Internetul wireless in tren: Ce discutii a avut CFR cu operatorii de telefonie mobila

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:19 Economie | Telecom

Discutii pentru internet wireless in tren
Foto: AGERPRES
Internetul wireless in trenurile de calatori de lung parcurs nu poate fi accesat in toate zonele, in conditiile in care nici un furnizor de internet nu poate asigura continuu semnal, dar CFR Calatori si mai multi operatori de telefonie mobila au demarat masuratori pentru a evalua situatia, a declarat recent pentru HotNews.ro Anca Boagiu, ministrul Transporturilor. In functie de rezultatele cercetarilor (..) si de alocatiile bugetare CFR Calatori va oferi clientilor sai si acest tip de serviciu, a mai spus ministrul. HotNews.ro a cerut detalii privind companiile de telefonie mobila cu care au existat discutii si eventualele actiuni si concluzii la care s-a ajuns.

"Exploatarea/utilizarea serviciului de internet wireless la trenurile de calatori de lung parcurs, in conditiile in care niciun provider de internet nu poate asigura continuu semnal, a condus la disfunctionalitati in functionarea acestuia si implicit a sistemelor de calcul, fapt ce a nemultumit atat calatorii cat si CFR Calatori. Din dorinta de a rezolva aceasta problema, in scopul asigurarii unui serviciu de buna calitate, in prezent S.N.T.F.C 'CFR Calatori' S.A. impreuna cu mai multe societati de telefonie mobila au demarat o actiune de masurare a semnalului pe mai multe relatii de circulatie de interes maxim si de evaluare a situatiei existente. In functie de rezultatele cercetarilor, de solutiile si posibilitatile tehnice ale specialistilor fata de problemele ivite in exploatare si in functie de alocatiile bugetare CFR Calatori va oferi clientilor sai si acest tip de serviciu", a declarat intr-o intalnire online cu cititorii HotNews.ro, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor (MT).

  • CFR Calatori a discutat cu Vodafone si Orange, pentru internet wireless in tren

Care sunt companiile de telefonie mobila cu care CFR Calatori a pornit discutiile si masuratorile de semnal? Contactati de HotNews.ro, oficialii ministerului Transporturilor au revenit cu detalii.

Situatia din prezent arata ca "pe suportul infrastructurii asigurate de societatile de telefonie mobila pentru servicii de banda larga, nu exista conditii tehnice pentru serviciul de internet wireless la trenurile de calatori decat in zona statiilor CFR, a soselelor si in zona centrelor urbane mari", spun reprezentatii ministerului.

Primele discutii pentru posibile servicii de internet wireless in tren au avut loc cu Vodafone, inca de acum doi ani.

"In anul 2008, pentru evaluarea posibilitatii asigurarii acestui serviciu in conditii optime precum si a studierii posibilitatii de transmitere de date cu caracter tehnic, CFR Calatori a colaborat cu compania Vodafone. Au fost realizate de catre specialistii Vodafone masuratori ale serviciilor de comunicatii mobile oferite de aceasta retea pe distanta Bucuresti Nord - Cluj Napoca.  Din evaluarile acestei actiuni s-a constatat ca serviciul de internet poate fi accesat numai pe anumite zone unde exista semnal (lucru sesizat si la telefoanele mobile), fapt ce creeaza intreruperi dese in accesarea serviciului de internet", au precizat oficialii MT.

In acest an, Orange impreuna cu CFR Calatori "a efectuat o campanie de masurare a serviciilor de comunicatii mobile pe anumite trenuri si rute pana la frontiera de stat a Romaniei, in vederea obtinerii unei evaluari concrete privind calitatea semnalului", spun acestia.

Actiunea a avut loc in perioada 4-13 iunie 2010. "In urma acestei actiuni, compania Orange va analiza oportunitatea dezvoltarii si imbunatatirii parametrilor de calitate ai serviciilor oferite de reteaua proprie pe rutele CFR", au mai precizat reprezentantii Ministerului Transporturilor.

  • Ce interes au Vodafone si Orange pentru a asigura acoperire de internet in zona rutelor feroviare?

Nu in cele din urma, oficialii din minister au mai mentionat ca "in functie de concluziile si interesul pe care il au companiile de telefonie mobila, in sensul ca ar putea acoperi din punct de vedere tehnnic (respectiv existenta semnalului) magistralele feorivare pe toata lungimea acestora, CFR Calatori va putea oferi clientilor sai serviciul de internet wireless".  

Au vreun interes operatorii de telefonie mobila in a asigura acoperire pentru serviciile de internet wireless pe rutele feroviare? Contactati de HotNews.ro, oficialii Orange nu au dorit sa faca nici un comentariu pe acest subiect. De cealalta parte, reprezentantii Vodafone au mentionat ca acest segment este unul din principalele obiective de investitii ale companiei.

"Acoperirea principalelor rute de cale ferata din Romania cu servicii de voce si date este unul din obiectivele noastre de acoperire, inca din 2005,  si de atunci se fac eforturi continue in aceasta directie, atat pentru acoperirea unor portiuni noi de traseu, cat si pentru imbunatatirea acoperirii existente. Astfel, prin lansarea serviciilor 3G in banda de 900 MHz, in aprilie anul acesta, Vodafone a reusit sa asigure cea mai mare acoperire a serviciilor de Internet broadband, pentru 90% din populatia tarii, inclusiv in zonele izolate", au declarat oficialii Vodafone.


Citeste mai multe despre   






















8628 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    Wireless in pom ... (Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:34)

    petre [anonim]

    o sa treaca mult timp pana ce o sa avem acoperire wireless in tren ...ar trebui sa incepem cu orasele mari macar...free wireless in centrele universitare macar, apoi in parcuri si restul orasului ...o sa treaca multe secole pana o sa ajungem ca Estonia, si in mijlocul padurii am prins wireless ;) ceva merge bine acolo , ar trebui sa dea de gandit.
    • +3 (5 voturi)    
      In padure (Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:44)

      SHEAPA [utilizator] i-a raspuns lui petre

      S-ar putea sa aiba retea WiMax, din ce stiu eu o celula de Wimax poate acoperi cam 70 Km in radial ....
    • +6 (8 voturi)    
      acu si tu ... (Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:50)

      Ronnie [anonim] i-a raspuns lui petre

      ... vii cu un exemplu de tara cu relief predominant de campie si intinderea a 5 judete romanesti :)
      • 0 (2 voturi)    
        Alt exemplu (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:21)

        octav77 [utilizator] i-a raspuns lui Ronnie

        Ok, Estonia nu e exemplu bun. Dar Everestul ??

        http://mashable.com/2010/10/29/3g-mount-everest/

        Faptul ca internetul a ajuns pana si pe Everest arata ca e doar o problema de vointa ... si putinta ...
    • +3 (5 voturi)    
      Cum e wireless in europa ... (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:26)

      un calator [anonim] i-a raspuns lui petre

      In marea majoritate a tarilor europene exista o acuperire suficient de buna cu internet wireless.
      Ceea ce nimeni nu ia in atentie este faptul ca in Romania se pune problema sa fie internet Wireless GRATUIT ... pai in acest mod normal ca nimeni nu are interes sa faca ceva ...

      Acum sunt in elvetia. Peste tot ai acoperire cu internet wireless de la swisscom ... problema e ca este pe bani ... si d'aia merge ...
      • +2 (6 voturi)    
        Nu gratuit (Marţi, 23 noiembrie 2010, 14:53)

        Anonimul [utilizator] i-a raspuns lui un calator

        Dar nici 5 euro/cateva zeci de MB, cum sunt tarifele la Orange, Vodafone..
      • +1 (1 vot)    
        Nu chiar gratuit ... (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:24)

        octav77 [utilizator] i-a raspuns lui un calator

        Nu va fi gratuit. Doar trebuie sa platim biletul de tren, nu ? :)

