Din octombrie, se poate pastra numarul de telefon daca se schimba operatorul

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 24 ianuarie 2008, 16:58 Economie | Telecom

Posibilitatea de pastrare a numarului de telefon atunci cand se schimba operatorul se va concretiza tehnic incepand cu data de 21 octombrie, utilizatorii putand beneficia de acest serviciu in 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat, a anuntat, joi, Autoritatea de Reglementare. Costurile legate de portarea numarului sunt suportate de operatorul care accepta noul utilizator. Acesta poate transfera insa utilizatorului o parte dintre costuri, conditia impusa fiind aceea ca tarifele cerute sa fie accesibile. Portabilitatea de pe fix pe mobil si invers nu va fi posibila.

Portabilitatea urmeaza a fi disponibila din octombrie, dupa ce la data de 21 ianuarie 2008 a intrat in vigoare o Decizie in acest sens a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei, publicata si in Monitorul Oficial.

„Din 21 octombrie 2008, orice utilizator va putea beneficia de portabilitate in 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Posibilitatea abonatilor de a-si pastra numarul de telefon atunci cand isi schimba furnizorul le asigura acestora o mai mare libertate de alegere si indeparteaza o bariera importanta din calea dezvoltarii concurentei in sectorul comunicatiilor electronice. Portabilitatea va creste deschiderea abonatilor catre noile oferte din piata, le va permite sa aleaga oferta cea mai avantajoasa sau potrivita cu necesitatile lor si va stimula astfel concurenta intre furnizori”, a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.

Cine plateste pentru schimbarea furnizorului de telefonie

Portabilitatea numerelor este un serviciu care permite utilizatorilor de telefonie sa isi pastreze acelasi numar de telefon atunci cand devin abonati ai altor furnizori. Costurile unei astfel de operatiuni se vor imparti intre operatorul care primeste noul utilizator si acesta din urma.
 
"In momentul in care un utilizator renunta la serviciile de telefonie oferite de un furnizor (furnizor donor) in favoarea altui furnizor (furnizor acceptor), utilizatorul nu va fi facturat de catre furnizorul donor pentru portarea numarului, furnizorul acceptor suportand costurile determinate de portarea numarului. Furnizorul acceptor este cel care decide daca va transfera utilizatorului o parte din aceste costuri. Conditia impusa de ANRCTI este ca in situatia in care furnizorul acceptor decide sa perceapa utilizatorului anumite tarife, aceste tarife sa fie accesibile", se mentionaeaza in comunicatul ANRCTI.

Obligatii de informare a utilizatorilor

Pentru informarea corecta a utilizatorilor cu privire la procesul de portare a numerelor, companiile de telefonie sunt obligate sa ofere informatii gratuit prin serviciul de relatii cu clientii si de a transmite gratuit in scris, la cerere, de a publica pe pagina proprie de Internet si de a afisa sau pune la dispozitie la oficiile comerciale cererea de portare si procedura de depunere si de validare a cererii de portare.

De asemenea, avand in vedere ca numerele nu vor mai putea fi asociate unei anumite retele, companiile de telefonie au obligatia de a asigura informarea utilizatorilor cu privire la reteaua in care se afla un anumit numar si la tarifele percepute pentru apelurile catre numarul respectiv. Informatiile vor fi puse la dispozitia utilizatorilor gratuit, prin intermediul serviciului de relatii cu clientii, in scris si prin publicarea pe pagina de internet a companiilor de telefonie, precum si prin alte mijloace de informare (ex. serviciul de informatii furnizat prin SMS). Serviciul de relatii cu clientii privind portabilitatea va trebui sa fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana.

Un ton distinctiv care sa ne avertizeze ca sunam in alta retea

In plus, Autoritatea de Reglementare a impus furnizorilor care practica tarife diferite in functie de reteaua de destinatie a apelului obligatia de a transmite, cel putin in cazul numerelor portate, in mod gratuit, un ton distinctiv, prin care utilizatorii sa fie avertizati ca apelul respectiv este terminat in alta retea decat cea in care este originat apelul. Alternativ, furnizorii care origineaza apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal, prin care utilizatorii finali sa fie avertizati ca numarul apelat a fost portat.

Utilizatorii vor avea la dispozitie si o aplicatie web ce va fi dezvoltata de catre operatorul bazei de date centralizate si prin intermediul careia utilizatorii pot afla daca un numar este portat si ce furnizor ofera servicii prin intermediul numarului respectiv la momentul interogarii aplicatiei.

Portabilitatea nu este posibila de pe fix pe mobil si invers

Portarea numerelor de telefonie fixe catre retele de telefonie mobila si invers nu va fi posibila.  Intre retelele de telefonie fixa, portarea va fi posibila daca furnizorul donor si furnizorul acceptor ofera servicii si au alocate resurse de numerotatie in acelasi judet, indiferent daca aceste resurse sunt din acelasi domeniu sau din domenii diferite (0Z=02 si 0Z=03 – telefonie fixa alternativa). Toate numerele utilizate pentru servicii de telefonie mobila pot fi portate, indiferent de tehnologia utilizata (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plata (prepaid sau cu abonament) sau de tipul de servicii furnizate (fax, transmisiuni de date).

Situatia in Europa

Potrivit datelor ANRCTI, majoritatea statelor europene au implementat in prezent portabilitatea numerelor geografice si a numerelor non-geografice. Un raport al Comisiei Europene privind stadiul implementarii cadrului de reglementare in statele membre ale Uniunii Europene, pana in luna octombrie 2006, la nivelul a 24 de tari membre care au raportat datele pentru acest studiu (exceptie facand Marea Britanie), arata ca, de la lansarea facilitatii se inregistrau 31,4 milioane de numere mobile portate. Cele mai ridicate procente de numere mobile portate s-au inregistrat in Finlanda (peste 64%) si Danemarca (32%), iar cele mai mici sunt in tari precum Germania, Grecia, Franta, Portugalia si Austria – sub 1.9%. In privinta telefoniei fixe, pana in octombrie 2006, 15 milioane de abonati la servicii de telefonie fixa optasera pentru portarea numarului de telefon.

Mai multe informatii despre conditiile de implementare a portabilitatii numerelor























1812 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    orange (Joi, 24 ianuarie 2008, 18:00)

    deraket [anonim]

    in sfarsit o sa pot scapa si eu de orange...
    • 0 (0 voturi)    
      Dar ia-ti, draga, ceva pe rosu. Sau cu verde. (Joi, 24 ianuarie 2008, 18:50)

      Marian [anonim] i-a raspuns lui deraket

      O sa putem sa ne-asortam operatorul... Azi ma bag la orange ca merge cu griul asta de la trening, maine poate ma bag la voda ca il port cu telefonul ala negru, poimaine ma dau cu cosmo fiindca, stii, verdele ala praz se potriveste cu nuanta aia de bleu de la taiorul ala, fata, stii?
  • 0 (0 voturi)    
    Pa Orange! (Joi, 24 ianuarie 2008, 21:47)

    Ionel [anonim]

    Si eu am numarul de 5 ani si nu vreau sa-l pierd. Cretinii astia de la orange m-au innebunit. Abia astept sa le fac o surpriza.
  • 0 (0 voturi)    
    orango-voda-cosmo-zappo-tmobile-uire (Sâmbătă, 26 ianuarie 2008, 14:13)

    vasilica [anonim]

    oh da...si o sa coste cat o schimbare de numar probabil 20-30 euro =)))


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version