Utilizatorii de telefonie mobila ai RCS&RDS si cei de telefonie fixa ai UPC nu si-au putut vorbi luni de zile in 2009, in conditiile in care cei doi operatori nu s-au inteles in scris asupra conditiilor de interconectare pentru aceste servicii peste un an de zile. In aprilie 2009, cei doi operatori au recurs la judecata autoritatii de reglementare, RCS&RDS avertizand asupra imposibilitatii clientilor sai de a comunica cu cei ai UPC. Daca pe baza celor sustinute de cei doi operatori pe perioada litigiului, arbitrul telecom declara ca acest serviciu nu a fost intrerupt si nici nu au fost primite plangeri, oficialii UPC recunosc ca cele doua parti nu si-au oferit serviciile in cauza in perioada aprilie-august 2009.

Litigiul, pe scurt

In luna aprilie din acest an, RCS & RDS solicita autoritatii de reglementare solutionarea unui conflict vechi din martie 2008. Problema: Necesitatea unui act aditional la acordul de interconectare care sa reglementeze conditiile de desfasurare a convorbirilor intre retelele de telefonie mobila si respectiv fixa a celor doi operatori.

"Desi cei doi furnizori au negociat includerea acestui serviciu in contractul de interconectare incheiat intre cei doi operatori in anul 2005, negocierile nu s-au finalizat, astfel incat RDS a solicitat interventia ANCOM", a precizat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu, presedintele autoritatii.

Pana la o decizie pe fond, RCS a cerut masuri provizorii imediate de la ANCOM, iar in aceasta cerere RCS acuza imposibilitatea clientilor de a comunica cu utilizatorii UPC. In aceeasi luna, UPC a facut la randul sau o plangere acuzand ca "interconectarea s-ar putea realiza oricand cu conditia ca RCS & RDS sa asigure un numar suficient de legaturi de interconectare intre cele doua retele, numarul actual de legaturi fiind considerat total insuficient, fapt ce conduce, chiar si in prezent, la aparitii frecvente ale situatiilor de congestionare a traficului de interconectare".

In urma judecarii litigiului, autoritatea de reglementare (ANCOM) emis o decizie la 1 octombrie 2009 prin care a prevazut obligatii de ambele parti - obligarea RCS&RDS de a furniza capacitatea necesara interconectarii si obligarea UPC de a incheia actul aditional de interconectare. Solutia preliminara la acest litigiu le-a fost comunicata celor doi operatori inca din luna august a acestui an.

In prezent, oficialii UPC sustin ca "nu exista nici o problema de acces intre clientii UPC de telefonie fixa si clientii RCS&RDS de telefonie fixa si mobila", iar cei ai RCS ca "se poate vorbi de pe Digi Mobil pe fixul UPC".

Cat timp nu si-au putut vorbi utilizatorii de telefonie mobila ai RCS&RDS si cei de telefonie fixa ai UPC?

A afectat in vreun fel utilizatorii finali litigiul dintre cei doi mari operatori de comunicatii electronice prin cablu? Bazandu-se pe ce au declarat companiile in decursul litigiului dar si pe lipsa reclamatiilor din partea oamenilor, autoritatea de reglementare sustine ca nu.

"Conform celor sustinute de cei doi operatori pe perioada litigiului, serviciul de interconectare in vederea terminarii la puncte mobile in reteaua RCS & RDS a apelurilor originate in reteaua fixa a UPC, precum si a terminarii la puncte fixe in reteaua UPC a apelurilor originate la puncte mobile in reteaua RCS & RDS a fost functional, chiar daca acest serviciu nu era inclus in contractul de interconectare existent, acest acord tacit de vointa fiind valabil. (...) Mentionam ca, in ceea ce ii priveste pe utilizatori, ANCOM nu a primit nicio plangere in acest sens, nici anterior, nici ulterior emiterii deciziei de solutionare a litigiului", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu, presedintele autoritatii.

De mentionat ca in decizia autoritatii se mentioneaza ca serviciul in cauza a fost functional in perioada noiembrie 2008 – februarie 2009 si ca "UPC a precizat insa ca a intrerupt functionarea Serviciului incepand cu luna februarie 2009 intrucat, pana la momentul respectiv, conditiile de furnizare a acestuia nu au fost agreate de catre parti".

Daca oficialii RCS&RDS nu vor sa spuna cat timp au fost afectati clientii companiei, cei ai UPC sustin ca litigiul s-a incheiat din august, iar serviciile in cauza nu au fost oferite luni de zile.

"Litigiul dintre parti este cel incheiat in 10 august cu solutie preliminara data de ANCOM (SC-26609/10.08.2009). (...) Cele doua parti nu si-au oferit serviciile de originare si terminare trafic de la fix UPC la mobil RCS&RDS in perioada aprilie-august 2009", au mentionat pentru HotNews.ro reprezentantii UPC.

10 sesizari de litigii intre operatorii de telecomunicatii in 2009

Litigiul dintre RCS & RDS pare a fi cel mai serios din cursul acestui an, insa nu este singurul.

"Pana in prezent, in cursul anului 2009 au fost introduse 10 sesizari de litigiu, dintre care patru au fost introduse recent, in lunile septembrie si octombrie. Patru litigii au fost deja solutionate, celelalte aflandu-se in diverse faze ale procedurii de solutionare, doua dintre acestea chiar in faza finala de analiza", a explicat Catalin Marinescu.

Litigiile care au primit deja decizii din partea ANCOM se afla deja pe pagina de internet a autoritatii. Este vorba de litigii intre RCS&RDS si Vodafone, intre Romtelecom si RCS, intre Net-Connect Internet si Romtelecom si intre Romtelecom si Vodafone.

Afecteaza litigiile dintre furnizori utilizatorii finali? Unde se pot adresa acestia?

In majoritatea cazurilor, sustine Catalin Marinescu, problemele pe care le intampina operatorii tin de acces si interconectare, la nivel de gros.

"Fiind vorba de servicii pe care operatorii si le furnizeaza reciproc pe pietele de gros (pietele serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe, respectiv mobile, analizate si/sau revizuite de ANCOM in 2008 si 2009), utilizatorii finali nu sunt in mod direct afectati de intarzierile in implementarea unor modificari si completari la acordurile de interconectare, deoarece ei beneficiaza in continuare de serviciile ce fac obiectul acestora.

Utilizatorii finali ar fi afectati in mod direct doar in ipoteza intreruperii legaturii de interconectare dintre doi furnizori, pentru ca in acest caz abonatii nu ar mai putea initia si primi apeluri in retelele operate de cele doua parti", sustine Marinescu.

Autoritatea nu are informatii privind despagubiri cerute de clienti datorate litigiilor intre furnizorii de comunicatii.

"Relatiile dintre furnizori desfasurandu-se pe piata de gros, in majoritatea cazurilor nu este influentata piata de retail, iar clientii nu sunt despagubiti, prejudiciul individual fiind greu sau chiar imposibil de calculat. Autoritatea nu are informatii despre eventuale despagubiri care sa fi fost solicitate sau acordate vreodata acestora in urma unor situatii ca cele pe care le-am descris mai sus. Desigur, daca utilizatorul final considera ca au fost incalcate prevederile contractului incheiat cu furnizorul de servicii si ca a fost prejudiciat, atunci el poate sesiza autoritatea competenta – ANPC", a mai mentionat presedintele autoritatii.