Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) a cheltuit peste 55,5 milioane euro in ultimii 11 ani pe dezvoltarea si mentenanta sistemului IT care gestioneaza cererile de subventii ale fermierilor, principalele firme beneficiare fiind Siveco Romania si Teamnet International, conform datelor furnizate de APIA la solicitarea HotNews.ro. APIA a scos la licitatie in aceasta luna un nou acord cadru pe 3 ani pentru dezvoltarea si mentenanta acestui sistem IT, contract cu o valoare estimata la peste 21,2 milioane de euro. Codul sursa rezultat in urma dezvoltarilor de pana acum este proprietatea APIA si va fi pus la dispozitia potentialilor ofertanti, subliniaza Agentia.

Sediul APIAFoto: AGERPRES
  • Vezi in articol ce spune APIA despre nevoia alocarii celor 21,2 milioane euro, despre costurile de pana acum si investigatia prin care Consiliul Concurentei a amendat Siveco si Intrarom pentru trucarea unei licitatii similare a APIA

HotNews.ro a informat saptamana trecuta ca Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) a demarat in aceasta luna o licitatie deschisa pentru achizitionarea serviciilor de mentenanta, extindere si dezvoltare a sistemului informatic al APIA, contract cu o valoare estimata la peste 21,2 milioane de euro fara TVA, finantat din fonduri publice. Licitatia implica semnarea unui acord cadru pe 3 ani cu un singur agent economic, fara reluarea competitiei pentru atribuirea contractelor subsecvente. Sistemul IT al APIA a fost creat si implementat de catre Siveco, peste 17 miliarde de euro fiind distribuiti catre peste doua milioane de fermieri in 10 ani.

Data fiind valoarea foarte mare a acestui contract finantat din fonduri publice si faptul ca sistemul IT al APIA a fost creat si implementat de catre Siveco, HotNews.ro a a adresat mai multe intrebari catre APIA atat in privinta banilor cheltuiti pana acum cu acest sistem, dar si in privinta posibilitatii altor firme de a participa la licitatia lansata.

Mai jos va prezentam integral atat intrebarile HotNews.ro, cat si raspunsurile furnizate de APIA.

  • Cat a cheltuit statul cu sistemul IT al APIA din 2006 si pana in prezent: Peste 55,5 milioane euro

Costurile cu dezvoltarea, extinderea si mentenanta sistemului informatic al APIA incepand din 2006 si pana in prezent au depasit 55,5 milioane euro fara TVA, din care suma de peste 42,5 milioane euro a fost cheltuita pe serviciile de dezvoltare IT, iar suma de 12,9 milioane euro pe servicii mentenanta sistem IT, potrivit datelor furnizate la solicitarea HotNews.ro de catre APIA (vezi documentul atasat).

Mai exact, in anul 2006, asocierea de firme formata din Siveco Romania si SC ABG Ster Projekt SA Polonia a castigat un contract de peste 2,65 milioane euro fara TVA pentru serviciile de dezvoltare ale acestui sistem.

A urmat apoi un acord cadru in perioada 2009-2012 in baza caruia s-au platit peste 15,8 milioane euro pe servicii dezvoltare ITsi 6,57 milioane euro pentru mentenanta IT - contract castigat de asocierea de firme formata din SC Abaco SRL - Italia, Siveco Romania si Teamnet International.

In anul 2012 a mai fost atribuit un contract de peste 1,17 milioane euro pentru servicii de dezvoltare IT catre Teamnet International.

In cele din urma, un acord cadru pentru perioada 2014-2017 a fost castigat de asocierea de firme formata din Siveco Romania si Teamnet International, contract care a insemnat 42,5 milioane euro pentru servicii de dezvoltare IT si 12,9 milioane euro pe servicii de mentenanta.

  • Intrebare HotNews.ro: Nu este exagerata suma de peste 21 milioane euro pe 3 ani pentru mentenanta, extindere si dezvoltarea acestui sistem IT raportat la sumele cheltuite pana acum?

Raspunsul APIA: "Suma prevazuta in procedura de achizitie pentru atribuirea contractului pe 3 ani pentru mentenante, extinderea si dezvoltarea sistemului IT al APIA trebuie sa acopere costurile de actualizare a sistemului informatic in conformitate cu schimbarile legislative atat la nivelul regulamentelor europene cat si la nivelul legislatiei nationale in aceasta perioada. De asemenea, misiunile de audit ale Comisiei Europene fac de obicei recomandari de imbunatatire a sistemului informatic, recomandari care trebuie sa fie implementate.

Conform experientei din anii anteriori, pe parcursul fiecarui an exista dese modificari ale regulamentelor europene, indicatii de aplicare a regulamentelor, etc. Realizarea modificarilor in sistem trebuie sa se faca cu maxima urgenta, astfel incat sistemul sa fie pregatit pentru prelucrarea cererilor de plata ale fermierilor si efectuarea platilor, care se ridica anual la peste 2 miliarde euro. Realizarea unei proceduri de achizitie pentru fiecare modificare ar mari considerabil timpul de la publicarea modificarilor la implementarea efectiva in sistem, cu periclitarea termenelor de efectuare a platilor. Acordul cadru este o solutie care permite dezvoltari rapide prin contracte subsecvente, la momentul aparitiei necesitatilor de modificare a sistemului.

Noua Politica Agricola Comuna, aplicata in exercitiul financiar 2014-2020, a modificat fundamental conditiile de accesare a fondurilor europene pentru platile in agricultura, regulile de depunere a cererilor, prelucrare a lor si efectuare a platilor. Numarul schemelor de plata a crescut vertiginos, ajungand la peste 70. Desi s-a vizat o simplificare a procesului pentru fermier, sarcina administrativa s-a marit, sistemele informatice s-au complicat. Practic toate Statele Membre au creat sisteme noi de prelucrare a cererilor si efectuare a platilor. Ca urmare a acestui fapt, exista deja opinii ale Statelor Membre ca incarcatura administrativa este prea mare si sunt necesare schimbari. In exercitiul financiar de dupa 2020 va exista o alta Politica Agricola Comuna, care va fi definitivata pana la inceperea exercitiului financiar. APIA a avut in vedere ca pentru ultima perioada a acordului cadru sa fie disponibile fonduri pentru efectuarea schimbarilor in sistem conform acestei noi politici agricole. Anvergura schimbarilor va determina si nivelul cheltuielilor, avand in vedere ca acordul cadru permite ca autoritatea contractanta sa cheltuiasca din suma prevazuta atat cat este necesar pentru atingerea obiecivelor sale."

Raspunsul APIA: "Conform prevederilor contractuale anterioare, codul sursa rezultat in urma dezvoltarilor de pana acum este proprietatea APIA. Procedura de achizitie lansata prevede ca acest cod sursa va fi pus la dispozitia potentialilor ofertanti la sediul APIA si in conditii care sa elimine riscul copierii lui sau folosirii neautorizate.

Aceasta consultare a codului sursa este o oportunitate pentru potentialii ofertanti de a afla informatii despre complexitatea sistemului, arhitectura sa, etc. Oricum, orice dezvoltare ulterioara care face obiectul acordului cadru ce urmeaza sa fie atribuit nu va modifica acest cod sursa, care are o perioada de garantie acordata de fostul dezvoltator si care se pierde in cazul modificarii.

Pentru dezvoltarea noilor functionalitati, noul dezvoltator, oricare va fi el, va crea noi programe de prelucrare, respectiv un nou cod sursa care va interfata cu vechiul cod sursa, fara a-l modifica. Datele vor fi prelucrate conform algoritmilor din vechiul cod sursa, daca acesti algoritmi de prelucrare nu s-au modificat, sau conform algoritmilor din noul cod sursa, pentru functionalitatile noi. Orice alt operator economic poate presta in continuare serviciile de dezvoltare si mentenanta pentru sistemul informatic APIA."

  • Intrebari HotNews.ro: Consiliul Concurentei a amendat recent Siveco si Intrarom cu peste 8 milioane de lei (aproximativ 1,75 milioane euro), pentru trucarea unei proceduri de achizitie publica de Agentia de Plati si Interventie pentru (A.P.I.A) in anul 2008, pentru atribuirea acordului - cadru pentru servicii de extindere si dezvoltare a sistemului informatic.
    - Oficiali ai APIA au avut vreo vina in cadrul acestei licitatii trucate?
    - Sunt oficiali ai APIA care au semnat contractul din 2008 si care participa si la aceasta licitatie?
    - Care este pozitia APIA fata de amenda aplicata de Consiliul Concurentei?

Raspunsul APIA: "In anul 2013, Consiliului Concurentei, a deschis o investigatie privind posibile incalcari ale prevederilor Legii concurentei nr.21/1996 de catre operatorii economici participanti la o procedura de achizitie publica organizata in anul 2008 de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura in vederea atribuirii acordului - cadru de "Servicii de extindere si dezvoltare a sistemului informatic al Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura". La procedura de achizitie au participat un numar de 4 firme, dupa cum urmeaza: S.C. IBM ROMANIA SRL, S.C. COOPROGETTI SOC. COOP, S.C. SIVECO ROMANIA S.A. si S.C. INTRAROM S.A.

In ceea ce priveste derularea investigatiei, nu a fost identificata vreo vina a oficialilor APIA in ancheta Consiliului Concurentei. Oficialii APIA care au semnat contractul din 2008 nu mai sunt in functie la data prezentei.

Pe parcursul derularii anchetei APIA a ofertit Consiliul Concurentei tot sprijinul, informatiile si documentele necesare investigatiei si APIA nu a avut nici o informatie in legatura cu faptele anchetate de Consiliul Concurentei, drept pentru care pentru mai multe informatii privind aceasta investigatie, va rugam sa va adresati Consiliului Concurentei pentru informatii suplimentare.

Pentru orice alte informatii legate de activitatea institutiei noastre, va asiguram de intreaga noastra disponibilitate de colaborare, in limitele domeniului de activitate al Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura si a atributiilor care ne revin, in conformitate cu legislatia in vigoare."

In replica la amenda anuntata de Consiliul Concurentei, oficialii SIVECO au precizat ca 'atat decizia, cat si sanctiunea aplicata sunt nefondate si ca, totodata, nu sunt sustinute de materialul probator de la dosar. (..) Asteptam motivarea deciziei Consiliului Concurentei, urmand sa exercitam caile legale de atac impotriva acesteia."