Operatorii de telefonie, obligati sa transmita autoritatilor informatii privind apelurile

de A.V.     HotNews.ro
Joi, 27 noiembrie 2008, 15:46 Economie | Telecom


Firmele de comunicatii electronice sunt obligate sa stocheze, pentru sase luni, anumite date privind apelurile telefonice, mesajele scrise sau email-uri, generate sau prelucrate prin serviciile furnizate, informatii care pot fi accesate de MIRA, Parchet, SRI si SIE, la solicitarea acestora, informeaza Mediafax. Solicitarea transmiterii datelor se va putea realiza numai dupa ce a fost inceputa urmarirea penala, la autorizarea instantei si la cererea procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala.

Informatiile vor fi puse la dispozitia Ministerului Internelor si Reformei Administrative (MIRA), a Ministerului Public, a Serviciului Roman de Informatii (SRI) si a Serviciului de Informatii Externe (SIE), in scopul utilizarii in cadrul activitatilor de cercetare, de descoperire si de urmarire a infractiunilor grave, se arata in Legea 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii, publicata vineri, 21 noiembrie, in Monitorul Oficial.

Datele vor fi stocate in format electronic prin intermediul unei baze de date, care va fi creata si administrata din fonduri proprii de catre operatorii de telecomunicatii fixe si mobile, precum si de furnizorii de servicii de internet.

Cheltuielile aferente infiintarii si administrarii bazei de date vor fi deductibile fiscal.

Categoriile de date care vor fi stocate vizeaza urmarirea si identificarea sursei unei comunicari si a destinatiei acesteia, a suportului de comunicare si a echipamentului de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament, precum si locatia echipamentului de comunicatii mobile.

In plus, operatorul va stoca datele necesare pentru a determina data, ora si durata comunicarii.

Legea stabileste ca vor fi pastrate datele de trafic si de localizare a persoanelor fizice si juridice, precum si datele conexe necesare pentru identificarea abonatului sau a utilizatorului inregistrat.

Actul normativ nu se va aplica in ceea ce priveste continutul comunicarii sau informatiile consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice.

Solicitarea transmiterii datelor se va putea realiza numai dupa ce a fost inceputa urmarirea penala, la autorizarea instantei si la cererea procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala.

Autoritatea competenta sa monitorizeze aplicarea prevederilor Legii 298/2008 este Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal.

Potrivit actului normativ, orice accesare intentionata sau transfer al datelor pastrate fara autorizare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.

De asemenea, impiedicarea cu intentie a punerii la dispozitie catre autoritatile competente a datelor retinute constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an.

Legea transpune Directiva 2006/24/CE privind retinerea datelor generate si prelucrate de catre furnizori de retele si servicii de comunicatii electronice destinate publicului si de modificare a Directivei 2002/58/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene in aprlie 2006.

Lista furnizorilor de servicii sau retele de comunicatii electronice autorizati numara 2.189 societati, date valabile la 17 noiembrie, conform datelor Autoritatii Nationale pentru Comunicatii.

Sursa: Mediafax



















3428 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Deci (Joi, 27 noiembrie 2008, 15:55)

    www.khris.ro [utilizator]

    aveti grija ce vorbiti la telefon, ca nu se stie...
  • -1 (1 vot)    
    Uraaaaa (Joi, 27 noiembrie 2008, 16:23)

    belphegor [utilizator]

    A INVIAT SECURITATEA Mult a durat pana au resuscitat-o. Aveti grija ce vorbiti la telefon, ce scrieti pe e-mail ca va treziti dracului cu mascatii la usa.
    Mi-e sila.
  • +1 (3 voturi)    
    Bomba.... (Joi, 27 noiembrie 2008, 16:26)

    Adrian [anonim]

    a explodat, exact acum cand suntem in toiul alegerilor,iar expunerea e foarte mica.

    Asta este STIREA !

    Pe intelesul TUTUROR, tocmai s-a emis o lege ( si s-a creat un precedent) care permite urmarirea actiunilor noastre electronice si implicit urmarirea vietii noastre private :

    -Convorbiri telefonice (mobile si fixe)
    -Mesaje scrise (SMS, MMS, E-mail, etc.)
    -Convorbiri VoIP
    Mesageria instant ( Yahoo messenger, Icq,Goggletalk,etc)
    -browsing-ul pe net


    Toate serviciile de mai sus plus multe altele ce tin de comunicatiile electronice vor fi URMARITE ! De fapt, vom fi cu totii urmariti...sub ce pretext insa? Combaterea criminalitatii? Sa fim seriosi.

    Dupa acest precedent , ne putem astepta la orice.
    Unde este intimitatea noastra ? Unde ne sunt drepturile ? Doar pe hartie? Este un abuz !

    Telefoanele erau oricum urmarite si inainte, dar de data asta e altfel. TOTUL se va stoca pt o perioada anume,iar stocarea inseamna inregistrarea tuturor schimburilor electronice de informatii, vor urma apoi abuzurile,iar mai apoi "scurgeri" din aceste baze de stocare sub diferite pretexte.

    Incep sa observ ca eram mult mai liberi inainte de 1989. Acum abuzurile se desfasoara sub o pseudo democratie. Un abur cu care suntem invaluiti ca sa nu vedem de fapt cat de controlati am ajuns sa fim.

    Cine are curajul sa puna pariu ca in bazele de stocare respective vor fi inregistrate doar niste simple log-uri ?
    • +1 (1 vot)    
      control (Vineri, 28 noiembrie 2008, 0:31)

      Stefan [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      Este interesant ce se intimpla, lucruri prevazute de unii oameni cu mult timp in urma, dar la vremea respectiva erau luati in ris de marea majoritate a oamenilor, ignorantii. Si iata-ne luati prin invaluire, asupra faptului implinit. Si inca sintem printre ultimii ce se conformeaza, alte tari din vest s-au conformat inca din iulie. Dar cel mai interesant este ca actiunea vine din partea UE. Se pare ca vine iar comunismul peste noi. Nici n-am scapat bine de el si vine iar, dar de data asta totul se face cu legea in mina. Si problema este ca mai sint multe care se pregatesc, asta-i abia inceputul.
  • 0 (0 voturi)    
    nu'ntzeleeeeeeeg (Joi, 27 noiembrie 2008, 16:29)

    the biju [anonim]

    daca pot cere acces la date doar dupa ce incepe urmarirea penala, cum pot folosi informatiile pentru descoperirea de crime grave? au nu comva vine avocatu' si spune ca's probe dobandite ilegal, pentru ca inregistrarile audiate au fost cerute pentru alta cercetare? ze problem iz anazar: "Solicitarea transmiterii datelor se va putea realiza numai dupa ce a fost inceputa urmarirea penala, la autorizarea instantei si la cererea procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala" Daca mai era un "sau" intre "penala" si "la autorizarea", mai intelegeam, uite-asa se face litera de lege ilizibila...
  • 0 (2 voturi)    
    ALOOOO ! (Joi, 27 noiembrie 2008, 16:34)

    joe [anonim]

    De altfel, astazi, detin echipamente sofisticate capabile a intercepta, asculta, inregistra convorbiri telefonice pana si firmele de "protectie si paza" care se respecta cat de cat.

    Bietii baieti de la "securitate", cea mult hulita si demonizata cu atata ura capitalista (mai patimasa si veninoasa decat aia proletara) erau mici copii fata de haitele de agenti de tot felul ce-si fac veacul in jipane negre cu geamuri fumurii in epoca Democratiei, Libertatii (HA-HA!), Kapitalismului (salbatic)...
    PAZEA !!!
  • +1 (1 vot)    
    privacy (Joi, 27 noiembrie 2008, 19:11)

    Capsunaru [anonim]

    Din cite stiu eu la americani e mai naspa.. la ei se amalizeaza in timp real de programe si se iau decizii de catre programe.
    Tocmai am vazut aseara la TV o babuta care a ajuns pe lista No Fly si a ramas blocata prin alta tara.
    Dar sa ne amintim ca si in america s-a inceput la fel asa ca mai e loc.
    Acum ma intreb in cazul in care sari peste agentiile lu peste adica folosesti mail cripata, conexiuni criptate, VoIP criptat etc.. ce naiba fac astia?
    Alta chestie nasoala, daca sint obligati sa stocheze VoIP-ul pe 6 luni sint cantitati mari de date care trebuie sa stea pe niste servere, care trebuie sa aiba backup... daca trebuie stocate trebuie sa si sigure. Asta insemna o groaza de bani care presupun scumpirea serviciilor.
    • +3 (3 voturi)    
      "Amanunte" de clarificat (Joi, 27 noiembrie 2008, 21:27)

      Anonymus [anonim] i-a raspuns lui Capsunaru

      1. Legea se refera la date-despre-convorbiri (cine suna, cind, cui, unde erau cei doi, numele-lor(daca se cunosc / sint abonati), ...), nu la continutul convorbirilor.

      2. Convorbirea poate fi inregistrata (direct/on line) in baza altei legi, numai dupa-1 solicitarea procurorului si DUPA-2 aprobarea judecatorului.

      3. Asa ca daca se cripteaza convorbirea, datele de la punctul 1 ramin aceleasi !!!

      4. Ofertantii de servicii oricum aveau acele date. In urma lor se elaboreaza factura lunara. Ele sint deja pastrate o perioada de timp (mult mai mare de o luna) pentru eventuale recalmatii ale abonatilor. Deci nu-i plingeti pe operatori, ca o sa cheltuiasca mai mult.
      Rezulta ca NU trebuie crescut pretul serviciului telefonic.
  • 0 (0 voturi)    
    +locatie (Joi, 27 noiembrie 2008, 19:12)

    a [anonim]

    "precum si locatia echipamentului de comunicatii mobile"...
  • 0 (2 voturi)    
    Securitatea2 (Joi, 27 noiembrie 2008, 20:32)

    ioan timisoara [anonim]

    legea asta e incompatibila cu democratia si statul de drept. e securitatea2. George Orwell avea dreptate.
  • -1 (1 vot)    
    mda (Joi, 27 noiembrie 2008, 21:01)

    Ileana Cosanzeana [anonim]

    Cine a zis de voip :))
    Nici de mess nu cred. Imagineaza-ti zeci de giga pe
    secunda care trec printr-un router core al RDS-ului.
    Apoi imagineaza-ti ce putere de calcul e necesara
    ca sa scoti din tot traficul ala numai ce te intereseaza
    si apoi sa-l stochezi undeva. Cred ca sunteti prea
    paranoici.

    Cat despre apelurile si convorbirile pe telefon aia cred
    ca e usor implementabila pt ca deja exista sub o alta
    forma.

    Dar un simplu SSL, TLS si alte scheme de criptare
    sunt suficiente ca sa nu mai faca nimica cu traficul
    tau.

    Cred ca retelele VPN vor implori dupa aceasta lege.
    • 0 (0 voturi)    
      minus (Vineri, 28 noiembrie 2008, 9:40)

      DanDa [utilizator] i-a raspuns lui Ileana Cosanzeana

      Ti-am dat un minus pentru ca nu stii despre ce vorbesti cand te referi la putere de calcul. Ea (puterea de calcul) exista, si, te asigur, e folosita din plin. Si exista si rezerve serioase in ceea ce priveste puterea de calcul.
  • 0 (0 voturi)    
    Crezi (Joi, 27 noiembrie 2008, 23:05)

    VPN [anonim]

    Pentru paranoici..se pot utiliza toate metodele de protectie, VPN, IPsec, etc....dar nu uitati ca aceste tehnologii sunt comerciale...iar daca cineva vrea si are resurse sa le decripteze...se poate fara sa fii NSA.

    Ideea este, cum s-a mai spus, ca se va retine doar traficul...ca si pana acum...care-i problema ?
    • +1 (1 vot)    
      Problema (Vineri, 28 noiembrie 2008, 8:28)

      Alien [anonim] i-a raspuns lui VPN

      este ca nu iti garanteaza nimeni ca de fapt nu arunca o privire si prin continut! Eu nu am nimic de ascuns dar ma irita sa stie x sau y ce vorbesc cu nevasta-mea doar pentru ca are o bucata de tabla in plus care ii da "dreptul" sa cotrobaie prin vietile noastre. Ce ma uimeste este lipsa de reactie, suntem atat de blazati incat nici cand ni se incalca toate drepturile nu reactionam! Zicala aia cu mamaliga este cat se poate de adevarata!
  • +1 (1 vot)    
    va amintiti ... (Vineri, 28 noiembrie 2008, 7:38)

    nufarul alb [anonim]

    ... de Big Brother ? fratiorul / licuriciul mai mare ?
    dar de ... MATRIX ?
    parca incep sa se adune piesele de puzzle ...

    de mult timp sunt companii care si-au avertizat angajatii sa nu mai discute secrete profesionale la telefon pt. ca ... SISTEMUL SE INFORMEAZA !!!

    de multe ori mi se intampla sa aud un carait infernal cand incerc sa vorbesc la mobil mai ales !

    deh, unele echipamente mai trebuie inlocuite ??!!
  • 0 (0 voturi)    
    TREBUIE LUATA POZITIE (Vineri, 28 noiembrie 2008, 9:43)

    George [anonim]

    Impotriva acestor abuzuri. Nu trebuie lasati sa-si faca lege, sau ne vom intoarce pe vremea "Securitatii"
  • 0 (0 voturi)    
    Cu o exceptie numai aberatii pe aici (Vineri, 28 noiembrie 2008, 10:14)

    Vanatoru [utilizator]

    Legea nu se refera la convirbirele telefonice efective..adik ce a discutat unul cu altul.

    Se refera doar la:
    - cand si cine pe cine a sunat
    - cat a durat apelul
    - unde era cel ce a sunat sau a fost sunat.

    Oricum cei doi mari operatori aveau deja aceste informatii in datawarehouse-urile lor...si inca de mult timp.

    Singurul comentariu pertinent e al lui Anonymus..restul numai aberatii
    • 0 (0 voturi)    
      Te imbeti cu apa rece (Vineri, 28 noiembrie 2008, 12:01)

      Adi [anonim] i-a raspuns lui Vanatoru

      E adevarat ca o parte din aceste data existau deja dar nu era obligatoriu sa fie furnizate la simpla solicitare a politiei.
      In ultimul timp foarte multe firme din diverse domenii au inceput sa fie obligate sa transmita date catre diverse institutii in momentul in care orice client al lor face anumite tipuri de operatiuni. Asta fara ca sa existe vreo ancheta sau sa fie clientul informat.
      • 0 (0 voturi)    
        Corect (Vineri, 28 noiembrie 2008, 12:50)

        Vanatoru [utilizator] i-a raspuns lui Adi

        Intr-adevar asta aduce nou legea, dar citeste comentariile de mai sus si te iei cu mainile de cap.

        Daca voi credeti ca exista cineva care poate tine convorbirile propriu zise pe 6 luni la toti utilizatorii atunci ati urmarit prea mult Discovery Channel.

        Sunt miliarde de convorbiri...numai faptul ca se stocheaza doar inregistrari care cu cine a vorbit si e vorba de sute de terra de informatie.

        Ar tb sa avem capacitate de stocare si de procesare "a la NASA" ceea ce e aberant sa ceri. Daca ar plati statul storage-ul si super-calculatoarele atunci poate, dar altfel no way.
    • 0 (0 voturi)    
      aberatii (Vineri, 28 noiembrie 2008, 14:15)

      ioan timisoara [anonim] i-a raspuns lui Vanatoru

      Nu conteaza ca continutul convorbirilor nu este inregistrat. Strangerea de date private (cine pe cine a sunat, unde se afla, cine cui a scris mailuri sau sms) e oricum o violare a libertatilor si primul pas catre statul politienesc.

      Cu acelasi argument s-ar putea incepe intocmirea si altor baze de date:
      - cine cui a scris scrisori
      - cine ce plati a efectuat cu cartea de credit (inclusiv datele de cont)
      - cine cu cine se inatlneste in timpul liber si unde
      - cine si unde merge in concediu
      etc. etc.

      Ca vezi doamne atata vreme cat continutul convorbirilor nu este inregistrat orice supraveghere ar fi okay. Nu dom'le, strangerea acestor date este extrem de periculoasa, iar abuzurile posibile sunt nelimitate.

      Incredibil cata lume aproba tocmai in Romania masuri demne de state politienesti. Cata lume nu a invatat nimic din istoria nici macar din istoria recenta...
  • 0 (0 voturi)    
    supraveghere (Vineri, 28 noiembrie 2008, 12:00)

    Franzela Albă [anonim]

    1984
  • 0 (0 voturi)    
    nu doar apeluri... (Vineri, 28 noiembrie 2008, 12:48)

    Lia [anonim]

    nu, nu se refera doar la:
    - cand si cine pe cine a sunat
    - cat a durat apelul
    - unde era cel ce a sunat sau a fost sunat.
    zice chiar la inceput: "apelurile telefonice, mesajele scrise sau email-uri", si stiu sigur ca textul (continutul) sms/mms apare inregistrat la operatorul de telefonie, am vazut cu ochii mei. intotdeauna vor fi oameni cu acces la aceasta informatie, insa cu cat lasi accesul mai multora cu atat creste riscul ca cineva sa abuzeze si sa cotrobaie prin intimitatile tale, si fara sa fii pericol public..
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Vineri, 28 noiembrie 2008, 14:05)

    cristi [anonim]

    daca eu imi sun sotia sau imi sun prietenii sau imi sun membrii familiei de ce m-ar deranja daca autoritatile stiu acest lucru? eu unul nu am comis infractiuni si nici nu am de gand asa ca nu prea ma intereseaza daca politia stie sau nu stie pe cine sun. si daca ar analiza continutul convorbirilor care e problema: "te iubesc", "salut, ne vedem in centru", "ce mai faci, nu am mai vorbit de luni de zile", "craciun fericit". deci???
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Vineri, 28 noiembrie 2008, 17:19)

      Romeo [anonim] i-a raspuns lui cristi

      Cristi draga eu cred ca tu esti mai special, da ai dreptate de ce te-ar deranja? mai urmeaza sa ti se aduca mancare la ore fixe si totul e ok. Prevad un viitor frumos si lipsit de nelegiuiri
  • 0 (0 voturi)    
    Locatie !!! (Vineri, 28 noiembrie 2008, 14:24)

    Anonymus [anonim]

    Pierdeti din vedere faptul ca se monitorizeaza si "locatia echipamentului de comunicatii mobile".

    Asta ne reduce la puncte pe ecran care pot fi monitorizate 24 de ore din 24, atat timp cat tineti un telefon mobil asupra voastra.

    Metoda de localizare a fost folosita de rusi pentru Dudayev in Cecenia (http://en.wikipedia.org/wiki/Dzhokhar_Dudayev).

    Ca referinta, si cateaua lui Putin e urmarita prin GPS (http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSTRE49G3CG20081017?feedType=RSS&feedName=worldNews&rpc=22&sp=true).

    "The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing " Edward Burke
  • 0 (0 voturi)    
    spre dictatura, in zbor (Vineri, 28 noiembrie 2008, 21:43)

    Dedalus [anonim]

    Pun pariu ca se inregistreaza convorbirile de care unii au nevoie, cu sau fara lege... A se vedea scandalul din Germania legat de tema asta acum vreo cateva luni...

    Nu am nici un dubiu ca daca vreun "baiat destept" vrea sa-mi urmareasca convorbirile, o poate face cu sau fara lege...

    Si pana acum se puteau inregistra convorbirile, in fix conditiile date de lege: la cererea organelor de urmarire penala si cu aprobarea instantei.

    Problema este insa ca dispozitia se aplica din momenul intrarii ei in vigoare, nu si retroactiv. Adica, nu aveau valoare probatorie inregistrarile efectuate inainte de decizia respectiva.

    Principala problema a noii legi este de fapt controlul realitatii mijlocului de proba - altfel spus daca nu cumva acele inregstrari pot fi contrafacute cu usurinta si daca nu cumva chiar principiul noi legii contravine neretroactivitatii legii penale.

    Oricum, sunt perfect de acord ca este inca unul din semnele apropierii de dictatura si, din pacate nu cred ca in conditii de criza o dictatura va putea fi evitata. Intr-adevar insa, cum spunea cineva printr-un citat genial: "singura conditie pentru ca raul sa triumfe este ca oamenii de bine sa nu faca nimic".
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Miercuri, 10 decembrie 2008, 21:10)

    Jack Bauer [anonim]

    ...si eu care ma uitam cu gura cascata la serialul "24", unde baietii de la Anti-Tero aveau acces la absolut orice informatie, inclusiv codul de acces de la garajul unei proprietati private.

    Singura solutie este sa postam cat mai multe aberatii pe net, sa facem spam, sa cada reteaua, sa le dam baietilor care ne monitorizeaza cat mai mult de lucru, poate pana la urma nu vor mai face fatza. Heh.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Sâmbătă, 3 ianuarie 2009, 4:12)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Jack Bauer

      Oho, stai calm... Nu avem noi timpul necesar sa le blocam serverele cu spam. Alta aberatie !
  • 0 (0 voturi)    
    ciao (Marţi, 24 martie 2009, 8:27)

    anonim [anonim]

    daca ma deranjeaza cineva cu apeluri..sms`uri...pot afla cine ..de unde a sunat?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version