Impact aproape nul al bombardamentului cu SMS-uri a celor care fac farse la 112. Arbitrul telecom propune restrictii telefonice

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 26 august 2009, 15:20 Economie | Telecom

Bombardamentul cu SMS-uri asupra utilizatorilor de telefonie mobila care apeleaza abuziv numarul unic de urgenta 112, proiect pilot desfasurat timp de trei luni pe baza unor costuri suportate de operatorii telecom, a avut un impact aproape nul. Datele prezentate miercuri de autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) arata ca in cele trei luni nu au scazut doar apelurile abuzive, ci si cele reale, astfel ca in final ponderea medie a apelurilor abuzive in totalul apelurilor catre 112 chiar a crescut usor fata de cele trei luni anterioare acestui proiect.

Statisticile analizate de ANCOM, pe baza datelor furnizate de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) operatorul sistemului 112, arata ca, desi se constata o scadere cu 36,84% a numarului de apeluri abuzive in cele trei luni de bombardament fata de media celor trei luni anterioare bombardamentului, se constata si o scadere cu 39,11% a numarului de apeluri reale, astfel ca ponderea medie a apelurilor abuzive in totalul apelurilor catre 112 a inregistrat o usoara crestere de la 53,1% in cele trei luni anterioare bombardamentului la 54% in perioada de bombardament.

Ponderea medie a apelurilor abuzive a crescut in cele trei luni de bombardament cu SMS-uri

Mai precis, numarul mediu total de apeluri catre 112 in lunile decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 986.654 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu lunar de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 524.195, adica 53,1% din total. In perioada „bombardamentului”, adica 20 martie-20 iunie, numarul mediu total de apeluri catre Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) a fost de 612.687 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 331.078, adica 54% din total.

Comportamentul a doi apelanti abuzivi Orange si Vodafone

Autoritatea a prezentat si comporatmentul a doi utilizatori Orange si Vodafone, care au apelat abuziv in cele trei luni de bombardament cu SMS-uri. Astfel, utilizatorul numarului 0722.00x.xxx (n.r. numar de Vodafone) a sunat in prima luna de bombardament de 2.432 de ori catre serviciul de urgenta, de 1.567 de ori in cea de-a doua luna si de 1.708 ori in ultima luna (media apelurilor de la acest numar in cele trei luni pre-bombardament fiind de 3.030 de apeluri pe luna). Acelasi comportament se inregistreaza si in cazul numarului 0745.71x.xxx (n.r nr de Orange), de pe care s-a sunat de 2.921 de ori, respectiv de 1.546 si de 2.045 de ori.

Efectul constatat la majoritatea numerelor de pe care se apeleaza frecvent abuziv 112 a fost de scadere in primele doua luni si revenire pe trend crescator in a treia luna de „bombardament”.

Concluzia autoritatii este ca "succesul masurii pilot de combatere a apelarii abuzive nu a fost cel scontat. (...) Din interpretarea datelor statistice a reiesit ca efectele acestei masuri tind sa se plafoneze in timp, iar, in ceea ce ii priveste pe cei care apeleaza abuziv in mod repetat 112 se constata o revenire pe trend crescator a numarului de apeluri abuzive efectuate de la acelasi numar de telefon".

Arbitrul telecom propune restrictii telefonice pentru apelantii abuzivi

Arbitrul telecom propune acum un nou set de masuri simultane pentru combaterea efectuarii apelurilor false la 112.

“In urma acestei analize, ANCOM considera necesara definirea si implementarea unui set de masuri simultane de combatere a apelarii abuzive la 112, set care poate contine transmiterea unei avertizari prin SMS a celui care apeleaza abuziv 112, dar si o solutie de restrangere temporara a accesului acestuia la serviciile comerciale de telefonie pentru ca cel ce apeleaza abuziv sa nu mai poata folosi telefonul decat pentru a suna la 112. Deblocarea nu se va putea face decat de catre operatorul care a vandut cartela si numai dupa prezentarea datelor personale ale utilizatorului, ceea ce va permite politiei sa aplice amenzile prevazute de lege, care pot merge de la 500 la 1.000 de lei”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Potrivit acestuia, masurile propuse de autoritate au fost concepute astfel incat sa se aplice in special celor care utilizeaza cartele preplatite, pentru ca peste 90% dintre apelurile abuzive catre 112 provin de la astfel de utilizatori.

Bombardamentul cu SMS-uri a insemnat peste 701.000 SMS-uri in trei luni

Conform datelor analizate, numarul total de SMS-uri de avertizare in cele trei luni a fost de 701.340 trimise catre 16.816 de apelanti abuzivi care utilizeaza cartele telefonice preplatite.

Analiza si recomandarile autoritatii de reglementare au fost prezentate Comitetului national de coordonare a activitatii Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta format din reprezentantii Ministerului Comunicatiilor, STS, ANCOM, Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Sanatatii.

Masurile luate in alte tari din Europa: de la inscrierea pe o lista neagra pana la doua saptamani de inchisoare

La nivel european, autoritatea a prezentat si o serie de masuri adoptate de alt tari impotriva apelurilor abuzive la 112:
  • posibilitatea ca, in cazul unor apeluri abuzive/false repetate de la un numar, apelantul sa fie inscris pe o lista neagra temporara (blacklist) in Danemarca, Republica Ceha, Germania, Spania, Lituania si Olanda
  • mesaje vocale automate de avertizare in Spania, Olanda si Belgia 
  • posibilitatea de a reveni (call back) la apelantii care incalca regulile pentru a-i avertiza si descuraja in  Germania si Slovenia 
  • sanctiuni penale, de la amenzi intre 300 si 3.000 euro pana la doua saptamani de detentie celor care incalca regulile in cazuri serioase in tari ca Finlanda, Spania, Olanda, Germania, Republica Ceha, Irlanda, Slovenia si Slovacia.

Potrivit ANCOM, Germania, Spania si Olanda au ales implementarea simultana a trei masuri de combatere a apelurilor abuzive la 112, Slovenia si Republica Ceha cate doua, in timp ce in celelalte tari functioneaza cate o singura masura impotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenta.

Un raport al Comisiei Europene, publicat pe 23 iulie 2008, arata ca la nivelul anului 2007, proportia de apeluri abuzive/false la numarul de urgenta 112 era foarte mare (85%-95%) in Bulgaria, Romania, Slovacia si Ungaria, cele mai mici procentaje intalnindu-se in Luxemburg si Grecia, de 21,47%, respectiv 15%.


Citeste mai multe despre   






















2309 vizualizari

  • +9 (9 voturi)    
    O idee de toata jena (Miercuri, 26 august 2009, 15:37)

    Y [utilizator]

    La asa idee, asa rezultat.
    Era mai simplu sa blocheze telefoanele prin IMEI si se rezolva problema lejer.
    • +3 (3 voturi)    
      exact! (Miercuri, 26 august 2009, 18:06)

      anton [anonim] i-a raspuns lui Y

      solutia e atat de simpla, nici eu nu inteleg de ce nu se aplica...sa vezi pe urma cum se dau mitocanii de gol singuri ca nu le mai functioneaza mobilele de enspe milioane!
    • 0 (0 voturi)    
      De acord cu tine... (Vineri, 28 august 2009, 18:04)

      scooby_doo [utilizator] i-a raspuns lui Y

      ...si oricum in formarea apelului nr de tel si IMEI valid se asociaza...dar sunt fff putini cei care stiu
  • -1 (7 voturi)    
    Idee (Miercuri, 26 august 2009, 15:54)

    fahsdf [anonim]

    Ar trebui ca toate cartelele pre-pay sa fie inregistrate pe un anumit nume, cum se face intr-o tara civilizata. In acest fel se poate sti in mod sigur cine a apelat si nu se vor mai face tot felul de inselatorii cu aceste cartele!!!
    • 0 (4 voturi)    
      ce vorbeshti Franz (Miercuri, 26 august 2009, 17:54)

      me [anonim] i-a raspuns lui fahsdf

      Hai lasa-ma. Prin tara civilizata vrei sa spui tara autoritara si birocratica. De exemplu asa se face in Franta, nu poti sa-ti iei un SIM daca esti acolo 1 saptamana pana nu faci jdemii de hartii, inclusiv trimiti prin posta copie dupa pasaport, formular de inscriere etc. Asa ca ai grija ce-ti doresti. Nu inteleg de ce unii cred ca e bine ca statul sa controleze absolut totul, la sange. Ajungem ca-n comunism.
      • +2 (4 voturi)    
        De ce? (Miercuri, 26 august 2009, 18:29)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui me

        Pentru ca unii oameni mor in timp ce boii suna sa se distreze. Nu ti se pare suficient?

        Gandeste-te ca e maica-ta lovita de masina, suni la 112 si suna ocupat pentru ca niste cretini decid sa fac niste farse de prost gust. Moare, desi poate avea o sansa...
        • +3 (3 voturi)    
          De aia,,, (Miercuri, 26 august 2009, 21:07)

          Gogu [anonim] i-a raspuns lui cristi

          De aia nu trebuie nici hartii, nici inregistrari de nume nici alte abureli SF, ci o masura JENANT de simpla as putea spune. Jenant, pentru ca e atat de simpla incat ma dau de ceasul mortii si nu inteleg de ce nu se pune in aplicare. Blocarea IMEI-ului celui care apeleaza in mod abuziv.

          Asta inseamna ca individul pus pe sunat aiurea la 112,poate sa schimbe cartele pana se plictiseste,deoarece, odata blocat IMEI-ul, accesul telefonului la retea este practic blocat.

          Din pacate, in tara asta, nimeni nu gandeste cu capul....dor cu fundul. Auzi la ei...bombardament prin SMS .....Sa ma c...pe mine de ras :)) Cred ca baietii astia care vin cu astfel de solutii "ingenioase" habar nu au de modul in care functioneaza niste retele de telefonie.

          Aia cu sms-ul este de toata jena. Lasi sa se umple inboxul de sms-uri si dupa aia poate sa iti trimita si 1 milion de mesaje, nu vei mai fi deranjat de nici un mesaj, pentru ca nu mai are unde intra :))

          IMEI, bai autoritatilor, IMEI !!! De aia va platim, sa ganditi baaa !!!!! Si sa faceti naibii si o lege prin care eu, sa pot solicita blocarea propriului meu telefon daca acesta a fost furat baaaa!!!! Tara nimanui... Fac eu o baza de date, asigur infrastructura informatic apt asa ceva, numai va rog eu, veniti cu legi si in interesul nostru, bai capete de pluta !
          • -1 (1 vot)    
            esti destept rau (Joi, 27 august 2009, 8:39)

            MC [anonim] i-a raspuns lui Gogu

            Bai baiete, metoda asta nu e a lor, e preluata de afara unde functioneaza, mai precis in anglia unde s-a inceput asa si au preluat toate tarile.
            Blocarea IMEI tel nu mi se pare ok decat in cazuri f nasoale, de ex suna de cel putin 5 ori pe zi.
            Bombardamentul cu sms-uri nu merge doar pana se umple inboxul, daca vei sterge un mesaj, el va veni in cotinuare pana le primesti pe toate. Depinde si de telefon, dar la cele mai noi asa e.

            Din pacate asta este sportul nostru national: sa demonstram cat de destepti suntem dar din pacate suntem o tara de neprofesionisti (faci tu baza de date imediat.. parca asta era problema, crezi ca esti singurul care stie sa faca o amarata de baza de date)
  • +1 (7 voturi)    
    SIM-uri la liber (Miercuri, 26 august 2009, 15:55)

    X [anonim]

    In alte tari (de ex. Ungaria) ti se solicita un act de identitate si la cumpararea unei cartele prepaid. La noi poti cumpara cate cartele doresti, suni la 112 de pe ele si apoi le arunci. E chiar atat de greu sa impuna comercializarea cartelelor numai pe baza de act de identitate? Credeti ca ar mai suna toti copiii la 112 stiind ca operatorul are numele lui?
    • +4 (4 voturi)    
      alte ex (Miercuri, 26 august 2009, 16:21)

      G [anonim] i-a raspuns lui X

      In alte tari (de ex. Germania) poti cumpara un card prepaid de la alimentara si poti vorbi imediat. Ex. Jamobil.
  • +3 (3 voturi)    
    publicitate gresita (Miercuri, 26 august 2009, 16:04)

    nd [anonim]

    trebuia pus pe o manea , ex: '' daca moare dusmanu' meu sa nu suni la 112''
  • 0 (4 voturi)    
    Buna Idee (Miercuri, 26 august 2009, 16:10)

    Corect [anonim]

    Cel mai bine ar fi ca Autoritatea de Reglementare sa oblige operatorii si vanzatorii sa comercializeze cartelele prepaid doar in baza prezentarii datelor de identificare de catre cumparator.
    Cel care risca sa sune aiurea la 112 poate fi usor identificat apoi si amendat.
    Simplu si de bun simt....
  • +2 (4 voturi)    
    solutii (Miercuri, 26 august 2009, 16:22)

    trustman [anonim]

    1. nebunia cu cartele pre-pay: in canada, un utilizator de prepay e tratat ca un abonat normal: ai numele si adresa inregistrata, o carte de credit sau un cont bancar etc. Nu exista apel anonim de pe prepay. E vina operatorilor ca nu-si fac job-ul. Ganditi-va ca daca cineva face un apel la 911 de pe pre-pay (nu in gluma, ci serios) nu-l poti localiza sa trimiti o ambulanta la el.

    2. introduceti plata (10 centi) pentru fiecare sms primit in urma unui apel abuziv. Trimiteti-le o mie la rand, factura aferenta si se face liniste instant.
    • +1 (5 voturi)    
      Nu zau (Miercuri, 26 august 2009, 16:54)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui trustman

      daca e telefon MOBIL, cum il localizezi dupa adresa abonatului?
      • 0 (2 voturi)    
        simplu (Miercuri, 26 august 2009, 18:05)

        anton [anonim] i-a raspuns lui soferul

        pai ideea e ca in romania nu ai numele si adresa inregistrate! de-asta apelurile de pe prepaid sunt oarecum anonime. bineinteles ca poti avea adresa de la care se suna, dar spune asta ceva? azi sunt din centru bucurestiului, maine din iasi, etc...si cum prepaidurile se pot vinde/cumpara la/de la diverse persoane, inregistrarea unei adrese nu e chiar o solutie...blocarea prepaidu-ului in caz de abuz este singura solutie disponibila. suni la 112 abuziv? sa iti blocheze operatorul accesul la retea (simplu: blocheaza intai prepaidul, pe urma si mobilul pe baza IMEI),sa vezi pe urma cum nu mai ai ce face cu mobilul si sa vezi cum te dai de gol singur!
  • +5 (5 voturi)    
    mda (Miercuri, 26 august 2009, 16:22)

    Sakura [utilizator]

    Primul comentator are dreptate. La fel ar trebui să se procedeze şi cu telefoanele furate şi în cateva zile s-ar reduce drastic furturile de mobile.

    Referitor la "bombardamentul cu SMS" nu văd de ce ar deranja pe cineva. Se umple căsuţa şi gata, ce contează. Pe mine fostul Connex "mă bombardează" cu mesaje publicitare pe SMS. Pur şi simplu nu mai citesc deloc SMS-urile, s-au adunat vreo sută pe telefon. Iar dacă încep şi cu mesaje vocale publicitare o să poată să-şi bage în fund telefonul că eu pot fi foarte fericit şi fără el.
  • +3 (3 voturi)    
    2921 apeluri?? (Miercuri, 26 august 2009, 16:24)

    monkey_business [anonim]

    Aoleu,

    Pai ala suna de 100 de ori pe zi la 112? Si nu-i face nimeni nimic? Nu de depistat e problema, oricum se poate afla exact pozitia acestuia... Hai, mai zic si eu, gresesti o data, de doua ori, dar la atatea "greseli" e clar ca nu merge cu 20 de SMS-uri pe zi, ala trebuie prins si bumbacit bine, sa butoneze cu nasul vreo doua luni daca mai are chef de sunat aiurea...
  • +3 (3 voturi)    
    metode adaptate la subiect (Miercuri, 26 august 2009, 16:29)

    rov [utilizator]

    Maidanezul care vrea sa muste nu stie de vorba buna, iei un bolovan si il tintesti bine. Dupa un timp e suficient numai sa te apleci..... dar pana atunci...
  • +2 (2 voturi)    
    Apeluri abuzive (Miercuri, 26 august 2009, 16:38)

    Conciliant [anonim]

    Slabanoage autoritatzile si in acest caz, ca si in alte multe domenii. Ar trebui ca dupa primul apel-farsa, sa se anuleze automat cartela. N-o sa convina nimanui sa cumpere "n" cartele doar pentru amuzament.
    Cei ce se preteaza la asa ceva nici nu pot fi numitzi oameni, ei pericliteaza viatza altora blocand ambulantzele la destinatzii fictive.
  • 0 (0 voturi)    
    date personale pentru cartele prepaid... (Miercuri, 26 august 2009, 16:59)

    Alx MAX [anonim]

    Subscriu şi eu introducerii regulii de a prezenta datele personale la cumpărarea unei cartele prepaid. În Franţa şi în Elveţia ţi se cer date de identificare şi la astfel de cartele. Apoi, s-ar împuşca mai mulţi iepuri odată: ar scădea şi numărul de ţepe prin care unii îi sună pe alţii şi-i pun să dea date personale sau să tasteze tot felul de combinaţii. Cât priveşte cele 2 exemple, cred că-s cazuri patologice.
  • 0 (0 voturi)    
    era previzibil (Miercuri, 26 august 2009, 17:07)

    Bogdan [anonim]

    alti bani aruncati pe manageri prosti...
  • 0 (2 voturi)    
    cel mai simplu (Miercuri, 26 august 2009, 17:59)

    anton [anonim]

    se face asa: se ia numarul celui care suna si se suna inapoi...i se arunca injurii lui, familiei, prietenilor, prietenilor prietenilor, vecinilor, prietenilor vecinilor, etc..propun sa se angajeze un detasament de mitocani care sa se ocupe de marlania verbala!
  • +1 (1 vot)    
    blocare (Miercuri, 26 august 2009, 18:03)

    Dorin [anonim]

    Cum si alti comentatori au mai spus, solutia este sa blochezi timp de X zile cartela pre-pay dupa Y apeluri false, unde X creste si Y scade in cazul recidivei.

    Cealalta solutie propusa de comentatori de a obliga identificarea cumparatorului de cartela pre-pay mi se pare o solutie stupida (birocratie mare pentru un control indoielnic, in general o solutie stil securist).
    • 0 (0 voturi)    
      Prea incurcat (Joi, 27 august 2009, 9:15)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui Dorin

      La primul apel fals primesti un SMS de avertisment, la al doilea pierzi 10 euro din creditul cartelei (sau se adauga la factura daca ai abonament), la al treilea apel fals cartela este anulata (sa nu mai functioneze nici macar la 112).
  • +2 (2 voturi)    
    Solutie... (Miercuri, 26 august 2009, 20:21)

    Vizitiul [utilizator]

    Solutia este si mai simpla...posibilitatea operatorului de la 112 sa poata bifa apelul ca taxabil sau nu. De exemplu daca X suna pe bune etc, se bifeaza netaxabil, in rest se bifeaza taxabil, sunt sigur ca tehnic se poate implementa si in felul asta se aduc si bani, prostii vor suna in continuare dar se vor face bani :)
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 27 august 2009, 10:55)

    anonim [anonim]

    Sa fim seriosi, cei care suna la 112 aiurea n-o fac de pe telefonul personal ci folosesc o cartela. Asa ca nici bambaramentul cu SMS nici taxarea nu rezolva nimic.

    Blocarea IMEI-ului nu rezolva decat partial problema, la majoritatea telefoanelor se poate schimba cu un un program special.

    S-ar putea totusi urmari daca acel IMEI nu apare cumva si pe alt SIM (cu abonament). Asta in ideea ca persoana foloseste acelasi telefon dar schimba SIM-ul cand suna la 112.

    Cea mai eficienta masura ar fi blocarea temporara a cartelei pe o durata proportionala cu numarul de apeluri false efectuate.

    Totusi, singura masura eficienta e inregistrarea identitatii cumparatorului. Asta implica multa birocratie, inclusiv un mecanism de declarare a cartelelor prepay furate sau pierdute. Dar sigur se va ajunge aici mai devreme sau mai tarziu. Nu doar din cauza apelurilor la 112 ci in numele "luptei impotriva terorismului".


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri