Orange si Vodafone au contestat in instanta decizia arbitrului telecom (ANCOM) privind obligativitatea de a furniza clientilor un set obligatoriu de informatii de genul celor legate de tarifele si serviciile oferite, a declarat joi Catalin Marinescu. Potrivit acestuia, de aceasta decizie depinde si aparitia comparatorului de oferte de telefonie si internet din Romania. In replica, Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) a anuntat ca nu doar Orange si Vodafone, ci si Cosmote si Zapp au atacat in instanta decizia autoritatii, motivul fiind depasirea competentelor de normare de catre institutie.

Informatia pe scurt:

  • Catalin Marinescu, noul presedinte al arbitrului telecom din Romania (ANCOM) a anuntat joi ca Orange si Vodafone au atacat in instanta o decizie a autoritatii care impune operatorilor sa furnizeze clientilor un set obligatoriu de informatii de genul celor legate de tarifele si serviciile oferite. Masura afecteaza si aparitia "comparatorului de tarife telecom".
  •  Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) a replicat ca hotararea unui atac in instanta a fost luata la nivelul asociatiei si ca atacul a fost declansat separat nu doar de Orange si Vodafone ci si de Cosmote si Zapp. Motivul: depasirea competentelor de normare din partea autoritatii.

"Sper ca instanta va decide in favoarea utilizatorilor si ca operatorii de telefonie mobila vor intelege si ei necesitatea ca utilizatorii lor sa stie exact ce cumpara, cat platesc si ce conditii contractuale au de respectat", a declarat Catalin Marinescu.

Decizia ANCOM prevede amenzi de la 10.000 lei pana la 5% din cifra de afaceri pentru furnizorii de servicii care nu s-ar supune reglementarii.

AOMR: Nu doar Orange si Vodafone, ci si Cosmote si Zapp au atacat decizia arbitrului telecom. Motivul: Autoritatea si-a depasit competentele

In replica, Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) a anuntat joi ca hotararea de a ataca in instanta decizia autoritatii de reglementare a fost luata la nivelul asociatiei, atacul in instanta fiind declansat nu doar de Orange si Vodafone ci si de Cosmote si Zapp.

"Decizia de contestare in justitie a fost luata la nivelul AOMR, dar din ratiuni care tin de procedura judiciara, actiuni individuale simultane au fost deschise de catre Cosmote, Orange, Vodafone si Zapp. (...) Obiectul contestarii in justitie a deciziei ANC o constituie depasirea competentelor de normare ale Autoritatii, in conditiile in care protectia consumatorilor este asigurata atat printr-un cadru legislativ solid, cat si prin actiunile Autoritatii de profil", a declarat Liviu Popescu, directorul executiv al AOMR.

Popescu spune ca "informarea este o indatorire de baza fata de clienti si ca membrii AOMR au facut si fac eforturi vizibile pe aceasta cale si ca o buna parte din prevederile Deciziei ANC privind informarea consumatorilor se regasesc in politicile comerciale ale membrilor nostri sau sunt in curs de implementare".

Asociatia care reprezinta interesele Orange, Vodafone, Cosmote si Zapp, mai reproseaza arbitrului telecom ca decizia in cauza "nu a fost justificata de niciun fel de studiu care sa evidentieze gradul de multumire sau nemultumire al utilizatorilor finali", generand "costuri suplimentare deloc de neglijat la nivelul operatorilor intr-un climat economic dificil, pentru un beneficiu ipotetic la nivelul utilizatorilor finali".

Nu in ultimul rand, AOMR considera ca "aplicatia de comparare a ofertelor comerciale foloseste exclusiv criterii cantitative, in dauna celor calitative, ceea ce dezavantajeaza operatorii care au investit constant in calitate".

Ulterior comunicatului AOMR, oficialii ANCOM au declarat ca, pana la aceasta ora, autoritatea de reglementare a primit numai citatii referitoare la actiunile deschise de Orange si Vodafone.

Obligatiile de informare impuse operatorilor, in decizie:

Inainte de incheierea contractului, utilizatorii trebuie sa primeasca urmatorul set minim de informatii:

  • Planul tarifar, valoarea sa pentru perioada initiala si serviciile incluse (abonament, extra-optiuni, telefon achizitionat), cu toate taxele
  • Tarifele pentru apeluri nationale, apeluri in orele de varf/in afara orelor de varf si conditiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus
  • Durata minima a contractului si penalitatile datorate de abonat pentru incetarea contractului inainte de termen

Utilizatorii au dreptul sa:

  • Consulte contractul inainte de semnarea acestuia
  • Primeasca procedura de solutionare a reclamatiilor
  • Sa fie informati prin SMS sau factura de prelungirea automata a contractului si data-limita pentru notificarea de incetare a acestuia
  • sa fie informati despre drepturile lor prin intermediul unui afis la punctele de vanzare
  • Sa primeasca un set minim de informatii in factura detaliata

Tot potrivit acestei decizii, furnizorii ar trebui sa ofere ANC informatiile necesare pentru ca autoritatea sa realizeze si sa puna la dispozitia publicului un portal de internet care sa permita compararea tarifelor si conditiilor oferite de furnizorii de telefonie mobila, telefonie fixa si acces la internet in banda larga, prin intermediul unei aplicatii interactive de tip „calculator de preturi”.