Aplicatia online oficiala prin care s-ar putea compara tarifele serviciilor de telefonie si internet din Romania ar putea fi finalizata abia in trimestrul trei din 2011, proiectul urmand a fi finantat din fonduri europene, potrivit planului de actiuni pentru 2010 al autoritatii de reglementare in telecomunicatii (ANCOM). Obligatia implementarii acestei aplicatii revine autoritatii de reglementare, iar decizia in cauza a fost atacata in instanta de Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil, proces aflat inca in derulare.

Planul de actiuni pe 2010 al autoritatii de reglementare in comunicatii electronice, lansat spre consultare publica luni de institutie, arata ca in decursul intregului an 2010 se va incerca obtinerea finantarii si implementarea proiectului: ‚Aplicatie online pentru compararea ofertelor de comunicatii destinate utilizatorilor finali’, proiect finantat din fonduri europene. Finalizarea acestui proiect este estimata in trimestrul trei din 2011.

In luna ianuarie din acest an, oficialii autoritatii estimau ca aceasta aplicatie ar putea deveni operationala in 2010, urmand a fi realizata din bugetul autoritatii. Suma estimata pentru acest proiect, in urma consultarilor avute cu alte autoritati de reglementare care au implementat aplicatii similare, era de 250.000 euro.

Aplicatia va permite introducerea de catre utilizator a unui set de optiuni de consum si va efectua o analiza comparativa a ofertelor existente pe piata (introduse in baza de date), oferind apoi utilizatorului un clasament al celor mai avantajoase oferte din punctul de vedere al pretului, in functie de optiunile sale.

Obligatia implementarii acestei aplicatii revine autoritatii de reglementare si este parte dintr-o decizie data de arbitrul telecom care impune operatorilor sa furnizeze clientilor un set obligatoriu de informatii de genul celor legate de tarifele si serviciile oferite. Decizia a fost atacata in instanta de catre Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil.

Asociatia Operatorilor de Telefonie Mobila (AOMR), care reprezinta interesele acestor operatori, a precizat la acel moment ca "obiectul contestarii in justitie" a deciziei a fost "depasirea competentelor de normare ale Autoritatii, in conditiile in care protectia consumatorilor este asigurata atat printr-un cadru legislativ solid, cat si prin actiunile Autoritatii de profil".

In plus, AOMR mai reclama faptul ca "aplicatia de comparare a ofertelor comerciale foloseste exclusiv criterii cantitative, in dauna celor calitative, ceea ce dezavantajeaza operatorii care au investit constant in calitate". Potrivit oficialilor AOMR, procesul in cauza este inca in derulare.