Majoritatea furnizorilor de internet mobil din Romania isi rezerva, prin contracte, dreptul de a bloca utilizarea unor aplicatii precum Skype, lucru permis de lege daca utilizatorii sunt informati

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 24 februarie 2015, 13:48 Economie | Telecom

Skype
Foto: Skype.com
 documente
(19 Feb 2015) PDF, 284KB
Majoritatea furnizorilor de internet mobil isi rezerva, prin contracte, dreptul de a bloca utilizarea anumitor servicii sau aplicatii (Skype, spre exemplu), dar nu toti fac acest lucru si in practica, au comunicat pentru HotNews.ro oficialii autoritatii de reglementare in Comunicatii (ANCOM). Autoritatea spune ca a primit plangeri de la utilizatori pe acest subiect, cele mai multe vizand restrictionarea traficului VoIP de catre furnizorii de telefonie si internet mobil. Autoritatea nu are cunostinta de practici sau restrictii impuse de furnizorii de internet fix la utilizarea serviciilor de internet. Cadrul legal existent permite aceste practici, dar prevede obligatii de informare ale clientilor, nerespectarea acestora putand atrage amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri, conform unei decizii recente luate de autoritate.

ANCOM a anuntat saptamana trecuta ca impreuna cu industria a agreat o decizie (vezi documentul atasat) prin care "furnizorii de servicii de acces la internet vor avea obligatia sa publice pe paginile proprii de internet informatii despre existenta anumitor blocari sau limitari ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicatiilor care pot fi contractate, daca astfel de blocari exista si sunt permise de lege (de exemplu, restrictii in utilizarea unor aplicatii precum Skype sau WhatsApp)".


HotNews.ro a solicitat autoritatii sa precizeze daca restrictionarea sau blocarea accesului la internet este o practica legala, cine sunt furnizorii care fac acest lucru si care este motivul.

Redam mai jos raspunsul integral oferit de ANCOM:

"Conform informatiilor detinute de ANCOM, majoritatea furnizorilor de internet mobil isi rezerva, prin contracte, dreptul de a bloca utilizarea anumitor servicii sau aplicatii (Skype, spre exemplu), dar nu toti fac acest lucru si in practica. In ceea ce ii priveste pe furnizorii de internet fix, ANCOM nu are cunostinta de anumite practici sau restrictii impuse de furnizori la utilizarea serviciului de acces la internet.

ANCOM a primit plangeri de la utilizatori pe acest subiect, cele mai multe vizand restrictionarea traficului VoIP de catre furnizorii de telefonie si internet mobil.

Cadrul legal existent (in speta, prevederile art. 51 alin. (2) lit. b) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice) permite aceste practici, dar prevede obligatii de transparenta, mai exact introducerea in contractele incheiate cu utilizatorii finali a unor clauze privind serviciile furnizate si conditiile care limiteaza accesul sau utilizarea anumitor servicii si aplicatii. Scopul acestor prevederi este ca utilizatorii sa fie informati cu privire la eventualele limitari la utilizarea serviciului/aplicatiei si sa decida asupra contractarii serviciilor unui furnizor numai dupa ce au inteles efectele unor astfel de masuri asupra accesului si utilizarii serviciilor.

De asemenea, prevederile art. 60 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 dau posibilitatea ANCOM de a impune, prin intermediul legislatiei secundare, obligatii de transparenta in sarcina furnizorilor cu privire la aplicatiile sau serviciile blocate sau restrictionate, precum si la procedurile de management al traficului. In temeiul acestui articol a fost emisa decizia presedintelui ANCOM privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali.

La momentul actual nu exista prevederi legale care sa interzica astfel de practici, si nici ANCOM nu are competenta de a interveni si de a le interzice, prin intermediul legislatiei secundare. Proiectul de Regulament european Continentul Conectat, aflat in acest moment in prima lectura in cadrul Consiliului European, contine prevederi menite sa restrictioneze aceste practici, in spiritul principiului neutralitatii internetului. O interventie legislativa la nivel national nu s-ar justifica in acest caz sau cel putin nu la acest moment, pana cand forma finala a Regulamentului nu va fi adoptata.

Prin urmare, in prezent, daca sunt respectate obligatiile legale referitoare la informarea utilizatorilor, practica unui furnizor de a limita accesul abonatilor la ceea ce acesta considera a fi o utilizare a serviciului ce i-ar putea aduce prejudicii nu contravine legislatiei in vigoare din domeniul comunicatiilor electronice.

In decizia ANCOM (n.a decizia mentionata mai sus care a fost luata saptamana trecuta), exista doua prevederi cu privire la informarea utilizatorilor asupra acestei practici comerciale. Art. 5 prevede ca pentru fiecare plan tarifar publicat de operatori pe pagina proprie de internet vor fi puse la dispozitia publicului, la prima accesare si in cadrul primei descrieri a planului tarifar respectiv, mai multe tipuri de informatii, printre care si:

'e) precizarea daca exista limitari sau blocari aplicate anumitor tipuri de trafic sau ale accesului ori utilizarii anumitor servicii sau aplicatii, acolo unde astfel de limitari sunt permise de lege; in cazul in care exista astfel de limitari, un link direct, cu o denumire sugestiva, catre informatiile prevazute la pct. 11 din Anexa nr. 1 A, pct. II.;'.

De asemenea, la art. 11 se face urmatoarea precizare: 'Inainte de contractarea unuia sau mai multor servicii de comunicatii electronice destinate publicului, furnizorii au obligatia sa se asigure ca personalul de vanzari de la punctele de lucru comunica cel putin urmatoarele informatii: (..) f) specificarea serviciilor, aplicatiilor si/sau a traficului limitat sau blocat, acolo unde astfel de limitari sau blocari sunt permise de lege, precum si cu privire la efectele acestor blocari sau limitari asupra experientei utilizarii serviciului si/sau a aplicatiilor, daca este cazul.

Decizia va fi trimisa spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare in 120 de zile de la publicare.

Dupa acest moment, daca nu prevederile sale nu vor fi respectate,  ANCOM poate aplica sanctiunile prevazute de lege si anume:
a) amenda de la 5.000 lei la 60.000 lei, iar, in cazul unor incalcari repetate, amenda in cuantum de pana la 100.000 lei;
b) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele cu o cifra de afaceri de peste 3.000.000 lei, cu amenda in cuantum de pana la 2% din cifra de afaceri, iar, in cazul unor incalcari repetate, cu amenda in cuantum de pana la 5% din cifra de afaceri".


  • HotNews.ro a solicitat tuturor marilor furnizori de internet fix si mobil sa precizeze daca blocheaza sau restrictioneaza traficul de internet in cazul unor servicii sau aplicatii precum Skype sau WhatsApp, motivele pentru care fac acest lucru si daca isi informeaza clientii cu privire la aceste restrictii inainte de semnarea contractelor. Pana la publicarea acestui articol nu am primit nici un raspuns. Acestea vor fi publicate imediat ce le vom primi.























4495 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    Unii chiar blocheaza (Marţi, 24 februarie 2015, 14:00)

    Gugurila [anonim]

    De exemplu eu nu mai sunt client Vodafone din cauza ca si-au gasit sa-mi blocheze Skype si voiau sa platesc "internet premium".
    Am preferat sa mut toata factura la alt provider decat sa le platesc lor pentru internet de doua feluri.
    • +4 (4 voturi)    
      vpn e solutia (Marţi, 24 februarie 2015, 14:44)

      zeita anticoruptiei [utilizator] i-a raspuns lui Gugurila

      Eu nu am renuntat dar mi.am pus vpn pe telefon, trebuie sa intri pe hide.me
      Doar Vodafone restrictioneaza voip dar cum toti prietenii sunt pe Vodafone am pus vpn sa vorbesc in strainatate pe skype
  • +7 (7 voturi)    
    normal (Marţi, 24 februarie 2015, 14:04)

    Reader [anonim]

    ca vor sa blocheze la ce abonamente cu minute incluse au ...

    mi se pare de toata jena ca in 2015, sa ai 250 mb trafic inclus intr-un abonament destul de scump, sau nu stiu cate zeci de minute. de minute nationale nici nu mai vorbesc - alea deja sunt un lux.
  • +12 (12 voturi)    
    Sa nu li se permita folosirea termenului internet (Marţi, 24 februarie 2015, 14:11)

    laseru [anonim]

    Ar trebui in momentul cand vinzi un internet cu restrictii sa nu il mai numesti internet. Faptul ca ANCOM accepta practicile astea nu ii face altceva decat partasi la miselie. Fiecare companie sa faca ce vrea, dar sa specifice clar ca internetul ala mare si liber nu este de vanzare la ei, la ei este de vanzare internetul pe portul 80 sau alte smecherii contractuale. Sa ii vad atunci cum vor mai vinde ei "internet castrat" cand i se precizeaza clientului stiti internetul nostru nu este chiar internet, mai cumpara cineva de la ei?
  • +4 (4 voturi)    
    nu am fost informati (Marţi, 24 februarie 2015, 14:13)

    Ioan [anonim]

    Nu am fost informati (cel putin in cazul vodafone).

    In mod implicit la toate abonamentele "vechi" sau non-red (adica cele mai scumpe) se aplica limitarea.
    O sa ma documentez mai atent, dar mi se pare un abuz caci este schimbarea clauzelor contractuale din mers :(
    Se poate rezolva doar cu ceva negociere la relatii cu clientii, insistente, si tot ajungi sa platesti un pic in plus. Ce sa zic, vpn sau altceva de genul e de recomandat.
  • +8 (10 voturi)    
    Clientul nostru, ... vaca noastra de muls! (Marţi, 24 februarie 2015, 14:59)

    CetateanLogat [utilizator]

    Blocarea aplicatiilor precum Skype ne arata faptul ca unii furnizori de internet mobil doresc sa introduca "taxe vamale" pe comunicare (pe langa costurile legitime de intretinere a serviciului). Este ca si cand ar exista un POD (sa-l numim "Skype") peste un rau, insa primaria l-ar bloca pentru a percepe niste taxe suplimentare de traversare a raului cu BACUL (sa-l numim "Telefonie Mobila").

    Catre "hotnews": va multumim pentru initiativa si va rugam sa insistati ca furnizorii de internet mobil sa precizeze daca blocheaza sau restrictioneaza aplicatii precum Skype, ca sa stim si noi care dintre ei isi "mulg" clientii.
  • +2 (2 voturi)    
    Vodafone blocheaza... (Marţi, 24 februarie 2015, 16:09)

    Gaspar [anonim]

    Vodafone Blocheaza Viber, Skype si orice progam de genul acesta.
    Vodafone cere 10 euro pe un abonament unde partea de date este simbolica: 250 Mb trafic. Ceva de tot rasul.
    Am trecut la RDS care nu numai ca nu blocheaza VoIP si Viber , Skype etc, merg bine, insa traficul platit este de ordinul GB nu al Mb....
    La 4 euro pe luna cat platesc acum la RDS sa ai trafic nelimitat de voce si date mi se pare suprarealist....venind de la Vodafone mai ales...
    Presupun ca in timp , toata lumea o sa plece de la alde Orange si Vodafone, daca isi mentin tarifele astea nesimtite....
  • 0 (0 voturi)    
    Si eu am trecut pe RDS (Marţi, 24 februarie 2015, 22:40)

    gigel [anonim]

    Mi-am mutat si eu 2 abonamente la RDS prin portare de la Vodafone, al meu si al sotiei si sunt super multumit, pt ambele ab platesc 8 Euro si am 5GB internet pe mobil plus minute nelimitate national si international (in limita bunului simt de 3000 minute internetional).
    Deci sa se spele pe cap Vodafone cu abonamentele lor si cu limitarile de prost gust.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi