Furnizorii de internet trebuie sa-si informeze clientii daca restrictioneaza accesul la Skype sau WhatsApp si daca au o viteza minima garantata

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 19 februarie 2015, 17:58 Economie | Telecom

 documente
(19 Feb 2015) PDF, 284KB
Furnizorii de servicii de acces la internet vor avea obligatia sa publice pe paginile proprii de internet informatii despre existenta anumitor blocari sau limitari ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicatiilor care pot fi contractate, daca astfel de blocari exista si sunt permise de lege (de exemplu, restrictii in utilizarea unor aplicatii precum Skype sau WhatsApp), potrivit unei decizii agreate joi de autoritatea de reglementare in comunicatii si industria telecom. De asemenea, acestia vor publica in cadrul ofertelor valoarea maxima a vitezei de download si de upload, precum  si valoarea vitezei minime garantate, daca aceasta exista (iar in cazul in care nu exista o viteza minima garantata se va preciza acest lucru).

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a agreat joi in cadrul Consiliului Consultativ noua decizie privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali. Pentru a creste transparenta ofertelor furnizorilor de servicii de telefonie, internet si televiziune, ANCOM impune in sarcina furnizorilor o serie de noi obligatii de informare.

Principala noutate pe care o aduce decizia ANCOM este extinderea obligatiilor de informare a utilizatorilor finali si in sarcina furnizorilor de servicii de internet si televiziune, in plus fata de furnizorii de servicii de telefonie care au obligatii de transparenta si in prezent.

De asemenea, decizia prevede detalierea anumitor informatii din ofertele telecom care sunt esentiale pentru utilizatorii finali, astfel incat acestia sa poata face alegeri informate, adaptate nevoilor reale de comunicare.

Astfel, furnizorii de servicii de telefonie si de internet vor trebui sa publice pe pagina proprie de internet si sa comunice utilizatorilor, inainte de contractare, informatii despre existenta anumitor praguri dincolo de care este limitata sau conditionata utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final (trafic, minute incluse), precum si consecintele depasirii acestor praguri (precum limitari ale vitezei sau plata unui tarif suplimentar).

Furnizorii de servicii de acces la internet vor avea obligatia sa publice pe paginile proprii de internet informatii despre existenta anumitor blocari sau limitari ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicatiilor care pot fi contractate, daca astfel de blocari exista si sunt permise de lege (de exemplu, restrictii in utilizarea unor aplicatii precum Skype sau WhatsApp). De asemenea, vor publica in cadrul ofertelor valoarea maxima a vitezei de download si de upload, precum  si valoarea vitezei minime garantate, daca aceasta exista (iar in cazul in care nu exista o viteza minima garantata se va preciza acest lucru).

Totodata, pe site-urile operatorilor telecom va trebui detaliata cel putin acoperirea geografica de tip outdoor a serviciilor pe care acestia le furnizeaza, cu precizarea localitatilor unde exista acoperire, informatiile existente deja sub forma de harti ce precizeaza acoperirea serviciilor trebuind sa fie astfel, in anumite cazuri, clarificate sau suplimentate.

In plus, atat operatorii de telefonie, cat si cei de internet si televiziune trebuie sa afiseze pe pagina principala a site-ului propriu un link direct, usor vizibil si cu o denumire sugestiva, catre contractul cadru si conditiile de furnizare a cartelelor preplatite, dar si sa pastreze online o arhiva cu contractele cadru si cu planurile tarifare care nu mai sunt in vigoare, dar care sunt inca utilizate de abonati.

Decizia (atasata acestui articol) va fi trimisa spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare in 120 de zile de la publicare. Noul act normativ va abroga actuala Decizie nr. 77/2009 privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.


Citeste mai multe despre   






















4966 vizualizari

  • +4 (8 voturi)    
    restrictii in utilizarea unor aplicatii precum Sky (Joi, 19 februarie 2015, 18:05)

    Hipius [utilizator]

    De ce restrictii aici?Pentru ca lumea inlocuieste telefonia mobila scumpa cu ceva gratuit?Nu va convine ca nu faceti bani si de aici?Oricum tarifele la interent sunt nejustificat de mari sa nu mai vorbim la telefonie mobila.
    • -8 (10 voturi)    
      Gresesti (Joi, 19 februarie 2015, 19:10)

      sile [anonim] i-a raspuns lui Hipius

      E reteaua operatorilor, fac ce vor cu ea. Legea nu spune ca e cineva obligat sa accepte orice instalezi tu pe telefon. Deranjant, dar asta e...
      • +5 (5 voturi)    
        nu (Joi, 19 februarie 2015, 20:23)

        I [utilizator] i-a raspuns lui sile

        in momentul in care restrictioneaza anumite aplicatii atunci ei nu mai ofera acces la Internet ci acces la o struto-camila. Daca in reclame asa sunt prezentate lucrurile atunci e bine. Daca in schimb spun ca iti ofera acces la internet atunci ca ma astept sa nu fie nici o restrictie.
      • +4 (4 voturi)    
        Este reteaua lui (Joi, 19 februarie 2015, 21:49)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui sile

        Si face ce vrea cu ea. In BGP se numeste "Golden rule", dica eu nu il pot obliga pe sistemul autonom vecin ce sa faca cu datele mele. Daca vrea, le face drop.

        DAR DAR DAR

        1. Furnizorul sa ma anunte ca limiteaza accesul. Atat ii cer. In reclama si in contract sa nu scrie "conexiune la Internet" ci "conexiune la ce vrem noi sa fie Internet".

        2. Nu imi convine? Voi parasi furnizorul. Ca mine inca 10000 de clienti. Sa vedem atunci cine va mai plati abonamentele?!

        3. Am ramas socat sa constat ca Vodafone Romania filtreaza WhatApp sau Skype pe abonamentele inferioare. Concluzia? Platesc internet in roaming ca sa am internetul dat de operatorul meu. Ce incaseaza Vodafone Romania cand tranzitez reteaua lor, cum bine ziceti "e reteaua lor" si deci nu ma intereseaza.
    • -5 (5 voturi)    
      concurenta (Joi, 19 februarie 2015, 20:54)

      bbk [anonim] i-a raspuns lui Hipius

      Masura este cu dedicatie pentru operatorii de telefonie mobila. Skype concureaza cu minutele internationale, WhatsUp cu SMS-urile.
      Pai, pe un smartphone poti instala Skype, si sa vorbesti, in contul traficului de date, cu cine vrei din lume, fara sa platesti minutele internationale.
      Plus, ca daca incep mai multi conversatii pe Skype, o sa le pice la restul internetul mobil, care nu face fata la foarte multe conexiuni tip Skype.
      Din aceasta cauza operatorii mobili limiteaz accesul la internet pe mobil doar la navigare web si citire email.
      • +2 (2 voturi)    
        Nu e chiar asa (Vineri, 20 februarie 2015, 10:25)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui bbk

        Skype poate deveni foarte eficient in utilizarea benzii. Am folosit Skype cand inca nu exista 3G, pe EDGE, ma mai amintiti ce era EDGE?

        Operatorii de telefonie azi se interconecteaza prin IP MPLS, deci nu mai exista pentru ei "minute internationale". Eu unul la un abonament de 40 Euro am international nelimitat (nu folosesc oricum mai mult de 200 minute lunar). As putea fireste folosi Skype insa eu inca mai folosesc telefonie clasica, chiar daca vine pe suport IP.

        Abia astept VOLTE, adica sa nu mai existe telefonie si date ci doar IP.
  • +8 (8 voturi)    
    bravo (Joi, 19 februarie 2015, 18:17)

    Nevermind [utilizator]

    Chiar daca nu inghit de obicei institutiile statului, nu pot sa nu le laud cand fac ceea ce ar trebui sa faca.
  • +6 (6 voturi)    
    Vorbim pe linga subiect (Joi, 19 februarie 2015, 18:34)

    RazTaz [anonim]

    Subiectul este neutralitatea internetului. Adica un principiu prin care furnizorilor de internet (ISP) ar trebui sa li se interzica sa introduca regimuri preferentiale/discriminatorii (de viteza/regim de banda) pe tipuri de aplicatii. Este profund anticoncurential, ca un ISP sa blocheze accesul la un anumit tip de aplicatii. Asta e tema. Nu doar informarea corecta a consumatorului.
    • -6 (6 voturi)    
      To QoS or not to QoS! (Joi, 19 februarie 2015, 19:21)

      MarcelCuCercel [anonim] i-a raspuns lui RazTaz

      Ce te faci insa atunci cand ai un business si rulezi aplicatii critice (pentru afacere) pe liniile de comunicatie? Sa zicem ca ai un program de facturare on-line: cum te-ai simti tu, client business, sa stii ca furnizorul tau nu iti poate garanta si prioritiza traficul (se numeste QoS - Quality of Service) pentru ca ii "interzice" legea? Si ce te faci in situatia in care accesul la resurse "se impiedica" de un "baiat de cartier" care trage torrente pana nu mai poate?
      Sunt pentru evolutie, asta este clar! Dar aici, daca citesti printre randuri, "bataia pestelui" este generata de gigantii Google si Facebook ce isi doresc o felie (mai) mare ce apartine acum unei piete totusi reglementate si disciplinate.
      • +7 (9 voturi)    
        Business (Joi, 19 februarie 2015, 20:03)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui MarcelCuCercel

        Cine are business si aplicatii critice stie ca operatorii telecom au alte tipuri de abonamente pentru persoanele juridice. Aici apare in contract si viteza minima garantata si sunt folosite in general alte canale de comunicatie (VLAN) a.i. baiatul de cartier nu poate influenta cu toate torrentele lui. E mai scump insa vorba aia: cat dai atata face :)
        • +2 (2 voturi)    
          Iar la final (Joi, 19 februarie 2015, 21:55)

          Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Mihai

          Ramane batranul TDM cu canal garantat sau, daca vrei si mai si, poti inchiria un cablu intreg. Pretul nu mai sare de tavan ci de 1 km altitudine. Dar se poate. Ai canalul tau iar daca cineva iti taie banda, direct la tribunal ajunge operatorul.
      • +2 (2 voturi)    
        ce te faci? ce te faci? (Joi, 19 februarie 2015, 20:24)

        I [utilizator] i-a raspuns lui MarcelCuCercel

        inchiriezi fibra optica pana in centrul furnizorului. Sunt firme care doar cu asta se ocupa.

        Cine stabileste ca bussines-ul tau este mai important decat viata utilizatorului casnic?
        • +2 (2 voturi)    
          Pretul abonamentului (Joi, 19 februarie 2015, 21:54)

          Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui I

          In general cand vrei viteza minima garantata, pretul sare de tavan. Nu vrei asta ci vrei sa ai conexiune prin internet de tip "best effort", platesti 10 linii catre 10 operatori diferiti si faci load balancing sau alte inventii in reteaua locala ca sa gestionezi traficul.

          Problema pare oarecum rezolvata insa nu e asa. Ai rezolvat traficul OUTBOUND insa nu si inbound. Asta pentru ca traficul inbound inca nu a ajuns la tine ca sa ii faci shaping.

          Cu alte cuvinte: ori incepi sa rulezi BGP si sa ai contract cu cei 10 furnizori in calitate de sistem autonom (contractul se umfla bine) sau incepi si platesti canal garantat (tot bine se umfla).

          Oricum sunt de parere ca operatorii vor alege sa spuna ori ca au viteza minima garantata zero barat sau, ca sa dea bine la public vor pune si ei 10 kbps. Nici un operator de pe lume nu poate garanta 1 Mbps pentru fiecare utilizator pe 31/12 la 23:59. Pur si simplu nu e banda destula. O alta varianta si care tot da bine la public e sa scrie ca garanteaza 500 kbps pentru 90% din an. Fireste ca aici intra fiecare noapte cand nu face mai nimeni trafic. Cand e sa fie varf, intra in cei 10%.

          Cum o dai tot momentan nu prea avem ce le face operatorilor in afara de un abonament mai scump.
          • +1 (1 vot)    
            500 kbps efectiv garantati ? (Vineri, 20 februarie 2015, 0:11)

            Josephescu [anonim] i-a raspuns lui Porcurorul General

            Poate la cel mult 10000 de useri simultani in sesiune activa....
            • +1 (1 vot)    
              Erau niste numere (Vineri, 20 februarie 2015, 10:27)

              Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Josephescu

              Pot fi la fel de bine 47,8 kbps. Conteaza ce scrie in contractul final. Ceea ce am scris este ca sa se vada ca operatorul poate oricand sa indoaie regulile pentru ca e cam monopol. Concurenta este oarecum de fatada.
          • +1 (1 vot)    
            umflare ? (Vineri, 20 februarie 2015, 0:51)

            Radu [anonim] i-a raspuns lui Porcurorul General

            care umflare prietene, la UPC pt 100 mb metro si 40 mb extern garantati costa 60 euro + tva ... la banii astia in europa ai doar adsl la home user. pe bune ?
            • +1 (1 vot)    
              Nu pot contesta numerele (Vineri, 20 februarie 2015, 10:32)

              Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Radu

              DAR, numerele pe care le-am dat le-am dat cu gandul la operatorii mobili. Fireste ca cei de cablu pot arunca mult mai multa banda pentru ca ... au de unde. Spectrul pe coaxial completat cu cel pe fibra (dincolo de bucla locala) par infinitate pe langa spectrul LTE.

              Sa revenim: v-as recomanda sa masurati acesti parametri intr-o zi de sarbatoare, cand toata lumea e acasa, masurand traficul efectiv (fisiere incarcate/descarcate). S-ar putea sa nu fie tocmai ca in contract, chiar si la 60 de koko.

              In Europa infrastrctura e veche pentru ca a fost gandita bine acum 40 de ani cand au instalat-o. In plus e instalata in subteran. La noi insa acum 25 de ani la telefoane puneau cabluri de aluminiu pentru ca asa gandise Marele Carmaci sa faca economie la cupru. Am acasa mostre de cablu telefonic ceausist pentru ca pe unde m-am dus nu m-au crezut!!! Asa ca noi am sarit direct din cocina (cablu telefonic de aluminiu) in Burj Al Arab (fibra). Dupa revolutie aparusera "retelele de cartier" facute de oameni simpli. Cum sa le explic eu vesticilor ca la noi bucla locala au implementat-o userii si nu providerul, ceea ce e contrar oricarei documentatii...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică