UPDATE: Obligativitatea de a-si informa clientii si comparatorul de tarife, atacate in instanta de Orange, Vodafone, Cosmote si Zapp

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 9 aprilie 2009, 12:01 Economie | Telecom

Orange si Vodafone au contestat in instanta decizia arbitrului telecom (ANCOM) privind obligativitatea de a furniza clientilor un set obligatoriu de informatii de genul celor legate de tarifele si serviciile oferite, a declarat joi Catalin Marinescu. Potrivit acestuia, de aceasta decizie depinde si aparitia comparatorului de oferte de telefonie si internet din Romania. In replica, Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) a anuntat ca nu doar Orange si Vodafone, ci si Cosmote si Zapp au atacat in instanta decizia autoritatii, motivul fiind depasirea competentelor de normare de catre institutie.

Informatia pe scurt:

  • Catalin Marinescu, noul presedinte al arbitrului telecom din Romania (ANCOM) a anuntat joi ca Orange si Vodafone au atacat in instanta o decizie a autoritatii care impune operatorilor sa furnizeze clientilor un set obligatoriu de informatii de genul celor legate de tarifele si serviciile oferite. Masura afecteaza si aparitia "comparatorului de tarife telecom".
  •  Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) a replicat ca hotararea unui atac in instanta a fost luata la nivelul asociatiei si ca atacul a fost declansat separat nu doar de Orange si Vodafone ci si de Cosmote si Zapp. Motivul: depasirea competentelor de normare din partea autoritatii.

"Sper ca instanta va decide in favoarea utilizatorilor si ca operatorii de telefonie mobila vor intelege si ei necesitatea ca utilizatorii lor sa stie exact ce cumpara, cat platesc si ce conditii contractuale au de respectat", a declarat Catalin Marinescu.

Decizia ANCOM prevede amenzi de la 10.000 lei pana la 5% din cifra de afaceri pentru furnizorii de servicii care nu s-ar supune reglementarii.

AOMR: Nu doar Orange si Vodafone, ci si Cosmote si Zapp au atacat decizia arbitrului telecom. Motivul: Autoritatea si-a depasit competentele

In replica, Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) a anuntat joi ca hotararea de a ataca in instanta decizia autoritatii de reglementare a fost luata la nivelul asociatiei, atacul in instanta fiind declansat nu doar de Orange si Vodafone ci si de Cosmote si Zapp.

"Decizia de contestare in justitie a fost luata la nivelul AOMR, dar din ratiuni care tin de procedura judiciara, actiuni individuale simultane au fost deschise de catre Cosmote, Orange, Vodafone si Zapp. (...) Obiectul contestarii in justitie a deciziei ANC o constituie depasirea competentelor de normare ale Autoritatii, in conditiile in care protectia consumatorilor este asigurata atat printr-un cadru legislativ solid, cat si prin actiunile Autoritatii de profil", a declarat Liviu Popescu, directorul executiv al AOMR.

Popescu spune ca "informarea este o indatorire de baza fata de clienti si ca membrii AOMR au facut si fac eforturi vizibile pe aceasta cale si ca o buna parte din prevederile Deciziei ANC privind informarea consumatorilor se regasesc in politicile comerciale ale membrilor nostri sau sunt in curs de implementare".

Asociatia care reprezinta interesele Orange, Vodafone, Cosmote si Zapp, mai reproseaza arbitrului telecom ca decizia in cauza "nu a fost justificata de niciun fel de studiu care sa evidentieze gradul de multumire sau nemultumire al utilizatorilor finali", generand "costuri suplimentare deloc de neglijat la nivelul operatorilor intr-un climat economic dificil, pentru un beneficiu ipotetic la nivelul utilizatorilor finali".

Nu in ultimul rand, AOMR considera ca "aplicatia de comparare a ofertelor comerciale foloseste exclusiv criterii cantitative, in dauna celor calitative, ceea ce dezavantajeaza operatorii care au investit constant in calitate".

Ulterior comunicatului AOMR, oficialii ANCOM au declarat ca, pana la aceasta ora, autoritatea de reglementare a primit numai citatii referitoare la actiunile deschise de Orange si Vodafone.

