Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS au implementat angajamentele asumate in urma cu 2 ani de a nu practica tarife mai mari la apelurile provenite din alte retele fata de cele din retelele proprii de comunicatii, fapt care a dus la o imbunatatire a ofertelor si a mediului concurential, a anuntat marti Consiliul Concurentei. Autoritatea a inchis in 2015 o investigatie impotriva marilor operatori de telefonie mobila, in conditiile in care acestia si-au asumat respectarea acestor angajamente. Efectele? Consumatorii nu ar mai resimti bariere in realizarea apelurilor in orice retea nationala, sustine autoritatea.

Angajamente propuse de Orange, Vodafone, Telekom si RCS-RDSFoto: Hotnews

Consiliul Concurentei a anuntat marti ca "a constatat ca operatorii de telefonie au implementat angajamentele asumate in cadrul investigatiei privind o posibila discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor (practicate pe piata de gros fata de nivelul tarifelor serviciilor de terminare a apelurilor autofurnizate), iar acestea au produs efectele urmarite, respectiv au inlaturat ingrijorarile concurentiale care au condus la declansarea acesteia.

Autoritatea de concurenta a monitorizat atat implementarea angajamentelor, cat si evolutiile inregistrate si a remarcat o imbunatatire a mediului concurential pe pietele serviciilor de comunicatii electronice mobile, in particular, in cazul serviciilor de telefonie mobila.

Astfel, incepand cu decembrie 2015, ofertele comerciale ale companiilor Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS includ un volum mai mare de servicii fata de perioadele precedente, aceasta tendinta continuand si in prezent.

Numarul de minute nationale incluse in oferte a crescut in mod considerabil, in general, pentru acelasi prag tarifar, operatorii dubland sau tripland numarul de minute nationale, precum si volumul de trafic de date (Internet), iar pentru unele praguri tarifare (in jurul a 10 euro), operatorii au oferit numar nelimitat de minute nationale in limitele unor niveluri de tarif identice sau similare.

In prezent, ofertele existente includ un numar de minute (atat on-net, cat si off-net) suficient de mare incat sa acopere si chiar sa depaseasca nevoile medii de comunicare ale utilizatorilor rationali. Se remarca ponderea din ce in ce mai mare a ofertelor care nu fac diferentiere intre traficul on-net si off-net - la nivelul operatorilor mobili investigati.

De asemenea, s-a constatat o scadere semnificativa a numarului de utilizatori de servicii pe baza de cartele preplatite (pre-paid) in 2015 si 2016 si o crestere a numarului de utilizatori pe baza de abonament (post-paid). Aceasta tendinta poate fi explicata atat prin renuntarea unor utilizatori la folosirea mai multor cartele SIM, de la operatori diferiti, intrucat aceasta practica nu mai este justificata in contextul scaderii tarifelor apelurilor catre toate retele nationale (off-net) si a cresterii semnificative a volumului beneficiilor (minute off-net) incluse in ofertele comerciale, cat si prin migrarea unor utilizatori de servicii pe baza de cartele preplatite catre ofertele atractive de post-paid lansate de operatori pe piata;

Comportamentul utilizatorilor de servicii de telefonie mobila din perspectiva traficului on-net si off-net realizat indica faptul ca acestia nu resimt nicio bariera in realizarea de apeluri. Mai mult, au fost evidentiate o serie de indicii privind reducerea barierelor relevante pentru consumatorul de servicii de telefonie mobila:

  • - Numarul semnificativ de utilizatori ce se transfera intre operatori arata lipsa unei bariere semnificative la transfer, fapt de natura sa accentueze concurenta dintre operatorii de telefonie mobila (RCS & RDS a atras cele mai multe portari in cadrul retelei.
  • - Portarile utilizatorilor de servicii de telefonie mobila din anul 2015 sunt impartite aproximativ egal intre segmentele preplatite (cartela) si postplatite (abonament) ceea ce arata ca exista concurenta pe cele doua segmente ale pietei.
  • - In ceea ce priveste barierele in a initia si termina apeluri off-net, acestea au fost eliminate avind in vedere ca traficul off-net a crescut ca pondere din totalul traficului de voce, de la 14% in 2014 la 28 % la sfarsitul semestrului 2 din 2016.
  • - De asemenea, la nivelul intregii piete, durata medie de convorbire off-net in perioada creste de la 1:57 minute la 2:34 minute, devenind egala cu durata medie a unei convorbiri on-net.

Reamintim ca ingrijorarile concurentiale care au stat la baza investigatiei erau legate de posibilele efecte anticoncurentiale ¬ atat asupra concurentei intre furnizorii de servicii de telefonie mobila, respectiv fixa (in ceea ce priveste serviciile convergente fix-mobil), cat si asupra utilizatorilor finali - ca urmare a diferentelor existente intre nivelul tarifului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale retelei operate de fiecare companie in parte furnizat pe piata de gros (in vederea realizarii de apeluri off-net - in speta, apeluri in reteaua respectivei companii initiate/originate de catre utilizatorii finali ai altor furnizori de servicii de comunicatii electronice; in acest caz traficul de voce se realizeaza intre retele diferite) si nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale retelei operate de fiecare companie in parte autofurnizat (in vederea realizarii de apeluri on-net - in speta, apeluri in reteaua respectivului operator initiate/originate de catre proprii utilizatori finali; in acest caz traficul de voce nu paraseste reteaua, adica se realizeaza in aceeasi retea)."

Consiliul Concurentei a inchis in luna august a anului 2015 o investigatie demarata in 2011 impotriva Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS pe motiv ca tarifele mai mari la apelurile venite din alte retele fata de cele din propriile retele ar putea afecta consumatorii si concurenta. In schimb, cei patru mari operatori mobili s-au angajat ca timp de 2 ani sa nu mai faca nici o discriminare intre aceste tarife.