Sistemul national de plata a taxelor si impozitelor este implementat in totalitate, testele de functionaliate si securitate sunt finalizate si va fi lansat oficial in luna decembrie a comunicat joi Ministerul Comunicatiilor. Desi statul nu a dat nici un ban pentru dezvoltarea acestui sistem, realizat din fonduri private de catre Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), vor exista insa costuri de utilizare, aferente comisionului bancar. S-a decis ca negocierea comisionului de tranzactionare sa se faca de fiecare institutie publica in parte, iar la inrolarea in sistem acestea aleg daca suporta ele acest cost sau contribuabilul.

Guvernul a aprobat miercuri, Hotararea de Guvern privind dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor, iar Ministerul Comunicatiilor a revenit joi cu detalii despre acest sistem:

  • Dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor se realizeaza de catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) prin Centrul National de Management pentru Societatea Informationala (CNMSI), in colaborare cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO).
  • Costul de implementare si dezvoltare al sistemului este zero pentru Statul Roman, acesta fiind dezvoltat din fonduri private de catre Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO).
  • Colaborarea dintre MCSI si APERO se va face cu titlu gratuit, fara a fi necesara alocarea de fonduri publice si nefiind astfel incidenta legislatia achizitiilor publice.
  • Sistemul va putea fi accesat de toti romanii din strainatate, iar intr-o prima etapa platile vor fi efectuate cu orice card inrolat Visa sau MasterCard.
  • Cetatenii nu sunt obligati sa-si plateasca taxele si impozitele pe aceasta platforma, existand si alternativa efectuarii platilor la ghiseul traditional.
  • In momentul de fata, sistemul este implementat in totalitate pe serverele MCSI - CNMSI, testele de functionaliate si securitate fiind finalizate.

Cine suporta costurile utilizarii sistemul de plata online a datoriilor catre stat

  • sistemul este pregatit pentru inrolarea institutiilor publice iar costurile de utilizare depind de rezultatele achizitiilor publice ce vor fi derulate de catre fiecare institutie publica in parte pentru negocierea comisionului de tranzactionare.

Andreea Vass, consilier al Primului Ministru, prezenta joi in cadrul unui eveniment pe teme de interoperabilitate informationala in institutiile statului a declarat:

  • "Plata online presupune ca nu mai apelam la serviciile Trezoreriei ci autoritatea publica locala isi deschide un cont bancar unde se pot opera platile prin internet banking. Aceasta deschidere de cont bancar presupune un cost aferent comisionului. Intrebarea era cine sa suporte acel cost si am lasat la latitudinea autoritatilor publice locale sa decida daca suporta dansii sau contribuabilul".

Obligatiile de inrolare pentru autoritatile publice

In anuntul de joi al ministerului se mentioneaza ca institutiile publice care desfasoara activitati de incasare a taxelor si impozitelor au obligatia sa se inregistreze in Sistemul National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor conform urmatorului calendar:

  • Etapa 1: Inregistrarea Municipiilor Resedinta de Judet si a Municipiilor/Oraselor cu populatie mai mare de 150.000 locuitori in termen de 7 luni de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
  • Etapa 2: Inregistrarea Municipiilor si Oraselor cu populatie de pana la 150.000 locuitori in termen de 5 luni de la finalizarea primei etape, dar nu mai tarziu de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari.
  • Etapa 3: Inregistrarea comunelor si a institutiilor publice nevizate de primele doua etape, in termen de 6 luni de la incheierea celei de a doua etape, dar nu mai tarziu de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari.

Beneficiile preconizate in utilizarea acestui sistem:

  • Implementarea unui sistem electronic complet functional de incasare a taxelor si impozitelor poate aduce o reducere a costurilor necesare acestei operatiuni de aproximativ 40% precum si o crestere a procentului de incasare de aproximativ 10% in primul an de functionare;
  • Reducerea costurilor operationale pentru tranzactiile electronice;
  • Comisioanele bancare la plata cu cardul sunt substantial mai mici decat cheltuielile aferente unei deplasari la ghiseu;
  • Reducerea costului de hartie si componente de imprimare automate sau manuale;
  • Cetatenii vor putea plati taxele, printr-o singura actiune, indiferent daca se refera la una sau mai multe localitati;
  • Autoritatile Publice vor avea posibilitatea in momentul inrolarii sa aleaga oricare dintre variantele: suportarea comisionului de catre contribuabil, de catre Autoritatea Publica sau in orice alta varianta agreata de catre Autoritatea Publica.