Guvernul vrea sa asigure accesul gratuit al furnizorilor de retele de comunicatii electronice la imobilele proprietate publica a statului, masura menita sa incurajeze dezvoltarea si extinderea retelelor de comunicatii electronice, astfel incat Romania sa poata atinge obiectivele stabilite prin Agenda Digitala, potrivit unui proiect de lege supus dezbaterii publice. Masura va reduce cu cel mult 13 milioane lei veniturile anuale ale bugetelor locale, in timp ce dezvoltarea retelelor telecom si cresterea eficientei utilizarii infrastructurilor existente va genera o crestere a veniturilor la bugetul de stat si la bugetele locale prin efectul de multiplicare in economie pe care il au investitiile, se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.

La Articolul 6, alineatul 6 din proiectul scos in dezbatere publica se precizeaza:

  • "Autoritatile publice centrale sau locale, precum si orice alte entitati nu pot stabili impozite, taxe, tarife sau alte sume pentru ocuparea si folosinta imobilelor proprietate publica de catre furnizorii de retele de comunicatii electronice ori in considerarea desfasurarii de catre acestia a altor activitati legate de exercitarea dreptului de acces pe proprietati, reglementat prin prezenta lege".

Conform proiectului, prin acces pe proprietati se intelege: accesul pe, deasupra, in sau sub imobile aflate in proprietate publica ori privata, dupa caz, in scopul instalarii, intretinerii, inlocuirii si mutarii retelelor de comunicatii electronice sau elementelor de infrastructura fizica necesare sustinerii acestora;

Proiectul de lege, scos in dezbatere publica de catre Ministerul pentru Societatea Informationala, reprezinta o transpunere la nivel national a unei Directive Europene (Directiva 2014/61/UE) si vizeaza o modificare si completare a Legii nr. 154/2012 privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice, care va fi practic abrogata dupa ce dispozitiile din acest nou proiect de lege vor intra in vigoare.

  • "Spre deosebire de Legea nr. 154/2012, proiectul de lege propune asigurarea accesului gratuit al furnizorilor de retele de comunicatii electronice la imobilele proprietate publica a statului si a unitatilor teritorial-administrative. Din perspectiva obiectului de reglementare al proiectului, consideram ca acordarea gratuita a accesului pe proprietatea publica constituie cea mai eficienta masura de incurajare a dezvoltarii si extinderii retelelor de comunicatii electronice, astfel incat Romania sa poata atinge obiectivele stabilite prin Agenda digitala.          
  • In cazul exercitarii dreptului de acces pe proprietatea privata, pretul datorat de furnizorul de retele publice de comunicatii electronice reprezinta contravaloarea folosintei si despagubirea pentru prejudiciile cauzate prin efectuarea lucrarilor, ANCOM urmand a publica tarife orientative pentru accesul pe, deasupra, in sau sub imobilele proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale. Interventia ANCOM are in vedere sprijinirea autoritatilor locale sau centrale in demersul de stabilire a unor tarifele conforme cu dispozitiile proiectului de lege.
  • In vederea asigurarii respectarii principiului nediscriminarii in privinta accesului pe proprietatea publica sau privata, proiectul a reglementat obligatia furnizorilor de retele de comunicatii electronice care exercita dreptul de acces pe proprietate, de a transmite ANCOM informatii privind identitatea imobilului care face obiectul dreptului de acces, cuantumul tarifului in cazul accesului pe proprietatea privata, unitatea de masura pentru care acesta se calculeaza, precum si o copie a fiecarui contract de acces" se arata in expunerea de motive la acest proiect de lege.

Veniturile anuale ale bugetelor locale vor fi reduse cu cel mult 13 milioane de lei

In expunerea de motive se mai precizeaza ca "masura implica reducerea cu cel mult 13 milioane lei a veniturilor anuale ale bugetelor locale. Estimarea este realizata pornind de la informatiile furnizate de primii 5 furnizori de retele de comunicatii electronice din Romania, privind costurile inregistrate in anul 2014 cu accesul pe proprietatea publica si privata a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, tinand seama de (1) - contributia neglijabila a costurilor aferente accesului pe proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si de (2) - costurile probabile inregistrate de ceilalti furnizori de retele de comunicatii electronice cu accesul pe proprietatea publica, corespunzator intinderii retelelor acestora.

Pe de alta parte, "impactul masurilor de sprijinire a dezvoltarii retelelor de comunicatii electronice si de crestere a eficientei utilizarii infrastructurilor existente va genera o crestere a veniturilor la bugetul de stat si la bugetele locale prin efectul de multiplicare in economie pe care il au investitiile, asa cum sunt acestea promovate prin prezentele masuri".

In situatia in care contractul (..) nu se poate incheia in termen de maxim 2 luni de la data primirii solicitarii de incheiere a contractului de acces pe proprietatea privata sau a cererii de exercitare a dreptului de acces pe proprietatea publica ori in cazul refuzului de acordare a dreptului de acces, (..) oricare dintre parti se poate adresa instantei competente, se mentioneaza in proiectul de lege.

  • Pentru detalii vezi atasate atat proiectul de lege cat si expunerea de motive