Un nou proiect de Lege privind retinerea pentru sase luni a datelor de trafic si localizare pentru convorbirile telefonice si pe internet, asa numita Lege Big Brother, a fost definit in urma dezbaterii publice care a avut loc in luna iulie din acest an. Documentul a intrat pe circuitul de avizare. Oficialii Ministerului Comunicatiilor spun ca schimbarile sunt minore, cea mai importanta fiind aceea ca toti operatorii de telefonie si internet trebuie sa-si creeze bazele de date in sase luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial. Un alt aspect este ca in aplicarea legii este implicata acum si arbitrul telecom (ANCOM), care va colecta si verifica datele si va aplica amenzi. ONG-urile si-au exprimat deja opinia ca actul normativ este in continuare neconstitutional.

Proiectul de Lege privind retinerea pentru sase luni a datelor de trafic si localizare pentru convorbirile telefonice si pe internet nu se refera la continutul convorbirilor, si este motivat de autoritati prin obligatia de implementare a unei directive UE emisa in 2006. Totusi, in anul 2009 in Romania, o decizie a Curtii Constitutionale a declarat o lege similara prezentului proiect ca fiind neconstitutionala. Proiectul a fost relansat in dezbatere publica in luna iunie si mai multe ONG-uri au semnalat ca are in continuare prevederi anticonstitutionale.

O dezbatere publica s-a facut la data de 26 iulie 2011, unde ONG-uri si reprezentanti ai operatorilor de comunicatii si-au exprimat punctele de vedere fata de acest act normativ. In urma acestor dezbateri, o noua forma a acestui proiect de lege a fost definita si a intrat pe circuitul de avizare, planurile fiind ca in luna septembrie din acest an actul normativ sa fie transmis catre Parlament spre aprobare in procedura de urgenta.

Minuta-dezbatere-publica-26-iulie-2011-site-1

  • Operatorii telecom au avertizat ca ofera deja date catre organele abilitate, ca exista o interfata operationala comuna cu Politia si Parchetul si ca cetateanul va suporta costul final

Conform propunerii de lege, furnizorii de comunicatii electronice (telefonie si internet) vor fi obligati sa asigure pe cheltuiala proprie crearea si administrarea unei baze de date, in format electronic, in vederea retinerii, pentru o perioada de 6 luni de la data efectuarii comunicarii, datele de comunicare referitoare la: sursa, destinatia, data, ora si durata convorbirii, tipul de comunicare, echipamentul de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament si pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile.

In minuta dezbaterii publice din 26 iulie 2011, reprezentanti ai operatorilor de comunicatii (Romtelecom, Cosmote, Vodafone, AOMR) avertizeaza in principal asupra costurilor pe care le-ar avea operatorii de comunicatii. Acestia spun ca operatorii deja furnizeaza catre Politie sau Parchet astfel de date si ca exista chiar o interfata operationala:

  • "In prezent exista operationala o interfata comuna cu Politia, Parchetul, cu un termen de reactie, in medie, de 72 de ore, din partea operatorului de servicii de comunicatii electronice", a mentionat reprezentantul Romtelecom.

Si reprezentantul Vodafone a spus ca "in acest moment Parchetul si Politia utilizeaza o solutie de transmitere/primire in format electronic pentru mare parte a solicitarilor (peste 90%)". Mai mult, oficialul Cosmote sustine ca in ambele variante posibile ("aducerea Romaniei in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene si aplicarea de sanctiuni pecuniare sau conformarea cu Directiva 2006/24/CE si realizarea de investitii, de catre operatori, in sisteme informatice corespunzatoare), cetateanul va suporta costul final" si ca ar trebui gandit un echilibru intre costuri si beneficii.

ONG-urile au reactionat chiar la inceputul acestei luni, in urma dezbaterii publice precizand ca proiectul de lege incalca in continuare dreptul la viata privata si Romania ar trebui sa respinga, asemenea altor state UE, aplicarea directivei europene initiate in acest sens, chiar cu pretul deschiderii unei proceduri de infringement de la Bruxelles.

Modificari aduse proiectului, in urma dezbaterii publice: Arbitrul telecom se va implica in colectarea, verificarea si amendarea operatorilor telecom

Contactat de HotNews.ro pentru a ne preciza care ar fi principalele modificari rezultate in urma acestei dezbateri publice, Ionut Negrescu, secretar general adjunct in Ministerul Comunicatiilor (MCSI) a declarat ca acestea sunt minore.

  • "Modificari majore nu pot fi aduse pentru ca suntem constransi de directiva UE, deci oricum 90% din lege nu poate fi atinsa. Poate cea mai importanta modificare este termenul de implementare. Deci dupa aprobarea legii si publicarea in Monitorul Oficial sunt 6 luni pentru implementarea legii, intr-o perioada de 3 luni de la publicarea legii MCSI trebuie sa vina cu normele metodologice si practic operatorii ar avea inca 3 luni pentru crearea bazelor de date", a declarat Ionut Negrescu.

Expunere Motive, modificari aduse Proiectului de Lege

O alta diferenta este ca in noul proiect "s-a introdus si ANCOM (autoritatea de reglementare in comunicatii) ca institutie responsabila alaturi de ANSPDCP (Protectia Datelor) pentru supravegherea aplicarii noii legi.

  • "Spre exemplu, ANCOM va trebui sa verifice daca exista bazele de date, daca acestea au fost create de operatori. De asemenea ANCOM va fi institutia responsabila cu colectarea datelor de la furnizorii de telecomunicatii privind cererile avute din partea organelor de ancheta pentru furnizarea datelor", a spus Negrescu.

O alta modificare este ca s-a introdus obligatia ca operatorii telecom sa raspunda organelor de ancheta in termen de 3 zile de la primirea solicitatii (anterior termenul era de maxim 2 zile).

Cum raspunde MCSI obiectiilor formulate de ONG-uri si operatori

Cum ramane insa cu obiectiile societatii civile privind neconstitutionalitatea acestui act legislativ?

  • "Sincer nu ONG-urile decid ce act este constitutional si care nu. Asta va decide Curtea Constitutionala daca este in continuare neconstitutional. Noi am facut ce eforturi am crezut ca trebuie facute pentru a lamuri aspectele ridicate de Curte. Vom vedea. Orice act normativ poate fi contestat la Curtea Constitutionala", a spus Ionut Negrescu.

Cat despre cheltuielile invocate de operatori, Negrescu spune ca le-a cerut acestora o fundamentare a costurilor.

  • "Am solicitat sa vina cu o fundamentare. Sa afirmi ca costurile sunt mari este simplu. Sa vii cu o fundamentare a acestor costuri se pare ca este mai dificil. Sa fundamenteze de ce ar costa in Romania mai mult decat in alte tari in care s-a implementat deja. In 23 de state UE s-a implementat deja directiva", a spus oficialul MCSI.

Acesta a mai spus insa ca "in 2006-2007, la dezbaterile avute inainte de aparitia legii in 2008, au existat din partea operatorilor niste documente in care erau prezentate costurile implementarii acestei directive. De la operator la operator, costurile variau si ajungeau la cateva milioane de euro, in unele cazuri la peste 10 milioane de euro, dar nu au venit cu nici o fundamentare a acestor costuri".