Protectia Consumatorilor (ANPC) a anuntat luni ca a amendat Vodafone Romania cu 50.000 de lei de pentru mai multe practici comerciale incorecte. Astfel, in cazul unor oferte prepaid, in urma analizarii reclamatiilor consumatorilor, a rezultat ca, desi acestia se aflau in perioada de valabilitate a ofertelor, serviciile de apelare au fost restrictionate pentru ca erau conditionate de un numar suficient de apeluri primite. O alta neregula constatata se refera la cartelele reincarcabile prin care se ofereau minute si SMS-uri nationale 'nelimitat', dar in care existau de fapt restrictionari. In vara acestui an, Vodafone a fost amendata cu 10.000 lei si de Protectia Datelor (ANSPDCP) pentru ca 'nu a luat suficiente masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea protejarii datelor cu caracter personal ale unor abonati, impotriva accesarii ori divulgarii ilicite'.

Ravinder Takkar, CEO VodafoneFoto: Vodafone Romania
  • De ce a fost amendata Vodafone de catre Protectia Consumatorilor:

"Operatorul de telefonie mobila punea la dispozitie consumatorilor o serie de oferte prepaid care includeau un numar fix de minute, SMS-uri sau acces la internet. Oferta era valabila 28 de zile. In urma analizarii reclamatiilor consumatorilor, a rezultat ca, desi acestia se aflau in perioada de valabilitate a ofertelor, serviciile de apelare au fost restrictionate pentru ca erau conditionate de un numar suficient de apeluri primite.

Consumatorilor le era impusa o conditie pe care le era imposibil sa o respecte, numai profesionistul avand capacitatea tehnica de a monitoriza apelurile primite. La fel se intampla si in cazul beneficiilor oferite la reincarcarea diferitelor cartele, consumatorii, pentru a putea utiliza beneficiile achizitionate, fiind conditionati de numarul de apeluri primite.

O alta neregula constatata se refera la cartelele reincarcabile prin care se ofereau minute si SMS-uri nationale nelimitat. Operatorul de telefonie mobila considera ca utilizarea rezonabila a serviciului inseamna ca numarul de minute al apelurilor initiate NU depaseste cu 500 numarul de minute primite. Website-ul prin care comerciantul isi promova ofertele la aceste cartele nu mentiona aceste restrictionari.

Prin utilizarea cuvantului nelimitat se intelege faptul ca nu exista nicio restrictie; practic, profesionistul utiliza acest termen doar in scop de marketing, consumatorii luand o decizie de tranzactionare pe care in alta situatie nu ar fi luat-o.

Pentru utilizarea unei practici comerciale inselatoare, profesionistul a fost sanctionat contraventional cu amenda contraventionala de 50.000 lei. Profesionistul s-a obligat sa elimine mecanismul de restrictionare automata a serviciilor ca urmare a raportului dintre numarul de minute sau SMS-uri efectuate si cele primite.

O practica comerciala este considerata inselatoare atunci cand un comerciant ascunde sau ofera intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu ori in contratimp, o informatie esentiala sau nu indica intentia comerciala a practicii, in cazul in care aceasta nu rezulta deja din context, si cand, in oricare dintre cazuri, consumatorul mediu este determinat sau este susceptibil a fi determinat sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o. (Legea 363/2007)"

  • Vodafone a fost amendata cu 10.000 lei si de Autoritatea Nationala pentru Protectia Datelor in vara acestui an

De notat faptul ca in vara acestui an, Vodafone a primit o amenda de 10.000 de lei si de la Autoritatea Nationala Protectia Datelor Personale (ANSPDCP). Vodafone a primit aceasta amenda pentru "neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 3 alin. (1), in conditiile prevazute de art. 3 alin. (3) litera b) din Legea nr. 506/2004, modificata si completata, intrucat Vodafone Romania SA nu a luat suficiente masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea protejarii datelor cu caracter personal ale unor abonati, impotriva accesarii ori divulgarii ilicite".

  • HotNews.ro a solicitat un punct de vedere din partea Vodafone Romania in cazul ambelor amenzi si vom reveni cu raspunsurile primite imediat ce le vom primi.

Vodafone nu a fost singura companie amendata in vara acestui an de catre Protectia Datelor (ANSPDCP) si nici nu a avut cea mai mare amenda.

  • Iata comunicatul integral al ANSPDCP din 25 august 2016:

"In perioada iulie-august 2016 Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal a desfasurat la operatori de date cu caracter personal mai multe investigatii din oficiu sau pe baza plangerilor si sesizarilor primite, in urma carora a aplicat sanctiuni contraventionale.

Dintre acestea, prezentam in continuare situatii in care s-au aplicat sanctiuni contraventionale cu amenda de minim 5000 lei.

1. ERB Retail Services

S-a constatat savarsirea urmatoarelor fapte:

  • -  ¬Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal¬, prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat  ERB RETAIL  SERVICES IFN S.A. a transmis date negative la Biroul de Credit SA fara realizarea informarii prealabile a unor persoane fizice, cu nerespectarea art. 8 si art. 9 din Decizia ANSPDCP nr. 105/2007 si art. 12 alin. (1) din Legea nr. 677/2001;
  • - "Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal", prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat ERB RETAIL  SERVICES IFN S.A., in cazul mai multor persoane fizice, a transmis de mai multe ori date negative in aceeasi luna catre Biroul de Credit, pentru aceeasi restanta fara a respecta termenul de 30 de zile de la data scadentei, contrar dispozitiilor art. 5 alin. (1) ale Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007  si  ale prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 677/2001.

Pentru aceste fapte s-a aplicat amenda contraventionala in cuantum total de 25.000 lei.

2. Veneto Banca Spa Italia Montebelluna

S-a constatat savarsirea urmatoarelor fapte:

  • - Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal, contraventie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat Veneto Banca Spa Italia Montebelluna Sucursala Bucuresti a transmis date negative la Biroul de Credit SA, in cazul mai multor clienti, fara a realiza informarea prealabila a acestora, incalcand dispozitiile art. 8 alin. (2) din Decizia ANSPDCP nr. 105/2007 si dispozitiile art. 12 ale Legii nr. 677/2001;
  • - Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal, contraventie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat Veneto Banca Spa Italia Montebelluna Sucursala Bucuresti, in cazul mai multor persoane fizice, a transmis de mai multe ori date negative in aceeasi luna catre Biroul de Credit, pentru aceeasi restanta fara a respecta termenul de 30 de zile de la data scadentei, contrar dispozitiilor art. 5 alin. (1) ale Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007  si  ale prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 677/2001.

Pentru aceste fapte s-a aplicat amenda contraventionala in cuantum total de 20.000 lei.

3. CETELEM IFN SA

S-a constatat savarsirea urmatoarelor fapte:

  • - "Refuzul de a furniza informatii", contraventie prevazuta de art. 34 din Legea 677/2001, intrucat CETELEM IFN SA nu a furnizat Autoritatii de supraveghere informatiile sau documentele cerute in exercitarea atributiilor legale de investigare prevazute de art. 27 din Legea 677/2001;
  • - "Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal", contraventie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat CETELEM IFN SA, in cazul mai multor persoane fizice, a transmis date negative catre Biroul de Credit, cu erori de prelucrare a datelor in sistemul de evidenta a biroului de credit, contrar dispozitiilor art. 4 alin.(2) ale Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007 si ale art. 4 din Legea nr. 677 /2001.

Pentru aceste fapte s-a aplicat amenda contraventionala in cuantum total de 35.000 lei

4 . SC Vodafone Romania SA

S-a constatat savarsirea faptei:

  • - Neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 3 alin. (1), in conditiile prevazute de art. 3 alin. (3) litera b) din Legea nr. 506/2004, modificata si completata,  intrucat Vodafone Romania SA nu a luat suficiente masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea protejarii datelor cu caracter personal ale unor abonati, impotriva accesarii ori divulgarii ilicite. 

S-a aplicat amenda contraventionala in cuantum de 10.000 lei

5. OMT Agency SRL

S-a constatat savarsirea faptei:

  • - Nerespectarea prevederilor art. 12 referitoare la comunicarile nesolicitate, contraventie prevazuta de art. 13 alin. (1) lit. q) din Legea nr. 506/2004, intrucat SC OMT Agency SRL a transmis  comunicari comerciale prin posta electronica catre unii utilizatori, pentru care nu a prezentat nicio dovada a obtinerii prealabile a consimtamantului expres al acestora, incalcand astfel prevederile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 506/2004.

S-a aplicat o amenda contraventionala in cuantum de 7.000 lei."