Propuneri ale unor service-uri auto catre ASF pentru un pret corect la RCA: Sa se tina cont de raspunderea personala a soferului masinii in baza CNP-ului

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 29 ianuarie 2015, 14:35 Economie | Telecom

 documente
Asociatia service-urilor auto independente (ASSAI) a transmis joi catre ASF si asiguratori propuneri care ar imbunatati modul de calcul al pretului politei RCA. Printre altele, service-urile propun ca emiterea politei RCA sa se faca in baza CNP-ului, a performantelor tehnice ale autovehiculului si a altor factori care influenteaza in mod real profilul de risc al asiguratului RCA. Calculul actual al politei RCA in functie de varsta si de capacitatea motorului este perimat, sustin service-urile, iar stabilirea unui pret in functie de istoricul unui CNP si nu al masinii, cum este in prezent, ar fi un castig, spun acestea.

  • "In prezent, legislatia spune ca titularul politei RCA trebuie sa fie proprietarul masinii indiferent daca are sau nu carnet. De aici situatia aberanta prin care tinerii isi vand si inmatriculeaza masinile pe numele unor rude mai varstnice pentru a plati un RCA redus. Acum se inregistreaza istoricul masinii, respectiv istoricul de accidente al autovehiculului, iar cand isi schimba titutlarul, istoricul negativ de accidente al acelei masini se resetaza. De aceea propunem ca in stabilirea pretului RCA sa existe raspunderea personala a proprietarului masinii si sa se ia in calcul istoricul soferului", a declarat pentru HotNews.ro Cristian Muntean, presedintele ASSAI.

Cum arata mai exact propunerea inaintata catre ASF la acest capitol:

"Emiterea politei RCA in baza CNP, a performantelor tehnice ale autovehiculului si a altor factori care influenteaza in mod real profilul de risc al asiguratului RCA

Algoritmul principal de calcul al politei RCA in baza statisticilor pe criterii de varsta s-a dovedit a fi unul profund eronat. Calculul actual al politei RCA in functie de varsta si de capacitatea motorului reprezinta criterii superficiale, perimate, dar profitabile pentru societatile de asigurari.

Algoritmul de calcul al politei RCA ar trebui sa aiba in vedere elemente mult mai relevante precum: raspunderea personala a soferului coroborata cu performantele tehnice ale  autovehiculul utilizat (puterea dezvoltata de autovehicul, existenta unor sisteme perfectionate de franare, directie, de stabilizare a autovehiculului, de atentionare a soferului etc) alaturi de factori secundari precum: numarul de amenzi incasate pentru anumite tipuri de abateri (depasirea vitezei, nerespectarea culorii semaforului, circulatia pe contrasens,  etc), culoarea autovehiculului, locatia in care isi desfasoara activitatea normala soferul autovehiculului, varsta, vechimea in sofat, tipul de activitate desfasurat (exista meserii care implica un risc mai ridicat de producere a accidentelor decat alte meserii) etc.

De asemenea, este eronat sa calculezi prima RCA dupa capacitatea cilindrica a motorului si nu dupa puterea dezvoltata de catre acesta. In ultimii 10 ani, capacitatea cilindrica a motorului unui autovehicului nu mai influenteaza decisiv performantele acestuia. In prezent, motoare cu capacitate cilindrica redusa genereaza putere ridicata datorita noilor tehnologii.

  • Ex: In Germania, tinerii conduc masini cu putere redusa pentru a plati mai putin pentru o polita RCA.

Toti acesti parametri determina o segmentare si un profil de risc al asiguratului RCA consacrate deja in tari europene si statele nord-americane care au ajuns la un sistem de asigurari matur.

Atragerea raspunderii personale a conducatorului auto este un deziderat obligatoriu care influenteaza decisiv comportamentul acestuia in trafic.

Este incorect sa scumpesti politele RCA cu 200% - 600% intr-un an la toti transportatorii din Romania pe motiv ca au existat 5 accidente grave in afara tarii.

Este la fel de incorect sa scumpesti politele RCA cu 250% intr-un an in randul tinerilor de pana in 30 de ani, pe motiv ca aceasta categorie a inregistrat cele mai multe daune.

Este incorect ca o persoana de 61 de ani care a luat carnetul de 2 ani sa plateasca o polita RCA cu 70% mai redusa ca a unui tanar de 24 ani, care a luat carnetul de 5 ani.

Nu toti tinerii de pana in 30 de ani fac accidente, asa cum nu toti suntem egali prin modul in care conducem un autovehicul.

Raspunderea personala in calculul politei RCA este obligatorie, iar acest lucru va avea ca efect cresterea nivelului de responsabilizare in randul soferilor care vor deveni mult mai atenti in trafic, asa cum se intampla in alte tari.

Chiar daca in ultimii 4 ani, frecventa daunei RCA a scazut de la 10% la 7% , Romania se afla in continuare cu o frecventa a daunei peste 270% mai mare fata de media europeana.

Firmele de asigurari din Romania prefera actualul sistem de calcul al primei RCA in functie de varsta soferului si capacitatea cilindrica a autovehiculului pentru ca este un mod de calcul profitabil.

Asiguratorii au aplicat urmatorul principiu eronat: "Daca statisticile ne spun ca tinerii fac cele mai multe accidente, scumpim polita RCA la toti tinerii"

Acesta este un principiu incorect si reprezinta in realitate un pretext fals pentru a majora primele RCA unei foarte mari categorii de soferi care formeaza populatia activa si care au nevoie reala de utilizarea unui autovehicul"
, sustine Asociatia.

Presedintele ASSAI a precizat pentru HotNews.ro ca este constient ca propunerile ar putea avea anumite hibe dar ca in urma discutiilor cu ASF si UNSAR s-ar putea ajunge la imbunatatirea modului de calcul al preturilor RCA.

  • Citeste atasat lista integrala cu propunerile transmise ASF si UNSAR (Uninea asiguratorilor din Romania) pentru modificarea algoritmului de calcul al preturilor RCA.

HotNews.ro a solicitat atat catre ASF cat si catre UNSAR sa ofere un punct de vedere punctual fata de toate propunerile inaintate de ASSAI si le vom prezenta imediat ce le vom primi.


Citeste mai multe despre   






















3637 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    In sfarsit niste opinii pertinente (Joi, 29 ianuarie 2015, 14:28)

    je [anonim]

    RCA trebuie individualizat, pt ca profilul de risk al unui individ, nu este reprezentativ pentru grupa lui sociala.
    • -1 (1 vot)    
      pertinente si nu prea... (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:09)

      lucyan [anonim] i-a raspuns lui je

      o serie de performante tehnice ale masinii, din cele enumerate mai sus, nu diminueaza riscul producerii unui accident, o masina are un sistem mai performant de franare, dar daca si viteze pe care o dezvolta este foarte mare, atunci s-ar putea ca o dacie 1310 sa opreasca mai repede, la fel si dispozitivele de atentionare...
      pe scurt, incepatorii trebuie sa utilizeze masini cu capacitati mai reduse, pentru a preveni accidentele, ca in primul rand asta dorim , sa evitam accidentele, mai putin ma doare de asigurator, ca nu ramane cu profit mare...
      pe urma chestia aia cu istoricul masinii, este apa de ploaie, la ora actuala nu stii cum esti taxat, ca si conducator auto sau ca masina asigurata...
      lacomia face ca asiguratorii sa le imbine pe toate aceste elemente si sa iasa un carcalete...
      daca iti schimbi masina, chiar daca conduci de 20 ani si nu ai avut nici un accident, incepi de la zero cu asigurarea, ba mai mult, se mai tine cont si de performantele masinii, domiciliu, etc...
      pai eu cred ca unul de la tara, care merge mai mult cu masina pe acolo, are un risc mai mic sa faca un accident, dar daca vine cu masina in oras, in bucuresti sa zicem, riscul de a face accident nu este foarte mare?si tot asa pot continua la nesfarsit...
      pretul unei asigurari trebuie sa imbine si performantele soferului, istoricul masinii, a fost sau nu implicata in accident, poate chiar km parcursi pe an, etc...
  • +3 (3 voturi)    
    :)) (Joi, 29 ianuarie 2015, 14:43)

    Gigi [anonim]

    "Raspunderea personala in calculul politei RCA este obligatorie, iar acest lucru va avea ca efect cresterea nivelului de responsabilizare in randul soferilor care vor deveni mult mai atenti in trafic, asa cum se intampla in alte tari."
    Ma indoiesc ca societatile de asigurari, si ASF prin extensie, vor soferi mai atenti. Ei voi cat mai multi platitori de malus-bonus. Si cum altfel decat punand o categorie de soferi sa plateasca pt greselile catorva.
    Lacomie....lacomie peste tot.
  • +2 (4 voturi)    
    Asigurare pe utilizatori (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:08)

    Mihai [anonim]

    Ar fi foarte logic ca asigurarea sa fie facuta nu doar pe posesorul masinii, ci pe toti utilizatorii ei. Copiii de 18-20 ani, de exemplu, care de abia si-au luat carnetul, probabil ca sunt in categoria cea mai ridicata de risc. Totusi, ei conduc masinile parintilor, bunicilor, nu masini inregistrate pe numele lor.
    • 0 (0 voturi)    
      si foarte profitabil (Vineri, 30 ianuarie 2015, 8:07)

      catelu [utilizator] i-a raspuns lui Mihai

      Astfel pentru o masina vor plati asigurari sotul, sotia si copiii de peste 18 ani.
  • +3 (5 voturi)    
    ADICA RASPUNDERE PERSONALA! (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:09)

    mihnea2012 [utilizator]

    altfel spus fiecare sofer sa isi faca polita de asigurare daca vrea sa conduca. Asigurarea sa nu se mai faca in legatura cu bunul.
    Stiam asta. Hai sa vedem daca se face.
  • +2 (4 voturi)    
    E totusi o problema (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:10)

    BEDE [utilizator]

    Daca tatal si fiul conduc, alternativ, aceeasi masina, atunci ce se face?
    Daca tatal conduce 80% din zile, iar fiul 20% din zile, cum s-ar face un RCA?
    Trebuie cumva sa faca RCA si tatal si fiul? Dar ei folosesc aceeasi masina o data unul si o data altul. Si daca RCA-ul se face pe persoana, atunci cum se face daca acea persoana conduce ba masina ba alta?
    Sunt, deci, cateva probleme complicate...
    • +1 (1 vot)    
      se poate daca se vrea (Joi, 29 ianuarie 2015, 16:33)

      was [anonim] i-a raspuns lui BEDE

      In Elvetia, daca ai 2 sau mai multe masini in proprietate, atunci asigurarea se face doar la o singura masina, pe persoana, masina pentru care se considera a avea cel mai mare risc la accident (polita de asigurare cel mai scump).

      Apoi revenind pe plaiurile mioritice, daca un tata si un fiu conduc alternativ acelasi masina, asigurarea se face pe persoana care are in posesie masina (sa zicem tatal), iar baiatu' lui tati va face o asigurare "alternativa" - pentru cei care au permis de conducere dar nu au masina proprie.
      Poate o sa spui, ce, tatal si fiul nu pot conduce acelasi singura masina a familiei, de ce sa plateasca de doua ori asigurarea?
      Apoi spun ca am in proprietate doua masini, nici eu nu pot conduce ambele in acelasi timp, dar momentan tot trebuie sa platesc separat cate o asigurare pentru fiecare masina. Eu cred ca DA, sa plateasca de doua ori daca vor, nu este obligatoriu sa plateasca ambii, chiar nici unul daca nu merg cu masina.

      Toate cele bune.

      Ideea trebuie sa fie, ca TU personal raspunzi pentru greselile in trafic si nu masina pe care o conduci.
    • +1 (1 vot)    
      Da, ambii sa plateasca. (Joi, 29 ianuarie 2015, 16:45)

      poio mami [anonim] i-a raspuns lui BEDE

      Poate ca fiul conduce nu 20% ci numai 5% din zile, dar totusi tata se mira de ce se uzeaza asa de repede noile anvelope. Fiul stie de ce, dar credeca merita, are multe gagici care vor sa faca o "TURA" cu el...asta-i alta poveste...
      Ceea ce vreua sa spun, ca masina este in mare pericol de a face accident, vre-o 5% din zile.
  • +2 (4 voturi)    
    CNP (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:21)

    Nevermind [utilizator]

    Asigurare pe cnp si atat. Combinat cu sistemul bonus malus, dupa 1 an totul este clar. Ca sa nu mai zic ca pot sa am 2 masini si ar fi mult mai corect inclusiv dpdv-ul asta, ca doar nu le conduc in acelasi timp.

    Vechime, varsta, capacitate auto... sunt nerelevante. Ca si localitatea posesorului. Ca e foarte usor sa platesti 100ron pentru ca ai masina inmatriculata in vascautii din deal si sa stai in bucuresti sau sa vii frecvent.
  • +2 (2 voturi)    
    muieti-s posmegii (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:34)

    AlexandruCiobotariu [anonim]

    Li se da totul de-a gata, in clar, explicat si ei tot nu fac nimic! Bravo ASSAI! Rusine ASF! Rusine UNSAR!
  • +2 (2 voturi)    
    Degeaba (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:38)

    Dumitru [anonim]

    Toate aprecierile mele domnului Muntean care se zbate sa schimbe ceva si in sistemul romanesc, dar din pacate se lupta cu morile de vant...ASF-ul e prea corupt, asiguratorii sunt prea hoti si se au ca fratii intre ei. Nu e de ajuns sa ne apere interesele un singur om, o asociatie....trebuie sa o facem cu totii! Noi trebuie sa sarim sa ne aparam interesele! Eu va sustin, domnule Muntean!
  • +2 (4 voturi)    
    Sa respectam tinerii (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:38)

    Alina [anonim]

    O sa avem nevoie la batranete de tinerii astia de care ne batem joc acum. Si or sa-si aduca aminte ce meschin ne-am purtat cu ei o data. Ne distrugem singuri daca nu respectam generatia tanara si din contra, o abuzam
  • +3 (3 voturi)    
    the great smecherie (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:43)

    Alex [anonim]

    Mai strig si eu. Poate se face ceva..E greu in lupta cu smecherii profesionisti ascunsi sub numele de ASF..
  • 0 (2 voturi)    
    Solutia!!! (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:46)

    Nelu [anonim]

    FOARTE CORECT, pe baza CNP + CP/KW si sa vezi atunci piata cum se reglementeaza singura.
    • +2 (2 voturi)    
      de ce cp/kw? (Joi, 29 ianuarie 2015, 16:17)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Nelu

      1. tin de masina/proprietar si nu de conducator
      2. probabil peste 90% din accidentele care implica rca nu sunt cauzate de putere si se puteau intampla cu absolut orice masina. La impact frontal de 50+50kmh, puterea este egala cu zero
  • +1 (1 vot)    
    Unii isi dau cu parerea (Joi, 29 ianuarie 2015, 15:56)

    gafton [anonim]

    Eu cred ca servce-urile trebuie sa se preocupe de reparatiile auto care sunt de o slaba calitate cu piesele cele mai proaste mai ales in cazul despagubirilor.
    Eu cred ca service-urile auto trebuie sa lupte pentru incasarea despagubirilor, sa nu mai accepte ca asiguratorii sa le livreze piese contrafacute de la distribuitori fantoma,sa se lupte pentru ca relatia service -asigurator sa fie la paritate 50%-50% si nu ca acum cand asiguratorii stabilesc regulile de multe ori absurde, Relatia asigurat asigurator este o alta treaba care nu implica service ul decat in cazul autovehiculelor din parcul propriu. Service-urile rebuie sa puna piciorul in prag si sa se adreseze justitiei pentru ca asiguratorii sa se achite de datorii.In ultimii 10 ani costul asigurarilor RCA a crescut cu 500% in timp ce costul reparatiilor a scazut cu peste 60% in timp ce pretul la energie,gaze,piese auto mai ales din import,al lubrefiantilor a crescut datorita cursului valutar si nu numai.Atunci de ce asiguratorii nu platesc?
  • +1 (1 vot)    
    pare corect (Joi, 29 ianuarie 2015, 16:05)

    Lol Lolovici [utilizator]

    Sistemul curent este ridicol si nu inteleg cum ASF a avut curajul sa ii sustina corectitudinea prin diverse statistici legate de accidente si varsta soferilor. E evident ca o aberatie fundamentala e ca varsta se considera in blocuri mari, nu liniar, asa ca eu la 30 de ani am o asigurare de aproape 3 ori mai ieftina decat un prieten care are 29 de ani si 10 luni (si bonus/malus avem destul de apropiat). Poate brusc o sa devina si el mai atent la condus peste 2 luni dupa parerea lor?
  • +1 (1 vot)    
    Asigurarea in baza CNP (Joi, 29 ianuarie 2015, 16:06)

    Eli Sav [anonim]

    In orice varianta studiem vedem ca asiguratorii castiga.
    Va rog sa aveti in vedere ca asigurarea in baza CNP va insemna crestrea numarului de polite foarte mult. Daca o familie are o masina si sunt 2-3 membri care o conduc toti trebuie sa aiba asigurare chiar daca este numai o masina. Daca la o firma de transport o masina va fi condusa in 3 schimburi atunci fiecare sofer trebuie sa aiba RCA-ul luii. Ce credeti ca asiguratorii vor plati despagubiri de bunavoie mai mult? Iluzii! Trebuie multa atentie la abordarea aceste variante,Dupa ce se reglementeaza vom vedea multe nemultumiri.Vad o abordarea superficiala.Cei mai multi spun RCA dupa CNP. Atunci inseamna ca trebuie sa ai obligatoriu RCA daca ai permis de conducere, daca nu permisul nu are valoare de intrebuintare!
  • 0 (0 voturi)    
    Tarif RCA (Joi, 29 ianuarie 2015, 17:24)

    Incognito [utilizator]

    In momentul de fata, tariful RCA se stabileste in principal in functie de varsta (pentru PF), caracteristicile masinii (puterea motorului, cilindreea nu mai este cel mai important factor) si judetul asiguratului.
    Pentru asiguratori este foarte simplu: imparte clientii cu daunalitate mare dupa cel mai relevant criteriu, si se pare ca acesta este varsta. Nu poti sa ii ceri unei firme sa practice un pret special pentru un grup de clienti cu istoric negativ, doar din motive sociale. Nu ar mai fi economie de piata.
    O solutie mai buna decat pretul nu exista. Pana acum ceva ani, nu exista aceasta problema, intrucat daunele provocate de soferii tineri nu reprezentau o pondere atat de mare, din diverse motive.
    Pretul este si un instrument foarte bun de educatie, insa efectele se vad in timp.
    Problema este la modul in care se face scoala de soferi si educatia in general a tinerilor, ultima avand ponderea mai mare.
  • 0 (0 voturi)    
    Hotii striga hotii (Joi, 29 ianuarie 2015, 19:53)

    aaa [anonim]

    Tocmai aceasta asociatie e vinovata partial de tarifele mari la Rca dece? pentru ca practica tarife de reparatii de cateva ori mai mai mari decât reprezentele de marca.Reglementarea ASF care limita tarifele a rezistat doar 2 săptămâni fiind anulata la presiunile serviceurilor .Hotii striga hoti
  • 0 (0 voturi)    
    rca la romanica (Vineri, 30 ianuarie 2015, 5:04)

    medias 35 [anonim]

    asociatia excrocilor independenti asa arata asa zisa asociatie de cartier ,de ce nu accepta normatoriul cu ora tehnologica de la nivel national,de ce nu respecta tarifele de reparatii stabilite de catre asigurator in baza audatex,dat ,etc,,,, nu ofera reparatii de calitate pentru ca umfla aberant pretul unei piese de la dealer si cu 700% si dupa aceea se erijeaza in reglementatori ai pietei,jenata atitudine,emiteti asigurari rca pe baza unui dosar electronic ,identic ca si cardul medical e care sa fie stocate datele clientului care pot fi citite la orice asigurator.successs!!!!!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version