Fiecare roman ar trebui sa-si permita pana la sfarsitul lui 2012 servicii de telefonie fixa, prin retele de telefonie fixa sau mobila, promite strategia nationala privind serviciul universal, document finalizat vineri, potrivit Ministerului Comunicatiilor. Noua strategie, prin care se renunta la instalarea de telecentre in localitatile fara acces sau cu acces redus la retele publice de telefonie, urmareste reducerea decalajului tehnologic intre rural si urban, in conditiile in care doar jumatate din gospodariile din Romania beneficiaza de acces la reteaua publica de telefonie la un punct fix, insa 60% dintre aceste gospodarii se afla in mediul urban.

Serviciul universal este un concept reprezentand dreptul utilizatorilor finali de a beneficia de furnizarea unui set minim de servicii, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografica a utilizatorului si la tarife accesibile.

Strategia vine in contextul in care utilizatorii romani de la orase beneficiaza de o mai mare diversitate a ofertei de servicii fata de utilizatorii din mediul rural, care se confrunta fie cu problema posibilitatii limitate de alegere, avand la dispozitie un singur furnizor sau un numar restrans de furnizori pentru majoritatea serviciilor, fie cu problema lipsei accesului la mijloacelor de comunicatii, in situatia in care se afla in afara ariei de acoperire a retelelor de comunicatii electronice.

Principalele obiective ale acestei strategii:

  • Asigurarea pana la data de 31 decembrie 2012 a accesului la reteaua publica de telefonie, la punct fix, pentru fiecare cetatean al Romaniei;
  • Asigurarea serviciului de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor;
  • Asigurarea accesului la telefoanele publice cu plata;
  • Asigurarea de conditii egale pentru utilizatorii cu handicap

Prin noua strategie se va miza pe dezvoltarea de infrastructura si se va renunta la solutia telecentrelor. Aceasta s-a derulat in perioada 2004-2008, timp in care arbitrul telecom (in prezent denumit ANCOM) a organizat 7 licitatii pentru instalarea de telecentre in 633 de localitati din mediul rural fara acces sau cu acces redus la retelele publice de telefonie, 7 operatori fiind desemnati furnizori de serviciu universal, avand obligatia de a oferi locuitorilor servicii de telefonie, fax si acces la internet.

Ministerul Comunicatiilor a mai anuntat ca noua strategie are un nou model de finantare astfel ca fondul pentru serviciul universal va fi colectat dupa organizarea procedurii de licitatie, cand se cunoaste deja suma necesarã pentru finantarea serviciului universal. Ulterior, ANCOM va proceda la colectarea acestei sume de la operatorii si furnizorii de comunicatii electronice.