Intreg orasul Navodari a avut probleme cu receptionarea serviciilor de comunicatii in toamna anului trecut, cand sectionarea unui cablu de fibra optica a afectat retelele mai multor operatori si 25.184 de conexiuni, cea mai lunga durata a incidentului inregistrata de un operator fiind de 3 ore si 45 de minute, arata datele Autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM). In urma acestui incident, RCS&RDS a facut plangere penala la politie pentru vandalism. La nivel national, sapte furnizori telecom au raportat anul trecut 281 de incidente semnificative in retelele proprii, care au afectat peste 6,4 milioane de conexiuni, dar cifrele sunt in scadere fata de 2014.

Situatia incidentelor la nivel nationalFoto: ANCOM

Sapte furnizori de comunicatii electronice au raportat anul trecut 281 de incidente semnificative in retelele proprii, cu aproape 22% mai putine decat in 2014, care au afectat peste 6,4 milioane de conexiuni, un numar cu 27% mai mic decat cel din anul anterior, se arata in raportul statistic facut public marti de Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM).

  • Un singur incident este detaliat in raportul ANCOM - sectionarea cablului de fibra optica din Navodari

Aproape tot orasul Navodari a ramas duminica seara (n.a 18 octombrie 2015) fara cablu, iar postul de televiziune Antena 3 il acuza pe primarul orasului, Nicolae Matei, ca ar fi ordonat sa se taie cablul TV pentru ca oamenii sa nu vada ancheta "In Premiera", care incepea la ora 21.00, si care avea ca subiect tabara din Navodari, ajunsa o ruina, scria atunci Paginademedia.ro, preluata de HotNews.ro.

Ulterior, vicepresedintele RCS&RDS, Valentin Popoviciu, a declarat pentru Paginademedia.ro ca 'RCS&RDS a facut plangere penala la Politie pentru un act de vandalism care a avut loc duminica, in jurul orei 20:30, asupra retelei de fibra optica din Navodari, in urma caruia mai multi utilizatori au ramas fara semnal TV'.

  • Ce spun oficialii ANCOM despre acest incident:

Referitor la acest caz, raportul ANCOM facut public marti, 21 iunie, precizeaza urmatoarele:

"Un astfel de incident cu impact semnificativ, care s-a datorat sectionarii cablului de fibra optica a fost inregistrat in data de 18.10.2015, cand furnizarea serviciilor de comunicatii electronice a fost afectata in intreg orasul Navodari. ANCOM a solicitat operatorilor din zona informatii cu privire la incidentele inregistrate la acea data in zona. Conform raspunsurilor acestora, incidentul a afectat retelele mai multor operatori, in total fiind afectate 25.184 de conexiuni, cea mai lunga durata a incidentului inregistrata de un operator fiind de 3h45min. Actiunile de raspuns la incident au constat in principal in interventia echipelor tehnice responsabile pentru repararea fibrei optice iar in cazul unuia operatori, a fost solicitata interventia politiei.

Dintre operatorii prezenti in zona, doar in cazul unuia au fost atinse pragurile care definesc un incident ca fiind cu impact semnificativ. Conform raportarii acestuia, au fost afectate 17.300 conexiuni, timp de 1h45min, tipul cauzei incidentului fiind din categoria actiune rau intentionata. Apelarea serviciului de urgenta a fost afectat in acest caz".

  • Situatia la nivelul tarii: Cate conexiuni au fost afectate si pe ce durata

La nivelul intregii tari, cele mai multe conexiuni afectate de incidente in 2015 au fost cele de telefonie mobila (2,7 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,5 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixa (aproximativ 660 de mii de conexiuni afectate) si internet fix (aproximativ 350 de mii de conexiuni afectate per serviciu), cele mai putine conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 140 de mii).

Potrivit datelor raportate de furnizori catre ANCOM, anul trecut un incident de securitate a afectat in medie 22.773 de conexiuni. Durata medie a unui incident a fost de aproximativ 4 ore, in timp ce durata totala a incidentelor raportate pe anul 2015 este de 1.050 de ore. Cele mai multe incidente de securitate au avut loc in Bucuresti, urmat de judetele Gorj, Teleorman si Dambovita.

In raportul sau, autoritatea subliniaza ca numarul incidentelor insumate la nivel national nu coincide cu numarul de incidente raportate in 2015 (281 incidente) pentru ca in cazul a 110 incidente, acestea au avut impact asupra cel putin a doua judete.

Conform raportarilor, cele mai multe incidente au avut loc in Bucuresti (50 incidente). Zona cea mai afectata de incidente este partea sudica a tarii, aici regasindu-se majoritatea judetelor care au inregistrat cel putin 20 de incidente. Judetele cel mai putin afectate sunt Brasov, Vaslui, Covasna si Botosani.

  • Cauzele incidentelor

26% dintre incidente au avut cauze care au vizat erori de sistem software sau hardware, erori umane constand in configurarea si operarea gresita a echipamentelor), majoritatea de 74% fiind insa determinate de factori externi (ex. intreruperea alimentarii cu energie electrica sau sectionarea accidentala a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).

In total, aproximativ 40% dintre incidente au fost cauzate de probleme de alimentare cu energie electrica. In luna aprilie s-au raportat cele mai multe dintre incidente (40 din totalul de 281), majoritatea fiind generate de intreruperi in alimentarea cu energie electrica.

  • 4 incidente au avut impact la nivel national in 2015

In raportul autoritatii se mentioneaza ca anul trecut au existat 4 incidente care au avut impact national. In urma solicitatii HotNews.ro de a prezenta mai multe detalii, oficialii ANCOM au precizat urmatoarele:

  • "Cele 4 incidente care au avut impact la nivel national in anul 2015, mentionate de raportul ANCOM, au afectat la nivel logic securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de telefonie fixa si mobila, respectiv internet mobil. Aceste incidente au fost cauzate fie de erori umane, caz in care o baza de date a fost configurata gresit, fie de erori software, care au afectat diverse platforme (VPN, Mail2SMS). In medie, cele 4 incidente au afectat la nivel national un  numar de 10.800 conexiuni. Durata acestor incidente a variat intre 1 si 5 ore.
  • Printre masurile planificate pentru a impiedica producerea unor incidente similare, furnizorii au in vedere modificarea procedurii de restaurare a serviciilor (in cazul erorii umane), respectiv de actualizare a versiunilor de software (in cazul erorii de sistem)".

Pentru mai multe detalii, consultati raportul ANCOM atasat acestui articol.