UPDATE: Magazinele si partenerii Orange, Cosmote si RCS&RDS au cele mai multe abateri privind setul minim de informatii la care au dreptul clientii
In ultimul trimestru al anului 2009, autoritatea de reglementare in comunicatii electronice a facut 1.110 controale la punctele de lucru apartinand unui numar de 28 de furnizori de servicii de telefonie sau parteneri ai acestora, pentru a verifica in ce masura acestia indeplinesc obligatiile de informare a utilizatorilor.
Desi in peste 90% dintre magazinele controlate se respectau prevederile deciziei privind un set minim de informatii la care au dreptul clientii, autoritatea a constatat insa 178 de incalcari ale acestor obligatii in 88 de magazine apartinand unui numar de 20 de operatori.
„Scopul deciziei ANCOM este acela de a permite utilizatorilor sa aleaga in cunostinta de cauza, sa fie informati inca dinainte de semnarea contractului cu privire la conditiile de furnizare a serviciilor pe care le achizitioneaza. Controlul de la finele lui 2009 ne arata ca operatorii s-au achitat in peste 90% din cazuri de obligatiile pe care le aveau. Majoritatea abaterilor au fost constatate la partenerii furnizorilor si vom verifica daca vor fi remediate in termenul stabilit de ANCOM”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele autoritatii.
Unde s-au gasit cele mai multe abateri
Din cele 178 de incalcari constatate, un numar de 54 de abateri au fost inregistrate la puncte de lucru sau parteneri Orange, 30 la Cosmote, 11 la RCS & RDS, 9 la Romtelecom, 8 la Vodafone, 7 la Telemobil si Combridge, 6 la Digicom Systems, Idilis, New Com Telecomunicatii si UPC, 5 la Atlas Telecom Network Romania, 4 la Nextgen Communication, Thomas Hook Communications Romania si Trans Tel Services, 3 la Canal S si Datek Telecom, 2 la Intersat si Net-Connect Internet si o abatere Euroweb Romania.
Ce nereguli au fost descoperite
In cele mai multe cazuri nu se respectau caracteristicile afisului prin intermediul caruia operatorii trebuie sa puna la dispozitia utilizatorilor informatii despre conditiile de obtinere si utilizare a serviciilor (sau afisul nu era deloc expus), nu se indeplinea obligatia de a oferi, inainte de incheierea contractului, materiale in forma tiparita sau electronica referitoare la planul tarifar ales, tarifele aplicabile pentru acces si pentru apelurile nationale si durata minima a contractului, conditiile de incetare a contractului inainte de termen si penalitatile aplicabile sau nu se oferea clientilor o copie a contractului-cadru si a conditiilor generale privind furnizarea serviciului de telefonie sau o copie a procedurii privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali.
Nerespectarea obligatiilor de informare poate aduce amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri pentru anumiti furnizori
Pentru moment, ca rezultat al celor constatate, autoritatea a transmis, incepand cu 21 decembrie, 88 de notificari privind intentia aplicarii sanctiunii celor 20 de operatori care nu au respectat aceasta decizie privind drepturile de informare ale clientilor. Acestia au acum obligatia de a remedia neregulile sesizate in termen de 30 de zile de la comunicarea acestora.
In caz contrar, acestia sunt pasibili de amenzi de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru furnizorii cu o cifra de afaceri de pana la 5.000.000 lei sau cu amenda in cuantum de pana la 2% din cifra de afaceri, iar in cazul unor incalcari repetate, cu amenda in cuantum de pana la 5% din cifra de afaceri, pentru furnizorii cu o cifra de afaceri de peste 5.000.000 lei.
Campania de control s-a desfasurat in perioada 26 octombrie - 13 noiembrie 2009 in intreaga tara, conform unor planuri judetene care au tinut cont de numarul punctelor de lucru proprii si partenere ale fiecarui operator.
Autoritatea a efectuat la nivel national 343 de controale la punctele de lucru sau distribuitorii Orange Romania, 282 la Vodafone Romania, 249 la Cosmote Romanian Mobile Telecommunications, 82 la Romtelecom, 46 la Telemobil, 40 la RCS & RDS, 32 la UPC Romania, 8 la New Com Telecomunicatii, 5 la Atlas Telecom Network Romania, cate 3 la Euroweb si Societatea Nationala de Radiocomunicatii si cate unul la Advanced Business Solutions International, Canal S, Combridge, Connet Ro, Datek Telecom, Dial Telecom, Digicom Systems, Idilis, Intersat, Media Sat, Net-Connect Internet, Nevi Telecom, Nextgen Communication, Telcor Communications, Thomas Hook Communications Romania, Trans Tel Services si Voxility.
Decizia privind un set minim de informatii la care clientii operatorilor de comunicatii electronice din Romania au dreptul a fost adoptata in luna februarie a anului trecut, printre prevederi fiind si aparitia unui comparator de tarife ale serviciilor de telefonie si internet din Romania. Decizia, atacata in instanta de operatorii telecom, este in vigoare de pe data de 14 mai 2009.
Update: Istoricul atacului in instanta a deciziei ANCOM de catre operatorii telecom
In ceea ce priveste istoricul atacului in instanta de catre operatorii telecom a acestei decizii ANCOM, oficialii autoritatii au declarat pentru HotNews.ro ca operatorii au cerut in instanta in februarie 2009 atat suspendarea cat si anularea acesteia.
Mai precis, Orange si Vodafone au cerut in luna februarie a anului trecut suspendarea acestei decizii. Curtea de Apel Bucuresti a respins cererea de suspendare in luna mai a lui 2009, decizie "care a fost atacata cu recurs de Orange la Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu prim termen la data de 15 aprilie 2010".
In privinta anularii deciziei, "Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil au cerut anularea Deciziei 77/2009 la Curtea de Apel Bucuresti, in dosarele nr.2301/2/2009, 2302/2/2009, 2403/2/2009 si 2404/2/2009, care s-au conexat. Urmatorul termen de judecata este pe 10.02.2010", au mai spus pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.

EXCLUSIV Câți bani pentru investiții au primit în ultimii 10 ani spitalele-vedetă ale pandemiei. Care a fost cel mai "răsfățat" spital din prima linie
Katalin Karikó, biochimista care a dezvoltat tehnologia mRNA, despre durata de eficacitate a vaccinului BioNTech - Pfizer, pentru HotNews.ro: „Dacă cei vaccinați nu se infectează, nu vom avea nevoie de o altă doză”
Profesorul Radu Gologan, după prima etapă a Olimpiadei de Matematică, organizată online: „Am descoperit uluiți extrem de multe fraude. Părinți care contestă corupția din România își impun copiii prin corupție”
INTERVIU Paun Rohovei, însărcinatul cu afaceri al Ucrainei: Rusia a pregătit infrastructura militară din Crimeea pentru desfășurarea armelor nucleare / Obiectivul Moscovei - transformarea Crimeii într-un „portavion de nescufundat”
„Recensământul bugetarilor”. Liviu Mălureanu, președinte ANFP: Prin proiectul bugetar vrem să mapăm toți bugetarii, câți sunt, ce salariu au și ce fac / Concursuri naționale pentru posturile din administrație INTERVIU
Escroci !!!
Daca unui milion de clienti Cosmote li se umfla facturile cu 2- 3 euro, iar factura detaliata costa mai mult decat traficului contestat, clientii renunta la contestatie iar operatorul isi pune in conturi milioane de euro dintr-un foc.
In situatia in care s-ar gasi totusi persoane care sa plateasca taxa de emiterea a unei facturi detaliate, Cosmote iar si-ar pune in conturi foarte multi bani in mod nejustificat.
Iata asadar o maniera de a fura pe fata clientii fara fara ca operatorul sa poata fi sanctionat.
Mentionez ca am abonamente si la alti operatori si in cei 12 ani de cand sunt clientul lor niciodata nu am constestat facturile emise .
O alta problema majora e costul excesiv de mare pe care il percep operatorii de telefonie pentru servicii alternative... de ex. nu se pot initia servicii de tip plata cu SMS a parcarilor pentru ca cer costuri medii per SMS de 10 centi... in conditiile in care parcarea in Romania costa 1.5 lei, adica aproximativ 30 centi.