Miza pe piata de telecomunicatii din Romania in 2009 va fi mai mare si competitia va creste in contextul schimbarilor din 2008: "Telemobil a revenit pe piata cu un nou produs, Cosmote a raportat o crestere semnificativa a numarului de clienti, Romtelecom a oprit declinul abonatilor la serviciile de telefonie fixa si se pregateste sa lanseze servicii noi", sustin oficialii Deloitte Romania, comentand studiul anual al Deloitte referitor la principalele tendinte din acest an, la nivel global, in media, telecomunicatii si tehnologie.

“In 2009 vom asista la intensificarea competitiei intre operatorii de telecomunicatii si vom remarca un mai mare accent pe retentia clientilor. Operatorii mai mici (second tier) vor incerca sa beneficieze de conditiile actuale si sa atraga clienti de la competitie”, a declarat Andrei Ionescu, Senior Manager Enterprise Risk Services la Deloitte Romania, referindu-se la piata locala.

La nivel global, industria de telecomunicatii trebuie sa-si regandeasca strategiile in contextul unui an dificil in care marjele de profit sunt sub semnul intrebarii. O mai mare orientare spre client, explorarea de noi oportunitati de piata sau, din contra, renuntarea la proiecte neperformante sunt cateva dintre estimarile Deloitte pentru acest an.

Predictii generale in Telecomunicatii pentru 2009:

  • In contextul in care operatorii sunt obligati sa isi limiteze costurile, subventiile acordate in general pentru achizitiile de terminale vor fi analizate cu atentie, primele in vizor fiind telefoanele ‘smart’;
  • Imbunatatirea informatiilor despre clienti poate ajuta operatorii sa isi pastreze clientii si chiar sa atraga clienti noi de la competitie;
  • Companiile ar putea lua in calcul beneficiile financiare directe rezultand din reducerea comunicarii digitale, din moment ce utilizarea in exces a acestor instrumente afecteaza eficienta si productivitatea;
  • In pofida temerilor, operatorii ar putea beneficia de pe urma proliferarii actuale a aplicatiilor pentru telefoanele mobile generate de terti;
  • Vanzarile de telefoane mobile dotate cu camera foto ar putea depasi pentru prima data vanzarile de camere digitale, pe fondul interesului crescand al consumatorului pentru terminale dotate cu aplicatii multiple;
  • Criza economica ar putea transforma piata telefoanelor mobile intr-o piata nesigura, dar diversificarea pietei de cipuri tip multi-radio ar putea genera cerere in alte segmente, de la PC-uri la aparatura hi-fi si de la imbracaminte la stick-uri de memorie;
  • Pe masura ce broadbandul creste in popularitate la nivel global, operatorii trebuie sa isi pregateasca retelele astfel incat acestea sa aiba capacitatea de a asimila volume crescande de informatie;
  • Provocarile continue ar putea arunca o umbra de indoiala asupra televiziunii pe suport mobil, expertii anticipand ca numarul serviciilor de acest gen inchise in acest an va fi de cinci ori mai mare decat numarul serviciilor nou-lansate;
  • Renuntarea la competitia bazata pe infrastructura: conditiile dificile ar putea afecta investitiile in retele de fibra optica, ceea ce va determina autoritatile de reglementare sa ajunga la concluzia ca o singura retea, in co-proprietate si cu acces liber, ar putea fi cea mai buna solutie pentru viitor;
  • In contextul in care Comisia Europeana recomanda eliminarea asimetriei dintre tarifele operatorilor individuali, o serie de operatori ar putea opera schimbari substantiale in modelul de business sau in grila de tarife si si-ar putea revizui chiar in sens negativ targetul de performanta financiara.

Studiul "Previziunile TMT (Tehnologie, Media si Telecomunicatii) pe 2009" al Deloitte a fost realizat in urma discutiilor cu clientii firmelor membre Deloitte, a contributiilor celor aproape 6.000 de parteneri si manageri specializati in TMT din cadrul firmelor membre Deloitte, la care s-au adaugat opiniile analistilor din industrie si interviuri cu executivi de top din intreaga lume.

Metodologia folosita la intocmirea acestor rapoarte este revizuita in fiecare an, iar la editia pe 2009 procedura a fost imbunatatita printr-un program de interviuri detaliate cu 50 de executivi TMT. Printre respondenti s-au numarat specialisti de top din toate regiunile si sectoarele, de la tehnologie si telecomunicatii la media.