​Licitatia demarata luna trecuta de Politia Romana pentru implementarea pana in 20 decembrie 2016 a unui sistem de recunoastere faciala la nivel national, care sa identifice persoanele din imagini chiar daca poarta cagula sau burka, a fost contestata saptamana trecuta, arata datele din Sistemul Electronic de Achizitii Publice. Un posibil ofertant cere schimbarea termenului limita de implementare a acestui sistem, pe motiv ca de la atribuirea contractului, daca nu ar exista contestatii, ar ramane doar 11 zile pentru implementarea acestui sistem, timp care ar fi mai mult decat insuficient. Mai mult, contestatarul solicita anularea procedurii daca nu se remediaza acest termen limita de implementare.

Sistemul ImagetrakFoto: Institutul de Criminalistica

Politia Romana a demarat luna trecutao licitatie deschisa pentru implementarea unui sistem informatic numit NBIS (National Biometric Identification System), contract cu o valoare estimata cu TVA de peste 5,1 milioane lei (peste 1,1 milioane de euro), potrivit datelor publicate marti, 27 septembrie, in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP).

Mai exact, Politia Romana vrea sa implementeze pana la Craciun (20 decembrie) un sistem IT de recunoastere faciala a persoanelor, destinat activitatilor criminalistice de achizitie, comparare si verificare a imaginilor digitale faciale ale suspectilor, condamnatilor, persoanelor cu identitate necunoscuta, persoanelor disparute si cadavrelor cu identitate necunoscuta intr-o baza de date cu fotografii faciale organizata la nivelul Politiei Romane. Solutia IT va trebui sa permita identificarea persoanelor din imagini, chiar daca acestea poarta cagula sau burka.

  • Sistemul va permite introducerea/preluarea de imagini faciale digitale in/din baza de date organizata la nivelul Politiei Romane si va permite cautari/verificari/comparatii ale acestora cu cele provenite din diferite surse (CCTV, webcam, telefoane mobile, ATM cam etc.) realizand recunoasterea persoanelor.

HotNews.ro a scris luna trecuta despre aceasta licitatie, subliniind tocmai termenul foarte scurt de implementare a acestui sistem destul de complex care ar trebui sa se interconecteze cu restul sistemelor informatice ale Politiei dar si cu sistemul informatic operational de la nivelul Inspectoratului General pentru Imigrari (IGI), pentru a permite modul de lucru in sistem integrat IGI-IGPR.

  • Datele din SEAP (vezi contestatia in documentul atasat) arata ca licitatia tocmai ce a fost contestata saptamana trecuta, exact pe acest motiv.

Contestatarul spune ca inainte de a se adresa catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a atras atentia Politiei asupra termenului foarte scurt de implementare, dar ca s-ar fi lovit de refuzul autoritatii in a remedia acest termen.

Iata ce sustine contestatarul ca i-a comunicat Politia Romana:

  • "In punctul de vedere transmis prin adresa nr. (...) Autoritatea contractanta incearca sa sustina o eventuala conformitate a cerintei privind durata timpului de implementare atat prin supozitii/probabilitati cat si prin propria culpa.
  • - Astfel, Autoritatea contractanta confirma ca, in fapt, timpul aferent implementarii este de 11 zile lucratoare, dar afirma ca are capacitatea de a stabili oferta castigatoare intr-un termen mai scurt, astfel incat sa ofere potentialului furnizor, in ipoteza in care nu vor fi inregistrate contestatii ale rezultatului procedurii, un timp mult mai mare de implementare decat cele 11 zile lucratoare. (..) IGPR va oferi furnizorului un timp mai mare decat cele 11 zile lucratoare de implementare, adica 23 de zile calendaristice (15 zile lucratoare).
  • Totodata, prezumtia de la care a plecat Autoritatea si anume 'nu se vor depune contestatii', este deja falsa, dat fiind faptul ca subscrisa face deja aceste demersuri.
  • - Pe de alta parte, in punctul de vedere transmis, Autoritatea contractanta justifica conditionarea termenului de implementare de data de 20.12.2016 prin faptul ca fondurile bugetare sunt asigurate pana la sfarsitul anului 2016, iar trecerea in anul 2017 ar insemna imposibilitatea implementarii proiectului. (..)
  • Nu cunoastem motivele pentru care Autoritatea contractanta nu a efectuat demersurile necesare lansarii procedurii in timp util si nu vom emite pareri cu privire la aceste aspecte. In acest context, vom sublinia, insa, ca un minim de diligenta putea sa il manifeste Autoritatea contractanta prin publicarea unui anunt de intentie care ar fi putut reduce termenul dintre data anuntului de participare si cel de depunere a ofertelor. Din analiza SEAP, urmeaza sa observati ca nici macar acest demers nu a fost realizat de catre IGPR care sustine ca implementarea NBIS (National Biometric Identification System) este imperativa.
  • Concluziv, analizand in mod subsecvent cerintele de mai sus, termenele stabilite prin Caietul de Sarcini, aferente diferitelor etape de proiect (..) si limitarea duratei contractului de achizitie publica la data de 20.12.2016, este fara echivoc faptul ca este imposibila realizarea unui plan de proiect realist, cu durate minime asociate fiecarei etape specifice unui contract de realizare a unui sistem informatic"

Cum va functiona noul sistem de recunoastere faciala - Date din Caietul de sarcini

"In contextul obligatiilor si angajamentelor Politiei Romane, ce rezida din aplicarea Aquis-ului Schengen, Sistemul NBIS (National Biometric Identification System) va oferi posibilitatea asigurarii functionalitatilor de identificare criminalistica, precum si extinderea acestora prin interconectarea cu alte sisteme (ex. SISPOL, Sistemul informatic al IGI etc.).

NBIS (National Biometric Identification System) urmareste implementarea unui sistem informatic care:

  • - va permite introducerea/preluarea de imagini faciale digitale in/din baza de date organizata la nivelul Politiei Romane si va permite cautari/verificari/comparatii ale acestora cu cele provenite din diferite surse (CCTV, webcam, telefoane mobile, ATM cam etc.) realizand recunoasterea persoanelor.
  • - opereaza cu rezolutia minima a imaginilor cautate/procesate de 32 pixeli intre pupilele ochilor.
  • - prin modulul expert de examinare avansata se va realiza procesarea suplimentara a imaginilor persoanelor cu fata partial acoperita sau fotografii cu rezolutie scazuta, provenite de la persoane suspecte si persoane cu identitate necunoscuta (ex: care poarta ochelari, si-au lasat barba, parul lung etc.).
  • - va permite efectuarea controlului calitatii imaginii introduse prin repozitionarea corecta a axei pupilelor ochilor, aspect important in utilizarea eficienta a algoritmului de recunoastere faciala, precum si recompunere tridimensionala a imaginilor faciale putin vizibile sau partial obturate.
  • - va fi compatibil cu standardul ISO 19794-5 privind imaginile digitale faciale frontale;
  • - va permite introducerea mai multor imagini digitale faciale la aceeasi fisa/caz in lucru;
  • - aplicatia va permite compararea imaginilor provenite din diferitele surse cu cele stocate in baza de date, rezultatul fiind o lista de posibile imagini duplicate, ordonate descrescator dupa probabilitatea de identificare.
  • - va permite un repository comun pentru depozitul de fisiere imagine intre IGPR si IGI, fara duplicarea fisierelor.
  • - va permite posibilitatea utilizarii unor mecanisme comune de indexare a imaginilor intre NBIS si IGI fara duplicarea fisierelor.

In caietul de sarcini se mai precizeaza si ca solutia ofertata va trebui sa ofere capabilitatea de identificare a persoanelor din imagini, chiar daca acestea prezinta:

  • - +/- 15 grade deviatie pe verticala si/sau orizontala, de la imaginea faciala frontala;
  • - schimbari faciale: barba, mustata si coafuri diferite, ochelari (cu exceptia ochelarilor de soare inchisi la culoare);
  • - fata partial acoperita, cu exceptia ochilor (de tip cagula, 'burka' etc)
  • - gradiente diferite de iluminare a fetei persoanei (intensitate si culoare);
  • - diferite expresii faciale, inclusiv gura deschisa.

Solutia ofertata va prezenta ca rezultat al cautarii, o lista de imagini (candidati) din baza de date/repository, ordonate in functie de acuratetea/scoring-ul recunoasterii. Eficienta identificarii este considerata cu atat mai mare, cu cat pozitia in lista de imagini este mai apropiata de pozitia '1'.