fujitsu e firma japoneza
    • +6 (6 voturi)    
      obligatie perpetua?.. (Marţi, 28 octombrie 2014, 18:01)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      As intelege subtilitatile comentariului daca ar fi vorba de un contract semnat inainte de aderarea la NATO, dar de ce ai cumpara licentele si in 2014? SUA o sa-si mute rachetele in Ungaria?..
      Petrom-OMV, Dacia-Renault si Bechtel au fost tunurile PSD-Nastase. Nu a fost niciodata nevoie de aceste sacrificii. Coruptia era (si este) problema si acesta a fost modul ei de a rezolva cerintele 'aliatilor'..
      • 0 (0 voturi)    
        bicoz! ;) (Marţi, 28 octombrie 2014, 22:49)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Daca licuriciu isi pune HOTARIT in cap sa NU iasa "X" la alegeri (adica nu ma refer la "atitudine neutra" ci la vreo idee care ii vine, ashaaa...) - atunci "X" NU iese! ;)
  • +7 (9 voturi)    
    Lol (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:45)

    HP [utilizator]

    In loc sa investeasca intr-un miliard de licente, ar putea cumpara spatiu si masini virtuale pe Azure, sau pur si simplu sa treaca pe Linux.
  • +3 (5 voturi)    
    n-am inteles faza! (Marţi, 28 octombrie 2014, 15:47)

    Codruta N [utilizator]

    Pe CE calculatoare "nu poate rula decat XP"? Adica au calculatoare mai vechi de 15 ani?
    In caz ca nu-s mai vechi: CINE raspunde pt. banii aruncati in ultimii 10 ani pe JAFURI de calculatoare pe care "nu poate rula decat XP"?!! CAT a costat un calculator? din ce era el compus, de "nu poate rula decat XP"? din ceva cutii goale, numai cu un HDD si un microprocesor?!! Apropo: CE fac functionarii aceia din institutii, cu nu'sh ce sisteme? Fac AUTOCAD, filme sau altceva? ca eu nu-i vad decat ca produc niste fisiere in word, uneori (rar!!) excel si (foarte rar!!) PowerPoint!

    Si apropo de "bani pentru licente Microsoft": scrie undeva ca e MUSAI sa fie folosit Windows? Adica CE are, daca trec pe UBUNTU? sau altceva?

    Ministrul ãsta e ATAT de slab incat nici macar NU STIE ca pana si CE recomanda folosirea OS?!!
    • +1 (1 vot)    
      nu tocmai asa! (Marţi, 28 octombrie 2014, 19:08)

      andix [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      sunt multe prostii pe care le face guvernul insa si unele comentarii de pe aici sunt un pic tendentioase. sa le luam pe rand.

      fac parte din cei care snt angajati la stat si folosesc calculatorul intens (fisa postului mi-o cere :-) )
      insa pot sa va spun ca folosesc un win piratat pt ca pe de o parte aveam nevoie de un calculator portabil pentru ca de multe ori lucrez si de acasa (iar institutia nu s-a chinuit sa imi ofere aceasta posibilitate), asa ca mi-am achizitionat din salar un notebook. iarcand am cerut suita office, respectiv win mi-au spus ca nu se poate. deci bonus il folosesc de pe unde pot.

      apoi sunt de acord cu voi ca multe sisteme utilizate de cei angajati la stat nu necesita win (poate nici macar un dos vechi) la ce folosesc. insa regula nu este general valabila (iar cad-ul ar trebui folosit de ex la primarii de arhitectii institutiei ca si asa orasele au un PUZ de vai de capul nostru) dar daca nici un cad nu ar avea nici nu vrea sa ma gandesc. eu am si ubuntu insa deoarece folosesc unele softuri dedicate meseriei mele (nu exista varianta linux) sunt obligat sa am win instalat. si da am nevoie de un calc destul de performant (un 4 core incepe sa ma lase la unele aplicatii :-( )

      asper ca am fost destul de convingator si ar trebui sa nu mai bagam totul intr-o oala si sa ii punem pe toti pe acelasi palier. ar trebui sa se faca totusi o distinctie atat intre ce fac cei anagajati la stat, dar si la echipamentele pe care le folosesc.
      • 0 (0 voturi)    
        ok, partial ai dreptate... (Marţi, 28 octombrie 2014, 22:52)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui andix

        Nu zic ba (si nici nu m-am referit la TOTI bugetarii).
        Dar CATI arhitecti are o primarie, raportat la ceilalti functionari? Sau CATI, prin ministere sau alte institutii lucreaza cu GIS?

        In afara de asta, exact cum zici tu: ti-ai cumparat din banii PERSONALI un notebook! Deci intrebarea mea initiala ramane: pe CE s-au dus banii de calculatoare cheltuiti de stat?

        Oricum: docuri, exceluri si ppt-uri face si Open Office, cat se poate de bine. Eu folosesc si una si cealalta (la birou si pe notebook-ul personal) si sunt cat se poate de compatibile ;)
        • 0 (0 voturi)    
          open office (Miercuri, 29 octombrie 2014, 9:35)

          alinsas [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

          Open office, adica produsul ala pe care il gestioneaza acum Oracle? Ala de nici macar Oracle nu il foloseste? :)
    • 0 (0 voturi)    
      da (Marţi, 28 octombrie 2014, 20:16)

      e.o. [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      Există calculatoare vechi, în sistemul de educație în masă chiar, care nu permit rularea Win7/8. Au o vechime de aproximativ 11 ani.
  • +3 (5 voturi)    
    la subiect (Marţi, 28 octombrie 2014, 16:05)

    DragosJurca [anonim]

    este vorba de un contract de licentiere de volum, mai exact inchiriere a dreptului de utilizare (un fel de leasing operational). De asemenea, acest tip de contract, beneficiaza implicit de cea mai noua versiune a aplicatiei sau a sistemului de operare.
    Faptul ca s-a incheiat pe Windows XP nu blocheaza utilizarea doar de Win XP, utilizarea este blocata de hardware-ul invechit utilizat in adm. publica....si aici e alta poveste.
    • 0 (0 voturi)    
      ba nu blocheaza! (Marţi, 28 octombrie 2014, 22:58)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui DragosJurca

      Eu am o licenta de XP si lucreaza cat se poate de bine!
      Oricum, intrebarea ramane: DE CE, musai, Windows??!!
  • 0 (0 voturi)    
    SAM (Miercuri, 29 octombrie 2014, 9:29)

    alinsas [utilizator]

    De ce nu formeaza guvernul o echipa de Software Asset Manageri si cumpara un sistem de gestiune, sunt atatea persoane specializate pe domeniul asta si solutii pe piata, mai toate institutile guvernamentale din afara recurg la astfel de servicii si solutii.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă