Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS, cei mai mari operatori locali de telefonie mobila, au propus recent noi angajamente care ar putea inchide o investigatie a Consiliului Concurentei deschisa in 2011 pe motiv ca tarifele mai mari la apelurile venite din alte retele fata de cele din propriile retele ar putea afecta consumatorii si concurenta. Toti cei patru operatori au mai facut un set de angajamente si anul trecut, care au fost insa respinse intre timp de Consiliul Concurentei (in cazul Orange si Vodafone) sau de Comisia Europeana (in cazul Telekom si RCS&RDS). Eliminarea discriminarii tarifare intre aceste apeluri ar putea produce o adevarata 'revolutie' in telefonia mobila, considera Valentin Mircea, fost vicepresedinte in Consiliul Concurentei.

Angajamente propuse de Orange, Vodafone, Telekom si RCS-RDSFoto: Hotnews

Consiliul Concurentei a publicat vineri, 21 noiembrie 2014, spre dezbatere publica, un nou document cu angajamente din partea Orange, Vodafone, Telekom Romania Mobile (fostul Cosmote) si RCS&RDS.

  • Ce inseamna formularea unor angajamente pentru inchiderea unei investigatii

Acceptarea unor angajamente care sa inlature situatia ce a produs investigatia duce la inchiderea acesteia si monitorizarea indeplinirii promisiunilor.

In cazul neindeplinirii angajamentelor, firmele pot fi sanctionate cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri. De asemenea, pe parcursul acestei proceduri Consiliul Concurentei poate redeschide la cerere sau din oficiu investigatia daca se constata anumite nereguli.

In acelasi timp, formularea unor angajamente din partea firmelor investigate nu inseamna ca acestea ar recunoaste incalcarea legislatiei.

  • Angajamentele propuse anul trecut de RCS&RDS si Telekom au fost acceptate de principiu de Consiliul Concurentei, dar s-au lovit de Comisia Europeana

Documentul postat acum pe site-ul Consiliului Concurentei arata ce s-a intamplat cu angajamentele formulate in 2013 de toti acesti operatori. Inainte de a propune noi angajamente, atat Telekom Romania (fostul Cosmote) cat si RCS&RDS tin sa sublinieze ca autoritatea nationala de concurenta le-a aprobat de principiu angajamentele facute, dar ca acestea au fost refuzate de Comisia Europeana.

  • Exemplu de oferte propuse de Cosmote si RCS&RDS in 2013 care au fost respinse de Bruxelles

Spre exemplu, Cosmote a propus anul trecut ca va dezvolta cel putin o oferta prin care va da posibilitatea clientilor sai de a folosi minutele incluse in oferta respectiva fara a diferentia intre apeluri on-net (apeluri initiate si terminate in aceeasi retea) si off-net (apeluri initiate intr-o retea si terminate in alta retea). Cei care cumparau oferta puteau utiliza minutele incluse in pachet pentru orice tip de convorbire nationala indiferent de destinatia apelurilor, in reteaua Cosmote si/sau in afara acesteia.

In angajamentele din 2013, Cosmote oferea spre exemplificare si cateva oferte din portofoliu, care respectau principiile de mai sus, precum:

  • "oferta 'All free 1.000' pentru clientii pe baza de abonament - la tariful de 16,94 euro + TVA include 1.000 minute de convorbiri in orice retea, 1.000 sms-uri in orice retea si 400 MB (mega-biti) trafic de date".

RCS&RDS a propus, printre altele, urmatorul angajament:

'In cazul existentei unor abonamente sau a unei extraoptiuni valabile pentru serviciile care permit trafic nelimitat on-net, RCS&RDS se angajeaza sa lanseze o extraoptiune care sa permita clientilor efectuarea de trafic nelimitat si catre alte retele nationale (off-net) in schimbul unui tarif lunar cuprins intre 10-25 euro plus TVA, care va putea varia in functie de nivelul tarifului de interconectare practicat de ceilalti operatori sau stabilit de ANCOM, precum si in functie de numarul mediu de minute conform rapoartelor ANCOM'.

  • Ce noi angajamente propun acum RCS&RDS, Telekom, Orange si Vodafone

RCS&RDS:

Cel mai mare operator de comunicatii prin cablu din Romania, detinut de omul de afaceri roman Zoltan Teszari, aminteste ca "nivelul actualizat al tarifului de interconectare (n.a tarif perceput de orice operator pentru apelul venit din retele rivale si care se regaseste in tarifele finale de retail) de 0,96 eurocenti/minut a intrat in vigoare in data de 1 aprilie 2014, dar a fost calculat in baza unor conditii de piata trecute care au evoluat intre timp; RCS&RDS considera ca acest nivel ar trebui revizuit periodic de ANCOM, in functie de evolutia conditiilor de piata.

  • "Avand in vedere evolutiile estimate ale pietei atat la nivelul obiceiului de consum, cat si din perspectiva structurii de costuri pentru furnizarea de servicii de telefonie mobila, RCS&RDS considera ca este necesara revizuirea de catre ANCOM a calculului modelului de cost LRIC pur si reconsiderarea nivelului actual al tarifului de interconectare, astfel incat sa se ajunga la diminuarea progresiva fireasca a tarifului de interconectare. Intr-un asemenea mod a procedat autoritatea de reglementare din Franta (ARCEP) care a initiat de curand o noua consultare in vederea reducerii in mai multe etape, in perioada 01.01.2015 - 01.01.2017 a tarifului de interconectare pe baza modelului de costuri incrementale (LRIC)", se arata in angajamentul propus de RCS&RDS.

Operatorul precizeaza ca incepand din aprilie 2014, in aplicarea angajamentelor asumate in martie 2014, a lansat pe piata o serie de oferte tip flat - rate (independente de retea) in cadrul campaniei Digi Mobil Optim Nelimitat. Pe parcursul a mai bine de 6 luni de campanie, s-au constatat beneficii semnificative ale acestor oferte care incurajau convorbirile intre retele, diminuand efectul de 'club' creat de obiceiul de consum incurajat de ceilalti operatori existenti pe piata din Romania; RCS&RDS estimeaza ca practicarea in continuare a acestor tipuri de oferte va avea un impact benefic semnificativ asupra consumatorilor.

Telekom Romania Mobile (fostul Cosmote):

Telekom Romania Mobile, al treilea mare operator mobil in functie de numarul de clienti (5,88 milioane de SIM-uri valabile la sfarsitul lunii septembrie 2014) a propus noi angajamente formulate in termeni generali, care ar urma sa fie definitivati in urma consultarilor ulterioare cu Consiliul Concurentei.

  • 'Astfel, Telekom se angajeaza ca, incepand cu data intrarii in vigoare a angajamentelor, sa nu diferentieze intre nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la puncte mobile in reteaua Telekom furnizat pe piata de gros altor operatori si nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la puncte mobile in reteaua Telekom furnizat catre propria afacere in scopul realizarii de apeluri in retea ('on-net') pe piata cu amanuntul. (..)
  • Pentru monitorizarea respectarii angajamentului mentionat, propunem utilizarea unui mecanism deductiv anual din care sa reiasa ca tariful mediu practicat de catre Telekom pe piata cu amanuntul pentru serviciul de apeluri de voce nationale calculat pe intreaga perioada monitorizata, este mai mare decat tariful serviciului de terminare a apelurilor la puncte mobile in reteaua Telekom furnizat pe piata de gros celorlalti operatori in cursul aceleiasi perioade", se arata in angajamentul Telekom Romania.

Orange Romania:

Liderul pietei de telefonie mobila (10.514.000 de SIM-uri valabile la sfarsitul lunii septembrie 2014) propune un mecanism de calcul si o perioada de monitorizare de 3 ani. Orange propune un mecanism de calcul care sa indice daca MTR (n.a tariful de interconectare) stabilit de ANCOM este incorportat in tarifele de retail pentru apelurile de voce, atat in retea cat si in afara retelei.

"Mecanismul dovedeste daca exista sau nu vreo doferenta intre nivelurile celor doua tarife. Mecanismul va arata daca Orange suporta aceleasi costuri pentru apelurile in retea si in afara retelei.

Calculul va determina un tarif global pe minut (la nivel de retea) - TA, care va fi obtinut prin impartirea venitului din serviciile de telefonie (IT) la volumul total de trafic (TR) originat de utilizatorii Orange catre destinatiile nationale (atat in retea cat si in afara retelei).

Dupa calcularea tarifului global pe minut, indicatorul va fi comparat cu nivelul MTR. In cazul in care tariful pe minut este mai mare decat nivelul MTR, Orange respecta angajamentul propus.

Orange propune ca agentul de monitorizare pentru implementarea angajamentelor sa fie societatea de consultanta financiara JPA Audit & Consultanta SRL", se arata in angajamentul propus de Orange.

Vodafone Romania:

Al doilea mare operator local de telefonie mobila (peste 8,5 milioane de SIM-uri valabile la sfarsitul lunii septembrie 2014) aminteste ca de la 1 aprilie 2014 practica tariful de interconectare de 0,96eurocenti/minut stabilit de ANCOM ca urmare a aplicarii unui model de calculatie orientat pe costuri de tipul LRIC pur si ca inclusiv ANCOM a spus ca "implementarea acestui mecanism de control al tarifelor elimina riscul discriminarii tarifare in favoarea propriilor activitati de pe piata cu amanuntul".

  • "Suplimentar fata de aceasta masura, Vodafone se angajeaza sa aplice tariful de terminare in reteaua Vodafone in mod nediscriminatoriu intre unitatea de afaceri interna (cu amanuntul) si cea externa (gros). (...)
  • Pentru a asigura un mijloc eficient si in aceeasi masura suficient, Vodafone propune monitorizarea si compararea tarifului mediu practicat pe piata cu amanuntul (retail) cu nivelul tarifului de terminare (gros).
  • Din punct de vedere economic, existenta unui tarif mediu cu amanuntul superior ratei de terminare indica faptul ca tarifele practicate de Vodafone la nivel de retail acopera costurile de terminare, inclusiv pentru apelurile on-net. Astfel, realizarea unui tarif de retail mediu peste rata de terminare utilizata constituie o indicatie solida ca nu se pot intruni premizele unei discriminari intre activitatile interne si externe in ceea ce priveste aplicarea ratei de terminare atat pentru traficul terminat in propria retea, cat si pentru cel din alte retele", se arata in angajamentul propus de Vodafone.

Valentin Mircea: Eliminarea discriminarilor intre tarifele in retea si cele in afara retelei ar putea produce o revolutie in telefonia mobila

Valentin Mircea

Valentin Mircea

Foto: Arhiva personala

Valentin Mircea, doctor in dreptul concurentei si fost Vice-Presedinte al Consiliului Concurentei, in mandatul caruia au fost propuse angajamentele de anul trecut ale celor patru operatori, a facut urmatorul comentariu pentru HotNews.ro:

  • "Motivul primei respingeri nu este cunoscut cu exactitate - corespondenta dintre Consiliul Concurentei si Comisia Europeana este intotdeauna confidentiala - dar este de presupus ca primele angajamente au fost considerate insuficiente - angajamentele trebuie sa inlature in intregime problemele de concurenta la care se raporteaza.
  • In ceea ce priveste noile angajamente, eliminarea discrimnarilor intre tarifele in retea si cele in afara retelei practicate de fiecare dintre operatorii de telefonie mobila ar fi in masura sa produca o adevarata 'revolutie' in ceea ce priveste telefonia mobila.
  • Trebuie remarcat ca reducerile succesive ale tarifelor de interconectare intre operatori nu au produs mutatii atat de mari, in ceea ce priveste neutralitatea costurilor pentru consumatori, indiferent de destinatia apelurilor. Nici macar reducerea substantiala impusa de ANCOM incepand cu al doilea trimestru din 2013 nu a adus rezultate atat de spectauloase pe cat ar fi fost de asteptat. Explicatia rezida in faptul ca operatorii au intensificat eforturile comerciale cu accent pe convorbirile in aceeasi retea iar ofertele de tipul 'all-net' sunt relativ rare si, in cele mai multe cazuri, destul de scumpe.  Desigur, este de inteles demersul fiecarui operator de a maximiza folosirea propriei retele si, deci, de a stimula convorbirile in reteaua sa.
  • Daca angajamentele vor fi acceptate in aceasta forma, acestea ar fi un mare succes al Consiliului Concurentei si ar aduce beneficii directe si cuantificabile pentru totti utilizatorii de servicii de telefonie mobila.
  • Ar trebui ca la intervale regulate - la fiecare 12 luni - impactul angajamentelor asupra preturilor platite de consumatori sa fie evaluat cat mai exact si daca efectele benefice ar intarzia sa apara, Consiliul Concurentei sa aiba in vedere eliminarea obstacolelor care ar impiedica transmiterea beneficiilor. Asta ar insemna ca angajamentele in sine sa fie flexibile, lucru de dorit avand in vedere noutatea unor astfel de angajamente ar si evolutiile rapide din sectorul telecom".

Consiliul Concurentei asteapta observatii pe marginea acestor angajamente pana pe 22 decembrie 2014

Ramane de vazut daca noile angajamente propuse de cei patru mari operatori mobili vor convinge Consiliul Concurentei sa inchida investigatia demarata. Pana atunci, autoritatea precizeaza pe site-ul sau ca asteapta observatii cu privire la angajamentele Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS pana la data de 22 decembrie 2014.