'Cum se cheltuie fonduri UE de peste 1,4 milioane de euro in Ministerul Comunicatiilor: Siveco a facut o platforma de instruire online pentru functionari, acum se cauta functionarii dornici de instruire' - Acesta este titlul articolului pe care-l semnam in iulie 2011, cand acest minister, sub conducerea lui Valerian Vreme (PDL), anunta finalizarea platformei eAcademie. Intrebat de ziaristi, Vreme admitea atunci ca nu este inca nici o obligatie legala sau motivare prin acordarea unei diplome recunoscute pentru participarea la aceste cursuri si ca pentru a rezolva aceasta problema "se lucreaza acum la un act normativ". Actul normativ nu a mai venit, iar raportul Curtii de Conturi pe 2015 la acest minister identifica un prejudiciu de 5,8 milioane lei adus bugetului statului, tocmai datorita acestor nereguli.

eAcademie, aplicatie SivecoFoto: Hotnews

Dincolo de concluzia trasa de auditorii Curtii de Conturi cum ca Ministerul Comunicatiilor ar fi devenit client captiv al Siveco, problema cea mai mare este alta.

In cheltuirea celor 1,4 milioane euro pe aceasta aplicatie, oficialii din Ministerul Comunicatiilor (MCSI) au pus carul inaintea boilor, neavand nici calitatea de a oferi cursuri de formare profesionala, nici o certitudine ca cineva va utiliza cursurile gratuite oferite pe aceasta platforma.

Cu alte cuvinte, au cheltuit bani de la buget pentru un proiect a carui utilitate nu a fost sub nici o forma verificata.

Curtea de Conturi spune ca Ministerul a devenit client captiv in cadrul proiectului eAcademie pentru ca nu a cerut codul sursa al aplicatiei de eLearning achizitionate - motiv pentru care pentru orice dezvoltare ulterioara trebuie sa apeleze la acest furnizor; Siveco Romania sustine ca a dezvoltat din bani proprii aceasta aplicatie, cu mult inainte de proiectul eAcademie, avand drept de proprietate asupra acesteia si ca Ministerul nu a cumparat decat drepturi de utilizare a acestei aplicatii pe o perioada nelimitata.

Iata ce spun auditorii Curtii de Conturi in auditul pe 2015 facut la Ministerul Comunicatiilor, despre cauzele care au dus la acest prejudiciu:

  • "MCSI a solicitat aprobarea proiectului 'eAcademie pentru functionarii publici' fara a avea prevazut in HG-ul de infiintare dreptul legal de a organiza cursuri de perfectionare a functionarilor publici, mai exact fara a avea calitatea de furnizor de formare profesionala pentru functionarii publici.
  • Prin modul in care a solicitat finantarea nerambursabila respectiv modul in care a prezentat desfasurarea activitatilor in cadrul proiectului, MCSI s-a angajat sa deruleze activitati de formare profesionala a functionarilor publici si nu doar sa realizeze o platforma informatica pe care sa o puna la dispozitia institutiilor publice din Romania.
  • Singura institutie publica abilitate prin lege sa desfasoare activitati in domeniul formarii profesionale a functionarilor publici este Agentia Nationala a Functionarilor Publici, conform Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si HG nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici".

Alte detalii din raportul Curtii de Conturi: ANFP avea deja dezvoltata o aplicatie similara pe care platise 13,2 milioane lei

  • "Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP) a derulat proiectul Implementarea in sistem e-leaming de programe de formare in domeniul administratiei publice pentru sprijinirea dezvoltarii societatii informationale', cod SMIS 4376, avand ca obiectiv cresterea accesibilitatii si flexibilitatii ofertei de perfectionare a ANFP pentru functionarii publici, prin intermediul tehnologiei informatiei si comunicarii.
  • Proiectul a avut ca obiectiv cresterea accesibilitatii si flexibilitatii ofertei de perfectionare a ANFP catre functionarii publici prin intermediul tehnologiei informatiei si comunicarii, obiectiv care ajuta la cresterea competitivitatii economice prin dezvoltarea si cresterea eficientei serviciilor publice. Valoare totala a proiectului era de 13.284.301,16 lei, din care asistenta financiara nerabursabila de 10.883.759,00 lei.
  • Fata de cele prezentate Studiul de fezabilitate putea tine cont de existenta acestor platforme similare de eLeaming si putea sa ajusteze numarul potentialilor cursanti si a grupului tinta.
  • Existenta unei platforme similare detinuta de ANFP, institutie abilitata a statului roman in gestionarea activitatii de formare profesionala a functionarilor publici, trebuia sa reprezinte o informatie relevanta pentru prestator cu privire la limitarea reala a posibilitatii MCSI de utilizare a propriei platforme.
  • In acest sens Studiul de fezabilitate nu prezinta informatii din care sa rezulte ca a tinut cont de faptul ca la data intocmirii nu exista nicio obligatie legala sau motivare a functionarilor publici prin acordarea unei diplome recunoscute pentru participarea la cursurile ce urmau a fi tinute pe platforma 'eAcademie pentru functionari publici'.
  • Lipsa unui act normativ prin care sa se creeze un cadru legal de instruire a functionarilor publici prin sistemul e-leaming si prin care absolvirea acestor cursuri online sa ofere aceeasi valoare ca si cursurile clasice de instruire facute de functionarii publici, nu a existat.
  • Toate acestea trebuiau sa reprezinte la momentul intocmirii Studiului de fezabilitate motive pentru efectuarea de scenarii posibile in determinarea numarului de cursanti".

Rezultatul? Platforma eAcademie a ramas neutilizata. Informatia a fost confirmata si de fostul ministru al Comunicatiilor, Marius Bostan

Rezultatul acestor nereguli a fost ca 'platforma eAcademie pentru functionarii publici nu a fost utilizata in perioada octombrie 2011 - prezent, dovada stand faptul ca doar 55 utilizatori din cadrul MCSI au urmat cursurile de instuire, desi a fost fundamentata pentru a fi utilizata de 66.000 utilizatori functionari publici din Romania", se arata in raportul Curtii de Conturi.

Singurele masuri de a remedia problema au fost luate ministrul Comunicatiilor, Marius Bostan, remaniat saptamana trecuta de la sefia acestui minister.

In ultima conferinta de presa organizata in ziua in care a fost remaniat si postata pe Facebook, Marius Bostan declara:

  • "Principiul meu a fost si l-am respectat mereu sa nu cheltuiesc 1 leu din averea tarii pentru lucruri care nu folosesc la nimic. Ba mai mult. Ce-am facut? Am descoperit sisteme construite si care nu-si atingeau obiectivele de performanta.
  • Unul dintre ele este eAcademie. Am in biroul meu de jos un raport al Curtii de Conturi de peste 4000 de pagini in care este povestita toata geneaza si multe lucruri. Va fi publicat probabil si si nu vreau sa intru in detalii tehnice. Va spun ce am facut eu.
  • Pentru ca era ca o casa deja construita, am reusit in timpul acesta scurt de la un sistem folosit de 100 de oameni, (n.a sa ajungem) la un sistem in care s-au inrolat peste 500 de institutii publice si sunt peste 7000 de functionari inrolati la cursuri de e-guvernare. Pana la sfarsitul anului eu sper sa fie macar 30.000-40.000 de functionari publici inrolati la aceste cursuri gratuite. Exista asa un intreg concurs de a face cursuri pe bani. Aceste cursuri sunt gratuite. Sunt puse la dispozitie gratuit pe o platforma de educatie. Am reusit s-o scoatem la lumina.
  • Sistemul eRomania, despre care mi-e foarte greu sa vorbesc, detine o infrastructura solida de calcul. Din pacate el a fost proiectat cu ceva timp in urma si nu atinge obiectivele de performanta stabilite. Am incercat sa reutilizam aceasta platforma, nu s-o inchidem, nu s-o aruncam la gunoi, ci s-o reutilizam si sa folosim puterea de calcul cat mai bine.
  • Am facut un plan de reutilizare si sunt convins ca el va fi continuat si vor fi folosite aceste lucruri, nu inchise, nu aruncate la fel ca alte studii pe care le-am gasit aici, facute si care nu au fost folosite de-a lungul timpului".

Intre eAcademie si eRomania este o stransa legatura

De altfel intre cele doua proiecte IT, eAcademie si eRomania, exista o foarte mare legatura, lucru pe care de asemenea HotNews.ro l-a prezentat in vara lui 2011 la finalizarea proiectului eAcademie.

Pana sa fie castigata de Siveco, licitatia eAcademie a fost anulata de doua ori. Initial, anuntul a fost postat de MCSI in data de 16 aprilie 2010 iar pe 28 aprilie 2010 a fost anulata, cu doua zile pana la expirarea termenului pentru deschiderea ofertelor.

Andrei Savulescu, director general in MCSI

Andrei Savulescu, director general in MCSI

Foto: AGERPRES

Motivul invocat? "Documentatia de atribuire necesita modificari majore de continut fara de care procedura de atribuire ar fi afectata. Anulare in conformitate cu prevederile art.209 alin.(2) lit a) si b) din OUG 34/2006".

Ulterior, MCSI a postat un nou anunt pe 12 mai 2010 si a fost anulata la data de 6 iulie 2010. De aceasta data in urma unei decizii a Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC - Decizia nr. 13992/11.06.2010).

In final, Siveco a castigat acest contract in data de 3 februarie 2011, insa prin procedura de licitatie restransa accelerata.

De ce prin procedura de licitatie restransa accelerata? Motivul prezentat in SEAP a fost ca "implementarea este direct legata de intrarea in operare a portalului e-Romania care necesita o componenta importanta de training pentru functionarii publici".

In conferinta de lansare a proiectului eAcademie, Andrei Savulescu, director general in MCSI si responsabil de acest proiect la acel moment, a declarat:

  • "La momentul respectiv eRomania trebuia terminata la sfarsitul lui decembrie, inaintea lui eAcademia. Portalul eRomania nu este inca receptionat. Noi inca mai avem discutii cu Omnilogic care trebuie sa acopere toate componentele din caietul de sarcini. Cand va fi gata asta va fi automat integrat in eRomania", a spus atunci Andrei Savulescu.

Cine ar trebui sa raspunda pentru prejudiciul proiectului eAcademie:

Conform raportului Curtii de Conturi, persoanele raspunzatoare implicate in aprobarea deciziei de solicitare a finantarii nerambursabile au fost, in perioada 2008-2009:

- Borbely Karoly - ministru MCSI;

- Cimpeanu Toma-Dorin - Director General Directia Generala pentru Politici si Programe in Domeniul Societatii Informationale;

- Somodi Zoltan - Secretar de Stat;

- Gabriel Sandu - Ministru MCSI;

- Marius Fecioru - Secretar de stat;

- Andrei Savulescu - Director general, Directia Generala pentru Politici si Programe in Domeniul Societatii Informationale;

Auditorii Curtii de Conturi mai spun ca printre cauzele acestui prejudiciu se numara si faptul ca:

- factorii decizionali din cadrul MCSI nu au intreprins masuri care sa duca la realizarea scopului pentru care a fost fundamentata si aprobata finantarea proiectului eAcademie pentru functionarii publici: instruirea functionarilor publici din administratia centrala si locala.

- Nu au fost realizate actiuni de promovare respectiv de informare cu privire Ia existenta acestei platforme eAcademie pentru functionarii publici, in scopul determinarii institutiilor publice sa utilizeze platforma in cadrul programelor anuale de instruire a propriilor functionari publici.

- Factorii decizionali din cadrul MCSI nu au dispus si nu au urmarit constituirea unui grup de lucru pentru a se asigura functionarea proiectului.

Persoanele raspunzatoare implicate in implementarea proiectului si asigurarea utilizarii in vederea atingerii indicatorilor de rezultat:

Valerian Vreme - ministru MCSI;

Serban Razvan Mustea - ministru MCSI;

Nica Dan - ministru MCSI;

Cotovelea Razvan Alexandru - ministru MCSI;

Marius Constantin Fecioru - Secretar de Stat delegat sa coordoneze activitatea DGPPDSI Ordinul MCSI 817/25.07.2011;

Ionica Bebe Viorel - Secretar de Stat delegat prin Ordinul nr. 674/04.09.2012;

Moldovan Iosif - Secretar de Stat delegat sa coordoneze activitatea DGPPDSI Ordinul MCSI 1041/10.11.2010;

Artopolescu Ovidiu-Petrisor -Secretar de Stat delegat sa coordoneze activitatea DGPPDSI Ordinul MCSI nr. 582/17.07.2012;

Anghelescu Horatiu-Silviu - Secretar de Stat;

Andrei Savulescu - Director general Directia pentru Politici si Programe in Domeniul Societatii Informationale;

Cozman Corina-Valeria - Director general adjunct, Directia pentru Politici si Programe in Domeniul Societatii Informationale;

Elian Carmen - Director general adjunct, Directia pentru Politici si Programe in Domeniul Societatii Informationale;

Elian Carmen - Director general adjunct, Directia Generala pentru Societatea Informationala;

Elian Carmen - Director general, Directia Generala pentru Societatea Informationala;

Manescu Comeliu - Director general adjunct, Directia Generala pentru Societatea Informationala;

Teodoru Cosmin-Dorin - Director general adjunct, Directia Generala pentru Societatea Informationala.

Auditorii Curtii de Conturi semnalzeaza ca din 2011 si pana in prezent, nici un ministru sau imputernicit din Ministerul Comunicatiilor nu a luat masuri pentru rezolvarea acestei situatii. Ministrul Marius Bostan a fost singurul care a dispus masuri pentru rezolvarea acestei probleme, dar si numele lui se afla pe lista finala a persoanelor raspunzatoare pentru situatia cu proiectul eAcademie.

  • Recomandarile auditorilor publici externi ai Curtii de Conturi cu privire la eAcademie:

"Conducerea MCSI va dispune toate masurile legale care se impun si se va asigura in timp real ca pana la data implinirii termenului de 5 ani de durabilitate a proiectului (octombrie 2016), proiectul isi atinge indicatorii de rezultat in vederea obtinerii finantarii nerambursabila din FEDR.

Conducerea MCSI va intreprinde masurile legale pentru stabilirea intinderii prejudiciului si recuperarea acestuia, inclusiv dobanzilor si penalitatilor de intarziere sau majorari de intarziere, dupa caz, aplicabile pentru veniturile bugetare potrivit legii, de la persoanele vinovate".