Comisia Europeana a adoptat miercuri strategia privind piata unica digitala, stabilind 16 actiuni esentiale pe care le va intreprinde pana la sfarsitul anului 2016. Executivul european va propune printre altele norme armonizate la nivelul UE privind contractele si protectia consumatorilor in cazul cumparaturilor efectuate online: indiferent daca este vorba de obiecte fizice, cum ar fi pantofi ori mobila sau continut digital, precum carti electronice sau aplicatii. O alta propunere este incetarea blocarii geografice nejustificate - o practica discriminatorie utilizata din motive comerciale, atunci cand comerciantii online fie refuza accesul consumatorilor la un site din cauza locului unde se afla acestia, fie ii redirectioneaza catre un magazin local cu preturi diferite.

Datele Comisiei Europene arata ca in prezent, din cauza barierelor online cetatenii nu pot beneficia de o serie de bunuri si servicii: numai 15 % fac cumparaturi online dintr-o alta tara UE; furnizorii de internet si intreprinderile nou infiintate nu pot valorifica la maximum oportunitatile de crestere online: numai 7 % din IMM-uri vand transfrontalier (vezi documentul atasat). In cele din urma, intreprinderile si administratiile nu beneficiaza pe deplin de instrumentele digitale.

Obiectivul pietei unice digitale consta in eliminarea 'zidurilor' de reglementare si, in cele din urma, in trecerea de la 28 de piete nationale la una singura. O piata unica digitala pe deplin functionala ar putea sa contribuie cu 415 miliarde euro pe an la economia UE si sa creeze sute de mii de noi locuri de munca.

Strategia privind piata unica digitala care a fost adoptata miercuri, 6 mai 2015, cuprinde o serie de actiuni specifice care urmeaza sa fie intreprinse pana la sfarsitul anului viitor.

Strategia privind piata unica digitala stabileste 16 actiuni esentiale, grupate in 3 piloni, pe care Comisia le va intreprinde pana la sfarsitul anului 2016.

Prezentam mai jos comunicatul Comisiei Europene privind cele 16 actiuni:

  • Pilonul I: un acces mai bun al consumatorilor si al intreprinderilor la bunuri si servicii digitale in intreaga Europa

Comisia va propune:

1. norme pentru a facilita comertul electronic transfrontalier. Acestea cuprind norme armonizate la nivelul UE privind contractele si protectia consumatorilor in cazul cumparaturilor efectuate online: indiferent daca este vorba de obiecte fizice, cum ar fi pantofi ori mobila sau continut digital, precum carti electronice sau aplicatii. Consumatorii urmeaza sa beneficieze de o gama mai larga de drepturi si de oferte, in timp ce intreprinderile vor vinde mai usor in alte tari ale UE. Astfel va spori increderea in cumparaturile si vanzarile transfrontaliere (a se vedea fisa informativa pentru fapte si cifre);

2. asigurarea respectarii, cu o mai mare rapiditate si consecventa, a normelor de protectie a consumatorilor, prin revizuirea Regulamentului privind cooperarea in materie de protectie a consumatorului;

3. servicii de coletarie mai eficiente si mai accesibile ca pret. In prezent, 62 % din intreprinderile care incearca sa vanda online afirma ca o bariera in acest sens o reprezinta costurile de coletarie prea ridicate (a se vedea, sondajul Eurobarometru privind comertul electronic care a fost publicat recent);

4. incetarea blocarii geografice nejustificate - o practica discriminatorie utilizata din motive comerciale, atunci cand comerciantii online fie refuza accesul consumatorilor la un site din cauza locului unde se afla acestia, fie ii redirectioneaza catre un magazin local cu preturi diferite. O asemenea blocare inseamna ca, de exemplu, clientii care inchiriaza autovehicule intr-un anumit stat membru platesc in cele din urma mai mult pentru a inchiria o masina identica in aceeasi destinatie;

5. identificarea eventualelor preocupari in materie de concurenta care afecteaza pietele europene de comert electronic. Prin urmare, Comisia a lansat astazi, (n.a 6 mai 2015) o ancheta in materie de concurenta antitrust in sectorul comertului electronic in Uniunea Europeana (comunicat de presa);

6. o legislatie moderna, mai europeana privind drepturile de autor: inainte de sfarsitul anului 2015 vor fi elaborate propuneri legislative pentru a reduce diferentele dintre regimurile nationale privind drepturile de autor si a facilita accesul online la opere pe scara mai larga in intreaga UE, inclusiv prin adoptarea altor masuri de armonizare. Obiectivul consta in imbunatatirea accesului oamenilor la continutul cultural online, promovand, astfel, diversitatea culturala si creand noi oportunitati pentru creatori si pentru industria de continut. Comisia doreste, in special, sa se asigure ca utilizatorii care achizitioneaza filme, muzica sau articole la domiciliu se pot bucura de acestea in timpul calatoriilor lor in Europa. Totodata, Comisia va examina rolul intermediarilor online in ceea ce priveste lucrarile protejate prin drepturi de autor si va intensifica masurile de asigurare a respectarii normelor in cazurile incalcarilor drepturilor de proprietate intelectuala la scara comerciala;

7. o revizuire a Directivei privind transmisiile prin satelit si cablu pentru a evalua daca domeniul de aplicare al acesteia trebuie extins pentru a cuprinde transmisiile online ale difuzorilor si pentru a analiza modalitatile de a spori accesul transfrontalier la serviciile difuzorilor din Europa;

8. reducerea sarcinii administrative cu care se confrunta mediul de afaceri din cauza regimurilor diferite de TVA: pentru ca vanzatorii de bunuri materiale catre alte tari sa beneficieze, de asemenea, de inregistrare si plata electronica unica, iar cu ajutorul unui prag comun de TVA, micile intreprinderi nou infiintate sa poata vinde online.

  • Pilonul II: crearea conditiilor adecvate si a unor conditii de concurenta echitabile pentru dezvoltarea retelelor digitale si a serviciilor inovatoare

Comisia:

9. va prezenta o revizuire ambitioasa a normelor UE in domeniul telecomunicatiilor. Aceasta cuprinde o coordonare mai eficienta a spectrului si criterii comune la nivelul UE pentru alocarea spectrului de frecvente radio la nivel national; crearea de stimulente pentru investitii in infrastructura de banda larga de mare viteza; asigurarea unor conditii de concurenta echitabile pentru toti actorii de pe piata, traditionali si noi, precum si crearea unui cadru institutional eficace;

10. va revizui cadrul mediatic audiovizual, astfel incat acesta sa poata raspunde cerintelor secolului al XXI-lea, punand accentul pe rolurile diferitilor actori de pe piata in ceea ce priveste promovarea operelor europene (posturile de televiziune, furnizorii de servicii audiovizuale la cerere etc.). Comisia va examina totodata modul in care pot fi adaptate normele existente (Directiva privind serviciile massᅡmedia audiovizuale) la noile modele de afaceri pentru distribuirea continutului;

11. va efectua o analiza cuprinzatoare privind rolul pe piata al platformelor online (motoarele de cautare, mijloacele de comunicare sociale, magazinele de aplicatii etc.). Aceasta va cuprinde aspecte precum lipsa de transparenta a rezultatelor de cautare si a practicilor de stabilire a preturilor, modul in care sunt folosite informatiile obtinute, relatiile dintre platforme si furnizori si promovarea serviciilor proprii in dezavantajul concurentilor - in masura in care nu sunt reglementate deja de dreptul concurentei. De asemenea, analiza va examina cele mai bune modalitati de combatere a continutului ilegal de pe internet;

12. va consolida increderea in serviciile digitale, precum si securitatea acestora, in special in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal. Pe baza noilor norme UE privind protectia datelor, care urmeaza sa fie adoptate pana la sfarsitul anului 2015, Comisia va revizui Directiva privind confidentialitatea in mediul electronic;

13. va propune un parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetica in domeniul tehnologiilor, precum si solutii pentru securitatea retelelor online.

  • Pilonul III: valorificarea la maximum a potentialului de crestere al economiei digitale

Comisia:

14. va propune o 'initiativa europeana privind libera circulatie a datelor', cu scopul de a promova libera circulatie a datelor in Uniunea Europeana. Uneori noile servicii sunt impiedicate prin restrictii privind locul in care se afla datele sau accesul la date - restrictii care, de multe ori, nu au nimic in comun cu protectia datelor cu caracter personal. Aceasta noua initiativa va aborda restrictiile respective si va incuraja astfel inovarea. Comisia va lansa, de asemenea, o initiativa in domeniul cloud computingului la nivel european, care va viza certificarea serviciilor de tip cloud, schimbarea furnizorilor de servicii de tip cloud si un 'cloud de cercetare';

15. va defini prioritatile pentru standarde si interoperabilitate in domenii esentiale pentru piata unica digitala, cum ar fi e-sanatatea, planificarea transportului sau energia (contorizare inteligenta);

16. va sustine o societate digitala favorabila incluziunii, in care cetatenii au competentele potrivite pentru a profita de oportunitatile oferite de internet si aᅡsi spori sansele de a obtine un loc de munca. Un nou plan de actiune privind eᅡguvernarea va permite, de asemenea, interconectarea registrelor comertului din intreaga Europa, va asigura cooperarea diferitelor sisteme nationale si va garanta faptul ca intreprinderile si cetatenii trebuie sa isi comunice datele numai o singura data administratiilor publice. Astfel, administratiile nu vor mai solicita de mai multe ori acelasi informatii atunci cand pot sa le utilizeze pe cele de care dispun deja. Aceasta initiativa 'doar o singura data' va reduce birocratia si ar putea genera economii de aproximativ 5 miliarde euro pe an pana in 2017. Se va accelera punerea in aplicare a achizitiilor publice electronice si a semnaturilor electronice interoperabile.

Pasii urmatori:

Echipa proiectului pietei unice digitale va pune in practica aceste actiuni diferite pana la sfarsitul anului 2016. Cu sustinerea Parlamentului European si a Consiliului, piata unica digitala ar trebui finalizata cat mai rapid cu putinta. Piata unica digitala se va afla pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului European din 25ᅡ26 iunie.