​RCS&RDS, operator controlat de miliardarul oradean Zoltan Teszari, a fost amendat luna trecuta, cu 10.000 de lei, de catre autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) pentru ca a refuzat portarea pe cartela in propria retea a unui numar de telefonie mobila care functiona pe baza de abonament intr-o alta retea. Daca nu-si va revizui aceasta practica ilegala, RCS&RDS risca sa primeasca amenzi mai mari in perioada urmatoare.

Sediul RCS&RDSFoto: RCS & RDS

UPDATE Reactia RCS&RDS: "Compania RCS & RDS respecta conditiile stabilite de catre Autoritatea Nationala pentru reglementare in Comunicatii si accepta cererile de portare in/din reteaua fixa si mobila, chiar daca utilizatorul solicita trecerea de la abonament la cartela preplatita. Sanctiunea primita a fost ca urmare a unei situatii neplacute cu care s-a confruntat un client intr-un punct de prezenta al companiei, pentru care ne cerem scuze."

  • „In urma sesizarilor primite de ANCOM, inspectorii Autoritatii au demarat o actiune de control si au constatat ca operatorul refuza portarea unui numar care functionase pe baza de abonament intr-o alta retea catre reteaua RCS & RDS pe cartela preplatita, ceea ce reprezinta o incalcare a drepturilor utilizatorilor si se sanctioneaza contraventional”, a declarat joi Cristin POPA, Director Executiv ANCOM.

Contactati de HotNews.ro, oficialii ANCOM au precizat ca sesizarile au fost primite din partea unui singur utilizator.

Practic, inspectorii ANCOM au verificat plangerea utilizatorului si au constatat o practica ilegala - RCS&RDS refuza portarea inn reteaua sa pe cartela a unor numere care anterior functionau pe baza de abonament in alte retele.

Operatorul va trebui sa-si schimbe aceasta practica ilegala pentru a nu risca amenzi mai mari, in cazul unor noi plangeri de la utilizatorii de telefonie mobila sau in urma unor noi controale ANCOM.

Intr-un comunicat de presa transmis joi, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) subliniaza faptul ca utilizatorii de telefonie mobila au dreptul sa isi porteze numarul de telefon dintr-o retea de telefonie in alta, chiar si atunci cand portarea implica trecerea de la abonament (in vechea retea) la cartela preplatita (in noua retea). Conditiile in care se realizeaza portarea sunt stabilite de ANCOM, iar operatorii care refuza portarea unui numar de telefon invocand faptul ca portarea se poate realiza doar daca utilizatorul opteaza pentru un abonament pot fi sanctionati de Autoritate, asa cum s-a intamplat in luna aprilie a acestui an, cand ANCOM a amendat RCS & RDS.

Cum se realizeaza portarea

Prin serviciul de portabilitate a numerelor de telefonie fixa si mobila, reglementat de ANCOM, utilizatorii isi pot transfera numarul dintr-o retea in alta in termen de 3 zile lucratoare de la data transmiterii cererii de portare acceptate atat de furnizorul acceptor, cat si de furnizorul donor.

ANCOM reaminteste conditiile in care se realizeaza procesul de portare a numerelor de telefon:

  • poate fi portat orice numar de telefon, dar numai in masura in care se furnizeaza acelasi tip de serviciu: fix-fix, mobil-mobil;
  • in cazul numerelor de telefonie mobila, orice utilizator are posibilitatea pastrarii numarului atunci cand se transfera de la un operator la altul, indiferent de modalitatea de plata (postpaid sau prepaid), astfel ca se poate porta atat un numar de pe abonament pe cartela prepaid, cat si invers;
  • la portarea unui numar pe baza de cartela preplatita, creditul ramas neutilizat nu va fi transferat in noua retea;
  • in timp ce furnizorul opereaza portarea, serviciul de telefonie poate fi intrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp in care utilizatorul nu va putea initia sau primi telefoane;
  • portarea se poate anula printr-o cerere depusa la reprezentanta operatorului unde a fost solicitata initial portarea, cel mai tarziu cu 24 de ore inainte de data stabilita pentru realizarea portarii.

Nu este vorba de portare si nu se aplica aceleasi conditii in cazul in care un utilizator doreste schimbarea planului tarifar din abonament in cartela in reteaua aceluiasi furnizor de servicii de telefonie.

  • Ce, cum si unde reclami

In cazul in care intalnesti orice dificultati pe parcursul procesului de portare, poti face o sesizare la ANCOM, parcurgand pasii detaliati aici.

  • Romanii si-au mutat peste 720.000 de numere de mobil in alte retele in 2015, aproape jumatate dintre acestea in reteaua RCS&RDS/Telekom Romania conduce in topul reclamatiilor facute de clienti

Romanii si-au portat 723.443 de numere de mobil anul trecut, alegand astfel sa-si pastreze numarul, dar sa schimbe reteaua de telefonie. RCS&RDS a atras aproape jumatate dintre aceste numere, respectiv 348.328 numere, in timp ce Vodafone a castigat 153.772 de numere, Orange - 128.160 de numere, iar Telekom Romania (fostele Cosmote si Romtelecom) - 93.135 de numere, a anuntat marti Autoritatea de reglementare in comunicatii. Pe de alta parte, ANCOM a anuntat in aceasta luna ca in 2015 cele mai multe reclamatii formulate de utilizatori s-au referit la serviciile de comunicatii electronice furnizate de grupul de firme Telekom Romania (Romtelecom si Cosmote impreuna - 22%) RCS&RDS (15%), Vodafone Romania (11%) si Orange Romania (10%).

In luna aprilie din acest an, au fost portate in total 65.173 de numere de telefonie mobila, dintre care 31.467 in reteaua RCS & RDS, 14.511 in reteaua Orange, 12.260 in reteaua Vodafone, 4.856 in reteaua Telekom Romania Mobile Communications (fostul Cosmote) si 2.076 in reteaua Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom).