In perioada imediat urmatoare cutremurului de sambata, 25 aprilie, nu s-au produs intreruperi ale functionarii retelelor de telefonie, dar s-au inregistrat congestii semnificative de trafic ce au dus la respingerea a pana la 60% dintre apelurile initiate, a constatat arbitrul telecom (ANCOM) in urma anchetei la operatorii de telefonie.

Orange, Vodafone si Cosmote au inregistrat un numar mediu dublu de convorbiri efectuate in interval de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior si un numar de intentii de efectuare de apeluri de 3 pana la de 10 ori mai mare in aceleasi perioade.

In cazul retelelor de telefonie fixa nu s-au inregistrat congestii, cu exceptia centralelor de tranzit ale Romtelecom din Bucuresti, Bacau si Galati unde depasirea medie a capacitatii centralelor a fost intre 10% si 16%. Romtelecom a avutun numar triplu de convorbiri efectuate, iar UPC si Telemobil au avut un numar mediu dublu de convorbiri. RCS&RDS nu a prezentat datele solicitate, avand termen pana miercuri la ora 17.00, in caz contrar riscand amenzi de pana la 30.000 lei/zi.

Autoritatea mai verifica inca daca operatorii telecom au dat prioritate apelurilor la 112

Zonele din Romania unde dupa cutremur s-au inregistrat cele mai multe incercari de efectuare de apeluri au fost Bucuresti, centrul Munteniei, Dobrogea si Moldova, adica zonele in care seismul s-a resimtit cel mai puternic.

Numarul de apeluri la numarul unic de urgenta 112 a crescut cu 50% in intervalul de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior, in prezent autoritatea urmand sa mai verifice suplimentar daca operatorii si-au indeplinit obligatia de a da prioritate acestor apeluri.

"Operatorii au obligatia de a finaliza cu prioritate apelurile catre 112 ale utilizatorilor proprii si sustin ca, in masura posibilitatilor tehnice, au respectat aceasta obligatie. Confirmarea acestor afirmatii necesita o serie de teste si investigatii suplimentare, pe care ANCOM le va derula in perioada urmatoare", se arata in comunicatul autoritatii, dat marti seara.

In caz de dezastru, comunicarea prin retelele comerciale de telefonie este nesigura

„Unele convorbiri aflate in desfasurare la momentul declansarii cutremurului s-au intrerupt. Acest lucru a fost cauzat de faptul ca, in timpul cutremurului, unele legaturi radio s-au intrerupt din cauza balansului echipamentelor, dar au revenit la normal dupa seism. Majoritatea dificultatilor intampinate de utilizatorii care incercau sa dea telefon s-au produs in prima ora dupa cutremur si au fost cauzate de congestiile masive inregistrate in cazul telefoniei mobile.

Intr-o situatie reala de dezastru comunicarea prin intermediul retelelor comerciale de telefonie mobila este nesigura in perioada imediat urmatoare catastrofei. Retelele comerciale de telefonie nu pot fi dimensionate pentru numarul maxim de apeluri pe care ar putea sa le efectueze simultan toti utilizatorii lor pentru ca atunci costurile ar deveni imense. In situatii extreme, cum au fost atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 de la New York, cele de la Londra si de la Madrid, retelele de telefonie au fost supraincarcate si multi utilizatori nu au putut da telefon. In asemenea situatii, se recomanda ca utilizatorii de telefonie sa se limiteze la apelurile strict necesare si cu adevarat urgente”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele autoritatii de reglementare.

RCS&RDS risca amenzi de pana la 30.000 lei/zi pentru nefurnizarea de informatii

Dintre toti operatorii controlati, RCS&RDS este singurul care nu a transmis marti informatiile cerute, fapt pentru care risca amenzi de pana la 30.000 lei/zi.

"Au fost si date constatate la fata locului de reprezentantii autoritatii, dar a mai fost nevoie si de informatii suplimentare pe care RCS&RDS nu le-a transmis marti. Acestia au primit un ultim termen pentru furnizarea informatiilor cerute, pana astazi la ora 17.00, iar in cazul in care nu le prezinta risca amenzi de pana la 30.000 lei/zi", au precizat pentru HotNews.ro, reprezentantii ANCOM.

Arbitrul telecom recomanda crearea unor planuri de asigurare a continuitatii serviciilor de telefonie

Cu aceasta ocazie, autoritatea de reglementare recomanda crearea unor Planuri de asigurare a continuitatii serviciilor la fiecare operator si integrarea lor la nivel national prin Ministerul Comunicatiilor, desfasurarea unor exercitii periodice (o data la doi ani), care sa testeze viabilitatea acestor planuri, dar si dezvoltarea unor programe de educare a populatiei privind comportamentul in situatii de urgenta.