Exclusiv HotNews.ro

Haosul din strategiile si sistemele de e-guvernare din Romania: Cum s-au pierdut 9 ani si miliarde de euro

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 16 septembrie 2010, 16:31 Economie | Telecom

De la SEN la eRomania
Foto: Captura HotNews.ro
Functionarea platformei eRomania si a Sistemului Electronic National (SEN), sistem similar reglemnetat prin lege si functional din 2003, inseamna o dublare a serviciilor publice electronice, acuza Dana Popescu, sef comunicare al fostei Agentii pentru Serviciile Societatii Informationale (ASSI). Cele doua proiecte nu se suprapun, iar serviciile care se gasesc in SEN vor fi integrate in platforma eRomania odata ce va fi lansata, sustine in replica Marius Fecioru, secretar de stat in Ministerul Comunicatiilor. Asta in contextul in care acelasi minister reclama ca intre anii 2000-2008 s-au investit circa sase miliarde euro in zona sistemelor electronice proprii administratiei publice, fara ca acestea sa interconecteze, iar mai nou promite ca abia in doi ani vom avea norme clare in acest sens, pentru a face loc si solutiilor open-source.

"Sistemul e-guvernare este reglementat de catre o lege, Legea 161/2003, si se gaseste la adresa e-guvernare.ro. In acest sistem, cunoscut ca Sistemul Electronic National (SEN) si operat in prezent de CNMSI s-au investit ceva banuti si ar fi trebuit sa faca ce se doreste sa faca eRomania. Sistemul a fost abandonat cu intentie de catre Gabriel Sandu, pentru a-si putea satisface ambitiile legate de eRomania", acuza Dana Popescu, fost sef relatii publice in fosta Agentie pentru Serviciile Societatii Informationale (ASSI), institutie restrucurata in 2009.

Declaratia fostului oficial ASSI a venit la scurt timp dupa ce HotNews.ro a scris cum Ministerul Comunicatiilor a initiat si transmis spre avizare un proiect de hotarare de guvern care incearca sa instituie obligatii la nivelul autoritatilor administratiei publice astfel incat acestea sa se inregistreze in viitoarea platforma eRomania si sa puna la dispozitie formularele utilizate in relatia cu cetatenii si companiile pentru folosirea lor in format electronic.

  • Povestea reformei digitale din Romania, spusa de un oficial al ASSI, fosta agentie care gestiona sistemele e-guvernare

Care este istoria acestor platforme IT care au promis sa informatizeze relatia cetatean-stat?

"Reforma digitala in Romania a inceput in 2001 sub coordonarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor, MCTI. In 2002 a fost lansat Sistemul de Achizitii Publice (www.e-licitatie.ro), iar in 2003 a fost lansat Sistemul Electronic National sub forma unui portal de guvernare electronica, disponibil la adresa www.e-guvernare.ro care sa ofere informatii si servicii electronice cetatenilor si mediului de afaceri. Tot in 2003 a fost lansat si portalul disponibil la adresa www.ghiseul.ro  pentru plata amenzilor prin Internet si pentru expedierea declaratiilor aferente catre politie, portal care 'se extinde' pe hartii de 7 ani", isi incepe povestirea Dana Popescu.

  • Istoria depunerilor de declaratii online prin SEN

Prin doua hotarari de guvern (HG 1085/2003, modificata prin HG 538/2004) date ulterior in aplicarea unor prevederi ale Legii 161/2003 s-au stabilit autoritatile administratiei publice care au obligatia de a se inregistra in Sistemul Electronic National, serviciile publice, formularele disponibile in format electronic, precum si conditiile si procedurile de inregistrare in acest sistem.

"Ca urmare", spune Dana Popescu, "in anul 2003 s-au inscris in sistem peste 450 de institutii publice, existau 164 de formulare disponibile pentru descarcare si 5 servicii publice electronice pentru companii.

  • 9 declaratii puteau fi depuse online prin SEN, de marii contribuabili inca din 2008

Inca din anul 2008, de la inceperea mandatului lui Gabriel Sandu, prin SEN, marii contribuabili puteau depune online 9 declaratii, prin intermediul portalului Formular Unic, accesand https://formularunic.e-guvernare.ro:

1. Declaratie privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor sociale catre C.N.P.A.S
2. Declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor pentru somaj catre A.N.O.F.M
3. Declaratie privind contributia de asigurari sociale de sanatate catre C.N.A.S
4. Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat (100) catre M.F.
5. Declaratie privind impozitul pe profit (101)
6. Decont privind taxa pe valoarea adaugata (300)
7. Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale (102)
8. Declaratie privind accizele (103)
9. Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri (390)

Pentru accesul la aceste servicii era necesara obtinerea unui certificat digital de la operatorul sistemului, initial IGCTI si ulterior ASSI, iar "in urma notificarilor trimise de catre ASSI institutiilor publice care nu se inregistrasera in SEN pana in anul 2008, avand in vedere sanctiunea prevazuta la art. 2 alin 2) din HG sus-mentinata 'Neinregistrarea de catre institutiile publice mentionate in anexa nr. 1 in Sistemul Electronic National constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 35.000.000 lei la 75.000.000 lei', in perioada 2008-2009, s-au inscris aproape 13000 de institutii".

  • Din 7 august 2009, toate institutiile si autoritatile administratiei publice erau obligate prin lege sa foloseasca SEN

Mai mult, pe 7 august 2009, dupa publicarea in Monitorul Oficial a HG nr. 862/2009 privind modificarea si completarea HG nr. 1.085/2003, ASSI a anuntat ca prin SEN "toti contribuabilii de la nivel national aveau posibilitatea de a depune online cele 9 declaratii depuse pana la acea data doar de catre marii contribuabili.

 
La data respectiva contribuabililor li s-au dat certificate digitale emise de ASSI, pe care desi le-au luat nu le puteau folosi. Realitatea publica a fost ca nu s-au facut protocoale cu ANAF, Casa de Pensii, Somaj etc. In fapt la data respectiva se spunea ca sistemul nu poate sa functioneze si sa faca fata traficului de informatii pe serverele vechi prin SEN. Deci HG aparuse si nu functiona sistemul. Drept urmare s-a dat un comunicat la cateva luni, cum ca v-ati luat certificatele, pastrati-le si vor deveni valabile in momentul in care va vom spune, dar de atunci nu a mai zis nimeni nimic
 
 
Dana Popescu, sef in fosta ASSI
Conform acestui act normativ, depunerea declaratiilor utilizand SEN reprezenta chiar singura modalitate legala de transmitere in format electronic a declaratiilor catre institutiile si autoritatile administratiei publice. De asemenea, tot prin HG  nr. 862/2009 se instituia pentru institutiile si autoritatile administratiei publice obligatia de a accepta declaratiile depuse de catre orice contribuabil prin SEN, ca singura modalitate legala de transmitere in format electronic a acestora.

Serviciile publice electronice de depunere a declaratiilor prin SEN puteau fi utilizate in baza detinerii unui certificat electronic valid emis de catre ASSI, operatorul sistemului, iar pentru utilizarea procedurilor electronice puse la dispozitie prin SEN persoanele juridice trebuiau sa achite un tarif anual de utilizare in cuantum de 46 de Ron, fara TVA".

Textul HG nr. 862/2009 a adus modificari si asupra Anexei nr. 1 din H.G. 1085/2003, anexa ce cuprindea lista institutiilor publice care aveau obligativitatea de a se inregistra in SEN, de  a pune la dispozitie datele de contact, precum si formularele administrative pe care le utilizeaza in relatia cu cetatenii. Astfel, toate institutiile si autoritatile administratiei publice din Romania au devenit obligate prin lege de a utiliza proceduri electronice pentru furnizarea serviciilor si informatiilor publice prin SEN.

Lucrurile insa nu au functionat.

"Avand in vedere volumul mare de date ce urmeaza a fi procesate, autoritatile publice beneficiare ale declaratiilor prevazute in anexa nr.2 urmeaza sa-si definitiveze, in cel mai scurt timp, procedurile si protocoalele interne de preluare si prelucrare a datelor. Ca urmare, pana la definitivarea acestor proceduri, declaratiile pot fi trimise si in varianta traditionala, folosita pana in prezent", comunica ASSI in 18 august.

"Demersurie ASSI au fost oprite din cauza desfiintarii institutiei prin Legea 329/2009, iar ministrul Comunicatiilor a dorit mai mult o alternativa la SEN, respectiv eRomania", a mai explicat aceasta.

  • Dupa un an, in septembrie 2010...

 
"Contribuabilii mari depuneau declaratiile electronic oricum, din anul 2003, iar cei mici si mijlocii trebuia sa depuna obligatoriu inca de anul trecut. Ce s-a indrodus in plus este inlocuirea certificatului digital gratuit oferit de catre ASSI cu un certificat digital calificat (asa cum prevede de altfel HG nr 104/2010), obtinut de la unul dintre cei 3 furnizori de pe piata, la sume de cateva sute de lei pe an (aproximativ 100 euro)"
 
 
Dana Popescu, sef in fosta ASSI
Dupa un an de zile, in data de 2 septembrie 2010, in pragul remanierii ministrului Gabriel Sandu si inlocuirii acestuia cu Valerian Vreme, Ministerul Comunicatiilor anunta oficial ca impreuna cu ANAF coopereaza in vederea depunerii electronice a declaratiilor contribuabililor mari si mijlocii.

Ce prevede noul acord dintre MCSI si ANAF:

1.  Actiunea incepe la data de 1 octombrie 2010 prin depunerea, in SEN si implicit ANAF, a declaratiilor fiscale electronice de catre contribuabilii mari si mijlocii;
2. De la data publicarii in Monitorul Oficial a ordinului semnat de Presedintele ANAF, va fi obligatorie inrolarea in SEN a contribuabililor mari si mijlocii care depun, urmand procedura specifica ANAF, declaratiile fiscale electronice semnate cu certificate digitale calificate;
3. Declaratia unica se lanseaza pentru depunerea declaratiei aferente lunii ianuarie 2011, cu data limita de depunere 25 februarie 2011; drept urmare, aceasta declaratie unica va fi disponibila angajatorilor incepand cu data de 1 februarie 2011;
4. La data intrarii in productie a declaratiei unice se va renunta la celelalte declaratii nominale pentru Casele de asigurari sociale.

  • Marius Fecioru, secretar de stat in MCSI: SEN si eRomania nu se suprapun

 
In SEN sunt atatea declaratii cate entitati exista. Incepand din 1 ianuarie 2011 se doreste unificarea acestor declaratii intr-una singura.
 
 
Marius Fecioru, secretar de stat MCSI
Se dubleaza sau nu cele doua proiecte? Marius Fecioru, secretar de stat in Ministerul Comunicatiilor spune ca nu.

"SEN si eRomania nu se suprapun. SEN e un proiect demarat in urma cu ani de zile si a avut ca punct final anumite servicii. Serviciile din eRomania sunt servicii cuprinse in Directiva serviciilor si care vor fi implementate si extinse, iar acele servicii pe care le gasim in SEN, odata cu lansarea platformei eRomania vor fi transferate pe aceasta platforma, deci practic serviciile din SEN vor fi integrate in platforma eRomania. Asta nu presupune un cost suplimentar de dezvoltare", a declarat pentru HotNews.ro Marius Fecioru.

Fecioru a mai explicat faptul ca "in SEN sunt atatea declaratii cate entitati exista. Incepand din 1 ianuarie 2011 se doreste unificarea acestor declaratii intr-una singura. Pentru asta va fi o platforma diferita. Odata cu inlocuirea acestei aplicatii curente din SEN cu o noua aplicatie, se vor elibera resurse care vor fi refolosite".

La acestea se mai adauga, a spus Fecioru, si resursele hardware achizitionate prin licitatiile supercomputing 1 si supercomputing 2, astfel incat "declaratia unica nu va presupune costuri suplimentare pentru ca investitiile au fost realizate in urma cu ani de zile".

  • Noua conducere a MCSI cauta o solutie pentru integrarea si interoperabilitatea sistemelor IT publice si incurajarea open-source

 
Sistemul de plati online a taxelor si impozitelor va fi finalizat pana la data de 31 decembrie, 2010, iar integrarea si interoperabilitatea sistemelor institutiilor publice din Romania vor fi realizate in decursul urmatorilor doi ani"
 
 
Valerian Vreme, ministru MCSI
Recenta tema pusa pe tapet de noua conducere a MCSI este gasirea unei solutii pentru integrarea si interoperabilitatea sistemelor institutiilor publice din Romania. Astfel, in urma cu doua zile, in conferinta de prezentare a obiectivelor si prioritatilor din mandat, Valerian Vreme, noul ministru al Comunicatiilor, vorbea despre un proiect major - integrarea si interoperabilitatea sistemelor din institutiile publice. Vom crea platforme care sa poata comunica intre ele, iar pentru aceasta avem termen doi ani".

"Sistemul de plati online a taxelor si impozitelor va fi finalizat pana la data de 31 decembrie, 2010, iar integrarea si interoperabilitatea sistemelor institutiilor publice din Romania vor fi realizate in decursul urmatorilor doi ani", se mentioneaza si in comunicatul oficial al MCSI.

Contactat miercuri de HotNews.ro pentru a da mai multe detalii despre cum se va face aceasta interoperabilitate, prin care s-ar putea incuraja folosirea solutiilor open-source in administratia publica, Eduard Lovin, consilier al ministrului Vreme, a spus ca se urmareste adoptarea impreuna cu industria a unor norme in acest sens. Termenul maxim? Doi ani.

"O parte importanta din strategia pentru implementarea unei societati informationale a ministerului o reprezinta elaborarea unor norme foarte clare de interoperabilitate intre sistemele IT astfel incat institutiile publice sa-si poata dezvolta infrastructura IT pe orice tehnologie doresc indiferent ca este licentiata sau open-source, dar ulterior aceste infrastructuri IT sa poata comunica intre ele si sa poata face schimb de date", a precizat pentru HotNews.ro Eduard Lovin.

"Normele sunt de o complexitate tehnica destul de mare si ca ordin de timp, acoperitor pentru absolut toata plaja de norme tehnice, am spus un termen maximal de doi ani. Trebuie mers pana in foarte mare detaliu pana la standardizarea unor interfete de comunicatii si aceste norme vor fi facute in colaborare cu toata industria", a mai spus Eduard Lovin

  • Dana Popescu, pe tema interconectarii sistemelor publice: Este o forma de a se cheltui banii pe proiecte despre care nu se stie cat costa

Dana Popescu este sceptica in ceea ce priveste discutiile pe marginea solutiilor pentru interconectarea sistemelor publice.

"Nu cred ca s-a discutat cu Primariile ce fac cu sistemele pe care deja le-au implementat si au cheltuit bani pentru ele, ce se face cu SEN, cum o sa le spuna sa renunte la toate aceste sisteme si sa se bage alti bani? Problema interconectarii sistemelor administratiei este o discutie veche de vreo patru ani de zile si nu s-a rezolvat. Probabil ca nici acum nu cred ca se va face, este o forma de a se cheltui banii pe niste proiecte pe care specialistii inca sunt pe pozitii contradictorii cu privire la cat costa. La orice platforma informatica se pot foarte bine atrage bani pentru alte cheltuieli si sa se supraevalueze", a avertizat Dana Popescu.

  • Varujan Pambuccian: Sistemul de e-guvernare nu se mai poate construi mai departe fara o lege cadru

 
In Romania fiecare serviciu oricat de marunt a fost dezvoltat cu retea de comunicatii in spate proprie, cu infrastructura software in spate proprie, cu software de aplicatie in spate propriu, iar motivele cred ca le intelege oricine. Acum vestea proasta este ca bani nu mai sunt, problema informatizarii devine si o problema a reducerii cheltuielilor operationale ale statului si poate ca de data asta neavand incotro chiar o sa le facem bine
 
 
Deputatul Varujan Pambuccian
Deputatul Varujan Pambuccian spune ca pentru a se intampla toate acestea "trebuie ca Ministerului Comunicatiilor sa i se dea puterea de a decide aceste lucruri vis a vis de toata administratia publica centrala si chiar locala. Este absolut necesara legea cadru de e-guvernare, prin care toate lucrurile astea sa derive nu din ordine de ministru HG, ci din lege si spre asta ne indreptam acum. De altfel nici nu se mai poate construi sistemul de e-guvernare altfel", a declarat Varujan Pambuccian.

Deputatul promite sa prezinte peste doua saptamani in sedinta de Guvern o solutie in acest sens.

"In cazul SEN nu exista nici o lege, ci doar Hotarari de Guvern. SEN a pornit intr-o anumita logica si a ajuns cu totul altceva in final. (...) Vreau ca lucrurile care urmeaza sa se intample si stiu bine ca pentru asta trebuie sa construiesti astfel incat sa nu deranjezi sistemele de interese care au dus la toate constructiile care au fost pana acum. Se poate lucrul asta, am o solutie, o voi prezenta peste doua saptamani, luni, si sper cu mult realism sa reusim sa o abordam daca, si asta e decisiv, coalitia isi va asuma solutia pe care o prezint si primul ministru isi va asuma forta care deriva din functia pe care o detine pentru a implementa ce voi prezenta", a spus Pambuccian.

Deputatul nu a vrut sa dea detalii despre ce va contine acel document, exprimandu-si insa increderea ca in actualele conditii economice autoritatile ar putea fi fortate sa ia masuri.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

5632 vizualizari

  • -3 (5 voturi)    
    tinand cont si de... (Joi, 16 septembrie 2010, 16:46)

    marius [anonim]

    anvergura acestui reportaj..., nici nu va imaginati cat de inutil imi apare....
  • 0 (4 voturi)    
    Este foarte simplu (Joi, 16 septembrie 2010, 17:07)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    Când hoţia şi prostia se întâlnesc nu este necesară Tehnologia Informatică.
    Se e-Guverna de pe vremea lui Nastase şi Nica care n-au facut mai nimica !
  • +4 (6 voturi)    
    eRomania (Joi, 16 septembrie 2010, 17:28)

    cristoiu [anonim]

    Subiectul a aparut abia odata cu guvernul Boc.Pana atunci s-au cheltuit pe blat 6 miliarde de euro ,dupa cele aratate aici.Pana acum,Dl.Pambuccian este o prezenta perena in conducerea politica a Romaniei.Daca la 31 decembrie ,sistemul eRomania intra in functiune,cei care au cheltuit pana acum 6 miliarde trebuie bagati la puscarie,dupa reformarea justitiei.
  • +1 (1 vot)    
    memoria unui parlamentar (Joi, 16 septembrie 2010, 17:42)

    traian [anonim]

    Domnul Pambuccian sa fi uitat de legea 161/2003? Daca nu ma inseala memoria era parlamentar si la acea data ... poate chiar a votat ... asta e
    • +1 (1 vot)    
      dap (Joi, 16 septembrie 2010, 20:19)

      misu [anonim] i-a raspuns lui traian

      studii efectuate de cercetatorii americani pe ratoni au aratat ca exista o relatie direct proportionala intre memorie si greutate
      • 0 (0 voturi)    
        a fi sau a nu fi (Vineri, 17 septembrie 2010, 6:59)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui misu

        şi-atunci greutatea dvs. tinde spre zero...eu cam aşa înţeleg, nu?!
  • +2 (2 voturi)    
    e-cetatean turmentat (Joi, 16 septembrie 2010, 17:53)

    mihai [anonim]

    Poza de mai sus, de la SEN la eRomania, spune totul si descrie in imagini haosul. Pentru prieteni, in 2 septembrie 2010 a fost lansat portalul-pilot Punctul de Contact Unic electronic disponibil la adresa www.edirect.cnrd.ro
    Sunt un e-cetatean fericit!
  • 0 (0 voturi)    
    O mica analiza ar fi necesara (Joi, 16 septembrie 2010, 19:27)

    horatiu [anonim]

    Ar fi interesant de analizat catre ce tari s-au scurs acesti 6 miliarde de dolari , si vom avea imaginea celor care ne vor datori si sclavi pe viata.
    Probabil Franta si Austria sunt pe locuri fruntase.
    Oricum ai privi aceasta suma , este nejustificat de mare pentru sistemele informatice nefunctionale.
    Asteptam din partea jurnalistilor o lista a persoanelor sub girul carora s-au "furat" acesti bani.
    • +3 (3 voturi)    
      Asa, de curiozitate... (Joi, 16 septembrie 2010, 20:09)

      CRadu25 [utilizator] i-a raspuns lui horatiu

      De ce trebuie sa se duca in alte tari? De SIVECO, partener etern al statului in proiectele "de informatizare" n-ai auzit?
      • 0 (0 voturi)    
        Siveco-o firma patronata de alte tari (Sâmbătă, 18 septembrie 2010, 18:04)

        victor [anonim] i-a raspuns lui CRadu25

        Radu, spre satisfacerea curiozitatii tale, grosul profitului firmei Siveco, se scurge in afara tarii de foarte multi ani. Firma nu a fost si nu este detinuta decat intr-un procent mic de "romani". Restul este detinut de evrei si zboara in afara pe asa zise contracte de consultanta, o modalitate foarte comuna de a transfera bani multi in alte tari.
  • +1 (1 vot)    
    Termenul de 2 ani... (Joi, 16 septembrie 2010, 20:55)

    Florin J. [utilizator]

    pe ce baza a fost calculat?
    Tare mie teama ca a fost burtologic stabilit.
    Corect ar fi ca sa se abordeze in etape functionale, sa se vada ca au scos ceva care merge, nu sa lase pana peste 2 ani si dupa aia sa mai ceara 2... s.a.m.d.
  • +1 (1 vot)    
    vreti ceva concret (Joi, 16 septembrie 2010, 22:44)

    fost director ASSI [anonim]

    Buna seara!

    Vreti ceva concret? Mi-e scarba si in acelasi timp imi vine sa plang ... cat timp am lucrat acolo si cat am dezvoltat, pana cand ...din 20005-2006 totul a devenit interes personal (bineinteles ..la nivel de conducere). Poate intr-o zi o sa dezvalui tot ...sau in cel mai bun caz o sa ma car din tara asta de ...t.
    • +2 (2 voturi)    
      inca un specialist care vorbeste... (Joi, 16 septembrie 2010, 23:24)

      hehehehe [anonim] i-a raspuns lui fost director ASSI

      Chiar, deci tu spui ca in 2005 exista ceva acolo si apoi brusc a disparut pentru ca acum avem iar nimic... Si daca va mai aud pe astia de la ASSI ca voi ati muncit o sa rad si cu fundul de voi. Simplu vorbind din toate punctele de vedere erati in afara fisei postului si mult sub standardul minimal de informatie necesar chestiilor de care ar fi trebuit sa va ocupati.

      Concluzia este ca inca nimeni nu stie ce e de facut si ca sia cest ministru incepe cu stangul. Il intreb, in baza carui studiu a ajuns la concluzia ca standardizarea unor interfete dureaza 2 ani? nu era mai frumos sa spuna ca inca nu stie si ca o sa vina cu o estimare exacta dupa un studiu pe problema data? Serios vorbind, la ce se referea cand a zis 2 ani? Astazi exista e-TOm si ITIL si o groaza de standarde, deci mai standardizam noi acum? Sau omul cauta alte parteneriate de ajutorare?
    • +2 (2 voturi)    
      curaj (Joi, 16 septembrie 2010, 23:49)

      dana [anonim] i-a raspuns lui fost director ASSI

      Poate n-ar fi rau sa dezvaluim. Caci faptele penale nu s-au prescris. Si sunt prea multe ca sa fie trecute cu vederea. Sa incepem cu strategiile paguboase si cu achizitiile "nepublice".
  • 0 (0 voturi)    
    Penibil.... (Vineri, 17 septembrie 2010, 8:30)

    TED [anonim]

    Specialistul hotnews in IT scrie un articol penibil....
    si nu are notiunea milioanelor si miliardelor...ma rog...atata poate...
    Acum in toate proiectele e bagat SIVECO facut pe scheletul Centrului de Calcul din Ministerul Chimiei....adica securistii fideli E.Ceasescu....
    Tot ce ating astia nu merge....am colaborat cu un specialist de acolo....a dat gres...apoi s-a internat cu probleme de sanatate sa scape...
    Se fura in draci pe programe de copii mici....10 baieti destepti(si sunt multi!) fac mai mult decat stransura asta de hoti si mafioti...
    POATE AUDE CINEVA!....
    • +1 (1 vot)    
      de ce penibil? (Vineri, 17 septembrie 2010, 10:18)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui TED

      TED, nu sunt specialist in IT sunt doar un ziarist care scrie si pe IT si care a incercat sa gaseasca un fir rosu si o logica pe acest subiect. Spuneti ca este penibil articolul..de ce? Spuneti ca nu am notiunea milioanelor si miliardelor..Ca "in perioada 2000-2008 s-ar fi investit 6 mld E in sistemele administratiei publice" este declaratia lui Toma Campeanu, fostul sef eRomania si aveti link in articol..E adevarat ca se putea insa si mai bine.
      Numai bine,
      adrian
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari pentru articol (Vineri, 17 septembrie 2010, 11:04)

    Titus [anonim]

    Asa se intampla mereu: in fata unei analize asupra unui fenomen cum este cel al scurgerii de miliarde de euro fara sa fie nimic functional apar chichite de genul erorilor firesti. Oare pentru ca autorul a incurcat niste clienti intre ei sau niste sume acest FNI informatic al Romaniei nu a existat? Pot sa adaug ca sunt mai multe proiecte IT finantate din bani publici decat stie autorul articolului. Ele toate au o regula comuna: nu le foloseste NIMENI si sunt si foarte greu de gasit. Oare ce tara din lume isi permite sa cheltuiasca miliarde de euro pe niste aplicatii IT care fie nu exista fie nu le foloseste nimeni?
  • 0 (0 voturi)    
    ha! (Vineri, 17 septembrie 2010, 11:35)

    corcodell [utilizator]

    "iar acele servicii pe care le gasim in SEN, odata cu lansarea platformei eRomania vor fi transferate pe aceasta platforma, deci practic serviciile din SEN vor fi integrate in platforma eRomania. Asta nu presupune un cost suplimentar de dezvoltare" - Marius Fecioru, secretar de stat in Ministerul Comunicatiilor

    PE BUNE?!
    se iau pur si simplu serviciile dintr-o parte si se pun dincolo! pai chemam o basculanta, sau poate doar o duba daca incap, le urcam si le ducem dincolo. ca mutari de astea de mobilier se fac tot timpul, deci tre' sa fie simplu.

    sau, explicatie pentru cei mai tehnici, facem doar un copy/paste, domle, ce-i asa greu!
  • 0 (0 voturi)    
    Frumos titlu! (Vineri, 17 septembrie 2010, 12:49)

    AlinN [anonim]

    "Cum s-au pierdut 9 ani si cateva miliarde de euro". Pai nu s-au pierdut, s-au castigat! De catre cine trebuie.
    Ce va mirati? Asa functioneaza un stat mafiot tipic. Prostii platesc "taxa de protectie" (contribuabilii) cu care "capii" (guvernele - oricare ar fi ele) fac ce vor ei.
  • 0 (0 voturi)    
    FARA Pambuccian paznic la oi ! (Vineri, 17 septembrie 2010, 12:57)

    Razvan [anonim]

    Nu-l mai lasati pe nenea Pambuccian, parlamentar care baga bani publici in buzunarul Microsoft Romania, pe cai DIRECTE, sa faca legile IT in tara asta !

    In intreaga Europa, strategiile de TI in administratia publica se bazeaza pe Standarde Deschise si pe Software Liber (vezi definitiile PRECISE in Wikipedia).

    Am ramas ULTIMA tara din Europa care nu are o strategie IT de administratie publica coerenta si bazata pe Software Liber (ungurii au adoptat deja una si se lupta s-o implementeze) ! La noi, se platesc miliarde de euro doar pe licente Microsoft, care sunt "volatile" si ASIGURA LIPSA DE COMUNICARE (interoperabilitate) intre sistemele IT ale Politiei, Fiscului, Pasapoartelor, Sanatatii, etc.

    Spre deosebire de sistemele Linux, cele Microsoft nu sunt neinteroperabile din prostia implementatorilor, ci au fost PROIECTATE sa nu poata interactiona decat tot cu sisteme Microsoft. Ghiciti de ce...

    Iar Pambuccian e "omul de casa" al presedintelui Microsoft Romania, asa ca nu mai puneti lupul paznic la oi !!!
    • 0 (0 voturi)    
      Total gresit (Vineri, 17 septembrie 2010, 15:26)

      klaus [anonim] i-a raspuns lui Razvan

      unele informatii de aici sunt corecte altele gresite... Prietenia dintre Pambuccian si Tatomir nu e un secret pentru nimeni dar ar trebui studiat in ultimii 2 ani ce a castigat nou Microsoft si ce a fost upgrade. Intamplator Pambuccian este un suporter al softwareului open source si asta e demonstrabil. SUplimentar Varujan nu decide pentru absolut nimic in termeni de investitii ale Guvernului in orice directie. Ministrii din cabinet si mai ales secretarii de stat decid cum se va dezvolta ceva si asta stie oricine lucreaza in domeniu. Si apropos, mi se pare o prostie majora sa spunem ca 10-15 ani de prostie sunt justificati printr-o persoana.
      Apropos, ca vad ca esti expert, cate sisteme integrate Microsoft sunt instalate in Ministerele romanesti ca in afara de Office si Windows nu prea am idee de altele. As spune ca SIVECO, Omnilogic, Oracle si altii sunt mult mai conectati decat Microsoft.

      Per total cred ca e nevoie de standardizare si de un singur organism care sa se ocupe de toate aplicatiile si infrastructura IT centrala. Scopul acestuia trebuie sa fie uniformizare aprocedurilor de lucru si a modului de acces la informatie perecum si interconectarea platformelor existente. Nu cred ca acum este nimerit sa se faca o inlocuire totala a ce exista ci doar sa se realizeze interconectarea si administrarea justa precum si stabilirea unui proiect de dezvoltare. Trebuie sa se termine cu administrarea individuala a proiectelor IT fapt ce duce la haosul si lipsa de focus actuala.

      In rest articolul puncteaza bine problemele si e bine ca a fost scris pentru ca Romania a fost lider in industria IT in zona si nu avem inca un sistem de e-gov real. Puteti sa-l numiti cum vreti voi.
  • 0 (0 voturi)    
    accesibilitate? (Vineri, 17 septembrie 2010, 16:27)

    specialist web [anonim]

    M-am uitat pentru prima oara pe e-guvernare.ro si am ramas socat. Este facut de oameni complet in afara subiectului Web; stiu elevi in clase primare care stapanesc mult mai bine conceptele Web.

    In plus, este complet neaccesibil "pentru toate categoriile de oameni si device-uri" dupa standardele impuse de Comisia Europeana pentru siteuri de administratie publica. Acest lucru este ilegal.

    Fara sa dau mai multe detalii, ar putea fi facuta o mica investigatie asupra accesibilitatii acestui site si a altora similare?

    Puteti consulta:
    http://eur-lex.europa.eu/en/treaties/index.htm
    http://ec.europa.eu/information_society/policy/accessibility/policy/com-ea-2005/index_en.htm
    http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/06/237&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=fr
    http://ec.europa.eu/information_society/policy/accessibility/com_ea_2005/index_en.htm
    http://www.w3.org/WAI/Policy/
  • 0 (0 voturi)    
    balada miorita in it-ul romanesc (Sâmbătă, 18 septembrie 2010, 14:10)

    n. inainte de "50 [anonim]

    pana si cu mult inainte de "90,pe ministere si judete, aveam un sistem national de calcul, la nivelul tehnologiei de atunci, cu un ietc-institut de electronica si tehnica de calcul.
    dovada,la cutremurul din 1977,una din cladirile distruse a fost sediul centrului de calcul al ministeului transporturilor,de langa gara de nord din bucuresti.
    in prezent,cladirile centrelor de calcul din fiecare judet(cu atmosfera controlata) li s-a schimbat destinatia devenind majoritatea sedii de "fabrici de diplome" a diferitelor universitati particulare,aparute ca ciupercile dupa ploaie,iar de ietc nu se mai aude nimic.
    ICI(instit.central de informatica),a fost pastrat, doar cu numele,fara a pune la punct,timp de 20 de ani,un nou sistem national de calcul.
    e-guvernare,societatea informationala aveau bune auspicii intre 2000-2004 sub guvernul psd,dupa care intre 2005-2008 au venit lacustele bicolore(oranj,galbene si udmriste) din alianta da si pt o mai usoara manipoolare a calculelor au trecut totul pe regim "manual": birocrati cu registre,creion chimic,urmand ca oranji intre 2009-2010 sa aleaga praful de toata informatizarea de nivel national,prin persoanele incompetente promovate in toata conducerea ministerului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si a tarii.
    de unde informatizare cand bugetarii au crescut intre 2004 si 2009 de la 900 de mii la 1,5 milioane.?
    mai deunazi, la tv niste fosti ministrii se plangeau ca structurile bazelor de date ale ministerului muncii si celui de finante sunt asa de diferite, ca nici dupa 20 de ani nu sunt programe cu legaturi intre ele.idem, si cu celelate ministere.
    administratia centrala,pt transmiia si procesarea informatiei, in loc sa-si creeze vpn-uri (virtual private network) dedicate,utilizeaza intenetul public:email,mess,facebook,sa sau telefonia digitala publica:sms-uri..halal!.
    concluzie:laudatul de sine,minciuna,trisatul,sa,din prezent, nu tin loc de sistem national de calcul.
    • 0 (0 voturi)    
      Esti cel putin haios (Duminică, 19 septembrie 2010, 13:23)

      cucubau [anonim] i-a raspuns lui n. inainte de "50

      cand spui ca sub Guvernul PSD IT&C in Romania si e-Guvernare s-au dezvoltat... Pur si simplu piata mondiala de IT&C era in crestere dupa criza dot-com si automat am fost si noi parte din ea. daca e sa vorbim de e-guvernare ministrul de atunci (Nica parca il chema, domnul 20%) impreuna cu specialistii sai au pus pe un site web niste formulare (si cand spun formulare ma refer la niste formulare de hartie scanate pe care le gaseai pe un site fara sa faci nimic in mod special cu ele, fiind disponibila doar descarcarea lor) si asta au numit ei e-guvernare....

      In rest e plin de batranei amabili care nu inteleg nimic si care inca functioneaza pe principii comuniste... asta daca e sa analizam si functionarea institutelor...

      Greseala majora a fost si este ca fiecare minister are bugetul sau pentru infrastructura si servicii IT si uite asa fiecare isi face de cap fara sa existe o politica, strategie, etc. Trebuie o strategie comuna pusa in practica de 1 singura entitate care sa se ocupe strict numai de asta... Da, Ministerele pot defini cerintele la nivel informational si procedural dar altcineva trebuie sa faca implementarea respectand o strategie unica... Altfel o sa continuam la fel si peste 20 de ani o sa fim in aceiasi situatie...
  • 0 (0 voturi)    
    e payment genereaza somaj (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 10:50)

    Karmen Mezei [anonim]

    Stimati cetateni, daca aceste servicii online devin operationale somajul va atinge cote suparatoare in Romania, propun sa meditati la eventualitatea unui program de absorbtie a celor care vor fi disponibilizati!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi