Un proiect de lege ameninta sa elimine taxele de reziliere a contractelor de telefonie si internet

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Vineri, 27 noiembrie 2009, 19:59 Economie | Telecom

 documente
(27 Nov 2009) PDF, 58KB
Un proiect de lege aprobat miercuri de Senat ameninta sa elimine taxele de reziliere a contractelor de servicii, precum cele de telefonie si internet. Modificarile aduse ar face ca impunerea de catre un furnizor intr-un contract a unor clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul rezilierii unilaterale a acelui contract sa fie considerata abuziva si deci ilegala. In replica, Asociatia Mobililor (AOMR) cere o mai buna consultare a mediului privat inaintea unor astfel de acte, Romtelecom spera ca forma finala sa nu afecteze politica comerciala si clientii, iar Protectia Consumatorului spune ca, desi sustine extinderea drepturilor consumatorilor, asteapta forma finala a actului.

Proiectul de lege a fost initiat de Iulian Urban, senator de Ilfov si a fost adoptat miercuri de Senat cu 51 voturi pentru, 2 impotriva si o abtinere, luand drumul Camerei Deputatilor, camera decizionala.

Ce modificari legislative aduce proiectul

Initiativa modifica doua articole din doua legi diferite (296/2004 si 193/2000) si nu se aplica doar contractelor de telefonie si internet, asa cum sustine senatorul pe site-ul propriu.

Prima modificare (aliniatul 1 art. 84 in legea 296/2004) introduce precizarea ca dreptul consumatorului la rezilierea unui contract sa nu poata fi restrans de nicio clauza contractuala.

Prezentul Art. 84:

"Dreptul consumatorului la denuntarea contractului nu poate fi anulat de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept".

Art 84, modificat:

"Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in vazul denuntarii unilaterale"

A doua modificare (aliniatul 1, litera j Legea 193/2000) este in fapt o adaugare a unei noi situatii la aceasta litera de lege care defineste clauzele abuzive ale unei prevederi contractuale.

Astfel, este definita drept o clauza abuziva acea clauza care restrange sau anuleaza drepturile utilizatorului la rezilierea unui contract in cazul in care comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale.

"(1) Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:
    j) restrang sau interzic dreptul consumatorului de a rezilia contractul, in cazurile in care:
- comerciantul a modificat unilateral clauzele mentionate la lit. e);
- comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale.

Asociatia Mobililor (AOMR), dispusa sa contribuie la imbunatatirea acestui proiect

Contactati de HotNews.ro, oficialii AOMR, asociatia care reprezinta interesele Orange, Vodafone si Cosmote, sustine ca ar fi fost util sa fie consultati inainte de elaborarea unui astfel de act normativ si ca vor sa contribuie la imbunatatirea acestui proiect.

"Asociatia Operatorilor Mobili din Romania isi exprima convingerea ca o formula mai buna de consultare a sectorului privat inaintea elaborarii unor astfel de acte normative ar contribui la imbunatatirea procesului legislativ. Consideram ca pe parcursul elaborarii acestui proiect ar fi fost util ca membrii AOMR sa fie consultati.

Consecventi misiunii lor de a diversifica optiunile utilizatorilor finali, membrii AOMR isi arata disponibilitatea de a-si aduce contributia la imbunatatirea acestui proiect", a declarat Liviu Popescu, directorul executiv al AOMR.

Romtelecom: Speram ca varianta finala a acestui proiect de lege sa nu ne afecteze politica comerciala si clientii

De asemenea, oficialii Romtelecom si-au exprimat speranta ca forma finala a acestui proiect de lege sa nu aibe un impact negativ asupra politicii comerciale indreptate spre client a companiei.

"Ca o prima precizare, contractele incheiate de Romtelecom la acest moment nu exclud dreptul consumatorului de a termina contractul incheiat cu compania. Urmarim cu atentie evolutia acestui proiect de lege si speram ca varianta sa finala nu va avea un impact negativ asupra politicii comerciale a Romtelecom, care functioneaza pe principiul "mai multe beneficii pentru clienti la acelasi pret sau chiar la un pret mai mic", au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii Romtelecom.

Acestia au mai atentionat ca "este de dorit ca legile sa nu restranga posibilitatea companiilor de a face oferte noi si favorabile clientilor, ceea ce ar dezavantaja in primul rand clientii prin obtinerea unor beneficii mai mici" si ca "piata romaneasca de telecomunicatii este una extrem de competitiva, care oricum forteaza operatorii sa gaseasca modalitati de imbunatatire continua a ofertelor".

Protectia Consumatorilor sprijina extinderea drepturilor utilizatorilor, dar asteapta forma finala

Nu in cele din urma, Mihail Meiu, director in cadrul ANPC, a mentionat ca autoritatea pe care o reprezinta sprijina extinderea asigurarii mai multor drepturi pentru consumatori.

"Noi suntem favorabili unei legislatii care sa extinda drepturile consumatorului, inclusiv in ceea ce priveste capacitatea de a se trece de la un serviciu la altul, care este de altfel si o pozitie exprimata si de Comisia Europeana in nenumarate cerinte, portabilitatea fiind una dintre acestea. Este o initiativa Parlamentara, nu stim care va fi varianta finala, de aceea asteptam publicarea in Monitorul Oficial si abia apoi vom putea sa ne exprimam un punct de vedere complet", a precizat pentru HotNews.ro, Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.

Expunerea de motive la proiectul de lege
Forma adoptata de Senat


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

5879 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    nu "ameninta" ci "promite" (Vineri, 27 noiembrie 2009, 20:19)

    Ovidiu [anonim]

    o lege spre binele consumatorilor nu poate sa "ameninte" decat companiile care percep taxe de rezilieri...

    Dar dvs, dle Vasilache, nu pentru persoanele juridice scrieti articole, ci pentru persoanele fizice, care se lovesc de pretentiile exagerate ale diverselor companii la reziliere ( ex.UPC- plata abonamentului pe un an sau 300 euro ) deci, ar trebui sa formulati articolele catre cititori, nu catre companii...
    • 0 (2 voturi)    
      Te inseli moncher (Vineri, 27 noiembrie 2009, 22:01)

      vik [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      ...e vorba de Romania, tara in care bunul simt e condamnat prin lege, iar popular, daca esti cu bun simt, te numesti "fraier". Tot ce loveste in legislatia menita sa puna pumnul in gura consumatorului se cheama amenintare :).
    • 0 (0 voturi)    
      Nu e chiar asa buna (Sâmbătă, 28 noiembrie 2009, 9:19)

      George [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      Prin aceasta lege vor disparea promotiile si ofertele speciale. De exemplu, nici o companie de telefonie mobila nu va mai putea oferi telefoane la pretul foarte mici (sau chiar 1 euro cum sunt unele oferte) daca nu are garantia ca utilizatorul va tine abonamentul minim 1-2 ani.
      Sunt de acord ca exista si clauze abuzive in multe contracte, pentru acestea legea va fi de un real folos mai ales ca multi clienti nu citesc ceea ce semneaza.
      • 0 (0 voturi)    
        Telefoane (Marţi, 13 iulie 2010, 22:17)

        Vlad [anonim] i-a raspuns lui George

        Pai cred ca daca vei cumpara telefon va trebui totusi sa achiti o diferenta ... asa mi se pare just.

        In schimb, daca nu am cumoparat nici un tel subventionat ... nu vad de ce sa fiu obligat la plata unei despagubiri.

        Foarte buna initiativa, sper sa se concretizeze.
  • 0 (0 voturi)    
    E o mica problema cu legea asta. (Vineri, 27 noiembrie 2009, 20:36)

    doc [anonim]

    A fost initiata de PDL si nu o sa aiba nici sansa sa treca pentru ca alianta anti-Romania o sa voteze impotriva indiferent ce ar fi scris in lege.
    • +1 (1 vot)    
      A trecut de Senat (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:17)

      andreiutz [utilizator] i-a raspuns lui doc

      :-)
    • -1 (1 vot)    
      amice... (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:26)

      proto [anonim] i-a raspuns lui doc

      o sa treaca dupa 6 decembrie...
    • 0 (0 voturi)    
      dovezi (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:35)

      srt [utilizator] i-a raspuns lui doc

      Ne poti directiona si pe noi spre o dovada da legea a fost initiata de PDL?

      Multumesc.
  • 0 (0 voturi)    
    o prostie (Vineri, 27 noiembrie 2009, 20:43)

    alexx_cby [utilizator]

    Masura imediat urmatoare a firmelor va fi sa creasca preturile si sa elimine din beneficii, deoarece o firma nu va mai putea oferi subventii daca are garantia ca va avea incasarile garantate. cum sa dai de ex 6 luni abonament gratuit cand dupa 6 luni poti rezilia fara taxa?
  • +2 (2 voturi)    
    Povesti (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:15)

    Dan [anonim]

    Adica vreti sa spuneti ca fac un abonament azi la orange ca prind un telefon la pret special si maine pot sa renunt la abonament fara sa achit taxa de reziliere?

    Nu prea cred asa ceva. Domnul Iulian urban cred ca nu mai judeca deloc din perspectiva economica ci doar din perspectiva consumatorului. Nu conteaza ca astfel se pot da gauri grele si se loveste in prestatorul de servicii... insa cred ca astfel de masuri sunt pur populiste si nu o sa fie niciodate trecute de parlament.

    Pentru simplu fapt ca pot duce la situatii la falimentul operatorului. Ia ganditi-va ca eu is RDS si vin si bag la 1000 de utilizatori netul in casa cu costurle pentru cablu , forta de munca etc aferente si apoi 100 dintre astia se trezesc ca nu mai au bani si renunta a doua zi. Ies cu o pierdere? Ies.
    • 0 (0 voturi)    
      pierdere (Vineri, 27 noiembrie 2009, 22:29)

      Semaca [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Nu iesi cu nici o pierdere pentru ca tu deja le-ai perceput o taxa de instalare babana la amaratii aia care-si inchipuie ca le dai net de buna calitate. Cine e de vina ca serviciul pe care il oferi tu e o mizerie si mai ales de ce ar trebui suportat la nesfarsit ? Sau lucrezi la rds ?
      • 0 (0 voturi)    
        revino pe paman (Sâmbătă, 28 noiembrie 2009, 0:26)

        lucian [anonim] i-a raspuns lui Semaca

        Nici un operator nu mai percepe taxa de conectare. De unde scoti tu treaba cu "baban"? Probabil Iulian Urban va candida la presedentie peste 5 ani si doreste votul celor ca tine.
        RDS si toata lumea va pierde daca dupa ce ofera instalare gratuita, calculator gratuit, telefon mobil gratuit, utilizatorul reziliaza liber numai ca sa se poata muta la altcineva care ii mai da un calculator/telefon. Si asa, toti teparii vor avea cate 10 calculatoare, 5 telefoane "la tipla" si 15 contracte reziliate in 2 saptamani
        In final, cand la semnarea unui contract de telefonie mobila, cel mai ieftin telefon va costa 299 lei te vei trezi si tu probabil din inconstienta.
  • 0 (2 voturi)    
    excelenta propunere (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:25)

    adi [anonim]

    Ma lovesc de aceasta problema de aproape un an de zile si mi se pare foarte corect intrucat firmele nu-si respecta clauzele contractuale oferind servicii de proasta calitate ( la mine acasa nu poti vorbi in reteaua Vodafone mai mult de unu - doua minute si se pierde semnalul chiar daca locuiesc in Timisoara) . Am facut cerere de reziliere a contractului si nici dupa 10 luni nu am primit un raspuns .Ar fi mult mai bine daca ar intra in vigoare acesta lege pentru ca ar da posibilitatea rezilierii contractelor si migrarea clientilor spre alte firme concurente mult mai serioase si cu oferte mai avantajoase . Piata telefoniei mobile s-ar regla singura.
    • 0 (0 voturi)    
      reziliere mobil (Sâmbătă, 28 noiembrie 2009, 0:27)

      Lucian [anonim] i-a raspuns lui adi

      Daca chiar te interesa rezilierea, reveneai la ei sau la ANPC cu o plangere daca nu ai primit raspuns. Tu de fapt nu vroiai reziliere, vroiai sa ii sperii ca sa rezolve problema. Rezolvatul e posibil sa coste 500.000 euro (instalare de x antene noi) si schema probabil nu a tinut.
  • 0 (2 voturi)    
    deci (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:30)

    unu [anonim]

    sa de-a domnul sa ajunga lege ca prea isi bat astia joc de saracii romani. Si cu bancile a fost la fel. Auzi TAMPENIA TAMPENIILOR: sa platesti penalizare la banca daca returnezi creditul inainte de termen. Nu s-a scos de tot, dar a fost redusa drastic.
  • 0 (0 voturi)    
    ar fi super! (Vineri, 27 noiembrie 2009, 21:48)

    bigion [anonim]

    asa ar trebui ! vodafone are niste restrictii dupa ureche...
  • +1 (1 vot)    
    Povesti (Vineri, 27 noiembrie 2009, 22:06)

    Marius [anonim]

    Daca se accepta, va luati adio de luni gratuite, pa telefoane subventpionate, pa instalare gratuita la cablu, satelit, pa echipamente in custodie. Veti plati pt tot. Si atunci o sa aveti libertatea :D
    • 0 (0 voturi)    
      Povestea povestilor .... (Sâmbătă, 28 noiembrie 2009, 0:15)

      petrem [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      Oricum platim totul ... dar dupa! Nu exista "luni gratuite" si nici "telefoane subventionate" doar platite dupa ce semnezi contractul, sau prin taxa de reziliere.
      Intr-un fel e mai normal asa!
      Vor aparea oferte cu abonamente mai rentabile, si chiar daca platesti taxa de instalare/conectare macar sti ca e mai ieftin abonamentul!
    • -1 (1 vot)    
      Libertate (Sâmbătă, 28 noiembrie 2009, 0:20)

      Gelu [anonim] i-a raspuns lui Marius

      Tocmai, ca vom fi mai liberi.

      Avem facilitati cateva luni si platim cativa ani!

      Am vrut sa reziliez ptr ca nu mai imi permit sa platesc toate numerele din grup si nu s-a putut. Eram oricum abonat, plateam inca o suma destul de mare si nu, nici o intelegere, chit ca e criza si lucurrile o iau in jos.

      Contractele sunt stabilite de operatori, noi numai semnam si platim.

      ACum, cu legea asta exista o speranta!

      NU vrem ,,gratuitati" platite inzecit pe durata contractului impus.
      explicatia: in China salariul e mic, iar ,,echipamentele" sunt de acolo.
    • 0 (0 voturi)    
      Bravo! (Sâmbătă, 28 noiembrie 2009, 0:31)

      Lucian [anonim] i-a raspuns lui Marius

      Da, le ramane libertatea de a folosi acelasi telefon mobil timp de 5 ani si de a utiliza un serviciu cu 20-30% mai scump datorat necesitatii de crestere peste noapte a veniturilor pentru a asigura previzionarea unei bugetari minime a incasarilor. Iulian Urban din clienti restantieri traieste, cu siguranta proiectul acesta ascunde un plan personal de a creste numarul de oameni incapabili de a plati facturi restante sau cine stie ce altceva. Cu siguranta intentia nu e ca societatea lui de avocatura sa isi piarda 50% din afacere peste noapte
  • 0 (0 voturi)    
    Nu mai vorbiti prostii (Duminică, 29 noiembrie 2009, 10:32)

    Michele Ange [anonim]

    Nimic nu se va schimba. In loc sa-ti dea telefonul cu 1 eur daca stai abonat 2 ani la ei, iti vor da telefonul cu 300 eur dar care trebuiesc platiti peste doi ani. Apoi lanseaza o campanie publicitara si spun ca, pentru cei care mai sunt inca abonati peste doi ani, le face cadou aparatul. Desigur, nu conditioneaza plecarea de la ei dar, daca vrei cadoul, trebuie sa ramai. Daca nu, esti liber sa pleci si ei respecta noua lege.
    Modelul asta este aplicabil la orice promotie.
    Inchipuitiva ca asta este o idee venita de la un consumator mediu ca mine. Ei au armate de avocati si specialisti in marketing carte pot veni cu ideii mult mai bune si mai avantajoase pentru ei.
  • 0 (0 voturi)    
    saracele companii de telefonie !!! (Miercuri, 2 decembrie 2009, 12:21)

    dana eugenia [anonim]

    cu rate de profit de 30% si campanii gen "castigi casa/100.000 eur/alte minuni" sigur vor continua sa fie in castig ... apropae la aceeasi rata de profit ca si producatorii de armament :))

    cum ii poti forta sa-si reduca personalul/ cheltuielile ? reducand timpul petrecut la telefon sau pe netul oferit de ei ... atunci nu vor mai avea nevoie de atatia trepadusi cu masini si team-buildinguri si vor tb sa reduca costurile ... sa revina la realitate ... ;)
  • 0 (0 voturi)    
    contracte abuzive sau cum sa ne imbogatim (Joi, 3 decembrie 2009, 9:40)

    x.......... [anonim]

    taxe de reziliere percepute fara nici o baza legala si mai presus impuse contractual .Daca cititi cu atentie contractele o sa observati ca aveti ca si consumatori doar obligatii , nu si drepturi
    Nu aveti dreptul sa reclamati proastele servicii care v-i se furnizeaza pentru ca intotdeauna vor gasi scuze sau eventual defectiunile vor fi tot din cauza consumatorilor
    Ca sa faci o reclamatie , astepti si 45 - 60 min pe telefon ca sa fii preluat de un consilier care sa iti preia foarte amabil reclamatia dar in schimb echipa de suport tehnic sa nu te viziteze niciodata si sa te trezesti cu contract reziliat si cu taxe aberante ca nu ai vrut sa le achiti facturile cu servicii care nu iti functioneaza
    Chiar credeti ca amaratele de oferte sau de fapt pomenile operatorilor de telecomunicatii merita ca sa ne umilim cu totii si sa platim facturile lor abuzive fara ca noi consumatorii sa nu avem drept de replica
    Mai bine platim conectare sau pretul integral al unui telefon mobil decat sa beneficiem de gratuitate 6 luni la niste servicii de cea mai proasta calitate iar cand incepem sa platim ne dam seama ca de fapt serviciile sunt execrabile dar in schimb ne percep taxe de reziliere pe 2-3 ani , adica sute de euro.
    Unde-i promotia?
    Eu nu vad decat oameni fara coloana vertebrala care nu sunt in stare sa isi spuna parerile , traiesc doar ca sa isi planga de mila ca nu le ajung banii dupa o zi pe alta , dar in schimb se multumesc cu pomenile ( 6 luni gratuite , telefon mobil la 1 eur )
    Acesti oameni nu or sa iasa niciodata din matrice , sunt prea indoctrinati si lipsiti de spiritul de autoconservare
    De asta exista BOGATIIIIIIIIIIIIIII si saraci
  • 0 (0 voturi)    
    .... (Joi, 10 decembrie 2009, 12:58)

    Florin [anonim]

    Yupieeee. inseamna ca in sfarsit pot sa renunt la clicknet.. si sa trec la un provider decent de internet
  • 0 (0 voturi)    
    hoti de la romtelecom (Vineri, 8 ianuarie 2010, 11:21)

    dany [anonim]

    sai dea d-zeu sanatate la iulian urban ca face ceva bun pentru romania unde hotia este primul loc apoi consumatori in sfarsit pot sa scap de cliknet bani multis si servici proaste
  • 0 (0 voturi)    
    Eu sunt initiatoru petitie/legii (Joi, 18 martie 2010, 20:58)

    davirus [anonim]

    http://www.petitieonline.ro/petitie-p46153046.html gasiti petitia in forma initiala ma bucur ca datorita uniunii europene au fortat guvenul sa deschida un site de petitii care trebuie sati dea socoteala si raspuns la problema in 30 zile.....desi a trecut aproape un an de zile de atunci.... s-au stras cateva semnaturi va rog semnatio in continuare http://www.petitieonline.ro/petitie-p46153046.html


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri