UPDATE 4: Bruxelles-ul cere ca Zapp si Cosmote sa practice mai repede aceleasi tarife de interconectare cu cele ale Orange si Vodafone

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 5 martie 2009, 16:44 Economie | Telecom

Comisia Europeana a solicitat arbitrului telecom din Romania (ANC) sa alinieze cat mai repede posibil tarifele de terminare a tarifelor de interconectare practicate de Cosmote si Zapp, la cele autorizate pentru Orange si Vodafone, in absenta unor diferente obiective de cost, a anuntat joi Comisia. In replica, ANC aminteste ca Bruxelles-ul poate emite recomandari, dar decizia finala apartine autoritatilor nationale.

Comisia Europeana lauda propunerea recenta a ANC de a alinia normele privind tarifele de terminare a apelurilor mobile – tarife angro pe care operatorii si le percep reciproc pentru conectarea apelurilor la retelele lor – in conformitate cu viitoarea recomandare a Comisiei, dar anunta ca intre timp a solicitat autoritatii "sa alinieze tarifele de terminare a apelurilor mobile percepute de operatorii de telefonie mobila care se situeaza pe locurile trei si patru pe piata din Romania, la cele autorizate pentru primii doi cei mai mari operatori".

"Scrisoarea Comisiei a recunoscut scaderea la cote rezonabile a tarifelor practicate de primii doi cei mai mari operatori (5,03 eurocenti pe minut) si a indicat ca, in absenta unor diferente obiective de cost, aceste tarife intermediare ar trebui sa se aplice, de asemenea, celorlalti operatori, cat mai repede posibil", se mai spune in comunicat.

ANC: Comisia Europeana poate doar propune nu si decide

In replica, presedintele ANC, a tinut sa aminteasca faptul ca decizia finala in cazul unor astfel de proiecte apartine autoritatilor nationale de reglementare.

"Scrisoarea certifica faptul ca ANC si Comisia au multe puncte de vedere comune. ANC analizeaza punctul de vedere al Comisiei si implicatiile acestuia asupra pietei de telefonie mobila din Romania. Conform art.7 din Directiva Cadru, Comisia poate emite opinii si recomandari cu privire la proiectele autoritatilor nationale de reglementare, dar nu are drept de veto pe proiectele care privesc impunerea de obligatii in sarcina operatorilor. Decizia apartine autoritatilor nationale", a declarat Liviu Nistoran, presedintele ANC.

Vodafone si Orange: Comisia cere ANC reducerea rapida a tarifelor Cosmote si Zapp de la 1 aprilie 2009

Desi Comisia Europeana nu specifica un termen exact pentru simetria tarifelor practicate de cei patru operatori de telecomunicatii, atat Orange cat si Vodafone cred ca Bruxelles-ul cere clar ANC sa solicite Cosmote si Zapp reducerea tarifelor de la 1 aprilie 2009, data la care, potrivit propunerii autoritatii romane tarifele de interconectare practicate de Orange si Vodafone vor fi de 5,03 eurocenti/minut, pe cand, urmatorii doi operatori reglementati, Cosmote si Zapp, vor practica un tarif de 6,4 eurocenti/minut.

"Punctul de vedere exprimat de Comisia Europeana solicita ferm ANC sa alinieze tarifele de interconectare ale operatorilor Vodafone, Orange, Cosmote si Zapp, la nivelul de 5,03 Eurocenti/minut, incepand cu data de 1 aprilie 2009. Aceasta reconfirma pozitia noastra anterioara, si anume faptul ca decizia ANC, de a stabili tarife diferentiate pentru operatorii, este considerata discriminatorie si intra in contradictie cu recomandarile Comisiei.

Speram ca conducerea ANC va pune in practica cerintele Comisiei Europene, in termenul solicitat, aratand astfel ca nu favorizeaza anumiti operatori in detrimentul altora, din motive lipsite de transparenta, si de aceea interpretabile", sustin oficialii Vodafone Romania.

Si Orange este de aceeasi parere.

"Contrar pozitiei ANC, Orange a sustinut inca de la inceput principiul simetriei tarifelor deoarece a considerat ca acesta este in beneficiul utilizatorilor finali. Ca atare, consideram ca mesajul CE este clar iar ANC va trebui sa-l respecte incepand cu 1 aprilie 2009 pentru ca niciun operator sa nu fie favorizat in detrimentul altora", a declarat Dorin Odiatiu, directorul pentru afaceri internationale si reglementare al Orange Romania.

Zapp explica diferentele de cost fata de Orange si Vodafone, care necesita tarife mai mari

Pe de alta parte, Zapp, unul dintre cei doi operatori despre care se spune ca ar trebui sa-si reduca tarifele, a dat in replica un comunicat mai detaliat in care incearca sa justifice nivelul de tarif pe care are voie sa-l practice potrivit ANC.

"In principiu, atat pozitia d-nei Neelie Kroes, Comisar pentru concurenta, dar si pozitia d-nei Viviane Reding, comisarul UE pentru Telecomunicatii, sunt corecte. Dar aceste declaratii si textul adresei nu trebuie citite selectiv in sensul ca principiul simetriei si principiul orientarii pe costuri sunt benefice si ignorand precizarea ca principiul simetriei trebuie aplicat in absenta unor diferente obiective de cost. ANC a analizat deja aceste aspecte ajungand la concluzia ca astfel de diferente obiective de cost exista in ceea ce priveste reteaua Zapp", sustine Laurentiu Anghel, consilier legal, in cadrul Zapp.

Zapp explica diferentele obiective de cost fata de Orange si Vodafone:

  • diferentele obiective de cost sunt justificate si prin faptul ca Telemobil a obtinut de curand o licenta 3G care prevede dezvoltarea unei retele la nivel national, avand obligatii de acoperire neimpuse operatorilor GSM duopolisti. Nu in ultimul rand, Zapp nu beneficiaza de avantajele operatorilor GSM care utilizeaza suplimentar un spectru mai eficient din punct de vedere al propagarii radio, in benzile de 900/1800 de MHz.
  • in privinta serviciilor CDMA, tehnologia utilizata de catre Telemobil, implica costuri de dezvoltare a retelei si achizitie a clientilor cu mult mai mari decat cele ale operatorilor GSM
  • Principiul simetriei nu trebuie sa fie decalat fata de principiul orientarii pe costuri, cu atat mai mult cu cat nerespectarea principiului orientarii pe costuri este transformat intr-o arma de catre operatorii GSM pentru mentinerea cotelor de piata. La fel de importanta este analizarea motivelor pentru care in Romania nu s-a putut dezvolta in toti acesti ani o concurenta efectiva celor doi operatori duopolisti si de ce cotele de piata, si asa mici, au fost obtinute de catre operatorii alternativi cu pierderi foarte mari.
  • Nu trebuie ignorat de asemenea nici aspectul concurential grav prin care operatorii care detin cote de piata mai mari de 40%, practica tarife de interconectare (tarife de terminare pe piata de gros) mai mari decat tarifele solicitate utilizatorilor finali proprii (tarife pe piata de retail), ceea ce creaza un dezechilibru concurential major, operatorii mici neputand fi competitivi nici pe piata terminarii apelurile in reteaua proprie si nici pe cea a terminarii apelurile in retelele celor doi operatori duopolisti.
  • nu trebuie ignorat nici "glide-path"-ul de cativa ani de care au beneficiat cei doi mari operatori si care intr-un mediu concurential corect nu ar trebui sa se aplice in mod selectiv numai acestora ci tuturor operatorilor prezenti pe piata.
Cosmote: In ciuda tarifelor nefavorabile noua, ar trebui implementata decizia luata la nivel national

Reprezentantii Cosmote Romania considera ca proiectul de Decizie al ANC de a implementa scaderea graduala a tarifelor de interconectare pentru toti operatorii mobili, in baza unui plan bine determinat, este in conformitate cu cele mai recente reglementari ale Comisiei Europene.

Chiar si asa, Cosmote spune ca tarifele impuse de ANC reprezinta scenariul cel mai nefavorabil pentru companie, dar ca ar trebui sa fie implementata decizia asa cum a rezultat ea in urma consultarii la nivel national.

"Trebuie mentionat ca tarifele de terminare a apelurilor propuse de ANC pentru Cosmote reprezinta scenariul cel mai nefavorabil, tinand seama de faptul ca si in continuare Cosmote va plati sume importante fiecaruia dintre cei doi operatori.

In ceea ce priveste scrisoarea de raspuns a Comisiei Europene la procedura de consultare europeana a ANC, sustinem ca, pentru a permite existenta in Romania a unui al treilea operator puternic, capabil sa concureze eficient pe piata de telecomunicatii, ANC trebuie, sa implementeze decizia, asa cum aceasta a rezultat in urma consultarii efectuate la nivel national", au precizat oficialii Cosmote.

