Vodafone a obtinut in instanta suspendarea platii amenzii de 100.000 de lei aplicate de arbitrul telecom (ANCOM) pentru neaplicarea plafonului maxim la internet mobil in roaming in UE, precum si suspendarea obligatiei de a restitui la cerere clientilor orice suma achitata peste 60 de euro (TVA inclusa) pentru aceste servicii, pana la la solutionarea definitiva a cererii de anulare a deciziei ANCOM, a anuntat vineri compania. Curtea de Apel a admis in parte cererea Vodafone, in data de 20 octombrie, si poate fi atacata in 5 zile de la comunicare.

Ravinder Takkar, CEO VodafoneFoto: Vodafone Romania
  • UPDATE Reactia ANCOM: "Instanta a recunoscut caracterul de practica ilegala sanctionata de ANCOM, urmand ca ANCOM sa sustina, in cadrul dosarului pe fond, atat incetarea practicii ilegale, cat si restituirea prejudiciului catre consumatorii afectati". (Vedeti mai jos reactia ANCOM integrala.)
  • In ciuda solicitarilor HotNews.ro, nici Vodafone si nici ANCOM nu au precizat pana acum cati clienti ar fi afectati si ce sume ar trebui sa li se restituie, desi vorbim despre o neregula care ar fi avut loc din 1 iulie 2012 si pana in prezent.

Decizia Curtii de Apel Bucuresti din 20.10 2016:

  • Solutia pe scurt: "Admite in parte cererea, Dispune suspendarea executarii prevederilor cuprinse la art 3 litera b,c si d din Decizia ANCOM nr 1028/3.10.2016 pana la solutionarea definitiva a dosarului cu numarul 6831/2/2016 aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti, SCAF, care are ca obiect anularea Decizia ANCOM nr 1028/3.10.2016. Respinge ca neintemeiata cererea de suspendare a executarii prevederilor cuprinse la art 3 litera a si e din Decizia ANCOM nr 1028/3.10.2016. Executorie. Cu recurs in 5 zile de la comunicare care se depune la Curea de Apel Bucuresti, SCAF".

Ce a anuntat vineri, 21 octombrie, Vodafone Romania:

"Curtea de Apel Bucuresti a admis cererea Vodafone Romania si a dispus suspendarea aplicarii masurilor cu efect retroactiv impuse prin Decizia ANCOM nr. 1028/03.10.2016 privind sanctionarea neaplicarii plafonului maxim la internet mobil in roaming, pana la solutionarea definitiva a cererii de anulare a Deciziei ANCOM, ce face obiectul Dosarului nr. 6831/2/2016 aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti.

Astfel, instanta a dispus, pana la solutionarea definitiva a cererii de anulare a Deciziei ANCOM, suspendarea masurilor cu efect retroactiv impuse de ANCOM, dupa cum urmeaza:

  • obligatia de a restitui, la cerere, orice suma achitata peste 60 de euro (TVA inclusa) pentru serviciile de comunicatii de date in roaming pe planuri alternative de roaming;
  • obligatia publicarii si mentinerii pe website-ul Vodafone Romania a procedurii pe care utilizatorii o pot urma pentru a obtine restituirea sumelor mai sus mentionate;
  • obligatia de a informa prin mijloace individuale utilizatorii finali despre posibilitatea de a obtine restituirea sumelor mai sus mentionate.

Vodafone a argumentat instantei de judecata ca nu a incalcat Regulamentul UE nr. 531/2012 invocat de ANCOM si ca masurile de remediere impuse de ANCOM nu sunt permise de reglementarile legale in vigoare.

Vodafone Romania este lider in serviciile de roaming si va continua sa puna la dispozitia utilizatorilor oferte inovatoare la tarife avantajoase pentru serviciile de roaming, in functie de nevoile lor de comunicare, protejandu-i de potentiale riscuri legate de asa-numitele 'facturi soc', conform regulamentului UE mentionat.

Vodafone Romania va respecta, in conditiile legii, obligatia de notificare a clientilor pentru consumul de date in roaming pe planuri tarifare alternative, obligatie care a fost mentinuta deocamdata de catre instanta".

"Plata amenzii impuse de ANCOM este suspendata, prin efectul legii", se mai arata in comunicatul Vodafone.

UPDATE Reactia ANCOM:

  • "ANCOM a sanctionat Vodafone pentru ca nu a aplicat plafonul financiar pentru date in roaming si i-a impus incetarea acestei practici ilegale si restituirea sumelor de bani incasate necuvenit de la utilizatori.
  • Curtea de Apel Bucuresti a admis partial cererea de suspendare formulata de Vodafone, in sensul ca a suspendat, pentru moment, restituirea sumelor de bani incasate necuvenit de catre Vodafone, mentinand insa obligatia Vodafone de a nu mai percepe utilizatorilor de date in roaming, nicio suma ce depaseste cuantumul de 60 de Euro/luna (TVA inclus), cu incalcarea Regulamentului.
  • Asadar, instanta a recunoscut caracterul de practica ilegala sanctionata de ANCOM, urmand ca ANCOM sa sustina, in cadrul dosarului pe fond, atat incetarea practicii ilegale, cat si restituirea prejudiciului catre consumatorii afectati".

Controlul in urma caruia Vodafone a fost amendata cu 100.000 de lei pentru neaplicarea plafonului maxim de 50 de euro pe luna, reglementat in UE, pentru consumul de date in roaming, a plecat de la o plangere facuta de un utilizator de cartela preplatita, dar amenda nu a fost aplicata pentru aceasta situatie, ci pentru ca afectati sunt de fapt toti abonatii Vodafone care au platit peste nivelul de 50 de Euro/luna (fara TVA) pentru consumul de date in roaming efectuat incepand cu data de 1 iulie 2012 si pana in prezent, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM. Incepand din aceasta luna, Vodafone are obligatia de a afisa pe site-ul propriu, pentru cel putin 3 ani, procedura pe care romanii afectati o pot urma pentru a obtine restituirea banilor.