        Acum, ca poate va exista un efect secundar - si anume ca poti merge cu laptopul in gara si sa ai net gratuit ... asta e alta chestie :)
        • 0 (0 voturi)    
          Nu doar gară (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:36)

          aqualung [utilizator] i-a raspuns lui octav77

          Poţi merge cu laptopul în multe locuri să ai Internet gratuit, dar câtă lume merge într-un loc special pentru asta: să stea câteva ore pe Internet?
  • +1 (7 voturi)    
    s-a gasit motivul (Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:57)

    cipax [utilizator]

    Fix d-aia nu merge romanul cu trenul, ca nu are internet wireless... sau poate strategia e alta, daca tot faci 4-5 ore de la BV la Bucuresti macar sa te dai o tzara pe net, bineinteles nu mocca!!!
    • 0 (0 voturi)    
      VAGOANE (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 20:21)

      razvan [anonim] i-a raspuns lui cipax

      De cateva luni toate trenurile care circula spre Bucuresti au vagoane modernizate, decente si pretul este bun.
  • +1 (5 voturi)    
    Prize? (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:10)

    Sectoristu [anonim]

    Prize de 220 exista in maretele trenuri? Nu de alta, dar poate nu toata lumea are laptopuri carora li se termina bateria dupa 5-6 ore... si nici nu foloseste netu de pe telefon toata lumea...
    • +3 (3 voturi)    
      În unele (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:24)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Sectoristu

      În vagoanele mai noi există.
  • -1 (3 voturi)    
    PLC - Power line communication (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:17)

    J [anonim]

    E un fir lung intins peste tot de care se tot tine locomotiva aia. De ce nu'l folosesc sa trimita si un altfel de semnal pe el?

    O tehnologie gen http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

    N-am cunostinte aprofundate in domeniu, dar intreb, nu s'ar putea?!
    • 0 (2 voturi)    
      Scump şi nestandardizat (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:34)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui J

      Echipamentele costă mult şi nici nu funcţionează foarte bine, pentru că standardele nu sunt bine perfecţionate. IEEE 802.3 (Ethernet) şi 802.11 (WiFi) sunt standarde foarte solide şi datorită lor comunicaţiile în reţelele astea se pot face foarte uşor şi cu echipamente ieftine, în schimb în domeniul PLC nu există un standard unic de largă răspândire şi bine pus la punct.

      Plus că echipamentele trebuie să fie unele speciale, pentru că în reţelele electrice europene există curent alternativ 220 V, în cele americane curent alternativ 120 V, dar liniile electrice ale CFR-ului sunt ţinute la 25 kV pentru alimentarea locomotivelor.

      Pe scurt: ar fi posibil, dar cam scump. Cred că este mai ieftin să se recurgă la tehnologiile mai bine puse la punct de comunicaţie wireless; astea nu doar că sunt mai ieftine, dar ar acoperi şi zonele cu cale ferată neelectrificată şi trenurile cu locomotive Diesel care merg pe linii electrificate.
      • +1 (3 voturi)    
        asta cam da (Marţi, 23 noiembrie 2010, 14:06)

        J [anonim] i-a raspuns lui aqualung

        Versiunea finala a standardului (IEEE 1901) iese in februarie 2011.

        Preturile pot fi maricele, dar mai bine CFR'ul ar intreba pe unii, gen amperion.com, sa le faca o oferta de pret.
        Asa au facut de pilda autoritatea nationala de electricitate din Puerto Rico si pare ca s-au inteles sa faca un proiect pe directia asta ( http://www.amperion.com/Amperion%20IBEC%20PREPA%20Press%20Release%20November%2022%202010.pdf )

        Mai mult, din ce am googlarit, Telecomunicatii CFR detine un numar bunicel de km de fibra optica de-a lungul liniei de cale ferata. Iar SNR de-asemenea are ceva fibra plus sistem radio bunicel.

        Sigur ar putea combina toate variantele si sigur ar fi serviciu asta disponibil.

        Dar cand conducerea in SNCFR e pe furaciune si comisioane, de unde asa ceva?!
    • 0 (2 voturi)    
      PLC (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:44)

      val [anonim] i-a raspuns lui J

      Platforma PLC foloseste liniile de curent de joasa tensiune si este fiabila doar daca liniile sunt torsdate . Mai e mult pana acolo . Si oricum trebuie o antena care sa asigure fluxul de Internet .
  • +3 (5 voturi)    
    inainte de wireless (Marţi, 23 noiembrie 2010, 14:10)

    buha [utilizator]

    Wireless pe tren pentru, sigur ca da.
    Cine are nevoie de transmisii de date in tren si considera ca e necesar are cu siguranta un abonament de date de la orange, vodafone, cosmote (zapp), rds, romtelecom.
    Mai prioritara cred ca e problema toaletelor din tren care sunt de cele mai multe ori de nefolosit.
    Si cum spunea cineva mai sus, ar fi mai utila o priza de 220v.
    • +3 (3 voturi)    
      Prize CFR (Marţi, 23 noiembrie 2010, 14:24)

      Serban [anonim] i-a raspuns lui buha

      Probabil ca multi dintre voi nu merg prea mult cu trenul, dar exista prize in vagoanele tip cuseta (cls I, cls II) + vagoanele de dormit, vagoanele restaurant de cel putin 4 ani. Nu mai vorbesc de lumini cu LED, camere de supraveghere pe holuri etc...
      Si da, sunt in Romania. Daca nu credeti va invit sa mergeti cu trenul pe ruta Bucuresti-Oradea, Bucuresti-Cluj Napoca, Bucuresti Satu-Mare si o sa va convingeti. Singurul lucru care lipseste la aceste vagoane esre intr-adevar accesul la internet, dar nu asa cum esre descris aici in articol, ci intern in tren, cum este si in avion.

      Oricum multa lume vine cu laptopul si cu stick-ul 3G, asa ca no problem :P
      • 0 (0 voturi)    
        Nu doar. (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:30)

        aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Serban

        Chiar şi pe un Bucureşti-Suceava exista aşa ceva.
  • +1 (1 vot)    
    discutii cu operatorii de telefonie mobila (Marţi, 23 noiembrie 2010, 15:24)

    ION I [anonim]

    de ce nu isi folosesc propiul ISP? c'mon!
  • +1 (1 vot)    
    net pe mobil, merge (Marţi, 23 noiembrie 2010, 16:09)

    akanom [anonim]

    Pe Bucuresti-Constanta, am acoperire 3G la mobil pe 80% din distanta, am estimat.

    Pe distanta acoperita netul merge f bine, probabil si datorita vitezei reduse a trenului (3G-ul are probleme de efect doppler si handover intre celule la viteze de peste 20km/ora ale terminalului mobil). Dara sa multumim CFR-ului pentru vitezele reduse ale trenului care ne dau ocazia sa navigam pe netul mobil.
    • +1 (1 vot)    
      nope (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 3:01)

      leeloo2 [utilizator] i-a raspuns lui akanom

      Am testat si eu 3g date pe rds intre Constanta si Bucuresti cu 90-120km/h si cel putin acolo unde acoperirea e de mare viteza (lanca COnstanta si Bucuresti) merge beton cand semnalul e mare poti trece de 4-5mb/sec iar in rest (umts) merge normal. Tehnologia WCDMA este mai rezistenta schimbarilor rapide decat cea GSM.
  • -2 (4 voturi)    
    Nu merci chiar n am nevoie (Marţi, 23 noiembrie 2010, 16:29)

    Nu merci [anonim]

    Nici eu si nici familia mea nu avem nevoie sa fin radiati SI in tren! Prefer sa ascult muzica, sa vorbim/povestim si sa citesc o carte buna!!

    Stiu ca Romania e mult in urma tarilor dezvoltate..si al fel cum ei si-au dat seama ca E-urile si OMG sunt nocive si s-au intors la alimentatia bio, (asa cum consumau si bunicii nostri)...la fel au constatat acum ca retelele wireless afecteaza sanatatea copacilor din orase! E un studiu recent publicat de cercetatorii olandezi de la un centru universitar. daca e cineva interesat, il pot gasi ptr ei. Studiul constata ca 75% din copacii din orase au probleme, se usuca si mor, spre deosebire de cei din zonele rurale- care nu au probmele. Cititi studiul va rog si apoi ganditi-va daca aveti cu adevarat nevoie de wireless in tren!

    Eu unul nu am...si nu s prapastios de felul meu, nu s impotriva pasapoartelor biometrice etc.
  • +1 (1 vot)    
    Nope (Marţi, 23 noiembrie 2010, 16:29)

    Adrian [anonim]

    NU de internet wireless e nevoie in trenuri. Internet avem. Pe stickuri, pe telefoane...

    Mai bine ar imbunatati conditiile si timpii intre destinatii.

    Degeaba au prize si camere video, daca o calatorie in vagonul CFR e mai nasoala ca una intr-un autobuz inghesuit. La o masuta de 1 metru latime stau inghesuiti 4 oameni. Nu ai loc sa iti intinzi picioarele, nu ai loc sa respiri, nu ai putina intimitate daca lucrezi la laptop (asta daca mai ai loc pe masa). In niciun caz nu incap 4 laptopuri pe masuta aia (de la vagoanele tip autobuz de la clasa a doua) daca toti vin cu laptopul.

    Asa ca, despre ce discutam? Internet? Hai mai, fiti seriosi. Trenurile sar de pe linii, preturile la bilete cresc ametitor si deloc justificat, in vagoane ori e prea frig ori e prea cald, eu platesc bilet intreg ca prostul, iar altul mai "inteligent" merge cu nasul, etc.

    Prostii...
    • +1 (1 vot)    
      corect (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 2:05)

      muzungu [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      in principiu, merg cu trenu ca sa ajung, undeva, in spatiul fizic, nu in cel virtual. si de preferat, in conditiile inscrise pe bilet, adica inclusiv ora !

      Draga Anca, cred ca ar trebui sa intelegem nevoia reala a calatorilor cu cfr, sa gandim logic si daca nu putem sa-i intrebam, facem o cercetare de piata repede. altfel, discutam despre himere......sau opinii personale la o cafea, si nu e cazu....
      daca nu ne fundamentam initiativele pe nevoi concrete, masurate, atunci.....as propiune sa punem cate-o plasma in fiecare vagon, cand pica netu calatorii se pot uita la reclame
    • 0 (0 voturi)    
      Actualitate (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:33)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

      Suntem în anul 2010, Internetul nu mai este un moft sau un lux, este o necesitate; conectarea la Internet este mai degrabă o utilitate publică, cum este reţeaua de electricitate sau cea de gaze.

      Problema accesului la Internet în tren nu este, poate, principala grijă pe care CFR-ul o are sau trebuie să o aibă, dar în niciun caz una care să merite ignorată în continuare.
  • 0 (2 voturi)    
    Ce-i trebuie chelului . . . (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 8:31)

    gheorghe [anonim]

    . . . . tichie de margaritar! CFR a rezolvat toate neajunsurile sale din trenurile de calatori si a ramas internetul nerezolvat. Voi ati vazut cum arata astazi un tren de calatori in Romania? Eu am vazut si m-am speriat atat de tare incat de vreo trei ani nu m-am mai urcat in vreunul. Prafuite, jegoase chiar, cu geamuri sparte si usi care abia se mai inchid unele fara caldura si care se deplaseaza in taras de melc. Sincer ar trebui desfiintata pentru ca practic aceasta companie este o gaura neagra a bugetului de stat.
  • +1 (3 voturi)    
    Toaleta cu WiFi si high definition (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 9:11)

    Lucian M [anonim]

    Bai frate, nu mai poate romanu fara internet nici la WC. Nu mai citeste nimeni o carte, doar wireless! Mai bine s-ar investi in infrastructura ca faci 150 Km Bucuresti-Brasov in 3 ore plus una intarziere! Dezastru! In timp ce la altii merg trenurile cu 300 Km/h. Sa vedeti cum arata un tren de navetisti: Ploiesti-Buda-Slanic, sau un WC din acest tren! Iti vine sa plangi, doar wireless ii lipseste...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version