scopul prevenirii pierderii de vieti omenesti ca urmare a fenomenelor meteorologice si hidrologice periculoase, stabileste o Ordonanta de Urgenta adoptata astazi de guvern. Prin Sistemul "RO-ALERT" vor fi transmise populatiei mesaje de avertizare in timp real, prin intermediul tehnologiilor moderne din domeniul comunicatiilor si tehnologiei informatiilor. Achizitia echipamentelor hardware, aplicatiilor software si serviciilor de instalare si punere in functiune aferente, necesare pentru implementarea Sistemului "RO-ALERT" va fi realizata de IGSU in regim de urgenta.

Potrivit Guvernului, "realizarea achizitiei in regim de urgenta are scopul sa preintampine pierderea de vieti omenesti si producerea de pagube materiale in cazul in care ar avea loc fenomene meteo periculoase. Pentru realizarea achizitiei, Guvernul a alocat prin Ordonanta de urgenta adoptata astazi 30,4 milioane de lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, in bugetul MAI, pentru IGSU. Diferenta dintre aceasta suma si valoarea contractului de achizitie publica incheiat in urma procedurii de atribuire se restituie la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pana la sfarsitul anului".

Sisteme similare si-au dovedit eficienta in SUA, Olanda, Lituania, Franta, Germania si Belgia, potrivit Guvernului.

Sistemul "RO-ALERT" presupune:

  • Transmiterea unor mesaje de avertizare adaptate evenimentului iminent prin intermediul retelelor operatorilor de telefonie mobila;
  • Transmiterea rapida a mesajelor catre toti utilizatorii aflati in arealul amenintat chiar in conditii de congestie a retelelor operatorilor de telefonie mobila;
  • Afisarea instantanee a mesajelor pe ecranul terminalului mobil fara a fi necesara vreo interventie a utilizatorului;
  • Repetarea ciclica a mesajelor de alertare la intervale de timp configurabile;
  • Receptarea mesajelor de avertizare si de catre terminalele aflate in roaming;
  • Acuratetea mesajelor de avertizare, formulate doar pe baza informatiilor furnizate de surse autorizate.

Sistemul va fi pus in aplicare de catre Ministerul Afacerilor Interne prin Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, cu suportul tehnic al Serviciului de Telecomunicatii Speciale si va fi operat de catre structurile operationale cu functionare 24/24 ale IGSU si structurilor subordonate acestuia. Ca sistem de backup, Departamentul pentru Situatii de Urgenta va dispune de un terminal cu aceleasi functionalitati.

Secretarul de stat sef al departamentului pentru Situatii de urgenta al MAI este desemnat responsabil pentru coordonarea tuturor activitatilor care privesc finantarea, derularea procedurii de achizitie, livrarea si punerea in functiune a Sistemului "RO-ALERT".

Achizitia echipamentelor hardware, aplicatiilor software si serviciilor de instalare si punere in functiune aferente, necesare pentru implementarea Sistemului "RO-ALERT" va fi realizata de IGSU in regim de urgenta, conform prevederilor art.104 alin 1 lit c din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin procedura de negociere fara publicare prealabila.