Peste 62 milioane de colete postale au fost procesate anul trecut pe piata locala, 2,3 ori mai multe colete postale fata de anul 2013, aproape 90% dintre acestea fiind prelucrate de catre furnizorii privati si numai 10,31% de catre Posta Romana, arata datele publicate luni de autoritatea de reglementare in comunicatii ANCOM. Coletele postale reprezinta doar 10% din traficul postal total, insa si la acest capitol Posta pierde teren. Astfel, traficul postal total a crescut cu 10% anul trecut pana la peste 623,2 milioane de trimietri postale, din care Posta Romana a procesat peste 366,8 milioane de trimiteri (58,86%). Spre comparatie, in 2013, Posta procesase 68,09% din traficul postal total.

Traficul de colete postaleFoto: ANCOM

Numarul de colete postale procesate anul trecut in Romania a crescut spectaculos cu peste 130%, se arata in raportul ANCOM.

  • "Din traficul total de colete de 62.014.543 realizat in anul 2014, CNPR (n.a Compania Nationala Posta Romana) a procesat un volum de 6.390.029 de colete (10,31 %), iar urmatorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piata au  realizat  impreuna un  trafic  de 51.086.167 de  colete (82,38%).  Restul  furnizorilor  au realizat un volum de 4.538.347 de colete, reprezentand un procent de 7,32% din traficul total de colete.
  • Furnizorii cu cel mai mare trafic prezenti pe piata de colete (mai putin furnizorul de serviciu universal)  in  anul  2014 sunt  (in  ordine  alfabetica): BARSAN TRANS  S.R.L. SPANIA  SUCURSALA SEBES, CARGUS  INTERNATIONAL  S.A.,  DHL INTERNATIONAL  ROMANIA  S.R.L.,  DYNAMIC  PARCEL DISTRIBUTION S.A., FAN COURIER EXPRESS S.R.L., GLS GENERAL LOGISTICS SYSTEMS ROMANIA S.R.L., LOGISTICA  TRANSROM  S.R.L. SUCURSALA SEBES, NEMO PROD  COM  IMPEX  S.R.L.,  UPS ROMANIA S.R.L. si URGENT CURIER S.R.L", se arata in raportul ANCOM.

Posta Romana a pierdut teren si in totalul traficului postal realizat in 2014

Traficul postal total a crescut cu 10% anul trecut pana la peste 623,2 milioane de trimiteri postale, din care Posta Romana a procesat peste 366,8 milioane de trimiteri (58,86%), urmatorii 10 mari furnizori privati au procesat peste 232,4 milioane trimiteri postale (37,31%), iar restul furnizorilor au procesat 23,8 milioane trimiteri (3,83%).

Spre comparatie, in 2013, Posta procesase 68,09% (384,2 milioane de trimiteri postale) din traficul postal total (564,2 milioane trimiteri postale), iar primii 10 furnizori privati procesasera 27,05% din total.

Dintre cele peste 623 de milioane de trimiteri postale inregistrate in anul 2014, peste 80% au reprezentat trimiteri din posta de scrisori (peste 521 milioane), aproximativ 10% colete (62 milioane), 1,4% trimiteri Express (8,7 milioane), restul de 5% fiind constituite de trimiteri tip publicitate prin posta (18,8 milioane), mandate postale (8,3 milioane), respectiv corespondenta si imprimate de peste 2kg (4 milioane). Aproape 593 de milioane au fost trimiteri interne si peste 30 de milioane trimiteri internationale.

Se poate calcula astfel ca un roman a trimis, in medie, aproape 32 de trimiteri postale in anul 2014, cu 20% mai mult fata de anul anterior, un motiv pentru aceasta crestere fiind insa si scaderea cifrei statistice privind populatia la care s-a raportat traficul postal total din 2014.

Peste 90% din veniturile realizate pe piata postala in 2014 au fost obtinute de 15 furnizori, printre care si Compania Nationala Posta Romana (CNPR), acestia procesand mai mult de 97% din totalul trimiterilor postale prelucrate anul trecut. Procentul furnizorilor activi s-a mentinut in 2014 la aproximativ 60% din totalul celor autorizati (237 furnizori activi din 371 de furnizori autorizati), insa a scazut numarul celor care si-au exprimat intentia de a deveni furnizori de servicii postale, comparativ cu anul 2013.

In timp ce volumul total de trimiteri postale procesate de CNPR in ultimii cinci ani a avut fluctuatii foarte mici, traficul celorlalti furnizori postali de pe piata s-a inscris pe un trend continuu crescator, cu o crestere de peste 40% in anul 2014 fata de 2013.

Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a continuat sa scada in anul 2014, cand a atins cea mai mica valoare din ultimii cinci ani (227 milioane de trimiteri), in scadere cu peste 35% fata de 2013. Furnizorii privati au procesat anul trecut cu 55% mai multe trimiteri din sfera serviciului universal fata de anul 2013, in timp ce traficul procesat de CNPR pe acest segment de piata a inregistrat o scadere de peste 65%.

In anul 2014, trimiterile din afara sferei serviciului universal, reprezentand peste 60% din traficul postal total, au continuat sa urmeze cursul ascendent din ultimii cinci ani, cresterea cea mai mare inregistrandu-se in anul 2014, de peste 90% fata de anul 2013, acest segment de piata fiind aproape in totalitate (peste 95%) disputat de primii zece furnizori de volum mare.

In anul 2014 au fost inregistrate aproape 180.000 de reclamatii privind serviciile postale, din care aproape 30% s-au dovedit a fi intemeiate. Un numar de 18.700 de reclamatii au fost solutionate cu acordare de despagubiri in valoare de 4.175.261 de lei. Raportand numarul total de trimiteri postale la numarul de reclamatii primite, se observa ca in anul 2014 a existat o reclamatie la 3.505 de trimiteri postale, o reclamatie intemeiata la 12.329 de trimiteri postale si ca, in medie, din aproximativ trei reclamatii intemeiate, una s-a solutionat prin acordarea de despagubiri.