RCS&RDS este principalul furnizor de servicii de retransmisie a programelor TV din Romania, 42% din gospodariile care detin servicii TV cu plata fiind abonate la serviciile acestui operator, pe locurile urmatoare fiind UPC (cu 16% din gospodarii) si Romtelecom (15%), arata un studiu Gallup reprezentativ la nivel national, realizat in primavara anului trecut. Daca se ia in calcul doar piata de televiziune prin cablu, RCS&RDS si UPC ar avea impreuna 60% din acest segment. Pe fondul zvonurilor recente privind o posibila achizitie a UPC de catre RCS&RDS, ministrul comunicatiilor, Valerian Vreme, a declarat pentru HotNews.ro ca cei doi operatori ar detine monopol pe pietele de internet fix si TV.

Furnizorii TV din RomaniaFoto: Gallup
  • "92% din gospodariile din Romania folosesc servicii de retransmisie a programelor TV pentru care platesc un abonament lunar. In 5% din gospodarii se receptioneaza programe de televiziune prin intermediul unei antene (terestra sau satelit) pentru care nu se plateste abonament la vreun furnizor in timp ce 3% din gospodarii nu folosesc deloc astfel de servicii. Extrapoland ratele de penetrare la numarul total al gospodariilor din Romania, rezulta ca in circa 6.727.000 de gospodarii se folosesc servicii de receptie a programelor TV pe baza de abonament iar in aproximativ 398.000 de gospodarii se receptioneaza programe TV prin intermediul antenelor proprii, fara plata unui abonament", se arata in studiul Gallup realizat la solicitarea autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM).

42% din gospodarii in care se utilizeaza servicii de receptionare a programelor TV cu abonament primesc aceste servicii de la RCS&RDS. Urmeaza, aproape la egalitate, UPC (16%) si Romtelecom - Dolce (15%).

  • 68% din gospodariile abonate la servicile TV cu plata primesc aceste servicii prin cablu

Piata de servicii TV din Romania

Piata de servicii TV din Romania

Foto: Gallup

Principalul tip de suport de receptionare a programelor TV il reprezinta cablul TV. 68% din gospodariile in care se utilizeaza servicii de receptionare a programelor TV primesc aceste servicii prin cablu TV, 31% prin satelit cu abonament (DTH - direct-to-home), 3% utilizeaza o antena terestra, iar 1% o antena satelit proprie, fara abonament. Televiziunea prin cablu are o utilizare semnificativ mai mare in mediul urban (in 84% din gospodariile in care se receptioneaza programe TV) decat in mediul rural (46%), in timp ce televiziunea prin sistem DTH este utilizata preponderent in mediu rural.

Studiul Gallup noteaza ca daca se iau in considerare doar gospodariile care utilizeaza televiziune prin cablu, 39% din acestea sunt abonate la RCS&RDS si 21% la UPC.

Marea majoritate a abonatilor RCS&RDS si UPC locuiesc in mediul urban, in timp ce in mediul rural cel mai frecvent aceste servicii sunt oferite de mici companii locale. Pe regiuni, RCS&RDS are o prezenta mai ridicata in Bucuresti (58%), Nord-vest (54%)si Vest (52%), iar UPC in Sud-Est (30%) si Bucuresti (28%).

Piata serviciilor de televiziune prin sistem DTH este impartita intre Romtelecom (Dolce) - 47% si RCS&RDS (Digi TV) - 46%. Ceilalti doi jucatori de pe piata aveau doar 4% - UPC (Focus Sat) si 2% - Boom TV. Serviciul Dolce de la Romtelecom detine o pozitie semnificativ mai buna in mediul urban, in Bucuresti si in Vest in timp ce Digi TV este lider in mediul rural, in Centru si in Sud-Vest.

  • 74% dintre respondenti se declara multumiti de tarifele TV.  O gospodarie plateste in medie circa 27 lei/luna pentru servicii TV

74 % dintre repondentii sondajului Gallup s-au declarat multumiti sau foarte multumiti de tarifele percepute, 71% de raportul calitate/pret, 73% de calitatea serviciilor, 77% de numarul canalelor TV si 65% de calitatea serviciului de relatii cu clientii.

Suma medie cheltuita in ultima luna de o gospodarie pentru serviciile de receptionare a programelor TV pe baza de abonament este de 26,9 lei. In functie de suportul de receptionare, gospodariile in care se utilizeaza exclusiv televiziune prin cablu platesc in medie 26,3 lei, in timp ce gospodariile in care se utilizeaza exclusiv servicii DTH platesc in medie 27,9 lei.

"Pretul abonamentului si numarul si varietatea programelor TV sunt principalele criterii luate in considerare atunci cand se achizitioneaza servicii de retransmisie a programelor TV. Trebuie mentionat si faptul ca 41% din persoanele intervievate afirma ca nu au avut alternativa atunci cand au ales serviciul utilizat din cauza ca in zona in care locuiesc era un singur furnizor disponibil", se mai arata in studiu.

  • RCS&RDS si UPC ar avea impreuna 57% din totalul abonatilor persoane fizice la serviciile de internet fix

Studiul prezinta si date pe segmentul de internet fix. Conform estimarilor Gallup, in randul utilizatorilor persoane fizice, principalii furnizori de internet pentru conexiunile fixe sunt RCS & RDS (45%), Clicknet-Romtelecom (24%) si UPC (12%).

In ceea ce priveste numarul de persoane juridice care utilizeaza servicii de internet fix, Romtelecom/Clicknet (59%) este principalul furnizor de servicii de acces la internet prin conexiuni la puncte fixe in companii si institutii, fiind urmat la mare distanta de RCS & RDS (26%).

Metodologia Gallup

Studiile realizate de Gallup in perioada aprilie-martie 2010 au avut ca principal obiectiv identificarea comportamentului de consum si evidentierea caracteristicilor cererii de servicii de comunicatii electronice si au fost efectuate pe un esantion total reprezentativ la nivel national de 5.983 de persoane fizice si 2.832 de companii si institutii publice.

Esantionul de utilizatori de servicii de retransmisie a programelor de televiziune este reprezentativ pentru gospodariile din Romania in care se utilizeaza astfel de servicii, cu o eroare limita de +/- 2,7% la un nivel de garantare a rezultatelor de 95%.

De notat ca informatiile Gallup apar pe fondul zvonurilor recente privind o posibila achizitie a UPC de catre RCS&RDS. In legatura cu acest subiect, ministrul comunicatiilor, Valerian Vreme, a declarat saptamana trecuta pentru HotNews.ro ca din datele pe care le detine, daca ar fuziona, cei doi operatori ar detine monopol pe pietele de internet fix si TV.