Unul din patru europeni cumpara online in fiecare saptamana: Romanii si polonezii fac cele mai putine achizitii online transfrontaliere - studiu

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 30 martie 2017, 13:51 Economie | Telecom

Comertul online transfrontalier
Foto: MasterCard
Unul din patru europeni cu acces la Internet a cumparat produse sau servicii online cel putin o data pe saptamana in anul 2016, cele mai multe achizitii transfrontaliere fiind inregistrate in Austria si Irlanda, iar cele mai putine - in Polonia si Romania, arata un studiu Mastercard privind comertul electronic pan-european, efectuat in peste 20 de tari din Spatiul Economic European (EEA). Imbracamintea si incaltamintea constituie cea mai populara categorie de produse achizitionate (48%), fiind urmata de bilete (34%), produse electronice (33%) si carti (31%).

  • Principalele constatari ale studiului:

"In timp ce gradul de asimilare a comertului electronic este ridicat in Europa, studiul Mastercard scoate in evidenta diferente interesante de la o tara la alta legate de felul in care oamenii fac cumparaturi online, ce tipuri de produse achizitioneaza si care sunt metodele de plata pe care le prefera. Observatiile studiului Masterindex survin intr-un moment in care factorii de decizie din Europa cauta modalitati de a reduce barierele aflate in calea comertului online transfrontalier.

Cat de des cumpara online europenii? Utilizatorii de Internet din UK ies in evidenta cu cel mai mare nivel de cumparaturi online saptamanale (41%), ei fiind urmati de irlandezi (32%) si germani (30%). De partea cealalta a clasamentului, finlandezii (17%), estonienii (16%) si danezii (16%) inregistreaza cea mai mica probabilitate de a cumpara ceva de pe Internet in fiecare saptamana.

Pe cuprinsul Europei, se constata o crestere semnificativa a activitatii online, atunci cand se compara frecventa cumparaturilor zilnice cu cea a achizitiilor saptamanale. Aceasta s-ar datora faptului ca este mai putin probabil ca tipurile de produse pe care le cumpara oamenii online sa fie 'obiecte de zi cu zi'.

Spre exemplu, imbracamintea si incaltamintea constituie, de departe, cea mai populara categorie de produse achizitionate in arealul EEA (48%), fiind urmata de bilete (34%), produse electronice (33%) si carti (31%).

Totusi, ceea ce cumpara oamenii cel mai mult difera de la o tara la alta - uneori cu rezultate surprinzatoare:
- britanicii care cumpara online (33%) sunt de doua ori mai predispusi sa achizitioneze produse alimentare decat cei mai apropiati vecini ai lor de pe Batranul Continent: olandezii (16%), francezii (15%) si belgienii (13%);
- grecii sunt de patru ori mai deschisi spre a-si rezerva online calatorii pe mare distanta decat alt popor balcanic, precum croatii;
- un cert curent regional arata ca in Finlanda (33%), Suedia (22%) si Norvegia (22%), mai mult de un cumparator online din cinci se implica in jocuri de noroc pe Internet.

Atitudinile difera si in privinta metodelor preferate de cumparaturi online. In Republica Ceha, Germania, Tarile de Jos si Polonia, platile prin sisteme de online banking sunt de doua ori mai populare decat cele efectuate prin carduri. Dar in tari precum UK, Franta, Spania, Irlanda si Italia, cardurile raman cea mai populara modalitate de plata la distanta.

Studiul a vizat si noile metode de plata, precum portofele digitale, aplicatii bancare, scanare de QR codes, indicand un puternic potential de crestere in privinta acestora. Totusi, gradul de interes exprimat de consumatori nu se suprapune cu utilizarea propriu-zisa.

Spre exemplu, in timp ce cumparatorii online din Spania se declara, la nivel teoretic, cei mai entuziasti in legatura cu portofelele digitale, ei se afla cu mult in urma in ceea ce priveste utilizarea concreta a acestor produse. Astfel, cei mai multi utilizatori de portofele digitale se afla in Norvegia (20%), Grecia (20%), Polonia (19%) si Belgia (18%).

In privinta comertului online transfrontalier, principalul motiv pentru care oamenii nu aleg aceasta optiune nu o constituie lipsa de incredere in site-urile din alte tari, nici temerile legate de securitate, ci faptul ca oamenii au optiuni de shopping mai bune la ei in tara. Datele Masterindex arata ca 40% dintre cumparatorii online din Finlanda si Polonia care nu cumpara de peste hotare declara ca site-urile din tara lor le indeplinesc asteptarile. Perceptii similare se inregistreaza si in UK, Franta si Germania.

Iar atunci cand oamenii decid sa cumpere de peste hotare, aceasta se intampla, cel mai probabil, ca rezultat al unei oferte atractive (40%). Cele mai populare produse achizitionate de peste granita sunt imbracamintea, accesoriile si incaltamintea (37%), urmate de carti, muzica, DVD-uri si jocuri video (21%).

In ceea ce priveste posibilitatea ca oamenii sa ia vreodata in considerare varianta de a cumpara online din alta tara, locuitorii din Romania intra in aceeasi categorie cu cei din Bulgaria, Cehia, Franta, Germania, Ungaria, Lituania, Tarile de Jos, Polonia si Slovacia - in toate aceste tari, mai bine de doi din cinci cumparatori online declara ca nu au cumparat niciodata de pe un website din alta tara.

In schimb, in state precum Austria si Irlanda, aproape 90% dintre cumparatorii online declara ca au cumparat de peste hotare cel putin o data in viata. Acelasi lucru este valabil si pentru trei din cinci cumparatori online din Italia, Spania si UK.

Desi cele mai putine cumparaturi online transfrontaliere au fost inregistrate in Romania si Polonia, comertul online este relativ popular in aceste tari, unde numai unul din cinci cumparatori online achizitioneaza de peste hotare cel putin o data pe an.

Imaginea generala care se desprinde in urma studiului Masterindex arata ca exista un potential puternic de crestere a comertului transfrontalier online, cata vreme 40% dintre europeni deja au facut achizitii de peste hotare macar o data pe an.

Intre factorii-cheie care pot atrage cresterea comertului online, deopotriva pe pietele interne si transfrontaliere, se numara eforturile continue de a construi incredere in cometul electronic si, esential, imbunatatirea continua a ofertelor si conditiilor pentru cumparaturile online".

  • Proiect impotriva fraudei on-line in UE: Autoritatile nationale ar putea dispune, in ultima instanta, inchiderea unor site-uri web care gazduiesc escrocherii

Deputatii europeni au votat saptamana trecuta un proiect legislativ impotriva fraudei online in UE. Autoritatile competente din statele membre UE ar putea dispune, in ultima instanta, inchiderea unor site-uri web care gazduiesc escrocherii, in cazul in care nu exista 'o reactie eficienta' din partea comerciantului pentru a pune capat fraudei online, potrivit unui proiect de norme in domeniul comertului on-line, votat marti, 21 martie, in cadrul Comisiei pentru piata interna si protectia consumatorilor din Parlamentul European. Deputatii vor incepe acum discutiile cu Consiliul European si Comisia Europeana pentru a ajunge la un acord cu privire la legea finala.

In conformitate cu proiectul de norme votat marti in cadrul Comisiei pentru piata interna si protectia consumatorilor, autoritatile nationale ar avea mai multe atributii pentru apararea drepturilor consumatorilor, de exemplu prin a verifica daca anumite site-uri web practica blocarea consumatorilor pe criterii geografice sau prin a dispune inchiderea site-urilor web care gazduiesc escrocherii. Aceste masuri au ca scop lupta impotriva acelor practici care aduc prejudicii consumatorilor on-line, de la jocuri online pentru copii pana la clauze contractuale abuzive pentru inchirierea de autoturisme.

  • Despre studiul Masterindex, realizat de Mastercard
Majoritatea datelor pentru acest studiu au fost compilate din rapoartele interne Global Consumer Tracker (GCT) care analizeaza platile din 22 de state din Spatiul Economic European (EEA) in mod regulat. Un studiu GTC se realizeaza printr-un chestionar online, aplicat unor grupuri de respondenti cu varste intre 18 si 64 de ani care, fie detin un card, fie un cont bancar. Esantioanele variaza de la o tara la alta, de la 855 la 3.439 de persoane, numarul total de consumatori chestionati fiind de 42.881. Intrebarile legate de frecventa cumparaturilor online au fost adresate utilizatorilor de Internet in general. Toate celelalte intrebari au fost adresate celor care au spus ca efectueaza cumparaturi online.
 
Este prima oara cand aceste date au fost sintetizate cu scopul de a oferi informatii mediului de afaceri si dezbaterilor privitoare la politici legate de comertul electronic. Complementar la aceste date despre comertul online intern, Masterindex 2017 a folosit partial si date open source, valabile pentru 2015-2016, din Google Consumer Barometer Survey si a analizat tendintele privind comertul online transfrontalier din 26 de tari EEA.

The Consumer Barometer se desfasoara prin esantioane online de cercetare, in randul populatiei online care foloseste cel putin un dispozitiv (computer, tableta, smartphone) conectat la Internet si care a cumparat cel putin un produs online in ultimele 3-12 luni. Studiul se concentreaza asupra adultilor de peste 16 ani din fiecare tara. Intrebarile privind frecventa se adreseaza utilizatorilor de Internet in general, in timp ce alte intrebari sunt directionate catre oameni care au precizat daca sunt sau nu cumparatori online transfrontalieri.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

665 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    mdea.. oare de ce (Joi, 30 martie 2017, 13:58)

    georgebb [utilizator]

    Cele mai multe achizitii transfrontaliere le face Irlanda si Austria, iar noi cele mai putine. Sa vedem: Austria este langa Germania, iar Irlanda langa UK. Amazon.de si amazon.co.uk va spun ceva ?

    Noi de unde sa cumparam ? De la bulgari ? De la Unguri ? Din Germania/UK/Franta aveti idee cat costa transportul pana aici ?
    • +2 (4 voturi)    
      TRANSPORTUL NU ESTE SCUMP... (Joi, 30 martie 2017, 14:30)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      Problema este ca foarte multe site-uri refuza livrarea in ROU!
      De ce? Poate ar trebui intrebati responsabilii de la BRX!
    • 0 (0 voturi)    
      Eu am cumparat de pe amazon UK (Joi, 30 martie 2017, 14:55)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      Era ceva electrocasnic mic pt bebe si la noi era cu 50% mai scump decit in UK. Singura problema e ca ajunge la vama si acolo e o gaura neagra.
      • 0 (0 voturi)    
        ! (Joi, 30 martie 2017, 22:12)

        tudorr [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Ce vama Bogdane? S-a intalnit tanda cu manda, babaetzi, de pe amazon un colet vine in vreo sapt maxim la usa si asta cu cel mai ieftin transport care e by default, nu platesti nicio vama nimic, gauri negre aveti voi in cap!
        • 0 (0 voturi)    
          Asha o fi acum (Vineri, 31 martie 2017, 12:06)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

          Cind am comandat eu produsele merau vamuite. Pentru orice comanzi din afara UE se plateste vama. Altfel de ce ti-ai lua un s7 edge de pe emag cu 2800 de lei cind il ai pe amazon cu 2200? Nu stiu exact cum e cu amazon UK versus taxe 0 intra UE, dar eu sigur am avut peripetia aia cu vama.
          Uite aici 2 linkiuri care confirma partea cu vama:
          http://www.coltulcameliei.com/2014/11/colete-trimiteri-externe-posta-romana.html
          http://www.ciclism.ro/forums/topic/15896-aten%C8%9Bie-schimbarea-procesului-vamal-la-coletele-externe-primite-prin-po%C8%99ta-rom%C3%A2n%C4%83/
    • +1 (1 vot)    
      ! (Joi, 30 martie 2017, 22:17)

      tudorr [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      georgebb, transportul de pe amazonl.co.uk e de la 5-7 lire daca e un produs mic si care incape intr-un plic cu bule, daca e mai mare 7-8-9 lire, la fel de pe amazon.de doar ca in Euro. Ajunge in 1 sapt, 2 daca nu e in stocul lor, oricum iti da estimare de livrare...eu am primit produse din Franta in 3 zile direct la poarta, si stau intr-un sat... Haine cumpar doar de pe cateva situri din Spania si Uk, la cel putin jumatate cat sunt in Rromanica si alta calitate!
      • 0 (0 voturi)    
        ai dreptate (Vineri, 31 martie 2017, 12:45)

        georgebb [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

        Pentru bunurile mici merge. Dar odata ce incep sa creasca in greutate, incep sa fie si costurile de transport mai mari, in special din UK.

        Eu imi iau piese pentru bicicleta din Germania; magazinele de unde cumpar au flat rate de vreo 7 euro, sau chiar gratuit la comenzi mai mari de 100 de euro.

        Am facut acum un test. Pentru livrarea unui aspirator costa: aprox 27 eur de pe amazon.de sau amazon.co.uk.
  • +1 (1 vot)    
    E cumva normal ca romanii sa nu cumpere transfront (Joi, 30 martie 2017, 15:02)

    bogdan1477 [utilizator]

    In primul rind pe site-urile din Romania preturile sunt in general mai mici decit in alte tari.
    In al doilea rind, cind gasesti ceva mai ieftin afara, ajunge inevitabil la minumata posta romana pentru vamuire. Si acolo, in functie de cum ti-e norocul... Daca postasul iti pune in posta notificarea, te-ai scos. Daca nu, urmaresti produsul pina ajunge in Romania, dupa care te tot deplasezi periodic la posta si intrebi daca a venit si daca a fost vamuit. Ori asta cere timp si nervi. E mult mai comod sa dai 3 lei in plus si sa-ti vina posta rapida acasa.
    Eu personal o data am comandat din afara si am avut noroc cu posta, dar stiu cazuri suficiente de rataciri de colet si intirzieri cu lunile.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi