Nici o alta tara din UE in afara de Romania nu a mai primit pana acum scrisori de urgenta din partea Comisiei Europene referitoare la independenta autoritatii locale de reglementare in telecomunicatii, desi proceduri de infringement pe aceasta tema au mai fost deschise si impotriva altor tari, a declarat, vineri, Fabio Colasanti, directorul general al Directoratului pentru Societatea Informationala si Media din cadrul Comisiei Europene. Autoritatile romane trebuie sa trimita un raspuns satisfacator catre Bruxelles pana la sfarsitul lunii martie, iar concluzia oficialului european la finalul vizitei in Romania, este ca sunt sanse foarte mari ca problema sa se rezolve repede.

HotNews.ro: Concret, ce ati vorbit astazi cu ministrul roman al Comunicatiilor?

Fabio Colasanti: Am discutat ingrijorarea in privinta independentei autoritatii de reglementare. Am avut o lunga discutie privind principiile generale ale independentei, ce inseamna o autoritate independenta si la acest nivel, general, ne-am inteles. De aceea cred ca o solutie buna va fi luata repede.

HotNews.ro: In scrisoarea sa, Viviane Reding, atentiona ca "este crucial sa se evite o noua restructurare pripita a autoritatii de reglementare in telecomunicatii din Romania".

Fabio Colasanti: Inseamna ca noi vrem o solutie buna, pentru ca problema identificata acum nu este prima de acest gen in Romania. Deja in urma cu cativa ani a fost o situatie similara si de aceea vrem ca guvernul sa gaseasca acum o solutie care sa duca la o autoritate care sa fie independenta in felul in care este inteles la nivelul tuturor statelor membre UE.

HotNews.ro: Dar este vorba de o noua autoritate? O noua ordonanta de urgenta care sa restructureze iar aceasta autoritate?

Fabio Colasanti: In aceasta privinta, nu avem nici un punct de vedere. Asta este responsabilitatea Guvernului. Poti sa-ti imaginezi 20 de solutii diferite care sa genereze independenta autoritatii. In UE avem multe modele de autoritati independente. Autoritatile romane pot alege oricare din aceste modele, pot gasi o noua modalitate, pentru noi nu este importanta modalitatea tehnica, ci rezultatul, care sa duca la o autoritate independenta.

HotNews.ro: Este posibil ca marti, cand autoritatile romane se vor intalni cu Viviane Reding sa fie luata o decizie finala?

Fabio Colasanti: Nu. Marti, intalnirea este in Praga, voi fi si eu acolo, si este o intalnire importanta si cu ceilalti ministri europeni, care abordeaza alte subiecte. Sunt sigur insa ca, si cu aceasta ocazie, d-na Reding isi va exprima aceleasi ingrijorari si il va intreba pe domnul ministru cum merg lucrurile. Autoritatile romane au primit scrisoarea Comisiei la sfarsitul lunii ianuarie, am cerut un raspuns in termen de doua luni si deci autoritatile romane vor avea mai mult timp sa decida cum sa raspunda.

HotNews.ro: Credeti ca procedura ar putea trece la a doua faza?

Fabio Colasanti: O procedura de infringement este un proces lung. Am trimis o scrisoare, trebuie sa ni se raspunda si apoi trebuie sa analizam datele din scrisoarea de raspuns. Daca in aceasta scrisoare autoritatile romane indica o posibila solutie care inlatura ingrijorarile noastre si aceasta solutie este implementata rapid nu vad de ce aceasta procedura ar trebui sa continue. Ce este important acum este ca autoritatile romane trebuie sa raspunda scrisorii noastre pana la sfarsitul lunii martie. In aceasta scrisoare speram sa ni se arate cum vor intentiona sa rezolve problema. Nu este obligatoriu ca solutia sa fie acolo, finalizata. Dar speram, ca in raspunsul de la sfarsitul lui martie, sa avem o solutie credibila.

HotNews.ro: Si daca va fi credibila, veti opri infringement-ul?

Fabio Colasanti: Ce se intampla de obicei este ca cineva asteapta. Daca este credibila asteptam. Vor fi cateva indicatii referitoare la termene si daca totul merge conform planului nu sunt motive sa continue procedura.

HotNews.ro: Am observat ca, de obicei, procedura continua..

Fabio Colasanti: Depinde de raspunsul primit din partea statului membru. Daca nu este satisfacator, in mod clar procedura continua, uneori se ajunge pana la Curtea Europeana de Justitie (CEJ), dar nu cred ca va fi cazul in aceasta situatie. Nu vad nici un motiv in acest moment sa-mi imaginez ca raspunsul nu va fi satisfacator.

HotNews.ro: Cat de grava este totusi aceasta sanctiune asupra unei tari?

Fabio Colasanti: O procedura de infringement nu este o sanctiune asupra unei tari. Uneori, nu adesea, s-a intamplat sa deschidem procedura de infringement impotriva unei tari, iar Curtea Europeana de Justitie a hotarat ca noi ne-am inselat si ca tara respectiva avea dreptate. Este doar o procedura si inseamna ca noi credem ca ceva nu este in regula, dar in cele mai multe cazuri procedurile sunt inchise pentru ca statele membre rezolva lucrurile si nu mai este nevoie sa continuam. Sunt foarte rare situatiile in care procedurile ajung pana la stadiul CEJ. Concluzia pe care o trag la finalul acestei misiuni in Romania este ca sunt foarte mari sansele ca acesta sa fie unul din multele cazuri in care situatia se va rezolva foarte repede.

HotNews.ro: Ce se intampla exact daca CEJ pronunta o sentinta?

Fabio Colasanti: Nu cred ca este folositor sa vorbim despre asta, pentru ca nu cred ca este cazul.

HotNews.ro: Inteleg, dar teoretic..

Fabio Colasanti: Teoretic.. Teoretic, i s-ar putea cere tarii respective sa indeplineasca anumite lucruri, sa-i fie aplicate amenzi, dar va asigur ca sunt foarte mici sansele sa se intample asta. Pare unul din multele cazuri care au fost rezolvate in urma primei sau celei de-a doua scrisori.

HotNews.ro: Care este imaginea Romaniei la Comisia Europeana cu atatea proceduri de infringement pe piata telecom? Este vreo alta tara care sa aiba atatea atentionari?

Fabio Colasanti: Sunt si alte tari unde avem proceduri si situatii cand suntem in fata CEJ. Evaluarea unei tari nu depinde doar de procedurile de infringement, acestea sunt situatii exceptionale. In cazul Romaniei datele nu sunt foarte favorabile in termenii referitori la societatea informationala, si datele statistice arata asta. Dar sunt si unele dezvoltari interesante. In linii mari, as putea spune ca autoritatea de reglementare din Romania a functionat chiar bine. In ultimii doi trei ani si chiar si in prezent autoritatea a fost si este in linie cu recomandarile Comisiei Europene. Un exemplu este cel referitor la tarifele de terminare la telefonia mobila, unde autoritatea romana de reglementare este de acord integral cu noi in privinta metodologiei corecte de a reduce aceste tarife.

HotNews.ro: Ma refeream la faptul ca Reding a trimis doua scrisori urgente...

Fabio Colasanti: Da, dar ne confruntam cu o situatie care era ingrijoratoare.

HotNews.ro: Dar s-au mai trimis in vreo alta tara UE astfel de scrisori in regim de urgenta?

Fabio Colasanti: Cu privire la independenta autoritatii de reglementare? Scrisori de urgenta? Nu. Nu au mai fost scrisori urgente, dar am avut multe ingrijorari referitoare la independenta autoritatilor de reglementare in cel putin o alta tara UE. Nu este doar cazul Romaniei. Situatia de anul trecut a fost ingrijoratoare pentru ca am vazut o repetare a situatiei din 2005-2006 cand nu am putut declansa infringement pentru ca atunci Romania nu era membru UE.

Background:

In cursul anului trecut, comisarul european Viviane Reding a trimis doua scrisori de urgenta autoritatilor romane (inainte de a deschide procedura de incalcare a dreptului comunitar), cerand explicatii privind demiterea pentru a doua oara in trei ani a unui sef al acestei institutii si a restructurarii complete a autoritatii prin Ordonanta de Urgenta si avertizand ca nu va ezita sa aduca Romania in fata Curtii Europene de Justitie, daca va fi afectata independenta autoritatii nationale de reglementare. La sfarsitul lunii ianuarie a acestui an, Comisia a declansat procedura de infringement impotriva Romaniei din aceste cauze.