Varujan Pambuccian: Reglementari mai putine si uniforme, nu simetrice, cum zice Comisia Europeana

Varuijan Pambuccian, membru in comisia IT&C din Camera Deputatilor, considera ca o solutie mai buna fata de cea ceruta de Comisia Europeana, ar fi ca reglementarile sa fie uniforme si nu simetrice.

"Lucrurile sunt simple si le spun de ani de zile. Noi am inceput povestea cu reglementarea in 2003, cand exista un monopol, care era Romtelecom si care trebuia spart. Intre timp nu mai avem monopol. Acum a reglementa pe unii si pe altii nu, inseamna a crea o situatie extrem de anapoda in ceea ce priveste o piata libera in zona telecom. Ar trebui facute doua lucruri: sa avem reglementari uniforme, adica toata lumea sa se supuna acelorasi reglementari si sa avem mai putine reglementari", a precizat Varujan Pambuccian.

Potrivit acestuia, o reglementare uniforma este superioara celei simtrice ceruta de Bruxelles.

"Nu-i dau dreptate Comisiei Europene, spun mai mult decat spune Comisia. Reglementarile ar trebui sa fie uniforme. "Simetrice" inseamna mai putin. Simetria se poate aplica in cazul a minimum doi si maxim toti operatorii. Ce spun eu este ca regulile ar trebui aplicate la fel pentru toti. Este o mare diferenta. Uniformitatea inseamna practic sa lasi piata sa actioneze sub o anumita constrangere, dar fiind aceeasi pentru toti, sa actioneze liber, iar in momentul in care ai simetrii, dar neuniformitate, atunci inseamna ca ai o interventie directa in piata libera. Cand nu ai nici simetrie, atunci este o interventie brutala in piata. De aceea este nevoie sa aducem ANC sub controlul Parlamentar, care are toata neutralitatea care decurge din faptul ca reprezinta toata populatia Romaniei", a mai spus Pambuccian.

Cea mai buna formula: Taxe de interconectare bazate pe costuri

Formula de succes este in opinia deputatului taxe de interconectare bazate pe costuri.

"Operatorii de mobil au intrat cam in aceeasi perioada. Nu poti penaliza succesul si nici nu poti stimula insuccesul, trebuie gasita o formula echilibrata. Si o formula echilibrata si cinstita ar fi bazarea acestor taxe de interconectare pe costuri, pentru ca acesta este singurul criteriu obiectiv", a concluzionat acesta.

In propunerea ANC: Orange, Vodafone, Zapp si Cosmote vor practica aceleasi tarife de la 1 iulie 2010

Propunerea ANC, prevede ca tarifele maxime pentru serviciile de terminare a apelurilor in retelele Cosmote si Telemobil vor scadea in trei etape, conform unei pante de ajustare de 15 luni, pana la atingerea simetriei cu tarifele Orange si Vodafone la data de 1 iulie 2010. Pentru ca a intrat recent pe piata telefoniei mobile, RCS&RDS va beneficia de o panta de ajustare mai lunga. La 1 iulie 2010, toti cei patru operatori vor practica un tarif de interconectare de 5,03 eurocenti/minut, in timp ce RCS&RDS va avea un tarif de 5,67 eurocenti/minut.

Comisia Europeana vrea armonizarea tarifelor de interconectare in UE

In prezent, tarifele de terminare a apelurilor stabilite de autoritatile nationale de reglementare in domeniul telecomunicatiilor difera foarte mult in UE, de la 0,02 euro/min. (in Cipru), la aproximativ 0,15euro/min. (in Bulgaria) pentru apelurile telefonice mobile. Aceste diferente impiedica libera concurenta intre operatorii din diferite tari, precum si concurenta dintre operatorii detelefonie fixa si mobila.

Drept urmare, in iunie 2008, Comisia Europeana a lansat o consultare publica privind viitoarea reglementare a tarifelor de terminare a apelurilor voce in UE. La finalul acestei consultari, Comisia finalizeaza o recomandare care va oferi orientari privind armonizarea tarifelor de terminare a apelurilor in Europa (adoptarea acesteia este planificata la inceputul lunii aprilie). Dupa adoptarea acestei recomandari, autoritatile nationale trebuie sa se supuna acestor norme comunitare.


Citeste mai multe despre   






















​VIDEO MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii HotNews.ro

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care a avut loc luni dimineata.
  • Intalnirea s-a incheiat. Urmareste VIDEO in articol

2537 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    felicitari (Joi, 5 martie 2009, 18:25)

    nadgobs [anonim]

    am citit si eu comunicatul de pe site-ul comisiei europene si inteleg de acolo ca in primul rand suntem felicitati pentru reducerea tarifelor de terminare. nu inteleg de ce un comunicat pozitiv ajunge in site-ul dvs. sa fie reflectat intr-o tenta negativa. eu inteleg ca e o regula care spune ca stirea negativa face audienta dar totusi nu poti sa ajungi sa transformi niste felicitari in reprosuri. in felul asta nici nu e de mirare ca impresia opiniei publice e ca romania e trasa mereu de urechi de CE. pentru conformitate dau mai jos link-ul catre site-ul comisiei: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/357&format=HTML&aged=0&language=RO&guiLanguage=en
    P.S. 2 comisari europeni saluta eforturile romaniei.
    • 0 (0 voturi)    
      sa spalam rufe murdare in familie (Vineri, 6 martie 2009, 11:56)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui nadgobs

      Corect !! Sa ne bucuram de felicitari. Dar sa nu ne culcam pe o ureche... Ar trebui sa intelegem ca suntem felicitati ca suntem mai buni decat bulgaria, dar mai avem drum lung pana sa ajungem la nivelul colegilor din UE.
      cateva ganduri strict legate de cele scrise in articol, chiar de catre operatori:
      - ZAPP nu a fost fortat de nimeni sa achizitioneze licenta 3G, nici sa intre doar in nisa CDMA; a facut-o crezand ca va avea de castigat. Dar tehnologia a evoluat intr-o alta directie. Iar acum vor si ei o parte din piata 3G, ii huiduie pe "duopolisti" cersind sa fie avantajati astazi ca sa se poata ridica. Dar nu din forte proprii ci din mila (a se citi taxe de interconectare diferentiate in avantajul lor). Nu reusesc prin comunicatul lor decat sa confirme ca sunt incapabili sa fie competitivi si ca au nevoie de o "proptea".
      - COSMOTE, de asemenea, se declara incapabili de a deveni "al treilea operator puternic" pe piata din Romania fara sprijin (mila) unei autoritati care, prin definitie, ar trebui sa fie ECHIDISTANTA. De ce au nevoie de astfel de avantaje, cand au in spate forte precum OTE si Deutsche Telekom ??? Sa fie vreo legatura cu anii de management defectuos si corupt ?? Mai mult, asa cum bine remarca domnul Pambuccian, Romtelecom a fost MONOPOLIST pana in 2003, ceea ce le-ar fi oferit un avantaj enorm daca n-ar fi fost prea ocupati sa fure si sa insele...
      Consider ca tocmai prin aceasta favorizare iesim negativ in evidenta in "clasa" si anulam felicitarile CE. Daca vrem sa fim mai departe felicitati, fara sa fim trasi de urechi, ar trebui sa ne spalam rufele murdare in famililie si sa nu masuram cu doua masuri in vazul tuturor.
      • 0 (0 voturi)    
        Cosmote la mila Autoritatii? S-avem pardon !! (Sâmbătă, 7 martie 2009, 8:19)

        maya [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        Andrei, te prefaci ca nu stii ce e aia o reglementare? Pui semn de echivalenta intre o obligatie pe care autoritatea ti-o baga pe gat si "mila acestei autoritati?

        Poate n-ar trebui sa ne pretindem specialisti daca nu e cazul!
        • 0 (0 voturi)    
          m-ai starnit ... (Marţi, 10 martie 2009, 0:20)

          Andrei [anonim] i-a raspuns lui maya

          Buna Maya,
          ai dreptate. Nu doream sa ma arunc atat de departe, dar daca ma instigi ...
          Niste intrebari pe care mi le pun vis-a-vis de niste zvonuri care se incapataneaza sa nu paraseasca "centrul targului":
          - seful ANC se cramponeaza sa sfideze Comisia Europeana... De ce ????
          - "mila" de care vorbeam mai devreme: daca e sa dam crezare gurii targului (si unde nu e foc, greu iese fum), seful ANC are buzunarele mai pline cu o suma de bani care se scrie cu 7 cifre ... bani verzi (probabil s-a luat culoarea logo-ului firmei care i-a dat ;-) )
          - tot targul vuieste si zvoneste ca va fi debarcat, a apucat "sa promita" ca rezolva niste probleme si daca e "verde" pe maini, trebuie musai sa se tina de promisiune.
          Din pacate, n-ar fi nici primul si nici ultimul corupt dintr-o institutie publica, doar ca este frustrant sa asisti neputincios la deteriorarea imaginii Romaniei pe absolut toate planurile si in toate domeniile.
          • 0 (0 voturi)    
            Probe (Marţi, 10 martie 2009, 9:34)

            Maya [anonim] i-a raspuns lui Andrei

            Andrei, traim intr-o lume civilizita sau cel putin asta ne dorim. Nu cred ca "gura targului" trebuie luata drept sursa credibila. Chiar si crezand-o, ti-ar trebui niste probe cand faci astfel de acuzatii, fie ele de provenienta "radio-sant".
            Mi se pare extrem de superficial din partea ta sa arunci cu noroi daca nu ai certitudini.Dar ma rog, decizia iti apartine.
  • +1 (1 vot)    
    Tariful e doar jumătate din poveste (Joi, 5 martie 2009, 18:58)

    Wasile [utilizator]

    ... sau poate că tariful de interconectare este doar o mică parte din poveste.
    Zapp și Cosmote pun niște condiții ciudate la intercnoectare: să ajungi în Balotești, să dai scrisoare de garanție de zeci de mii de euro... etc.
    Totuși, de ce nu și la DigiMobil? Este al cincilea operator pe piață, el nu este reglementat?
    Și altă idee, tarifele astea se compensează, în sensul că banii ăștia nu prea se dau de nimeni: Orange face cam tot atâta trafic înspre Cosmote cât Cosmote spre Orange, astfel încât nu dă nici unul bani la celălalt... De obicei interconectările astea se fac la paritate.
    • +1 (1 vot)    
      poate.... (Joi, 5 martie 2009, 19:17)

      toma alimos [anonim] i-a raspuns lui Wasile

      ...dar cu cat esti mai mare, cu atat e o jumatate mai mare.....:-)

      crezi ca daca interconectarea se facea la paritate mai iesea atata fum pentru cateva luni ?
    • 0 (0 voturi)    
      Nue chiar asa (Vineri, 6 martie 2009, 16:28)

      bogyta [anonim] i-a raspuns lui Wasile

      In mare parte sunt de acord cu tine dar la ultima parte tin sa te contrazic. Eu lucrez pt un soft care face exact chestia asta, billing la interconectare si intamplator avem si clienti in Romania printre care si 2 operatori din cei 4 amintiti.
      La interconectare nu este paritate, pentru ca sunt operatori de tranzit (cum este RTC) care inchiriaza linii unor operatori mai mici de care probabil nici nu ati auzit (DIGIS, RomaCall Media si multi altii). Acesti operatori mici pot suna in VOdafone sa zicem (numai prin RTC) dar abonatii Vodafone suna mult mai putin in retelele mici decat suna retelele mici in VOdafone (Vodafone e doar un ex, la fel se intampla la toti marii operatori). Si sa nu crezi ca e putin trafic, pentru ca de obicei liniile astea inchiriate sunt institutii financiare sau multinationale in care se vb foarte mult.
      Asta e doar un ex, mai sunt multe altele.
  • +1 (1 vot)    
    ANC sa calculeze tarifele de interconectare! (Joi, 5 martie 2009, 20:06)

    Nicolae Oaca [anonim]

    Ziua buna
    Este momentul ca ANC sa-si faca datoria si sa ceara operatorilor mobili datele de intrare pentru modelul LRIC si sa calculeze adevaratele costuri de interconectare. Vom avea surpriza sa vedem:
    - tarife de interconectare de 1-2 centi Euro,
    - scaderea nr SIMurilor, cei care au 2 sau 3 telefoane renuntand la al 2lea sau al 3lea
    - romaniii vor plati cat trebuie ptr telefonia mobila (in 2007 s-a plati mai mult cu cca 400 mil Euro din cauza marilor tarife de interonectare pe care ANRCti sau ANC nu a vrut/putu sa le caluculeze
    O zi buna

    Nic Oaca
    • +1 (1 vot)    
      vreau un singur sim uniform (Joi, 5 martie 2009, 21:36)

      ion [anonim] i-a raspuns lui Nicolae Oaca

      aveti dreptate domnu Oaca. meteahna asta paguboasa e veche si e si in alte parti, de aceea avem cu totii 2-3 carduri, 2-3 credite s.a.m.d. am ajuns in criza.

      cum ar fi fost daca imi trebuiau 2 legaturi la internet acasa, una ptr. situri .ro si alta ptr situri .com? nu era o tampenie? ei, uite ca de aia am doua mobile, unu ptr 072 si unu ptr 074, o tampenie la fel de mare.

      vreo idee despre ce vrea sa zica domnu Varujan? aceleasi reguli ptr toti, adica si telecom si internet, si fix si mobil? bill & keep?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi