Compania Nationala Posta Romana (CNPR) va fi obligata, cel tarziu pana la data de 25 aprilie 2009, sa ofere si servicii de publicitate prin posta pe intreg teritoriul Romaniei, la un tarif unic, care va fi fundamentat pe costuri si aprobat de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC), potrivit unui proiect al autoritatii. Masura se datoreaza directivelor europene, care cer prestarea acestui serviciu in toate locatiile din tara, inclusiv in cele unde furnizarea acestuia nu renteaza financiar.

Proiectul vizeaza includerea serviciului de publicitate prin posta printre serviciile din sfera serviciului universal (principiul serviciului universal reprezinta furnizarea unui ansamblu minimal de servicii de calitate determinata, la tarife accesibile, pe intreg teritoriul tarii) pe care furnizorul desemnat are obligatia de a le furniza pe intreg teritoriul Romaniei.

"Desi ANC a anuntat ca intentioneaza sa desemneze un furnizor de serviciu universal pentru furnizarea serviciului de publicitate prin posta, niciun furnizor nu si-a aratat disponibilitatea in acest sens. Din acest motiv, ANC a decis sa desemneze din oficiu CNPR ca furnizor de servicii de publicitate prin posta, pentru ca aceasta detine in prezent reteaua postala cu cel mai mare grad de acoperire la nivel national, fiind astfel in masura sa indeplineasca cerintele legate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, asigurand astfel respectarea dreptului utilizatorilor de acces la serviciul universal", mentioneaza ANC.

Tarif unic stabilit cu ANC pentru publicitatea prin posta

Potrivit expunerii de motive a acestui proiect, "CNPR este furnizorul de servicii postale cu cea mai extinsa retea postala, detinand la nivel national un numar de 6.902 de puncte de acces deservite de personal. Totodata, din totalul resurselor umane de pe piata serviciilor postale din Romania, aproximativ 80% sunt angajati ai CNPR".

Cu noile atributii, CNPR va fi obligata sa livreze publicitatea prin posta pe intreg teritoriul Romaniei, la acelasi tarif, care va fi fundamentat pe costuri si aprobat de ANC. In acelasi timp, CNPR nu va avea dreptul exclusiv de a furniza aceste servicii.

Potrivit datelor ANC, anul trecut, au fost procesate peste 63 de milioane de trimiteri de publicitate prin posta de catre cei opt furnizori activi pe acest segment. Trimiterile de publicitate prin posta au inregistrat in anul 2007 o crestere cu 44% fata de anul 2006, reprezentand aproximativ 20% din totalul de trimiteri aferente postei de scrisori.

Proiectul este scos spre dezbatere publica pe pagina ANC, observatii si propuneri putand fi transmise pana pe 8 decembrie 2008.

Detalii despre serviciul universal in domeniul postal in Romania