Obligatiile de informare impuse operatorilor, in decizie:

Inainte de incheierea contractului, utilizatorii trebuie sa primeasca urmatorul set minim de informatii:

  • Planul tarifar, valoarea sa pentru perioada initiala si serviciile incluse (abonament, extra-optiuni, telefon achizitionat), cu toate taxele
  • Tarifele pentru apeluri nationale, apeluri in orele de varf/in afara orelor de varf si conditiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus
  • Durata minima a contractului si penalitatile datorate de abonat pentru incetarea contractului inainte de termen
Utilizatorii au dreptul sa:

  • Consulte contractul inainte de semnarea acestuia
  • Primeasca procedura de solutionare a reclamatiilor
  • Sa fie informati prin SMS sau factura de prelungirea automata a contractului si data-limita pentru notificarea de incetare a acestuia
  • sa fie informati despre drepturile lor prin intermediul unui afis la punctele de vanzare
  • Sa primeasca un set minim de informatii in factura detaliata
Tot potrivit acestei decizii, furnizorii ar trebui sa ofere ANC informatiile necesare pentru ca autoritatea sa realizeze si sa puna la dispozitia publicului un portal de internet care sa permita compararea tarifelor si conditiilor oferite de furnizorii de telefonie mobila, telefonie fixa si acces la internet in banda larga, prin intermediul unei aplicatii interactive de tip „calculator de preturi”.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

3535 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    Au contestat obligatia de a INFORMA??? (Joi, 9 aprilie 2009, 12:21)

    zet [anonim]

    Adica ei vor sa nu ofere bizonului platitor de abonamente informatii despre contractul lui???
    Bai oringi si vodafon, v-ati tampit? Vreti sa va pastrati dreptul de a crea perdele de fum??? Vezi exemplul cu reclama in care se intelegea ca primesti sute de minute pe luna si era vorba de fapt de sute de minute... pe an, reclama interzisa de CNA! Hotilor!
  • +8 (8 voturi)    
    Normal ca vor contesta dreptul la informare.. (Joi, 9 aprilie 2009, 12:36)

    Ovidiu [anonim]

    e ca si cum atunci cand cumperi o masina second hand vanzatorul iti spune unde te pacaleste...

    nu vor clienti informati, pentru ca le vor scade profiturile...

    mult din profitul bancilor, telecom, imobiliare, "investitori" etc, este construit pe pacaleala, si nu pe un model cinstit de afacere...

    Orange si Vodafone contesta dreptul de a informa....in secolul 21... incredibil...gandire comunisto-fascista..
  • +7 (7 voturi)    
    Vremuri apuse (Joi, 9 aprilie 2009, 12:47)

    DlGeo [anonim]

    Asta e dragilor operatori fosti Conex si Dialog, au apus vremurile cand se taxau 40 centi minutul la tugulanii de romani care castigau 150 $ pe luna.
    Deasemenea vremurile cand contractele erau impuse cu clauze care faceau romanii sa plateasca pentru o datorie de 2 milioane pina la 18 milioane, mariri, majorari, penalizari si clauze reziliere.
  • -2 (6 voturi)    
    offf, informare, informare (Joi, 9 aprilie 2009, 13:04)

    pandele [anonim]

    E adevarat ca nici articolul nu e deosebit de clar, dar se vede ca niciunul din comentatori nu stie despre ce vorbeste.
    Of, viata, hai sa ne dam cu parerea !
  • +4 (4 voturi)    
    ANCOM trebuie sa ii dea in judecata (Joi, 9 aprilie 2009, 13:11)

    Mitica [anonim]

    Indiferent care va fi decizia judecatoreasca in cazul Orange - Vodafone vs. ANCOM, datorita faptului ca cei doi operatori de telefonie mobila au actionat in detrimentul cetatenilor romani prin incercarea de a limita posibilitatile noastre de informare, propun ca ANCOM sa ii de-a in judecata imediat la Tribunalul European.

    Actionati-va parlamentarii europeni care mai sunt in functie, caci sper ca vor actiona la randul lor pentru ca isi doresc o functie in viitor.
  • +4 (4 voturi)    
    secolu xx1 (Joi, 9 aprilie 2009, 13:11)

    deci [anonim]

    secolul 20 a fost secolul vitezei, dar s-ar parea ca secoul 21 tinde sa devina secolul ingradirii drepturilor. HUO!
    cum e posibil sa nu ti se puna pentru ce ti se iau banii?!?!! numai IRS-ul american isi mai permite asemenea abuzuri, care ia bani de la oameni fara nici o baza legala!
    in avion n-ai voie sa te urci cu lapte pentru copil ca sa nu injunghii copilotu, in piine n-ai voie sa pui mai mult de20g de sare(lege proaspata ue) ca sa nu moara cardiacii, libertatea de exprimare se pedepseste cu amenda cna, protestele in fata guvernului se fac numai cu acordul si paza jandarmeriei, ce se cheama asta? in ce lume traim?
  • +3 (3 voturi)    
    ? (Joi, 9 aprilie 2009, 13:20)

    cosmote? [anonim]

    iar cosmote e ingerul dreptatii? de ce nu scrieti despre contestatia lor?
  • +2 (4 voturi)    
    Repr in Parlamentul European: cristiansilviu.busoi (Joi, 9 aprilie 2009, 13:37)

    Mitica [anonim]

    Tocmai am sesizat pe reprezentantul Romaniei in Parlamentul European - membru in comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor despre acesta situatie. Copia mesajului o gasiti mai jos.

    "Stimate Domnule Deputat,
    Autoritatea romana pentru reglementare in comunicatii ANCOM a emis un ordin prin care introduce obligativitatea operatorilor de comunicatii (incl cei de telefonie mobila si Internet) de a-si informa clientii complet si transparent asupra tarifelor si de a afisa un comparator de tarife.
    Doi furnizori de pe piata romaneasca - firmele Orange si Vodafone (in ordine alfabetica) au contestat in justitie ordinul ANCOM. Dupa parerea mea este vorba de o incercare limitare a dreptului de libera si completa informare al cetatenilor / consumatorilor.
    Detalii in presa electonica despre acest lucru puteti gasi la:
    http://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-5565292-orange-vodafone-contestat-instanta-obligativitatea-informa-clientii-comparatorul-tarife.htm

    Contractele din Romania pentru serviciile de comunicatii (telefonie mobila, Internet, televiziune prin cablu) contin datorita unor factori istorici clauze abuzive, impuse de operatori in defavoarea consumatorilor, pe care ANCOM incearca acum sa le corecteze.
    Polarizarea pietei si statulul de cvasi-monopol al unora din operatori pe anumite segmente de piata au permis acestora sa impuna in trecut contracte evident in defavoarea consumatorilor.
    Pentru a asigura dezvoltarea libera si concurentiala a pietei de servicii de comunicatii in Romania, va rugam sa adresati Parlamentului European cererea noastra de a intreprinde masuri concrete de impunere a dreptului de informare deplina a consumatorilor si de a elimina clauzele abuzive din contractele operatorilor de comunicatii.

    Cu deosebita stima,
    .. Mitica ..
    <<adresa completa, in clar >

    D-lui Cristian Silviu BUSOI, Membru al Parlamentului European
    Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor"
  • +2 (4 voturi)    
    Era si timpul (Joi, 9 aprilie 2009, 15:22)

    nedero [anonim]

    bravo sper sa castiga ancom! nu inteleg supararea acestor firme cum a r fii ca domni de la orange si vodafone ar cumpara painea de toate zilele intrun sac negru? si cand deschizi dupa ce ai platit vezi ca defapt ai primit cozonac, chifla etc.... ce repede ati da fuga la avocat sau la protectia consumatorilor.
  • +2 (2 voturi)    
    sau...mai bine... (Joi, 9 aprilie 2009, 16:46)

    un nene [anonim]

    cred ca ar fi mai util sa oblige ANCOM operatorii sa taxeze la secunda din prima secunda, nu dupa primul minut...tehnic se poate...dar nu se vrea...ca isi ia si statul partea din asta. sunt ferm convins ca cel putin jumatate din apeluri nu dureaza un minut...asadar profiturile trebuie sa fie URIASE.
  • 0 (4 voturi)    
    RDS n-a avut bani? (Joi, 9 aprilie 2009, 16:57)

    Iulian [anonim]

    Cred ca RDS-ul lipseste pt ca n-a avut bani pt proces.
  • +1 (1 vot)    
    exista un comparator de oferte (Joi, 9 aprilie 2009, 16:58)

    thea popa [anonim]

    MobiMe.ro ofera un astfel de comparator de abonamente care ii ajuta pe utilizatori sa razbeasca printre ofertele intortocheate ale operatorilor. Utilizatorul poate introduce un set de optiuni de consum si poate obtine o comparatie intre cele mai bune oferte prezente pe piata. Acest lucru este posibil datorita Masinii de Calcul ce are la baza niste algoritmi statistici si o baza de date de oferte actualizata la zi.
  • -3 (3 voturi)    
    e clar (Joi, 9 aprilie 2009, 17:17)

    Razvanica [anonim]

    Uneori ma intreb daca persoanele care comenteaza articolele pe net chiar citesc respectivele articole sau sunt atrasi doar de niste cuvinte cheie din titlu. Din 12 comentatori, doar unul singur pare sa fi inteles despre ce e vorba, si ala saracul a primit vot negativ. Restul... fiecare cu ce ii doare, unii depun plangeri la PE, altii se plang de RDS, altii de Cosmote, altii vor taxare la secunda.
    • +2 (2 voturi)    
      pai, explicati (Joi, 9 aprilie 2009, 18:03)

      ionutz [anonim] i-a raspuns lui Razvanica

      pai atunci lumineaza-ne dumneatale. pe bune...zi-ne de fapt, despre ce e vorba...
      • 0 (0 voturi)    
        Luminarea .... (Joi, 9 aprilie 2009, 22:51)

        Mitica [anonim] i-a raspuns lui ionutz

        In general oamenii inteleg cel mai probabil din comunicatie ceea ce vor ei, ce astepta ei, nu exact ceea ce a vrut emitatorul sa comunice.

        Dl. Razvanica ar trebui sa stie acest lucru - doar este un cripto-sustinator al operatorilor de comunicatii, care ii pltesc salariul si (uneori) bonusul. Luati va rog exemplu de la dl. Pandele care cunoaste acest adevar din teoria comunicarii.

        Forma initiala a articolului nu era foarte clara, dar sensul actului emis de catre ANCOM este clar pentru mai multi consumatori. Cum este in favoarea consumatorilor, iar asocierea operatorilor de comunicatii mobile la "rele" pentru a-si sustine pozitia dominanta in piata fata de consumatori evidenta, consideram ca micile devieri si exprimarea dorintelor pe forum este legitima.

        Tot legitima este, dar mai este si necesara - o reactie prompta impotriva oricarei actiuni care limiteaza dreptul al informarea al cetatenilor. Nu am uitat actiunea politica a d-nei comisar european Viviane Reading:

        "La propunerea ANRCTI, Grupul Reglementatilor Europeni (ERG) a decis ca in cursul anului 2008 sa analizeze modul in care furnizorii de servicii de comunicatii din statele europene informeaza publicul asupra tarifelor practicate. ERG va analiza si masurile luate de autoritatile de reglementare pentru a se asigura ca utilizatorii cunosc, inteleg si pot compara tarifele diversilor furnizori.... cont
      • 0 (0 voturi)    
        Luminarea (2) ... continuare (Joi, 9 aprilie 2009, 22:52)

        Mitica [anonim] i-a raspuns lui ionutz

        continuare ...

        La propunerea ANRCTI, Grupul Reglementatorilor Europeni (ERG) a decis ca in cursul anului 2008 sa analizeze modul in care furnizorii de servicii de comunicatii din statele europene informeaza publicul asupra tarifelor practicate. ERG va analiza si masurile luate de autoritatile de reglementare pentru a se asigura ca utilizatorii cunosc, inteleg si pot compara tarifele diversilor furnizori. Pe baza acestui demers, ERG intentioneaza sa identifice un set de bune practici care sa ghideze autoritatile de reglementare in luarea unor masuri destinate cresterii transparentei tarifelor, precum punerea la dispozitie a unor pagini de internet care sa permita utilizatorilor finali compararea tarifelor aferente pachetelor disponibile pe piata ("ghiduri interactive" sau "comparatoare de tarife").

        In acest context, Autoritatea a salutat initiativa Comisiei Europene de a propune, cu ocazia revizuirii directivei europene care reglementeaza drepturile utilizatorilor de servicii de comunicatii electronice, mecanisme mai eficiente de asigurare a transparentei si accesului la informatii pentru utilizatori. Astfel, Comisia doreste cresterea rolului autoritatilor de reglementare, care vor putea solicita operatorilor mai multa transparenta in relatia cu utilizatorii si care vor trebui sa puna la dispozitia publicului ghiduri interactive de comparare a tarifelor, acolo unde piata nu le furnizeaza.
        • 0 (0 voturi)    
          Luminare (3) (Joi, 9 aprilie 2009, 23:22)

          Mitica [anonim] i-a raspuns lui Mitica

          continuare

          Detalii gasiti la adresa:

          http://www.comunic.ro/article.php/Comisarul_european_Viviane_Reding_%C3%AEn_discu%C5%A3ii_cu_MCTI_ANRCTI_%C5%9Fi_presa_la_Bucure%C5%9Fti_video/3622/

          De atunci a trecut ceva mai bine de un an. Lucrurile asumate trebuiau sa se intample, chiar daca Orange, Vodafoine, Cosmote si Telemobil vroiau sa nu.

          Acesta este motivul pentru care vom continua actiunea, scriind d-nei Reading despre problema. Cu un pic de ajutor, de rabdare si perseverenta sper sa putem pune problema direct si personal in atentia celor 27 de comisari europeni si a celor 732 de parlamentari europeni.

          Mai sunt cca. 60 de zile, suficiente totusi sa le aratam "generosilor operatori" un pic de actiune. Chair daca momentul ales pare usor speculativ - in preajma alegerilor, va asigur ca pentru un post caldutz in Parlamentul European se vor gasi vre-o 2-3 MPE sa sustina ordinul ANCOM.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri