Vanzarile bunurilor de folosinta indelungata din Romania au insumat anul trecut aproximativ 2,3 miliarde de euro, in crestere cu circa 13% fata de anul 2014, potrivit celui mai recent studiu GFK TEMAX. Cu exceptia pietei foto, toate sectoarele au inregistrat cresteri ale vanzarilor in ultimul trimestru din 2015: telecom (aproape 33%), electrocasnice mari (23%), electrocasnice mici (21%), electronice (aproape 13%), imprimantele, multifunctionalele si consumabilele (8%) si IT (4%).

Vanzarile bunurilor de folosinta indelungata in 2015Foto: Gfk
  • Concluziile prezentate marti de GFK:

"Telecom: castile si smartphone-urile premium au crescut

Vanzarile din telecom au crescut cu 33% in T4 2015 fata de acelasi trimestru al 2014, atingand valoarea de 263 de milioane de euro. Piata de smartphone-urilor a fost cea care a sustinut cresterea, in principal datorita dispozitivelor performante. Produsele premium au castigat teren, in timp ce segmentele mediu si entry au ramas stabile. Accesoriile pentru telefoane mobile, in mod specific castile, au raportat o crestere a cererii.

Electrocasnice mari: crestere puternica pentru toate categoriile

Al patrulea trimestru al 2015 a adaugat 171 de milioane de euro la vanzarile anuale de electrocasnice mari. Toate categoriile au contribuit cu rate de crestere de doua cifre la cei +23% fata de anul trecut. Alaturi de principalele sectoare ale pietei, frigidere si masini de spalat, congelatoarele au reprezentat un motor de crestere, in special in ultima luna din an. Campaniile de Black Friday din 2015 au adus vanzari mai mari pentru toate categoriile, odata cu eroziunile de pret.

Electrocasnice mici: impact pozitiv al ultimului trimestru

Rata de crestere de doua cifre a sectorului de electrocasnice mici din 2015 s-a datorat, in special, ultimului trimestru al anului, atunci cand piata a inregistrat o valoare de 54 de milioane de euro. Cu o singura exceptie, toate categoriile au urmat un trend pozitiv, sase dintre ele avand rate de crestere mai mari de 20%.

Aparatele de ras si de epilat au reprezentat categoria cu cea mai buna performanta. Vanzarile au fost stimulate de produse premium, precum aparatele de indepartat parul cu lumina pulsata (IPL) dar si de indepartat parul pentru barbati.

Electronice: televizoarele cu ecran UHD - motorul de crestere

Electronicele au raportat o rata de +13% in ultimul trimestru al 2015. Vanzarile au fost influentate puternic de activitatile promotionale de Black Friday si Craciun. Vanzarile pietei cheie, televizoarele, au continuat pe un trend ascendent, atat in volum cat si in valoare. Produsele UHD cu diagonale mari au fost un puternic motor de crestere pentru sector. Televizoarele cu diagonale de minimum 60 inch au avut o rata de crestere de doua cifre.

Multe dintre categoriile traditionale inca sufera dupa o scadere pe termen lung. Oricum, noi tehnologii cresc cererea, fie daca vorbim despre action cameras, soundbars sau boxe Bluetooth cu andocare.

IT: vanzari mai mari pentru produse cu o performanta inalta

Piata de IT si-a revenit dupa evolutia din trimestrul trecut. S-au raportat vanzari de 172 de milioane de euro, cu 4% mai mult fata de T4 2014. Tabletele au continuat trendul negativ, cu scaderi de doua cifre in valoare.

Cererea pentru calculatoarele portabile a crescut, in special pentru produsele cu procesoare performante si placa grafica dedicata. Desktop-urile, monitoarele, dar si categoria de mouse-uri si tastaturi au inregistrat cresteri ale vanzarilor in ultimul trimestru al 2015.

Imprimante, multifunctionale si consumabile: multifunctionalele - principalul motor de crestere

In ultimul trimestru al 2015, piata a atins valoarea de 20 de milioane de euro - o crestere de 8% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Cea mai mare contributie a venit din categoria multifunctionalelor care au inregistrat rate de crestere de doua cifre, atat pentru echipamentele cu cerneala cat si pentru cele cu laser. Tonerele au pastrat trendul descendent, contribuind negativ la evolutia pietei de consumabile. In general, in 2015, cererea pentru echipamentele hardware a crescut in timp ce consumabilele, in special tonerele, au scazut.

Foto: in continuare pe un trend descendent

Piata foto din Romania a inregistrat vanzari de 11 milioane de euro in ultimul trimestru al 2015, o scadere de aproape 7% comparativ cu T4 2014.

Date despre studiu:

GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu Februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK TEMAXᅡ la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indice care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari diferite."